Otsikko: Pisaradan uusi selvitys Kirjoitti: Petri Tuovinen - Toukokuu 08, 2015, 05:34:17 http://yle.fi/uutiset/terveisia_hallitusneuvotteluihin_pisararata_toisi_kymmenia_tuhansia_tyopaikkoja_maakuntiin/7979543
Otsikko: Vs: Pisaradan uusi selvitys Kirjoitti: Antti Tapani Häkkinen - Toukokuu 08, 2015, 10:38:45 http://yle.fi/uutiset/terveisia_hallitusneuvotteluihin_pisararata_toisi_kymmenia_tuhansia_tyopaikkoja_maakuntiin/7979543 Anna mun kaikki kestää! Eikö Pisararata ole jo vaikka kuinka monta kertaa todettu hyödyttömäksi?Otsikko: Vs: Pisaradan uusi selvitys Kirjoitti: Teemu Salonen - Toukokuu 08, 2015, 12:23:55 Toivottavasti alettaisiin rakentamaan vaan mahdollisimman nopeasti. Eipä tosta meille pääkaupunkiseutulaisille ole juurikaan muuta hyötyä, kuin että vaihto metroon sujuu vähän näppärämmäni.
Suurin hyöty siitä on koko suomen junaliikenteelle kun kaukojunaliikenteen ei enää tarvitse sukkuloida lähijunien joukossa (tai toisinpäin) eli tulee kunnolla tilaa ratapihalle ja linnunlauluun. Parantaa täsmällisyyttä ja antaisi mahdollisuuden lisätä tarjontaa. Otsikko: Vs: Pisaradan uusi selvitys Kirjoitti: Jorma Rauhala - Toukokuu 08, 2015, 13:01:43 Eipä tosta meille pääkaupunkiseutulaisille ole juurikaan muuta hyötyä, kuin että vaihto metroon sujuu vähän näppärämmäni. Pisaran hintalappu on noin 1000000000 euroa. Tuohonhan meillä onkin just rahat olemassa, eikä se ole mistään turhemmasta pois. Otsikko: Vs: Pisaradan uusi selvitys Kirjoitti: Teppo Niemi - Toukokuu 08, 2015, 13:14:30 Suurin hyöty siitä on koko suomen junaliikenteelle kun kaukojunaliikenteen ei enää tarvitse sukkuloida lähijunien joukossa (tai toisinpäin) eli tulee kunnolla tilaa ratapihalle ja linnunlauluun. Parantaa täsmällisyyttä ja antaisi mahdollisuuden lisätä tarjontaa. Liikenneviraston selvityksestä voi päätellä aivan muuta. Pisara kun ei taida poistaa pullonkauloja. Omana mielipiteenäni totean, että jos pääkaupunkiseutulaiset haluavat Pisaran, niin he voivat kustantaa sen ilman valtion ja EU:n tukiaisia. Hyödythän tulevat juurikin pääkaupunkiseudulle, ei muualle. Otsikko: Vs: Pisaradan uusi selvitys Kirjoitti: Pasi Utriainen - Toukokuu 08, 2015, 16:22:50 Täyttä propagandaa koko selvitys. Ensisijaisesti on turvattava teollisuuden tarpeet laittamalla tiet ja sillat kuntoon. Rataverkolla on tehtävä tarvittavat perusparannukset, sähköistykset, kaksoisraiteet ym.
Selvityksessä mainittiin huikeat työllisyysvaikutukset, mutta varsinkin pääkaupunkiseudun suuret hankkeet työllistävät suurelta osin halvan työvoiman maista (esim. Viro, Puola) tulevia työntekijöitä. Pääurakoitsija on lisäksi usein monikansallinen suuryhtiö. Pienemmät täsmähankkeet ympäri maata työllistävät paremmin paikallisia yrityksiä ja suomalaisia työntekijöitä. Otsikko: Vs: Pisaradan uusi selvitys Kirjoitti: Mikko Nyman - Toukokuu 08, 2015, 17:03:49 Teki oikein pahaa, kun aamulla katsoin aiheeseen liittyvän uutisen Ylen Aamu-tv:stä. Ylen aamu-tv:n uutiset tulevat tunnetusti puolen tunnin välein, joten mun oli pakko vaihtaa kanavaa, kun Pisara-pravdaa tuli klo 7.30 toistamiseen koko Yle-veron edestä.
