Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Ulkomaat => Aiheen aloitti: Eljas Pölhö - Syyskuu 16, 2015, 14:39:07



Otsikko: Ruotsissa lisätään paikallisjunia nyt syksyllä 2015
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Syyskuu 16, 2015, 14:39:07
Malmö-Trelleborg paikallisliikenne alkaa joulukuussa 40 vuoden tauon jälkeen. Linkin takana on viime kuun lopulla päivitetty tilannetiedoitus ja kartta suurimmista infraan kohdistuvista töistä.
http://www.trafikverket.se/trelleborgsbanan

Skånessa on voimakkasti satsattu maaseudun asukkaiden kulkumahdollisuuksien parantamiseen. Viime vuosina avattuja rautatieliikennepaikkoja ovat ainakin seuraavat: Sösdala, Ballingslöv, Hästveda, Killeberg, Bjärnum, Vittsjö, Önnestad, Fjälkinde, Tjörnarp, Diö, Vislanda, Gemla ja Markaryd. Jos tähän vielä lisätään City-tunnelin rataosan liikennepaikat Triangeln, Hyllie ja Svågertorp, niin nähdään kuinka paljon pieni Skåne satsaa julkiseen liikenteeseen.

Suomessa ei vaan osata hoitaa junaliikennettä. Puuhastelu keskittyy lopettamiseen, lakkauttamiseen, ravintolapalavereihin ja omien bonusten kasvattamiseen. Yleinen etu ei kiinnosta, jos se vaatii töihin paneutumista.



Otsikko: Vs: Ruotsissa lisätään paikallisjunia nyt syksyllä 2015
Kirjoitti: Juha Kutvonen - Syyskuu 17, 2015, 10:57:37
Samaan aikaan Suomessa:

http://yle.fi/uutiset/lopetettavat_junat_korvataan_lahes_joka_puolella_busseilla__y-juna_vaikea_korvata/8309632

"– Lakkautuspäätös pystytään hoitamaan lähes täysin busseilla markkinaehtoisesti ilman valtion tukea, jatkaa Mäkilä."

Jos näin on, ei valtion kannattaisi ostaa junaliikennettä lainkaan...

VR:n kustannusrakenteessa on jotain pahasti pielessä, kun liikennöinti on näin kannattamatonta. Luulisi yhtiön viime vuosien saneerausohjelmien ja kustannussäästöjen näkyvän uudessa ostoliikennesopimuksessakin, vai eikö säästöjä olekaan syntynyt...?


Otsikko: Vs: Ruotsissa lisätään paikallisjunia nyt syksyllä 2015
Kirjoitti: Jouni Hytönen - Syyskuu 17, 2015, 11:21:14
Uusimmassa Tåg-lehdessä (7/8-2015) oli kuitenkin tietoa, että Stångådalsbananin (Linköping-Kalmar) ja Tjustbananin (Bjärka-Säby-Västervik) henkilöliikenne on uhattuna. Näillä radoillahan kulkee junia kahden tunnin vuorovälillä läpi päivän, viikonloppuna liikenne alkaa myöhemmin. Trafikverket on kai rahapulassaan priorisoinut näiden ratojen kunnossapidon ja etenkin perusparannuksen listojen häntäpäihin. Linköping-Kalmar-radan (n. 300 km) perusparantaminen maksaisi reilun 100 M€.


Otsikko: Vs: Ruotsissa lisätään paikallisjunia nyt syksyllä 2015
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Syyskuu 17, 2015, 11:56:57
Tämä ratojen kunnostukseen annettava raha on pullonkaulana Ruotsissa. Liikennetarvetta on, liikennöitsijöitä on, mutta hallitukset eivät halua antaa rahaa ratojen kunnossapitoon, joten verkon kunto heikkenee. Nykyinen punavihreä hallitus lupasi satsata kiskoliikenteeseen. Toistaiseksi ainoa "satsaus" on ollut päätös ottaa SJ:n kassasta 1,7 miljardia lisää rahaa ja käyttää se ihan muuhun kuin rataverkon kunnostukseen. Miljööpuolueen puheröörin mukaan tämä parantaa SJ:n mahdollisuuksia uusia junakalustoaan. Puheen perusteella olisi luullut, että kassaan laitetaan lisää rahaa eikä oteta pois. Mutta Miljööpuolueen jutut on usein aika outoja.


Otsikko: Vs: Ruotsissa lisätään paikallisjunia nyt syksyllä 2015
Kirjoitti: Heikki Kannosto - Syyskuu 17, 2015, 18:35:06
En malta olla linkittämättä tätä:

http://yle.fi/uutiset/turvapaikanhakijoiden_suuri_maara_sai_ruotsin_junayhtion_lisaamaan_paikkamaaraa/8313667