Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Radat ja laitteet => Aiheen aloitti: Anne Teirisalo - Elokuu 13, 2015, 10:11:19



Otsikko: Adressi Leena 68 -höyryveturin radan jatkamiseksi Hyvinkään asemalle saakka
Kirjoitti: Anne Teirisalo - Elokuu 13, 2015, 10:11:19
Käy tutustumassa  ja osallistumassa adressiin adressit.com:ssa.!
Raiteen jatkaminen Hyvinkään Rautatiemuseolta Asemalle saakka avaisi mahdollisuuden kuljettaa matkustajia pääradan varteen,helpottaen museolle pääsemistä, elämyksellisellä tavalla. Jatkettu Raide lisäisi myös muita liikennöintimahdollisuuksia raiteella. Esim. Teemapäivinä, kuten Otson päivänä Otsolla, .....deeverillä ja lätälläajoa ovat monet matkustajat esittäneet toiveena myös.  Toivomme, että saisimme raiteen ja tätä kautta saisimme museolle lisää elävää monipuolista museotoimintaa, jota tänä päivänä yhä enemmän museoilta odotetaan.

www.adressit.com/leena_68-hoyryveturin_rataa_jatkettava_hyvinkaan_asemalle_saakka (http://www.adressit.com/leena_68-hoyryveturin_rataa_jatkettava_hyvinkaan_asemalle_saakka)

// otsikko ja linkki korjattu


Otsikko: Vs: ADRESSI LEENA 68 -HÖYRYVETURIN RADAN JATKAMISEKSI HYVINKÄÄN ASEMALLE SAAKKA!
Kirjoitti: Timo Salminen - Elokuu 13, 2015, 17:58:47
Entäs eri puolilla ruostuvat ja lahoavat kokoelmaesineet? Miten ne arvotetaan suhteessa tähän suunnitelmaan?


Otsikko: Vs: ADRESSI LEENA 68 -HÖYRYVETURIN RADAN JATKAMISEKSI HYVINKÄÄN ASEMALLE SAAKKA!
Kirjoitti: Timo Vainio - Elokuu 14, 2015, 11:42:04
Kustannusarvio ja lisäradasta syntyvä taloudellinen hyöty olisi hyvä pystyä arvioimaan.
Eikös suurin osa tule museoon autoilla, onko asemalla tilaa parkkipaikoille?
Pystyykö höyryveturilla liikennöimään riittävän usein, että voi hakea matkustajia asemalta?
Monissa kaupungeissa käytetään traktoreista tehtyjä "höyryvetureita", joilla vedetään matkustajavaunuja, sellaisella voisi kuljettaa asiakkaat museoon, kun rata valmistuu varmaankin vasta vuosien päästä.


Otsikko: Vs: Adressi Leena 68 -höyryveturin radan jatkamiseksi Hyvinkään asemalle saakka
Kirjoitti: Anne Teirisalo - Elokuu 15, 2015, 12:18:09
Hyvinkään kaupunki on puinut rata-asiaa/hanketta useita vuosia.Hanke on nyt edennyt,sillä Kaupunki on nyt päättänyt tehdä rataan muutostöitä. tällä hetkellä radan pääty ennen puskinta kapenee niin paljon Hangon radan metallisen aidan takia, että puskimiin asti voi ajaa vain harvoilla vaunuilla. Aukean tilan ulottuma  on liian pieni. Tässä yhteydessä kaupunki on miettinyt Leenan seisakkeen sijoittamista nykyisen leikkipuiston kohdalle. Kun rataan muutoksia tehdään, olisi helpointa jatkaa rataa asemalle samalla kertaa. Matka on hyvin lyhyt,jo oleviin rakenteisiin (esim. Silta) ei tarvitsisi tehdä muutoksia. Adressissa on ehdotus raiteen järjestämiseksi.  Radan jatkaminen asemalle lisäisi  liikennöintimahdollisuuksia (esim. Teemapäivinä ajoa Otsolla, deeverillä, lätällä, resiinalla tms) ts. Elävää museotoimintaa, jota tänä päivänä ihmiset museoilta toivovat ja jopa odottavat. Pelkät paikoillaan olevat esineet eivät enää 2010-luvun museokävijää tyydytä. Asikakkaiden kuljettaminen asemalle saakka nostalgiakyydillä toisi museon nykypäiväiselle eurooppalaiselle tasolle.
Leenan seisakkeen sijoittaminen lasten leikkipuiston kohdalle myös naisena huolestuttaa minua. Junat vetävät lapsia puoleensa, ja jos veturi pysäytetään leikkipuiston kohdalle,ja ihmiset nousevat tästä kyytiin, miten voidaan varmistua siitä, että alue on edelleen lapsille turvallinen leikkipaikka?
Liikenneviraston mukaan yleinen radanrakennushinta  kiskoineen kaikkineen on 300-500e/m. Totesivat, että tässä tapauksessa tuo 500e/m on yläkanttiin arvioitu-mutta mieluummin arvoiovat hinnan ylä-kuin alakanttiin.
Hyvinkään, rautaiehistoriallisesti arvokkaan ja erityisen kaupungin ja Rautatiemuseon mainoksena liikkuva ja ihmisiä kyydittävä iloa tuova juna on mainosarvoltaan suuri, edullinen ja pitkäikäinen, jos vaikka verrataan Helsinginsanomien ilmoitushinnastoon.Kertamainos sunnuntaihesarin etusivulla kustantaa 49 588euroa, lauantaina 40 722euroa, ja viikolla 38 830 euroa.
Museolla on vuosittain noin 25 000 kävijää, Rautatiemuseo on kaupungille imagollisesti erittäin tärkeä ja museokävijöiden kautta kaupungille taloudellista tuottoa tuova. Investointi tuottaa kustannuksensa kaupungin kassaan takaisin.