Kaikkosen Antti kommentoi aihetta Ylen haastattelussa (http://yle.fi/uutiset/keskustan_kaikkonen_pisaran_tyollisyysluvuista_tassa_on_nyt_jatetty_muut_vaihtoehdot_selvittamatta/7981473) näin: "– No, kun jotain rakennetaan, se epäilemättä työllistää." Asia on täsmälleen näin. Kyllähän liikevaihtoakin voidaan kasvattettua kahden yhtiön ristiinlaskutuksella: laskuta sinä minua 10 miljoonalla eurolla ja minä laskutan sinua 10 miljoonalla eurolla. Pääasia on, että raha liikkuu. Otsikko: Vs: Pisaradan uusi selvitys Kirjoitti: Tuomas Korhonen - Toukokuu 08, 2015, 17:28:04 Omana mielipiteenäni totean, että jos pääkaupunkiseutulaiset haluavat Pisaran, niin he voivat kustantaa sen ilman valtion ja EU:n tukiaisia. Hyödythän tulevat juurikin pääkaupunkiseudulle, ei muualle. Sovitaanko samalla että böndellä kustannetaan elämä itse ja pääkaupunkiseutu pitää itse verorahansa joilla nyt pidetään maaseutua pystyssä?Isot infrahankkeet pitäisi päättää muilla kuin näillä iänikuisilla kateusargumenteilla. Otsikko: Vs: Pisaradan uusi selvitys Kirjoitti: Rainer Silfverberg - Toukokuu 08, 2015, 17:41:26 Liikenneviraston selvityksestä voi päätellä aivan muuta. Pisara kun ei taida poistaa pullonkauloja. Omana mielipiteenäni totean, että jos pääkaupunkiseutulaiset haluavat Pisaran, niin he voivat kustantaa sen ilman valtion ja EU:n tukiaisia. Hyödythän tulevat juurikin pääkaupunkiseudulle, ei muualle. Mielestäni valtion tulisi rahoittaa Pisaraa kolmanneksella,kuten metron ja muiden kaupunkiratojen kohdalla, ja Helsingin seudun radanvarsikunnat jotka Pisarasta ensisijaisesti hyötyvät, kahdella kolmanneksella. Otsikko: Vs: Pisaradan uusi selvitys Kirjoitti: Mikko Nyman - Toukokuu 08, 2015, 18:50:34 Helsingin seudun radanvarsikunnat jotka Pisarasta ensisijaisesti hyötyvät Kerrotko tällaiselle meikäläisenkaltaiselle taliaivolle, että miten Helsingin keskustassa kulkevan Pisara-radan hyöty voi ulottua radanvarsikunnille? En oikein ymmärrä sitä, että jos sporaliikennettä lisätään linjalle 6, miten se helpottaa Pyhän Martinlaakson elämää? Mutta sana on toki vapaa. Otsikko: Vs: Pisaradan uusi selvitys Kirjoitti: Tommi K Hakala - Toukokuu 08, 2015, 20:31:08 Miksi muutoin kaikkien kaukojunien pitää päästä päärautatieasemalle, tulisiko järkevämmäksi/edullisemmaksi rakentaa metroreitin läheisyyteen Espooseen oma asema Turun suunnan junille, tai sitten itäsuunnan junille johonkin metrolinjan Vantaan suunnan päähän?
