Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Uutiset => Aiheen aloitti: Ossi Rosten - Lokakuu 01, 2015, 11:20:35



Otsikko: Berner aikoo yksityistää VR:n koko henkilöliikenteen
Kirjoitti: Ossi Rosten - Lokakuu 01, 2015, 11:20:35
Nyt jysähti todellinen pommi – Berner aikoo yksityistää VR:n koko henkilöliikenteen

"VR:llä ja liikenneministeriöllä on olemassa henkilöliikenteestä sopimus, joka ulottuu vuoteen 2024. Ministeriö aikoo nyt tarkastella sopimusta uudelleen päästäkseen avaamaan kilpailun jo ensi vuonna."

http://demokraatti.fi/nyt-jysahti-todellinen-pommi-berner-aikoo-yksityistaa-vrn-koko-henkiloliikenteen/


Otsikko: Vs: Berner aikoo yksityistää VR:n koko henkilöliikenteen
Kirjoitti: Vesa Höijer - Lokakuu 01, 2015, 11:50:30
Kivaa. :D


Otsikko: Vs: Berner aikoo yksityistää VR:n koko henkilöliikenteen
Kirjoitti: Simo Virtanen - Lokakuu 01, 2015, 11:59:24
Hyvähyvä!

Eikä tuossa pitäisi olla mitään mielensä pahoittamista kenelläkään. Osakeyhtiön omistajat voivat tehdä sopimusten uudelleen arviointia ja halutessaan omalta puoleltaan esittää sopimuksen purkamista.

VR:n kohdalla valtio on omistaja, joten valtiolla on tuohon täysin vapaat kädet.

Jos yhtiön johdon toiminta ei miellytä omistajaa, niin omistaja käyttää valtaansa. Näin sen kuuluu olla myös valtion omistamissa yrityksissä. Häntä ei suinkaan heiluta koiraa, vaikka jossakin valtion yhtiöiden norsunluutorneissa sellaiseen on tuudittauduttu.


Otsikko: Vs: Berner aikoo yksityistää VR:n koko henkilöliikenteen
Kirjoitti: Jarmo Pyytövaara - Lokakuu 01, 2015, 12:01:46
Hyvä uutinen, toivottavasti homma myös etenee, eikä jää pelkästään aikomusten asteelle.

Nyt pitäisi saada seislevyt, niiden raiteiden päähän jossa on VR:n liikenteeseen sopimattomia sinisiä vaunuja.   ;D


Otsikko: Vs: Berner aikoo yksityistää VR:n koko henkilöliikenteen
Kirjoitti: Simo Virtanen - Lokakuu 01, 2015, 12:04:02
Hyvä uutinen, toivottavasti homma myös etenee, eikä jää pelkästään aikomusten asteelle.

Nyt pitäisi saada seislevyt, niiden raiteiden päähän jossa on VR:n liikenteeseen sopimattomia sinisiä vaunuja.   ;D

Se on myös omistajan vallassa, kunhan vaan omistaja tietää mitä yhtiössä puuhataan.

Mahtaako ensi yönä kuutamon valossa hitsipillit sihistä.  ::)


Otsikko: Vs: Berner aikoo yksityistää VR:n koko henkilöliikenteen
Kirjoitti: Petri P. Pentikäinen - Lokakuu 01, 2015, 12:11:02
Toki kannattaa harjoittaa lähdekritiikkiä ja ottaa huomioon, että uutinen tuli Demokraatti-Kansan Uutiset-sektorilta, jolla nämä kilpailu-uutiset ovat järjestään varsin heikkolaatuisia ja täynnä aatteellista paatosta. Kaksi ensimmäistä virkettä kaikessa ristiriitaisuudessaan kertovat oleellisen tämänkin uutisen tasosta:

Demokraatin saamien luotettavien tietojen mukaan liikenneministeri Anne Berner (kesk.) on esittämässä VR:n koko henkilöliikenteen yksityistämistä. Tarkoitus on avata rautateiden henkilökuljetukset kilpailulle vielä tämän hallituksen aikana.


Otsikko: Vs: Berner aikoo yksityistää VR:n koko henkilöliikenteen
Kirjoitti: Mikko Nyman - Lokakuu 01, 2015, 12:29:27
Mahtaako ensi yönä kuutamon valossa hitsipillit sihistä.  ::)

Vai pitäisikö tämä muotoilla näin: "Mahtaako ensi yönä kuutamon valossa hitsipillit sihistä sinistä?"

Totta puhuen itse en näe rautateiden ideologisessa yksityistämiseesä mitään hyötyjä. VR:n yksinoikeussopimus turvaa niin henkilöstön työpaikat kuin henkilö- ja tavaraliikenteen palvelutkin aina vuoden 2024 loppuun asti. Tällainen kolkkapoikamainen asenne pakonomaista kilpailutusta haettaessa ei johda hyvään lopputulokseen. Annetaan nyt vaan VR:lle työrauha, jotta se voi selvitä nykyisistä haasteistaan.

