Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Radat ja laitteet => Aiheen aloitti: Reino Kalliomäki - Kesäkuu 07, 2015, 23:09:20



Otsikko: Skavabölen rautatie
Kirjoitti: Reino Kalliomäki - Kesäkuu 07, 2015, 23:09:20
Myönnytys 75 cm:n raidelevyiselle radalle "Keravan - Tuusulan rautatie" annettiin 16071902. Mutta rahaa ei saatu. Myöhemmin radan koetti rakentaa Brander/Paloheimo. Maatakin hankittiin, ja 1920-luvulla Keravan asemalla kerrotaan olleen suuri määrä kapearaiteisen radan pölkkyjä. Radasta siis tuli melkein totta.


Otsikko: Vs: Skavabölen rautatie
Kirjoitti: Reino Kalliomäki - Kesäkuu 08, 2015, 20:29:19
Muutettuani Keravalle OK lähetti seuraavat lehtileikkeleet: Järnvägsmannabladet 300401, 300701, 280202 ja 300902.


Otsikko: Vs: Skavabölen rautatie
Kirjoitti: Reino Kalliomäki - Kesäkuu 28, 2015, 21:04:24
Tietenkään rataa ei koskaan rakennettu. Alkuperäiset puuhamiehet luopuivat suunnitelmasta, ja muistitiedon mukaan asiaa ryhtyi edistämään "Paloheimo". Oheisen kortteliasemakaavan (1942) mukaan ostetun rata-alueen rajat ovat "poistuvia". Rata olisi tämän mukaan kulkenut nykyisen kaupungintalon oven paikkeilta Seunalantien suuntaisesti. En ole nähnyt varsinaista suunnitelmaa, mutta koska voimakkaimmin rataa vastustaneisiin mainitaan kuuluneen Saksan talo (lähellä Tuusulan vanhaa kunnantaloa), ja seikka, että radan haluttiin palvelevan Tuusulanjärven huviloiden asukkaita, viittaa siihen , että suunniteltu rata olisi tehnyt mutkan noin vanhan kunnantalon kautta Hyrylään. Toki bonuksena näkyvät Keravan Puusepäntehtaan rilliraiteet.