Näinhän mielestäni on tehty Lontoossa, asemia on kaupungin ympäri... Puupäinen ehdotus, mutta toimisiko ;) Otsikko: Vs: Pisaradan uusi selvitys Kirjoitti: Teemu Salonen - Toukokuu 09, 2015, 00:18:13 Voisi pirun hyvin toimiakkin. Sitä en epäile hetkeäkään.
Kuitenkin, jos tämän hetken tilannetta katsotaan ja mietitään vielä jokunen kymmenen vuotta eteenpäin niin pisara on ainoa oikea ratkaisu. Ihan tarkkoja suunnitelmia pisaran asemista ei vielä taida olla, tai ei ainakaan ole sattunut silmään, mutta yhden aseman tulisi ehdottomasti olla kampin keskuksen yhteydessä tai ainakin ihan välittömässä läheisyydessä. Vaikka länsimetro justiinsa valmistuukin ja kirkkonummen suuntaan pääsee junalla, jää sinne myös katvealueita joita bussit paikkaavat. Pisara toki voidaan jättää myös rakentamatta, mutta se tarkoittaa käytännössä sitä, että varsinkin pääradan junat (niin lähi- kuin kaukoliikenteenkin) seisovat tulevaisuudessa entistä useammin linnunlaulussa odottamassa vapautuvaa raidetta. Samoin lähiliikenteessä jokaiselta ilmansuunnalta häiriöt vain pahenee. On muuten pirun jännää, että rautatieaiheisellla foorumila rautatieaiheinen projekti herättää näin paljon vastarintaa... Otsikko: Vs: Pisaradan uusi selvitys Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Toukokuu 09, 2015, 00:28:00 Voisi pirun hyvin toimiakkin. Sitä en epäile hetkeäkään. Kuitenkin, jos tämän hetken tilannetta katsotaan ja mietitään vielä jokunen kymmenen vuotta eteenpäin niin pisara on ainoa oikea ratkaisu. Ihan tarkkoja suunnitelmia pisaran asemista ei vielä taida olla, tai ei ainakaan ole sattunut silmään, mutta yhden aseman tulisi ehdottomasti olla kampin keskuksen yhteydessä tai ainakin ihan välittömässä läheisyydessä. Vaikka länsimetro justiinsa valmistuukin ja kirkkonummen suuntaan pääsee junalla, jää sinne myös katvealueita joita bussit paikkaavat. Pisara toki voidaan jättää myös rakentamatta, mutta se tarkoittaa käytännössä sitä, että varsinkin pääradan junat (niin lähi- kuin kaukoliikenteenkin) seisovat tulevaisuudessa entistä useammin linnunlaulussa odottamassa vapautuvaa raidetta. Samoin lähiliikenteessä jokaiselta ilmansuunnalta häiriöt vain pahenee. On muuten pirun jännää, että rautatieaiheisellla foorumila rautatieaiheinen projekti herättää näin paljon vastarintaa... Ei tässä kannata puhua ainoasta oikeasta ratkaisusta, koska tällainen 1 (paljon nollia) euron radan rakentaminen pelkästään yhden ratapihan, siis vajaan kilometrin mittaisen osuuden, näennäisen ruuhkautumisen takia on kovin lyhytnäköistä ajattelua. Pisaran rakentamatta jättäminen ei nyt kuitenkaan tarkoita sitä, että liikenne nykyisestä sen enempää sotkeutuisi. Kapasiteettia voidaan käyttää paremminkin kuin nykyään, jos niin halutaan. Lontoosta voi ja pitää ottaa esimerkkiä. Siellä tehdään järkevämpiä ratkaisuja, kuin täällä. Toki Lontoossakin tehdään maanalaisia ratkaisuja, kuten Thameslink, mutta se vastaisi Suomessa enemmän sitä Tallinnan tunnelia, kuin Pisaraa. Ei kai siinä mitään jännää ole, että kovasti vastustetaan. Täällä vain on kaikesta päätellen järkeviä, tietoisia harrastajia. :) Otsikko: Vs: Pisaradan uusi selvitys Kirjoitti: Petri P. Pentikäinen - Toukokuu 09, 2015, 01:00:54 Pisaran hinta ei ole pelkästään tuo 1 000....... Mikäli Pisara toteutuu, päälle pitää laskea kaikki maakuntien hankkeet, jotka jouduttiin lupaamaan vastapalvelukseksi maakuntien vaikuttajille, kun asettuivat tukemaan tätä valtakunnallista paikallislinjaa.