Mikäli Suomen rataverkko yksityistetään, valtakuntamme junaliikennettä hoitaa pian vain muutama veroparatiisiin rekisteröity yhtiö, jolloin verotulot ja työpaikat viedään ulkomaille. Tämä on nähty muun muassa Isossa-Britanniassa, jossa rautatiet kilpailutettiin ja lopulta yksityistettiin veroparatiisiyhtiöiden operoitaviksi. En näe järkevää syytä siihen, miksi tieten tahtoen haluamme luopua kotimaisista työpaikoista ja siirtää työpaikat ulkomaille? VR on operoinut menestyksekkäästi suomalaisissa erityisolosuhteissa lähes sata vuotta ja toiminut vastuullisena työnantajana jo yli sata vuotta. En usko, että mikään veroparatiisiyhtiö olisi niin kiinnostunut visioista, missioista ja strategioista, kuin mitä VR näiden lähes sadan vuoden aikana on ollut. On myös huomattava, että VR:n junat kulkevat vedellä.

Ei mene kauaakaan, kun nämä kermankuorintayrittäjät ajavat vain kannattavia junavuoroja Suomessa ja VR joutuu hoitamaan muun Suomen tappiollisen junaliikenteen. On selvää, etteivät suomalaiset erityisolosuhteet kestä sitä, mikäli kermankuorintayrittäjien vuoksi raideliikenteen työpaikat siirtyvät hyvinkin nopeasti Kiinaan, Intiaan, Bangladeshiin ja muihin Aasian halpatyömaihin.

Lainaan tähän loppuun erään VR:n hallintoneuvoston puheenjohtajan lausuntoa vuodelta 2013:
- Suomen rataverkon nopeuden ja turvallisuuden varmistamisessa ei liene suurin rahareikä ryhtyä miljardi-investointeihin jonkun ulkomaalaisen kilpailijan rinnakkaisradan rakentamiseksi.


Otsikko: Vs: Berner aikoo yksityistää VR:n koko henkilöliikenteen
Kirjoitti: Timo Järvi - Lokakuu 01, 2015, 12:39:22
Aikoo yksityistää VR:n henkilöliikenteen, vai avata vihdoin henkilöliikenteen kilpailulle (= purkaa VR:n toimimattoman monopolin ja sen turvanneet sopimukset) ? Nämähän ovat eri asioita. Jos kyse on VR:n henkiköliikenteen yksityistämisestä nähtäväksi jää, mille pienelle sisäpiirille tätä diiliä on vuosikaudet pedattu.


Otsikko: Vs: Berner aikoo yksityistää VR:n koko henkilöliikenteen
Kirjoitti: Simo Virtanen - Lokakuu 01, 2015, 13:26:52
Ei mene kauaakaan, kun nämä kermankuorintayrittäjät ajavat vain kannattavia junavuoroja Suomessa ja VR joutuu hoitamaan muun Suomen tappiollisen junaliikenteen.

VR kuitenkin toimii itse kuin pahimmanlaatuinen kermankuorija.

On varmasti hienoa olla vaikkapa mänttä-vilppulalainen junamatkustaja ja vastustaa kilpailua ideologisista syistä.

Lainaan tähän loppuun erään VR:n hallintoneuvoston puheenjohtajan lausuntoa vuodelta 2013:
- Suomen rataverkon nopeuden ja turvallisuuden varmistamisessa ei liene suurin rahareikä ryhtyä miljardi-investointeihin jonkun ulkomaalaisen kilpailijan rinnakkaisradan rakentamiseksi.

On hienoa, että VR-konsernia hallitaan ammattilaisten toimesta. Se pudottaa imperialistiset kermankuorijat kanveesiin ilman muttia.


Otsikko: Vs: Berner aikoo yksityistää VR:n koko henkilöliikenteen
Kirjoitti: Petri P. Pentikäinen - Lokakuu 01, 2015, 14:19:40
On varmasti hienoa olla vaikkapa mänttä-vilppulalainen junamatkustaja ja vastustaa kilpailua ideologisista syistä.
Puhumattakaan, jos olisi vaikkapa nurkkaan maalautunut, ideologisista syistä monopolia puolustava varkautelainen VR:nhalausneuvoston puheenjohtaja, jonka ympäriltä junavuoro kerrallaan kaikkoaa VR-LVM-yhteenliittymän monopolipäätöksillä.


Otsikko: Vs: Berner aikoo yksityistää VR:n koko henkilöliikenteen
Kirjoitti: Teppo Niemi - Lokakuu 01, 2015, 15:24:40
Turun Sanomat kertoo nettisivuillaan http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/818882/VR+on+valmis+keskustelemaan+kilpailun+nopeuttamisesta mm että Vr-yhtymän toimitusjohtaja Mikael Aro VR:n kannattavan kilpailua kunhan säännöt ovat selvät ja reilut. Vaikutukset velvoiteliikenteeseen ja henkilöstön asemaan täytyy selvittää.


Otsikko: Vs: Berner aikoo yksityistää VR:n koko henkilöliikenteen
Kirjoitti: Tommi Koskinen - Lokakuu 01, 2015, 15:51:44
Juha Sipilä on täsmentänyt, että kilpailun avaaminen koskisi ainoastaan niitä rataosuuksia, joilla VR:llä ei ole henkilöliikennettä:

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1443669681662.html

Eikös tämä tilanne ole jo nyt, eli VR:n monopoli ei ole voimassa rataosuuksilla, joilla ei ole henkilöliikennettä?


