Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Uutiset => Aiheen aloitti: Petri Tuovinen - Elokuu 28, 2015, 10:54:22



Otsikko: VR aloittaa yt:t
Kirjoitti: Petri Tuovinen - Elokuu 28, 2015, 10:54:22
http://yle.fi/uutiset/vr_suunnittelee_jopa_570_tyontekijan_vahentamista/8261509


Otsikko: Vs: VR aloittaa yt:t
Kirjoitti: Simo Virtanen - Elokuu 28, 2015, 11:31:56
Ikävää tietysti työntekijöille, mutta ei tyhjien tuolien kuljettaminen voi olla kannattavaa liiketoimintaa.

VR:hän on jo pitkään (listahinnoillaan) hinnoitellut itsensä täysin ulos omalla rahalla matkustavien kulkutapavalinnoista. Varsinkin sen jälkeen, kun Onnibus toi tänne tuulahduksen vapaasta kilpailusta.

Pk-seudun pendelöintiliikenne Turusta, Tampereelta, Lahdesta jne. on vielä siedettävän hintaista, jos vaan työpaikan sijainti Tsadissa on ollut suosiollinen.


Otsikko: Vs: VR aloittaa yt:t
Kirjoitti: Timo Järvi - Elokuu 28, 2015, 11:48:25
Rehellinen kysymys, kenelle tämä tuli yllätyksenä, käsi ylös?!

Jos esimerkiksi perushintainen menolippu Tampereelta Helsinkiin maksaa kengän numerosta, kellonajasta ja ilman kosteudesta riippuen 24, 30 tai 40 euroa, eipä ihme että matkustajien (ja myös tavaraliikenteen) määrä on jyrkässä laskusuunnassa. Ihan ei voi välttyä siltä ajatukselta, että VR:ää ollaan ajamassa tarkoituksella "alas" ja että hyödyn kerää kohta jokin pieni intressiryhmä. Muuta järkevää selitystä ei keksi, sen verran lahjakkaasti hommia on viime vuosina johdonmukaisesti ryssitty!

Se nyt vain on niin, että kallis lähtökohtaisesti vain bisnesmatkustamiseen keskittynyt tuote, huonot matkustusehdot ja alati poukkoileva hinnoittelu ei pidemmän päälle houkuttele ihmisiä pysyvästi raideliikenteen käyttäjiksi. Yksinkertainen ja pysyvä tuotteiden hinnoittelu, reilut ja käytännönläheiset matkustusehdot sekä vuorotarjonnan lisäys myös vähäliikenteisimmillä rataosilla olisi pitkällä aikavälillä kannattavaa, mutta uskallus puuttuu ja asenne on täysin väärä. Monen radan varrella olisi potentiaalista asiakaskuntaa eli jopa useamman sadan ihmisen taajamia, joissa kuitenkaan junat eivät pysähdy, kun "asiakas tuo vain hiekkaa junan lattialle ja pysähtyminen maksaa". Kulkijoita riittäisi, kun samaan aikaan bussiliikennettä ajetaan alas ja reittejä "suoristetaan". Tosin vuorotarjonnan pitäisi vastata edes jollain tapaa työmatka- ja muun asiointiliikenteen tarpeisiin. Yksi tai kaksi vuoroa päivässä suuntaansa täysin ihmeellisiin aikoihin ei palvele vielä ketään!

Kyse on ihan samoista kaupankäynnin perusasioista kuin esimerkiksi torimarkkinoilla ja tapahtumissa. Ne kahden euron vajaat pahvimukilliset laihaa kahvia ja halvin Lidlistä ostettu 2 - 2,50 euron hintaan myyty makkara myy todistetusti huonommin, kun naapurissa saa saman eurolla ja kauppa käy! Toisin sanoin, sen minkä myyjä hinnassa "häviää", saa tuottona takaisin suurempana menekkinä ja asiakasmäärinä, ja silti myyjälle jää voittoa käsiin. Tämä on tullut todistettua (asiakkaana) tänäkin kesänä erilaisissa tapahtumissa käydessä eli hintojen nostossa jää helposti pää vetävän käteen.