Tähän perustuu Suomen epäonnistunut joukkoliikennepolitiikka*: läpi menevät isojen poikien kalleimmat, mutta hyöty-kustannussuhteeltaan kehnot hankkeet, ja samalla niistä seuraa lukuisia autoilun edellytyksiä parantavia hankkeita. *Kulkutapaosuus vuodesta toiseen vain 18-19%, kun esim. Ruotsissa on kasvatettu sitä jo 27 prosenttiin. Otsikko: Vs: Pisaradan uusi selvitys Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Toukokuu 09, 2015, 01:16:32 Käytettävien raiteiden määrä ja liikenteen määrä on yksi hyvä vertailukohta infran kannalta. Tosin Britanniassa on se ero, että linjaraiteet eivät yleensä ole ajettavissa kahteen suuntaan vaan vain yhteen suuntaan.
Helsingissä on 19 päättyvää laituriraidetta ja liikennettä perjantaina 8.5. oli yhteensä 1033 junaa (joista 3 peruttu). Pasilassa vastaavasti oli samana päivänä 1034 ohitusta (joista 3 peruttu). Siellä on 10 laituriraidetta. Tässä on vertailun vuoksi kaikkien Lontoon terminaalien raidemäärät ja toteutuneen liikenteen määrä perjantaina 8.5.:
Jos näistä haluaa etsiä raiteistolta ja liikennemääriltä samankaltaisia asemia, Helsinkiä vastaava asema on Victoria ja Pasilaa lähimmäksi osuu Vauxhall. EDIT: Pasilan lukemaa korjattu (oli tuplasti liikaa) Otsikko: Vs: Pisaradan uusi selvitys Kirjoitti: Marko Manninen - Toukokuu 09, 2015, 04:17:33 Sama se on mitä tehdään uutta tai parannetaan vanhaa tai ollaan lopettamassa liikennettä. olemme kaikki täällä huomanneet, että vastustusta se saa aikaiseksi. Heitämpä tähän esimerkin. Rakennetaan toinen raide Porin ja Harjavallan välille, koska Rikaste junia on niin paljon. Varmasti siihen joku on vastaan ja parempi laittaa nekin rahat Seinäjoen ratapihan korjaamiseen tai Ilomantin radan sähköistämiseen. Vastustus senkun kiihtyy.