Otsikko: Vs: Berner aikoo yksityistää VR:n koko henkilöliikenteen
Kirjoitti: Juha Kutvonen - Lokakuu 01, 2015, 16:01:36
Turun Sanomat kertoo nettisivuillaan http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/818882/VR+on+valmis+keskustelemaan+kilpailun+nopeuttamisesta mm että Vr-yhtymän toimitusjohtaja Mikael Aro VR:n kannattavan kilpailua kunhan säännöt ovat selvät ja reilut. Vaikutukset velvoiteliikenteeseen ja henkilöstön asemaan täytyy selvittää.

Siispä tuore liikenneministeri asettaa työryhmän selvittämään henkilöliikenteen kilpailun vapauttamisen pelisääntöjä ja vaikutusta matkustajien ynnä VR:n henkilökunnan asemaan jne...


Otsikko: Vs: Berner aikoo yksityistää VR:n koko henkilöliikenteen
Kirjoitti: Teppo Niemi - Lokakuu 01, 2015, 16:20:17
Talouselämä-lehti kertoo uutisessaan http://www.talouselama.fi/uutiset/keskuskauppakamari-ehdottaa-rautateille-yhteista-kalustopankkia-6001641 että Keskuskauppakamari ehdottaa kalustopankkia. Se olisi varteenotettava vaihtoehto kilpailun saamiseksi raiteille.


Otsikko: Vs: Berner aikoo yksityistää VR:n koko henkilöliikenteen
Kirjoitti: JSL - Lokakuu 01, 2015, 16:30:39
Mikael Aro VR:n kannattavan kilpailua kunhan säännöt ovat selvät ja reilut. Vaikutukset velvoiteliikenteeseen ja henkilöstön asemaan täytyy selvittää.
Aro se itte ei ole mitenkää reilu, potkii kymmeniä kuskeja ja rahastajia pellolle ja haistattaa vitut rahtiasiakkaille ja nyt vikisee armoa kun omat boonukset on kohta loppumassa. Velvoteliikenteestä ne iteki haluu päästä eroon kun ei viitti ajaa junalla on kivampi vaan omistaa taloja ja periä niistä vuokraa ja keinotella sijotuksilla.


Otsikko: Vs: Berner aikoo yksityistää VR:n koko henkilöliikenteen
Kirjoitti: Arto Papunen - Lokakuu 01, 2015, 16:37:56
Mä en innostu kalustopankeista. Käsittääkseni ei niitä muuallakaan juuri ole ja itselle tulee mieleen että joku kalustopankki nyt tietää, haluavatko operaattorit esimerkiksi liikennöidä veturijunin vai moottorijunakalustolla. Yksi keino olisi nyt valtiovallan pakottaa VR vuokraamaan kalustoa, jos joutilasta kalustoa nyt joku haluaa liikennöidä.
Koska Baltian maat ovat ilmeisesti saaneet luvan liikennöidä EU-normistosta poikkeavalla kalustolla niin mielestäni pitäisi säätää poikkeusta että Suomeen saisi tuoda helpommin kalustoa Baltiasta.


Otsikko: Vs: Berner aikoo yksityistää VR:n koko henkilöliikenteen
Kirjoitti: Jape Ruotsalainen - Lokakuu 01, 2015, 16:40:17
Eduskunnan kyselytunnin pääaiheena junaliikenne. Hyviä kysymyksiä, mutta ei ihan niin selkeitä vastauksia.

http://areena.yle.fi/1-2397699?autoplay=true


Otsikko: Vs: Berner aikoo yksityistää VR:n koko henkilöliikenteen
Kirjoitti: Timo Järvi - Lokakuu 01, 2015, 17:11:18
Mahtaako ensi yönä kuutamon valossa hitsipillit sihistä.  ::)

... tai sitten sarkastisesti hitsipillit ja rälläkät laulamaan, ja eikun kasaamaan vanhojen piirrustusten mukaisia lättähattuja. Museoyhdistykset voisivat alkaa liikennöinnin. :D Siihen liikkumiseen ei tarvita lättää kummempaa vaunua. Voisi luoda tavalla jos toisella myös teollista toimeliaisuutta - etenkin Suomeen.


Otsikko: Vs: Berner aikoo yksityistää VR:n koko henkilöliikenteen
Kirjoitti: Heikki Kannosto - Lokakuu 01, 2015, 17:38:00
Ylen uutisia siinä järjestyksessä kuin ne tulivat esiin:

http://yle.fi/uutiset/saadaanko_tanne_kermankuorintamekanismi__veturimiehet_tyrmaavat_matkustajaliikenteen_avaamisen_kilpailulle/8347592

http://yle.fi/uutiset/sdp_ottaisi_varat_junaliikenteeseen_autoverosta/8347216?ref=leiki-uup

http://yle.fi/uutiset/sipila_lakkautettaville_junavuoroille_on_korvaava_vaihtoehto/8346674?ref=leiki-uup

http://yle.fi/uutiset/tassa_lakkautettavat_junayhteydet_-_kartta/8346932?ref=leiki-uup

http://yle.fi/uutiset/kunnanjohtaja_raideliikenteen_kilpailutuksesta_tuskin_tuo_nopeaa_apua_lakkautettaville_reiteille/8347029?ref=leiki-uup

http://yle.fi/uutiset/ministerio_vraa_ei_yksityisteta_mutta_matkustajaliikenne_avataan_pian_kilpailulle/8346979?ref=leiki-uup

http://yle.fi/uutiset/liikennevaliokunnan_puheenjohtaja_vrsta_en_sulje_pois_mitaan_vaihtoehtoa/8346230?ref=leiki-uup

Selkokielellä: lakkautettavien junien tilalle ei tule uutta junaliikennettä. Korvaavat linja-autovuorot loppuvat parin vuoden sisällä.

