Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Uutiset => Aiheen aloitti: Hannu Siitari - Kesäkuu 18, 2015, 09:58:07



Otsikko: Mustavaaran kaivoksesta kuljetuksia Taivalkosken radalle?
Kirjoitti: Hannu Siitari - Kesäkuu 18, 2015, 09:58:07
Mustavaaran Kaivos Oy suunnittelee 200 miljoonan euron tehdashanketta Raaheen, joka jalostaisi ferrovanadiinia ja harkkorautaa valimoteollisuuden käyttöön. Myöhemmin yhtiö aikoo avata vanhan Mustavaaran vanadiinikaivoksen, joka sijaitsee Taivalkoskella.

Lähde: Kouvolan Sanomat 17.6.2015

Kontiomäki-Taivalkoski -radan kunnostus on kiinni kaivoksesta

Kontiomäen ja Taivalkosken välisen ratayhteyden kunnostaminen edellyttää Mustavaaran kaivoksen malmikuljetuksia. Kaivoksen toiminta on käynnistymässä vuonna 2016, jolloin kannattavuustekijät olisivat olemassa. Taivalkoskelta eteenpäin rata ei sen sijaan toteudu, elleivät puutavarakuljetusmäärät kasva.

Lähde: Yle uutiset Oulu, 16.1.2012


Otsikko: Vs: Mustavaaran kaivoksesta kuljetuksia Taivalkosken radalle?
Kirjoitti: Simo Virtanen - Kesäkuu 18, 2015, 11:03:57
Taloussanomat 16.6.2015: Mustavaaran kaivos myöhästyy vuosia avataan aikaisintaan 2020-luvulla.

http://www.taloussanomat.fi/uutiset/2015/06/16/mustavaaran-kaivos-myohastyy-vuosia-syyna-rahoitusvaikeudet/20157748/12


Otsikko: Vs: Mustavaaran kaivoksesta kuljetuksia Taivalkosken radalle?
Kirjoitti: Timo Kelloniemi - Joulukuu 12, 2015, 21:31:02
Mustanvaaran kallio on erittäin kovaa rakenteeltaan.
Toivottavasti louhintaa suunnittelevat muistavat sen seikan, kun tekevät kannattavuuslaskentaa.
Kun louhinnassa räjäytettiin kiveä, niin siihen meni keskimäärin 1,3 kertaa enemmän räjähdettä/kiintokuutiometri kallioa. Samoin KaMu (KarkeaMurskain) hajosi lukemattomia kertoja, vaikka oli aikanaan järein laite, jonka Rautaruukki sai hankittua.
Kivi on uskomattoman kovaa ja sitkeää siellä! Rikasteen tonnihinta on lähes 3 kertaa kalliimpaa, kuin vastaavissa muissa kallioperissä eri puolilla Kiinaa.