Otsikko: Vs: VR aloittaa yt:t
Kirjoitti: Jape Ruotsalainen - Elokuu 28, 2015, 11:59:27
VR tähtää junamatkustuksen kasvuun

Tiedote.
Julkaistu: 28.08.2015 klo 11:30
Julkaisija: VR Group   

- VR Groupin liikevaihto ja tulos laskivat toisella vuosineljänneksellä.
- Matkustajaliikenteen kaukoliikenteelle jakso oli haastava, sillä matkustajamäärät laskivat varsinkin lisääntyneen hintakilpailun vuoksi.
- Kesän hintakampanja lisäsi matkustajamääriä, kun junamatkoja myytiin tarjouksella
- Junamatkustuksen lisäämiseksi VR aikoo edelleen laskea junalippujen hintoja.
- Myös aikatauluja ja reittejä muutetaan
- Matkustajaliikenteen kilpailukykyä vahvistetaan organisaatiota tehostamalla ja toiminnallisilla muutoksilla. Tavoitteena on 50 miljoonan euron kustannussäästöt.


VR Groupin liikevaihto oli toisella vuosineljänneksellä 305,9 (343,0) miljoonaa euroa. Vertailukelpoinen liikevaihto laski 8,5 prosenttia. Tulos toisella vuosineljänneksellä oli 6,1 (14,3) miljoonaa euroa. Koko vuoden vertailukelpoisen liikevaihdon odotetaan laskevan ja sen seurauksena myös tuloksen heikkenevän huomattavasti viime vuodesta.

Matkustajaliikenteen liikevaihto laski toisella vuosineljänneksellä 5,5 prosenttia ja oli 132,1 (139,7) miljoonaa euroa. Liikevaihdon laskuun vaikutti etenkin kotimaan kaukoliikenteen voimakkaasti lisääntynyt hintakilpailu. Matkustajaliikenteen liiketappio oli 1,9 miljoonaa euroa ja laski vertailukaudesta (+4,9). Matkamäärät vähenivät edellisvuoteen verrattuna kaukoliikenteessä 6,2 prosenttia. VR Groupin osavuosikatsaukseen >>

Kilpailuun vastataan laskemalla hintoja ja tehostamalla toimintaa

Kesän tarjouskampanjoiden ansiosta matkustajamäärät kääntyivät kasvuun. Kesä- heinäkuussa osalla reiteistä myytiin lippuja alennuksella alkaen viidestä eurosta. Kampanjoiden vaikutus tarjousreiteillä oli merkittävä: matkustajamäärät nousivat enimmillään yli 40 prosenttia, kun keskihintaa laskettiin lähes 30 prosenttia.

- Kesä osoitti, että suomalaiset haluavat matkustaa junalla, kun hinta on kohdallaan. Junamatkustuksen lisäämiseksi meidän on laskettava hintoja pysyvästi. Hintojen laskeminen kannattavasti edellyttää kustannusten karsimista ja toiminnan uudistamista, toimitusjohtaja Mikael Aro toteaa.

Kilpailuun vastaamiseksi VR Group tehostaa toimintaansa. Junakaluston uudistaminen jatkuu, ja kaluston käyttöä tehostetaan muokkaamalla junien kokoonpanoja ja vaunumääriä. Puolet junavuoroista ajetaan tällä hetkellä niin, että matkustajia on alle 20 prosenttia junan paikkamäärästä.

Ikääntynyttä kalustoa korvataan uudemmalla kunnossapitokustannusten alentamiseksi. Iäkkäät vaunut ovat kalliita ylläpitää ja huoltaa, ja ne vaatisivat mittavia peruskorjauksia.

Hinnat ja palvelut lähemmäs asiakkaiden odotuksia

Hintojen ja palvelujen muutoksia ohjaavat asiakkaiden odotukset ja toiminta.

- Tutkimusten perusteella junamatkustajat odottavat junalippujen hinnoittelun selkiyttämistä sekä lisää palveluja verkkoon ja digitaaliseen ympäristöön. Myös aikatauluja ja reittejä muutetaan, jotta asiakkaita voidaan palvella nykyistä tehokkaammin, matkustajaliikenteen johtaja Maisa Romanainen sanoo.

Matkustajien asiointi siirtyy yhä enemmän sähköisiin kanaviin ja kumppaneille. Jo nyt yleisimpiä junalippuja voi ostaa yli 600 R-kioskilta ympäri Suomen. Yli 80 prosenttia junalipuista ostetaan jo muualta kuin asemien lipunmyynnistä, pääosin VR:n verkkokaupasta www.vr.fi tai VR Mobiilista. Tämän johdosta asemien lipunmyyntipisteitä on tarve vähentää ja keskittyä yhä enemmän verkkomyynnin ja mobiilipalveluiden kehittämiseen.