Hyvin harvoinhan on päässyt niin hassusti käymään että matkustajaliikenne olisi aloitettu uudelleen kun se kerran on lakkautettu.


Otsikko: Vs: Berner aikoo yksityistää VR:n koko henkilöliikenteen
Kirjoitti: Tuomas Korhonen - Lokakuu 01, 2015, 17:51:32
Koska Baltian maat ovat ilmeisesti saaneet luvan liikennöidä EU-normistosta poikkeavalla kalustolla niin mielestäni pitäisi säätää poikkeusta että Suomeen saisi tuoda helpommin kalustoa Baltiasta.
Eiköhän tuo Baltian maiden poikkeus ole ihan historiallisista syistä. Vähän kaukaa haettu että vaatimuksia höllättäisiin täällä siksi että saataisiin halvalla vanhoja vaunuja jostain.


Otsikko: Vs: Berner aikoo yksityistää VR:n koko henkilöliikenteen
Kirjoitti: Vesa Höijer - Lokakuu 01, 2015, 18:10:53
Periaatteessa valtion (tai kunnan) omistamat yritykset on hyvä keino saada hintoja pysymään kohtuullisina (esimerkiksi kuntien energiayhtiöt tai vuokra-asuntoyhtiöt), jos ne toimivat omakustannusperiaatteella eli eivät tuota voittoa eikä tappiota.

VR ilmeisesti tuo valtiolle enemmän rahaa kuin saa siltä. Ja lippujen hinnat... :D



Otsikko: Vs: Berner aikoo yksityistää VR:n koko henkilöliikenteen
Kirjoitti: Timo Järvi - Lokakuu 01, 2015, 18:56:04
Periaatteessa valtion (tai kunnan) omistamat yritykset on hyvä keino saada hintoja pysymään kohtuullisina (esimerkiksi kuntien energiayhtiöt tai vuokra-asuntoyhtiöt), jos ne toimivat omakustannusperiaatteella eli eivät tuota voittoa eikä tappiota.

Tämä periaate oli aikanaan hyvä ja kätevä, ja siksi se myös lopetettiin, koska muuten poliitikoille ja etenkin ex-poliitikoille ja niiden kummin kaimoille ei olisi saatu luotua hyväpalkkaisia hallintoneuvosto-, hallinto- tai muita vetelehtimisvirkoja. Samalla taksat ovat nousseet. Samalla kun yksi sun toinen valtion tai kunnan toiminto on yhtiöitetty, myös veronmaksajan, kansalaisen tai kuntalaisen mahdollisuus valvoa ja vaikuttaa näiden yhtiöiden toimintoihin on vähentynyt.

Jo alusta pitäen ongelmana on ollut myös ns. omistajanohjaus, jossa samat pukit ovat pääsääntöisesti olleet kaalimaan vartijoina, joten poliitikkojen kannalta itselle tuottaviin lypsylehmiin ei ole haluttu vaikuttaa.

Jäi tuosta eduskunnan sirkuskeskustelusta mieleen sekin, kun joku vatipää hypetti, kuinka nykyisin kilpailu ja yleispalvelu toimii telemarkkinoilla. Kuitenkin on olemassa seutuja, jossa paikallisten asukkaiden on pitänyt perustaa osuuskuntia, jotta alueelle on saatu edes jollain  tavalla toimivat kuitu-, tms. yhteydet. Kahdesta isosta toimijasta Elisa ja ex-valtiollinen Sonera kun ei tähän ole ollut.


Otsikko: Vs: Berner aikoo yksityistää VR:n koko henkilöliikenteen
Kirjoitti: Jouni Hytönen - Lokakuu 01, 2015, 19:31:53
Koska Baltian maat ovat ilmeisesti saaneet luvan liikennöidä EU-normistosta poikkeavalla kalustolla niin mielestäni pitäisi säätää poikkeusta että Suomeen saisi tuoda helpommin kalustoa Baltiasta.
Eiköhän tuo Baltian maiden poikkeus ole ihan historiallisista syistä. Vähän kaukaa haettu että vaatimuksia höllättäisiin täällä siksi että saataisiin halvalla vanhoja vaunuja jostain.
Baltian maiden poikkeukset johtuvat siitä, että niille on paljon tärkeämpää säilyttää yhteentoimivuus muiden entisten Neuvostoliiton maiden kanssa kuin muuttaa rautatiejärjestelmänsä hirvittävillä kustannuksilla yhteentoimivaksi Keski-Euroopan maiden kanssa raideleveydellä 1435 mm.


