Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Uutiset => Aiheen aloitti: Johannes Erra - Elokuu 19, 2009, 14:13:25



Otsikko: Karhulan-Sunilan rautatien tulevaisuus
Kirjoitti: Johannes Erra - Elokuu 19, 2009, 14:13:25
Tänään 19.8.2009 Stora Enso on ilmoittanut Sunilan sellutehtaan sulkemisesta vuoden 2010 toisella neljänneksellä.

http://yle.fi/uutiset/talous_ja_politiikka/2009/08/stora_enso_leikkaa_rajusti_938341.html (http://yle.fi/uutiset/talous_ja_politiikka/2009/08/stora_enso_leikkaa_rajusti_938341.html)

Tuntien että mainittu tehdas (Sunila Oy) omistaa Karhulan-Sunilan rautatien kokonaisuudessaan, ja että radan kaupallinen liikenne pitkälti koostuu tehtaan omista kuljetuksista, radan tulevaisuus vaikuttaa epäselvältä.

Tarkoittaako tehtaan lakkautus myös radan lakkautusta?


Otsikko: Vs: Karhulan-Sunilan rautatien tulevaisuus
Kirjoitti: MNa - Elokuu 19, 2009, 14:21:29
Joku jolla on taskun pohjalla liikoja euroja voisi ostaa radan. Ns elämysmatkoja voisi järjestää, mutta tuskinpa siitä kannattavaa bisnestä saisi.


Otsikko: Vs: Karhulan-Sunilan rautatien tulevaisuus
Kirjoitti: Ilari Eskelinen - Elokuu 19, 2009, 15:44:14
http://vaunut.org/kuva/20295


Otsikko: Vs: Karhulan-Sunilan rautatien tulevaisuus
Kirjoitti: Mika Hakala - Elokuu 19, 2009, 19:03:26
Niin se vaan taas Paperialan johdon puukko heilahti. Rosvoja koko roskasakki. Kyllä pitäisi olla sanktioitakin, eikä vain suojella niitä.  Tuota mukaan kohta puut ajetaan Kuusankoskellekin Sallasta ja siinäkös sitä vasta rataverkostoakin pitää päivittää.
Kaiken lisäksi puuko iskee kohta metsän omistajiinkin, kun kysyntä puusta siltä osalta vähenee ja kaikki pitää myydä puoli-ilmaiseksi kun kuljetus maksaa ja tarjontaa olisi.
Vielä pahemassa tapauksessa puut myydään joskus tulevaisuudessa ulkomaille, työpaikat häviävät, suomi painii maahanmutto-ongelmien ääressä ja höpisee sikainfluenssasta ja metron rakentamisesta Kampista Jakonmäen kautta Pasilaan.  


Otsikko: Vs: Karhulan-Sunilan rautatien tulevaisuus
Kirjoitti: Juhana Hietaranta - Elokuu 19, 2009, 20:42:35
Onkos KSR:n liikenteestä muuten vinkkejä noin niinkun bongausta ajatellen? Onko säännön- tai peräti aikataulunmukaisuutta, vaiko mennäänkö miten milloinkin? Eritoten mahdolliset liikehdinnät lauantaisin kiinnostavat.


Otsikko: Vs: Karhulan-Sunilan rautatien tulevaisuus
Kirjoitti: Kjell Knapas - Elokuu 19, 2009, 21:57:34
Työt yleisesti ottaen ma-pe klo 7-noin 13. Suuripiirteisesti samat kuviot toistuvat päivästä toiseen. Viikonloppuisin normaalisti ei liikehdintää.


Otsikko: Vs: Karhulan-Sunilan rautatien tulevaisuus
Kirjoitti: Tommi K Hakala - Elokuu 20, 2009, 07:37:52
Puun kysyntään nykyinen meno ei taida vaikuttaa ihan niin rajusti,todellisuudessa venäjänpuun poistuminen käytöstä suomen puolella ja muiden tehtaiden käyttöasteen nosto syö saman puumäärän kuin nytkin...


Otsikko: Vs: Karhulan-Sunilan rautatien tulevaisuus
Kirjoitti: Jussi Pihlajamäki - Elokuu 20, 2009, 21:29:54
Tarkoittaako tehtaan lakkautus myös radan lakkautusta?
Jos (kun) tehdas lakkautetaan, on aika vaikea kuvitella että ainakaan StoraEnso jatkaisi radan ylläpitoa, kun sille ei ole yhtiöllä mitään käyttöä. Toki jos joku haluaa tyhjälle tehtaalle menevän radan ostaa, niin varmasti kaupat syntyy kunhan kauppasumma on riittävä. En vain oikein ymmärrä kuka tuollaisen radan ostaisi.


Otsikko: Vs: Karhulan-Sunilan rautatien tulevaisuus
Kirjoitti: Kjell Knapas - Elokuu 21, 2009, 11:56:24
Tarkoittaako tehtaan lakkautus myös radan lakkautusta?
Jos (kun) tehdas lakkautetaan, on aika vaikea kuvitella että ainakaan StoraEnso jatkaisi radan ylläpitoa, kun sille ei ole yhtiöllä mitään käyttöä. Toki jos joku haluaa tyhjälle tehtaalle menevän radan ostaa, niin varmasti kaupat syntyy kunhan kauppasumma on riittävä. En vain oikein ymmärrä kuka tuollaisen radan ostaisi.
Se ei ole vain tyhjä tehdas, vaan myös kilpailukykyinen neljän laivan yksityinen satama. Stora Enso itse ja/tai joku muu voisi jatkossa laivata muualla valmistettuja tuotteitaan Sunilasta kunnallisten satamien sijaan, jolloin radallekin olisi käyttöä.