Tosaa selvityksessä on positiivistä, että siinä otetaan kantaa työllisyyteen Suomessa. Ei pelkästään miten Vantaalla asuva hipsteri pääsee nopeasti tallaile Rööperin katuja, jottei maine mene Vantaalla asumisen takia. Pyydän anteeksi äskeistä kommenttia, jos se osu jonkun sydämeen. Kyllä mä näen muun Suomen jopa hyötyvän enemmän Pisarasta, kuin itse Helsinkiläiset. IC-junien täsmällisyys paranee huomattavasti ja turhat iltapäivälehtien otsikot jää unholaan. Mutta tehdään mitä tehdään, niin maanteiden ja rautateiden korjausvelkaa tämän hallituksen on kurottava kiinni roppakaupalla. Tärkeinä pitäisin hankkeita joilla on merkitystä välillisesti ulkomaan vientiin. Keski-Suomea pidän tämän teeman pohjalta kärkialueena. On se sitten rautatie tai 1, 2, 3 tai neljä numeroinen tie, niin kuntoon niitä on laitettava. Työtä sekin tuo Suomeen ja on osallaan auttamassa vientiä, koska logistiikka pelittää. Se on selvää, että hintalappu on suuri. Työstä varmaan suuriin osa teetetään Suomessa ja suomalaisila. Ostovoima paranee ja kansa voi hyvin tai ainakin paremmin. No ehkä ei ihan kaikkia keskustaa äänestäneiden. Otsikko: Vs: Pisaradan uusi selvitys Kirjoitti: Mikko Nyman - Toukokuu 09, 2015, 07:30:18 Sama se on mitä tehdään uutta tai parannetaan vanhaa tai ollaan lopettamassa liikennettä. olemme kaikki täällä huomanneet, että vastustusta se saa aikaiseksi. Ei se nyt kyllä aivan näinkään ole. Ensimmäisenä tulisi mieleen esimerkiksi VR:n tilaamat ohjausvaunut - kuinka moni niitä on vastustanut? Entä Pohjanmaan radan perusparannusta? En muista, että kukaan olisi ollut poikkiteloin tätäkään vastaan. Tosaa selvityksessä on positiivistä, että siinä otetaan kantaa työllisyyteen Suomessa. Kyllä, mutta kuten Kaikkosen Antti linkkaamassani Ylen haastattelussa sanoi, se on selvää, että jos rakennetaan, se vaatii työvoimaa. Olihan Neuvostoliitossakin täystyöllisyys. Muun muassa aikoinaan Leningradissa eräs työmies kaivoi maahan kuopan ja perässä tullut toinen toveri täytti tämän välittömästi. Suomalaisen sukkahousukauppiaan tätä ihmeteltyä, toverit kertoivat puunistuttajan olleen sinä päivänä sairauslomalla. Kyllä mä näen muun Suomen jopa hyötyvän enemmän Pisarasta, kuin itse Helsinkiläiset. IC-junien täsmällisyys paranee huomattavasti ja turhat iltapäivälehtien otsikot jää unholaan. Miten Pisara vaikuttaa IC-junien kulkuun? Eihän kaaavaillulta Pisaralta ole edes raideyhteyttä kukojunaraiteille. Eikä kaukojunia ole edelleenkään suunnitelmissa ajattaa Helsingin päärautatieaseman raiteille 1-3 tai raiteille 14-19. Kuten lukuisista selvityksistä käy ilmi, suurin pullonkaula on nimenomaan Pasilassa. Vaikka Helsingin alle rakennettaisi Spiraali-rata, se ei tätä tosiasiaa muuksi muuttaisi. Otsikko: Vs: Pisaradan uusi selvitys Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Toukokuu 09, 2015, 07:57:35 Tuli tässä mieleen eräs kapasiteettiin vaikuttava asia, eli opastinväli. Lontoossa esimerkiksi Liverpool Streetin pääteaseman ja Bethnal Greenin välisellä osuudella kulkee noin 1500 junaa arkisin. Sillä osuudella on kuusi linjaraidetta, siis kaksi vähemmän kuin Helsingin ja Pasilan välissä, mutta suojavälit onkin poikkeuksellisen lyhyitä eli siellä on opastin keskimäärin 330 metrin välein. Tätä lyhyttä opastinväliä jatkuu aika kauas Lontoosta kaupunkiradoilla.