Otsikko: Vs: Berner aikoo yksityistää VR:n koko henkilöliikenteen
Kirjoitti: Tommi K Hakala - Lokakuu 01, 2015, 19:43:10
 http://www.vaunut.org/kuva/92304?paik=Loimaa

Saisko noilla muutettua muun Euroopan vaunuja meille, vai vaaditaanko henkilöliikenteen vaunuissa muutakin kuin kenkäjarrut?


Otsikko: Vs: Berner aikoo yksityistää VR:n koko henkilöliikenteen
Kirjoitti: Tuomas Korhonen - Lokakuu 01, 2015, 19:48:19
Koska Baltian maat ovat ilmeisesti saaneet luvan liikennöidä EU-normistosta poikkeavalla kalustolla niin mielestäni pitäisi säätää poikkeusta että Suomeen saisi tuoda helpommin kalustoa Baltiasta.
Eiköhän tuo Baltian maiden poikkeus ole ihan historiallisista syistä. Vähän kaukaa haettu että vaatimuksia höllättäisiin täällä siksi että saataisiin halvalla vanhoja vaunuja jostain.
Baltian maiden poikkeukset johtuvat siitä, että niille on paljon tärkeämpää säilyttää yhteentoimivuus muiden entisten Neuvostoliiton maiden kanssa kuin muuttaa rautatiejärjestelmänsä hirvittävillä kustannuksilla yhteentoimivaksi Keski-Euroopan maiden kanssa raideleveydellä 1435 mm.
Raideleveydellä nyt ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Tuo sana "säilyttää" on kuitenkin olennainen, historiallisista syistä siellä on käytössä venäläistä kalustoa ja eurooppalaisiin normeihin siirtyminen tarkoittaa siis muutosta vanhaan. Meillä venäläisten vaunujen hyväksyminen tarkoittaisi muutosta ja nykytasosta tinkimistä.


Otsikko: Vs: Berner aikoo yksityistää VR:n koko henkilöliikenteen
Kirjoitti: Lauri Uusitalo - Lokakuu 01, 2015, 20:17:14
Toki kannattaa harjoittaa lähdekritiikkiä ja ottaa huomioon, että uutinen tuli Demokraatti-Kansan Uutiset-sektorilta, jolla nämä kilpailu-uutiset ovat järjestään varsin heikkolaatuisia ja täynnä aatteellista paatosta. Kaksi ensimmäistä virkettä kaikessa ristiriitaisuudessaan kertovat oleellisen tämänkin uutisen tasosta:

Demokraatin saamien luotettavien tietojen mukaan liikenneministeri Anne Berner (kesk.) on esittämässä VR:n koko henkilöliikenteen yksityistämistä. Tarkoitus on avata rautateiden henkilökuljetukset kilpailulle vielä tämän hallituksen aikana.

Tähän yksityistämiseen tulikin jo korjaus.


Otsikko: Vs: Berner aikoo yksityistää VR:n koko henkilöliikenteen
Kirjoitti: Joona Kärkkäinen - Lokakuu 01, 2015, 20:22:43
http://www.vaunut.org/kuva/92304?paik=Loimaa

Saisko noilla muutettua muun Euroopan vaunuja meille, vai vaaditaanko henkilöliikenteen vaunuissa muutakin kuin kenkäjarrut?
Ei pelkät akselit vaunua tee.


Otsikko: Vs: Berner aikoo yksityistää VR:n koko henkilöliikenteen
Kirjoitti: Jarmo Pyytövaara - Lokakuu 01, 2015, 20:29:09
Tuomas: Eikö meidänkin rataverkollamme, käytetä venäläisiä tavaravaunuja kuljetuksiin?
Eivätkö ne ole, joillakin rataosilla enemmistönä jos katsotaan kuljetus tonneja?
Eikö meillä suomessakin olisi, historialliset syyt, hyväksyä venäläinen vaunukalusto sisäiseen käyttöömme? Kuuluimmehan mekin aikanaan suurruhtinaskuntaan, eikö siinä jo olisi syytä, sallia venäläisen kaluston käyttö sisäisessä liikenteessä?


Otsikko: Vs: Berner aikoo yksityistää VR:n koko henkilöliikenteen
Kirjoitti: Tommi K Hakala - Lokakuu 01, 2015, 20:29:18
http://www.vaunut.org/kuva/92304?paik=Loimaa

Saisko noilla muutettua muun Euroopan vaunuja meille, vai vaaditaanko henkilöliikenteen vaunuissa muutakin kuin kenkäjarrut?
Ei pelkät akselit vaunua tee.

No ei tietenkään, mutta olisiko noilla akseleilla mahdollista muuttaa eurooppalaisia vaunuja Suomessa käytettäväksi? Kai Euroopasta jotain vaunuja löytyy...


Otsikko: Vs: Berner aikoo yksityistää VR:n koko henkilöliikenteen
Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Lokakuu 01, 2015, 20:35:01
http://www.vaunut.org/kuva/92304?paik=Loimaa

Saisko noilla muutettua muun Euroopan vaunuja meille, vai vaaditaanko henkilöliikenteen vaunuissa muutakin kuin kenkäjarrut?
Ei pelkät akselit vaunua tee.

No ei tietenkään, mutta olisiko noilla akseleilla mahdollista muuttaa eurooppalaisia vaunuja Suomessa käytettäväksi? Kai Euroopasta jotain vaunuja löytyy...