Junien aikataulut ja vuorot muuttuvat

VR:n oman kaukoliikenteen aikatauluja ja reittejä muutetaan vaiheittain. Junavuoroja vähennetään 25. lokakuuta reiteillä Turku-Helsinki, Tampere-Turku, Seinäjoki-Vaasa, Helsinki-Oulu, Tampere-Jyväskylä, Jyväskylä-Kuopio ja Savonlinna-Parikkala. Turku–Helsinki-välillä kaikki junat pysähtyvät jatkossa Espoon sijasta Leppävaarassa, josta on hyvät yhteydet HSL:n kaupunkiliikenteeseen. Seuraavia aikataulumuutoksia suunnitellaan maaliskuuksi 2016, ja niiden yksityiskohtia tarkennetaan loppuvuoden aikana. Lokakuun liikennemuutokset >>

Liikenne- ja viestintäministeriö ostaa sekä kauko- että Helsingin seudun vyöhykeliikennettä 40 miljoonalla eurolla vuodessa. Valtio suunnittelee junaliikenteen ostoihin 12,3 miljoonan euron vähennystä. Liikenne- ja viestintäministeriön ostamasta junaliikenteestä käydään neuvotteluja tulevana syksynä ja muutosten arvioidaan tulevan voimaan ensi vuoden maaliskuussa. Liikenne-ja viestintäministeriön ostaman junaliikenteen reitit >>

Tavoitteena 50 miljoonan euron kustannussäästöt

Liikenne- ja palvelumuutosten mahdollistamiseksi sekä hinnoittelun uudistamiseksi VR Group käynnistää matkustajaliikenteen organisaatiota, junaliikenteen kunnossapitoa sekä junaliikennöintiä koskevat yhteistoimintaneuvottelut. Myös junien ravintolapalveluista vastaavan Avecran hallintoa on tarkoitus tehostaa.

Neuvotteluissa käsitellään asiakaspalvelun tehostamista, mikä voi johtaa joidenkin asemien lipunmyynnin sulkemiseen. Osana kustannusten karsimista junakaluston kunnossapitoa tehostetaan. Lisäksi uuden junakaluston ja liikennemuutosten myötä kunnossapidon tarve vähenee. Näistä suunnitelmista johtuen myös veturinkuljettajia tarvittaisiin aiempaa vähemmän.

Kaavailtujen muutosten ja yhteistoimintaneuvottelujen piirissä on noin 2800 henkilöä matkustaja-liikenteestä, junien kunnossapidosta, junaliikennöinnin yksiköstä sekä Avecralta. Neuvottelut eivät koske matkustajaliikenteen lähiliikennettä, VR-konsernin keskitettyä hallintoa, VR Trackia, VR Transpointia eikä Pohjolan Liikenne Oy:tä.

Neuvotteluissa käsitellään työnantajan suunnitelmat sekä arvioidaan mahdolliset henkilövaikutukset ja muutostarpeet eri toimintoihin. Alustavien arvioiden mukaan työtehtävien vähennystarve on enimmillään 570 henkilöä.

VR Group toteuttaa muutoksissa vastuullista henkilöstöpolitiikkaa. Konsernissa on käytössä laajennettu muutosturva, jolla tuetaan mahdollisten toimenpiteiden kohteeksi joutunutta henkilöstöä ja varmistetaan henkilöstön yhdenvertainen kohtelu eri yksiköissä ja ammattiryhmissä.

Neuvottelujen kesto on enintään kolme kuukautta, jonka jälkeen tuloksista tiedotetaan erikseen. Muutokset on tarkoitus toteuttaa vuosien 2015 ja 2016 aikana.


http://www.epressi.com/tiedotteet/logistiikka-ja-liikenne/vr-tahtaa-junamatkustuksen-kasvuun.html


Otsikko: Vs: VR aloittaa yt:t
Kirjoitti: Jukka Ahtiainen - Elokuu 28, 2015, 17:29:44
Tarvittaisiin nopeasti älykästä ja aktiivista liikennepolitiikkaa liikenteen siirtämiseksi enemmän raiteille eikä päinvastoin.
Suomella on ilmastoon liittyviä velvoitteita, maantieliikenteen liikenneturvallisuus on kuralla ym. Rautatieliikenteellä on runsaasti etuja, jotka hallituksen tulisi ohjata suurempaan käyttöön. Ainoastaan vapaaseen kilpailuun johtava toiminta näissä asioissa ei toimi, koska luonnonvaroilla ja valtiontaloudella on rajansa. Tarttis jättää tuleville sukupolvillekin jotain.
http://vaunut.org/kuva/102796?u=2471
http://vaunut.org/kuva/103074?s=1