Tännehän tuolla pisaran 1 (monta nollaa) euron summalla saattaisi saada esimerkiksi aika monta uutta opastinta. Toinen juttu on tilankäyttö - miksi muuten ylipäänsä siellä Helsingin ja Pasilan välillä kaiken keskellä on yksi lähes käyttämätön raidepari? :) Otsikko: Vs: Pisaradan uusi selvitys Kirjoitti: Mikko Nyman - Toukokuu 09, 2015, 08:05:50 Toinen juttu on tilankäyttö - miksi muuten ylipäänsä siellä Helsingin ja Pasilan välillä kaiken keskellä on yksi lähes käyttämätön raidepari? :) Tämäpä oli muuten Pirttikseltä helkkarin hyvä pointti - toden totta, miksi näin? Ei nimittäin varmasti maksaisi 1 (ja monta nollaa) euroa muutaman pitkän raudan asentaminen Pasilan aseman eteläpäähän, jotta nämä raiteet saataisi myös kaukojunakäyttöön. Ideasi on itse asiassa ihan helkkarin hyvä. Näin Pasilasta voitaisi suorittaa ilmailuliikenteestä tuttu "parallel landing" Helsinkiä lähestyttäessä ja sama tietty myös toisin päin. Otsikko: Vs: Pisaradan uusi selvitys Kirjoitti: Pasi Utriainen - Toukokuu 09, 2015, 15:55:11 Eikös HELRA-hankeessa, joka on suunnitteluvaiheessa, juurikin paneuduta vaihdekujien lisäämiseen ja opasteiden tiivistämiseen. http://portal.liikennevirasto.fi/sivu/www/f/hankkeet/suunnitteilla/helra
Tämän hankkeen toteuttaminen olisi järkevää aloittaa mahdollisimman pian, koska se sujuvoittaisi sekä lähi- että kaukoliikennettä. Hankkeen hintalappu olisi kohtuullinen 150 miljoonaa euroa. Otsikko: Vs: Pisaradan uusi selvitys Kirjoitti: Tuomas Korhonen - Toukokuu 09, 2015, 16:12:19 Näinhän mielestäni on tehty Lontoossa, asemia on kaupungin ympäri... Lontoon ratkaisut tuskin on ihan sellaisenaan sovellettavissa Helsingin liikenteeseen, Lontoossa kun on populaa parin Suomen verran ja liikennemäärätkin siten vähän toista luokkaa. Opittavaa sieltäkin varmaan on löydettävissä, kun lienee pieni pakko saada isot määrät ihmisiä liikuteltua.Otsikko: Vs: Pisaradan uusi selvitys Kirjoitti: Ari Palin - Toukokuu 09, 2015, 20:40:35 Eikös HELRA-hankeessa, joka on suunnitteluvaiheessa, juurikin paneuduta vaihdekujien lisäämiseen ja opasteiden tiivistämiseen. http://portal.liikennevirasto.fi/sivu/www/f/hankkeet/suunnitteilla/helra Tämän hankkeen toteuttaminen olisi järkevää aloittaa mahdollisimman pian, koska se sujuvoittaisi sekä lähi- että kaukoliikennettä. Hankkeen hintalappu olisi kohtuullinen 150 miljoonaa euroa. Pasilan pohjoispuolella on Keravan kaupunkiradalle Helsingin suuntaan menevälle liikenteelle jo viime kesänä toteutettu Pasilaa edeltävän opastinvälin jako kahtia asentamalla juuri ennen asemaa uudet yhdistelmäopastimet. Sen jälkeen ei ole tainnut K-junalla matkustaessani osua kertaakaan kohdalle täyttä pysähdystä ennen Pasilaa. Aiemminhan K-juna pysähtyi silloin tällöin hetkeksi yli puolen kilometrin päähän Pasilan asemasta, kun edellinen myöhässä ollut I-juna varasi aseman ykkösraidetta. I-junan myöhässäolo johtuu usein edellisen K-junan myöhässäolosta, jota se joutuu odottamaan Tikkurilassa. Näillä on lähtöajoissa eroa vain 3 