Kyllähän se nyt on niin, että nämä akselit on poissa ja kohta Fenniarailin vuokravaunujen alla.


Otsikko: Vs: Berner aikoo yksityistää VR:n koko henkilöliikenteen
Kirjoitti: Vesa Höijer - Lokakuu 01, 2015, 21:29:05
Keskisuomalainen syyttää liikenneministeriön liikennepalveluyksikön johtajaa Mikael Nybergia kommunismista:

http://www.ksml.fi/mielipide/paakirjoitukset/ministerio-leimaa-yksityisautoilun/2140051

Lievästi sanottuna outo kirjoitus.


Otsikko: Vs: Berner aikoo yksityistää VR:n koko henkilöliikenteen
Kirjoitti: Jonne Seppänen - Lokakuu 01, 2015, 21:29:58
HS:n uutisesta "VR:n ostoliikennesopimukset päättyvät vuodenvaihteessa, mutta VR hoitaa liikennettä maaliskuun puoliväliin asti. Bernerin mukaan sen jälkeen liikenne turvataan ylimenokaudeksi, kunnes saadaan uusi markkinaehtoinen liikenne käyntiin. "

On todennäköistäkin että pienempi operoija pystyy kevyemmällä kulurakenteella tarjoamaan liikennöintiä vähäliikenteisillä rataosilla VR:ää edullisimmin. Mutta sitä on kyllä vaikea nähdä että voimakkaasti tuetuilla rataosilla uusien toimijoiden kannattaisi ruveta pyörittämään markkinaehtoista liikennettä. Isoja pääomia sitova kalusto olisi kuitenkin saatava hyvin tuottavaan liikenteeseen.


Otsikko: Vs: Berner aikoo yksityistää VR:n koko henkilöliikenteen
Kirjoitti: Texwiller - Lokakuu 01, 2015, 21:51:35
Päivän uutisannin voi tiivistää siihen, että yhdet puhuvat aidasta ja toiset sen seipäistä. Jotain on kovasti tekeillä, mutta yhtään uutta päätöstä ei ole vielä kuultu.

Kuten Tommi tuossa ylempänä huomasi, VR:n ja LVM:n välinen yksinoikeussopimus mahdollistaa liikenteen aloittamisen vaikka heti niillä rataosilla, joilla VR:llä ei ole henkilöliikennettä. Ostoliikenneleikkausten jälkeen niitä vain vapautuu muille operaattoreille nippu lisää.

Sipilä tuli sivulauseessa luvanneeksi, että valmista pitäisi tulla nopealla aikataululla, jo ensi keväänä. Jos pääministeri tarkoittaa sitä mitä tuli sanoneeksi, merkitsee se yksiselitteisesti kalustoyhtiön perustamista.


Otsikko: Vs: Berner aikoo yksityistää VR:n koko henkilöliikenteen
Kirjoitti: Panu Breilin - Lokakuu 01, 2015, 21:53:35
HS:n uutisesta "VR:n ostoliikennesopimukset päättyvät vuodenvaihteessa, mutta VR hoitaa liikennettä maaliskuun puoliväliin asti. Bernerin mukaan sen jälkeen liikenne turvataan ylimenokaudeksi, kunnes saadaan uusi markkinaehtoinen liikenne käyntiin. "

On todennäköistäkin että pienempi operoija pystyy kevyemmällä kulurakenteella tarjoamaan liikennöintiä vähäliikenteisillä rataosilla VR:ää edullisimmin. Mutta sitä on kyllä vaikea nähdä että voimakkaasti tuetuilla rataosilla uusien toimijoiden kannattaisi ruveta pyörittämään markkinaehtoista liikennettä. Isoja pääomia sitova kalusto olisi kuitenkin saatava hyvin tuottavaan liikenteeseen.

Voi tietysti olla, että tuossa oikeasti tarkoitetaan "markkinaehtoisella liikenteellä" "vapailla markkinoilla kilpailutettua liikennettä", ja joko liikenneministeri tai toimittaja vain sattui erehdyksessä käyttämään väärää termiä.


Otsikko: Vs: Berner aikoo yksityistää VR:n koko henkilöliikenteen
Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Lokakuu 01, 2015, 22:26:50
Voi tietysti olla, että tuossa oikeasti tarkoitetaan "markkinaehtoisella liikenteellä" "vapailla markkinoilla kilpailutettua liikennettä", ja joko liikenneministeri tai toimittaja vain sattui erehdyksessä käyttämään väärää termiä.

Markkinaehtoisella liikenteellä tarkoitetaan varmaankin linja-autoliikennöitsijöiden tekemiä lupahakemuksia.


Otsikko: Vs: Berner aikoo yksityistää VR:n koko henkilöliikenteen
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Lokakuu 02, 2015, 02:52:33
Aiempaan keskusteluun: uutena Baltiaan hankittava kalusto on EU-standardien mukaista. Liettua on tämän kannalta ehkä kiinnostavin maa puolalaisen Pesan ja venäläisen.Metrovagonmashin tekemine moottorijunineen. Pesalta pitäisi irrota aika sutjakkaasti yksi tai kaksi lyhyttä 1520-milliselle verkolle katsastettua diiselmoottorijunaa. Sellaisen teleihin ei tarvinne tehdä mitään muutoksia 1524-millistä liikennettä varten, eli raideleveys saataneen kuntoon pyöräkerroilla(?)
Liettua on kuitenkin lämpimämpi maa kuin Suomi, joten kaluston lämpöeristys saattaa haluta muutoksia.

Vanha neuvostokalusto on sen verran huonoa, että sitä en oikein Suomeen tahtoisi. 90 km/h tuntuu samalta kuin otaksuisin suomalaisessa Sm1/2 kalustossa tuntuvan 160 km/h.


Otsikko: Vs: Berner aikoo yksityistää VR:n koko henkilöliikenteen
Kirjoitti: Matti Grönroos - Lokakuu 02, 2015, 11:46:05
HS:n uutisesta "VR:n ostoliikennesopimukset päättyvät vuodenvaihteessa, mutta VR hoitaa liikennettä maaliskuun puoliväliin asti. Bernerin mukaan sen jälkeen liikenne turvataan ylimenokaudeksi, kunnes saadaan uusi markkinaehtoinen liikenne käyntiin. "

On todennäköistäkin että pienempi operoija pystyy kevyemmällä kulurakenteella tarjoamaan liikennöintiä vähäliikenteisillä rataosilla VR:ää edullisimmin. Mutta sitä on kyllä vaikea nähdä että voimakkaasti tuetuilla rataosilla uusien toimijoiden kannattaisi ruveta pyörittämään markkinaehtoista liikennettä. Isoja pääomia sitova kalusto olisi kuitenkin saatava hyvin tuottavaan liikenteeseen.

Voi tietysti olla, että tuossa oikeasti tarkoitetaan "markkinaehtoisella liikenteellä" "vapailla markkinoilla kilpailutettua liikennettä", ja joko liikenneministeri tai toimittaja vain sattui erehdyksessä käyttämään väärää termiä.

"Markkinaehtoinen liikenne" on joukkoliikennelain käyttämä termi, jolla tarkoitetaan "muuta kuin palvelusopimusasetuksen mukaista liikennettä". Palvelusopimusasetus on EU:n asetus, jolla määritetään, millä reunaehdoilla julkinen taho voi järjestää joukkoliikennettä. Eli markkinaehtoinen liikenne tosiaan on vapailla markkinoilla kilpailtua liikennettä.

Nykyinen joukkoliikennelaki kattaa vain linja-autoliikenteen (koska rautatieliikennehän ei ole joukkoliikennettä vaan junien siirtelyä ja sen sivutuotteena matkustajien kuljetusta), mutta sehän asia tarvittaessa hoituu muutaman sanan lisäämisellä. Termissä ei ole mitään vikaa.


Otsikko: Vs: Berner aikoo yksityistää VR:n koko henkilöliikenteen
Kirjoitti: Jape Ruotsalainen - Lokakuu 02, 2015, 12:04:26
Tämän päivän Aamulehdessä Berner sanoo, että ELY-keskuksiin on jo saapunut hakemuksia. Yksi haetuista reiteistä on Tampere - Keuruu.


Otsikko: Vs: Berner aikoo yksityistää VR:n koko henkilöliikenteen
Kirjoitti: Jouni Hytönen - Lokakuu 02, 2015, 12:24:35
Tämän päivän Aamulehdessä Berner sanoo, että ELY-keskuksiin on jo saapunut hakemuksia. Yksi haetuista reiteistä on Tampere - Keuruu.
Tässä (https://www.ely-keskus.fi/documents/10191/126752/Pohjolan+Matka+Pohjolan+Turistiauto+Oy+KESELY+2194+2015/48cde56c-1a17-46d4-b05e-eaa05a43d6b7) on ainakin Matka-Mäkelän ja Pohjolan Matkan hakemus reiteille Tampere-Keuruu ja Jyväskylä-Keuruu-Ähtäri-Seinäjoki.


Otsikko: Vs: Berner aikoo yksityistää VR:n koko henkilöliikenteen
Kirjoitti: Heikki Kannosto - Lokakuu 02, 2015, 12:30:55
Korvaavan ja ylipäänsä muunkin linja-autoliikenteen heikoimpiin puoliin kuuluu aikataulujen näkymättömyys. Kun Turisti on siirtynyt muistojen joukkoon niin tarvittavat aikataulut joutuu hakemaan netistä eivätkä kaikkien liikenteenharjoittajien aikataulut tietenkään samalla sivulla ole. Olen joskus kuvaillut nykyistä aikataulutilannetta sanomalla että jos haluaa tietää millä vuorolla pääsee paikkaan X niin pitää ensin tietää millä vuorolla pääsee paikkaan X.

Sama pätee tietysti VR:n kaukoliikenteen aikatauluihin. Eihän niistäkään mitään kokonaisuutta ole kaupan.