minuuttia. Tämä heijastuu monesti myös seuraavaan I-junaan, koska se joutuu etelästä tullessaan odottamaan pääsyä Tikkurilaan edellisen I-juna varatessa raidetta 5. Välillä sumaa on purettu ajattamalla jokin I-junista Tikkurilassa kääntymään raiteelle 3. Keravan kaupunkiradan tiheä vuoroväli, K- ja I-junien nopeuserot sekä I-junien kääntyminen Tikkurilassa ovatkin omiaan aiheuttamaan häiriöitä lähes päivittäin ruuhka-aikoina. Ruuhka-aikojen ulkopuolella, kun liikenne hoidetaan N-junin, häiriöt ovat huomattavasti harvinaisempia. Kehärata tuo tähän helpotusta, sillä silloin ei ole enää Tikkurilassa kääntyviä junia. Toisaalta silloin nopeampia ja hitaampia junia ajetaan kaupunkiradalla aamusta iltaan. Kehäradan myötä Keravan kaupunkiradan häiriöt voivat heijastua myös Leppävaaran kaupunkiradan puolelle ja päinvastoin. Otsikko: Vs: Pisaradan uusi selvitys Kirjoitti: Rainer Silfverberg - Toukokuu 09, 2015, 22:29:21 Kerrotko tällaiselle meikäläisenkaltaiselle taliaivolle, että miten Helsingin keskustassa kulkevan Pisara-radan hyöty voi ulottua radanvarsikunnille? En oikein ymmärrä sitä, että jos sporaliikennettä lisätään linjalle 6, miten se helpottaa Pyhän Martinlaakson elämää? Mutta sana on toki vapaa. Siksi koska Pisaran junat tulisivat radanvarsikunnista (Espoo, Vantaa Kauniainen, Kerava) muodostaen suoran yhteyden kolmelle eri asemalle Helsingin kantakaupungissa jossa monet radan varren asukkaat käyvät töissä. Työmatkat lyhenevät tapauksesta riippuen 10-20 minuutttia /suunta.Otsikko: Vs: Pisaradan uusi selvitys Kirjoitti: Tero Korkeakoski - Toukokuu 10, 2015, 11:20:59 Omana mielipiteenäni totean, että jos pääkaupunkiseutulaiset haluavat Pisaran, niin he voivat kustantaa sen ilman valtion ja EU:n tukiaisia. Hyödythän tulevat juurikin pääkaupunkiseudulle, ei muualle. Sovitaanko samalla että böndellä kustannetaan elämä itse ja pääkaupunkiseutu pitää itse verorahansa joilla nyt pidetään maaseutua pystyssä?Isot infrahankkeet pitäisi päättää muilla kuin näillä iänikuisilla kateusargumenteilla. Helsingin tilanne on syrjäseutuja niin paljon parempi että ei kannata huudella enempää. Pisaran sijaan koitetaan panostaa siihen että tavaraliikenteen edellytykset paranevat. Otsikko: Vs: Pisaradan uusi selvitys Kirjoitti: Mikko Nyman - Toukokuu 10, 2015, 11:35:57 Siksi koska Pisaran junat tulisivat radanvarsikunnista (Espoo, Vantaa Kauniainen, Kerava) muodostaen suoran yhteyden kolmelle eri asemalle Helsingin kantakaupungissa jossa monet radan varren asukkaat käyvät töissä. Työmatkat lyhenevät tapauksesta riippuen 10-20 minuutttia /suunta. Etenkin Töölössä on tunnetusti aivan äärimmäisen paljon työpaikkoja. Samoin on asianlaita Hakaniemessä, mikäli Hagiksen torin ympäröiviä rakennuksia ei lasketa mukaan. Kun tähän 10-20 minuutin matka-ajan "lyhennykseen" lasketaan mukaan parhaimmillaan 100 metrin syvyydessä olevalta asemalta ylösnousemus tai alaslaskemus, haluaisin nähdä sellaisen Aristoteleen, joka aivan vakavissaan voi näyttää naama