Otsikko: Vs: Berner aikoo yksityistää VR:n koko henkilöliikenteen
Kirjoitti: Vesa Höijer - Lokakuu 02, 2015, 17:16:25
Eikö täältä löydy melkein kaikki (pitkänmatkan)bussit?

https://liput.matkahuolto.fi/connectionsearch#breadcrumb

Joissakin valtioissa tällaisella hakusivustolla on sekä junat että bussit, esimerkiksi Latviassa:

http://www.1188.lv/


Otsikko: Vs: Berner aikoo yksityistää VR:n koko henkilöliikenteen
Kirjoitti: Iiro Laiho - Lokakuu 02, 2015, 17:29:26
Onhan Suomessakin Liik enne vira ston ylläpitämä palvelu http://matka.fi/


Otsikko: Vs: Berner aikoo yksityistää VR:n koko henkilöliikenteen
Kirjoitti: Vesa Höijer - Lokakuu 02, 2015, 17:30:02
Keskisuomalainen syyttää liikenneministeriön liikennepalveluyksikön johtajaa Mikael Nybergia kommunismista:

http://www.ksml.fi/mielipide/paakirjoitukset/ministerio-leimaa-yksityisautoilun/2140051

Lievästi sanottuna outo kirjoitus.

Kauhistuttava kommunistinen organisaatio on jo olemassa:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Matkahuolto


Otsikko: Vs: Berner aikoo yksityistää VR:n koko henkilöliikenteen
Kirjoitti: Heikki Kannosto - Lokakuu 02, 2015, 17:47:07
Onhan Suomessakin Liik enne vira ston ylläpitämä palvelu http://matka.fi/
Taas opin uutta. Mutta mitä tekisi netitön?


Otsikko: Vs: Berner aikoo yksityistää VR:n koko henkilöliikenteen
Kirjoitti: Toni Hartonen - Lokakuu 02, 2015, 19:45:16
Tarkennus Bernerin lausuntoon, tarkoitus on siis lopettaa vr:n monopoli henkilöliikenteessä. Se on sitten eri ooppera Vr yhtiönä. Finnair valtionyhtiö ja toimii vapailla markkinoilla.
Se on Vr:n kehityspolku myös lähitulevaisuudessa.


Otsikko: Vs: Berner aikoo yksityistää VR:n koko henkilöliikenteen
Kirjoitti: Heikki Kannosto - Lokakuu 02, 2015, 22:55:57
http://www.hs.fi/kaupunki/a1442283587894

Ja lakkautusta seuraavana päivänä purettaneen Siuntion ja Inkoon sekä Purolan ja Nuppulinnan laiturit ja rakenteet ennen kuin kukaan ehtii estää...


Otsikko: Vs: Berner aikoo yksityistää VR:n koko henkilöliikenteen
Kirjoitti: Vesa Höijer - Lokakuu 02, 2015, 23:19:07
Tämän päivän Aamulehdessä Berner sanoo, että ELY-keskuksiin on jo saapunut hakemuksia. Yksi haetuista reiteistä on Tampere - Keuruu.
Tässä (https://www.ely-keskus.fi/documents/10191/126752/Pohjolan+Matka+Pohjolan+Turistiauto+Oy+KESELY+2194+2015/48cde56c-1a17-46d4-b05e-eaa05a43d6b7) on ainakin Matka-Mäkelän ja Pohjolan Matkan hakemus reiteille Tampere-Keuruu ja Jyväskylä-Keuruu-Ähtäri-Seinäjoki.
Keuruulta menee Tampereelle jo nyt monta bussia päivässä Mäntän kautta. Haapamäki, Kolho ja Vilppula uhkaavat jäädä mottiin ilman kiskobussiliikennettä.


Otsikko: Vs: Berner aikoo yksityistää VR:n koko henkilöliikenteen
Kirjoitti: Vesa Höijer - Lokakuu 02, 2015, 23:22:35
Jyväskylä-Seinäjoki-välillä kulkee myös busseja jo nyt. Mutta juna on halvempi.


Otsikko: Vs: Berner aikoo yksityistää VR:n koko henkilöliikenteen
Kirjoitti: Jukka Voudinmäki - Lokakuu 03, 2015, 08:30:16
Jyväskylä-Seinäjoki-välillä kulkee myös busseja jo nyt. Mutta juna on halvempi.

Kulkee. Esim. tulevana maanantaina kulkee 3 vuoroa välillä Jy-Sk. Yksi ajaa Kyyjärven, yksi Karstulan ja yksi Keuruun kautta.

Via Keu -vuorolla ei pääse esim. Pihlajavedelle eikä Myllymäelle eikä näiltä paikkakunnilta pois, ja viikonloppuisin tarjonta on vieläkin niukempaa. Lauantaisin kulkee vain yksi vuoro (via Kyyjärvi) ja sunnuntaisin kaksi (via Kyyjärvi + via Karstula).

Jos tällä paletilla mennään talven jälkeen, jolloin henkilöjunaliikenne Haapamäen kolmiossa loppuu kokonaan, joukkoliikennetarjonnan määrä ja taso romahtavat huomattavasti etenkin Jy-Hpk-Sk -rataosuuden välipaikkakunnilla.





Otsikko: Vs: Berner aikoo yksityistää VR:n koko henkilöliikenteen
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Lokakuu 03, 2015, 11:03:43
Onhan Suomessakin Liik enne vira ston ylläpitämä palvelu http://matka.fi/
åååq

Lisäjsi on http://www.pikavuorot.fi/ , joka osaa näyttää myös hinnat. Paremmun kuin esim. VR:n omat sivut.