peruslukemilla minulle faktat, että matka-ajan lyhennys on todellakin 10-20 minuuttia. Tarjoan kahvit ja tarvittaessa pullat, mikä sellainen Aristoteles jostain löytyy, joka voi minut faktoillaan tästä vakuuttaa. Niin tosiaan, nyt siis tarvitaan faktoja, ei fiilistelyitä. Otsikko: Vs: Pisaradan uusi selvitys Kirjoitti: Tuomas Korhonen - Toukokuu 11, 2015, 15:53:50 Helsingin tilanne on syrjäseutuja niin paljon parempi että ei kannata huudella enempää. Oli Helsingin tilanne sitten hyvä tai huono niin kateus on kummassakin tapauksessa täysin väärä peruste päättää miljardi-investoinneista.Otsikko: Vs: Pisaradan uusi selvitys Kirjoitti: Toni Hartonen - Toukokuu 12, 2015, 14:36:12 Siksi koska Pisaran junat tulisivat radanvarsikunnista (Espoo, Vantaa Kauniainen, Kerava) muodostaen suoran yhteyden kolmelle eri asemalle Helsingin kantakaupungissa jossa monet radan varren asukkaat käyvät töissä. Työmatkat lyhenevät tapauksesta riippuen 10-20 minuutttia /suunta. Etenkin Töölössä on tunnetusti aivan äärimmäisen paljon työpaikkoja. Samoin on asianlaita Hakaniemessä, mikäli Hagiksen torin ympäröiviä rakennuksia ei lasketa mukaan. Kun tähän 10-20 minuutin matka-ajan "lyhennykseen" lasketaan mukaan parhaimmillaan 100 metrin syvyydessä olevalta asemalta ylösnousemus tai alaslaskemus, haluaisin nähdä sellaisen Aristoteleen, joka aivan vakavissaan voi näyttää naama peruslukemilla minulle faktat, että matka-ajan lyhennys on todellakin 10-20 minuuttia. Tarjoan kahvit ja tarvittaessa pullat, mikä sellainen Aristoteles jostain löytyy, joka voi minut faktoillaan tästä vakuuttaa. Niin tosiaan, nyt siis tarvitaan faktoja, ei fiilistelyitä. sanoisin että 10min säästää aikaa ja yhden vaihdon. Otsikko: Vs: Pisaradan uusi selvitys Kirjoitti: Rainer Silfverberg - Toukokuu 14, 2015, 21:15:59 runeberginkatu 30 - Sello-leppävaara , laitoin kokeeksi hsl:n reittihakuun. A-junan ajo aika 17 min, en muista mitä olis Töölön asemalta mut laitetaan se 17min. laitetaan 10min kävelyä aemalle. Matka-aika 27min. tällähetkellä bussi+a-juna ottaa siirtymineen 37min. 10min säästö. tietty jos unohdetaan junat ja suora bussi 205. kävelyineen matka-aika 28min. aika-säästö 1min. 20min säästöt liioitteluja, töölö-pasila-välillä suurimmat suhteelliset ajanäästöt. kävelyineen pääsis n. 15min , nyt n. 25min.
sanoisin että 10min säästää aikaa ja yhden vaihdon. [/quote] Suorat bussit eivät kulje niin usein että niistä olisi hyötyä muutoin kuin jos ei todellakaan ole kiire mihinkään. Meiltä esim Espoon keskuksesta suora bussi nro 213 Elielinaukiolle kulkee ruuhka-aikana vain kerran puolessa tunnissa ja muutoin kerran tunnissa. Ylipäänsä rantaradan suunnasta kulkee helkkarin huonosti busseja Töölön kautta keskustaan, useimmat ajavat Vanhan Turuntien kautta ja matka kestää ikuisuuden. Otsikko: Vs: Pisaradan uusi selvitys Kirjoitti: Petri Tuovinen - Marraskuu 09, 2015, 10:44:05 http://yle.fi/uutiset/pisararadan_suunnittelu_jatkuu_taytta_hakaa_vaikka_rahoituksesta_ei_ole_tietoakaan/8437524
|