Otsikko: Yle: Suomen ja Venäjän välinen rautatieliikenne avautuu kilpailulle Kirjoitti: Mikael Sahervo - Lokakuu 08, 2015, 07:17:27 VR:n monopoli Venäjän yhdysliikenteessä purkautuu ja kilpailu avautuu tavara- ja matkustajaliikenteelle ensi vuonna, uutisoi Yle.
Valtiosopimuksen muutos on tarkoitus hyväksyä tänä syksynä. - Tämä on aika vallankumouksellinen muutos siinä mielessä, että tämä tosiaan poistaa syrjivän menettelyn ja monopolijärjestelmän, mikä meillä on tällä hetkellä, sanoo liikenne- ja viestintäministeriön hallitusneuvos Silja Ruokola Ylelle. Sopimuksen mukaan kaikki Suomessa toimiluvan saaneet rautatieoperaattorit voivat kilpailla Suomen ja Venäjän välisistä rautatiekuljetuksista, tosin vain Suomen puolella. Venäjän sisäiseen rautatieverkostoon yrityksillä ei ole edelleenkään asiaa, vaan ne tarvitsevat yhteiskumppanin. Sen löytymistä helpottaa kilpailun avautuminen uusille toimijoille myös Venäjällä. Valtiosopimuksen muutos avaa kaikki Suomen ja Venäjän väliset rautatieliikenteen rajanylityspaikat kilpailulle. Tavaraliikenteen lisäksi uusia yrittäjiä toivotaan myös matkustajaliikenteeseen. Nopeimmin lisääntynevät Imatran kautta tapahtuvat kuljetukset, sillä Venäjä on siirtämässä ruuhkaiselta Viipurin ja Pietarin väliseltä rataosuudelta tavaraliikennettä uudelle Kannaksen kautta kulkevalle radalle, Yle kirjoittaa. http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015100820486379_uu.shtml Otsikko: Vs: Yle: Suomen ja Venäjän välinen rautatieliikenne avautuu kilpailulle Kirjoitti: Ossi Rosten - Lokakuu 08, 2015, 08:27:32 Linkki alkuperäiseen YLE:n uutiseen joka syventää asiaa Ratarahdin näkökulmaan..
http://yle.fi/uutiset/vrn_monopoli_venajan_yhdysliikenteessa_purkautuu_-_kilpailu_avautuu_tavara-_ja_matkustajaliikenteelle/8361077 Otsikko: Vs: Yle: Suomen ja Venäjän välinen rautatieliikenne avautuu kilpailulle Kirjoitti: Toni Hartonen - Lokakuu 08, 2015, 10:30:35 Hieno homma. Neuvostoliiton aikainen soppari on todellakin aikansa elänyt.
Ja VR: n monopoli murenee vähitellen Otsikko: Vs: Yle: Suomen ja Venäjän välinen rautatieliikenne avautuu kilpailulle Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Lokakuu 08, 2015, 11:25:22 Toi, että Liikenne- ja viestintäministeriön edustajan ilmaistaan toivoneen "uusia yrittäjiä myös matkustajaliikenteeseen" on aika iso juttu. Voi tosin olla, että toimittaja on kysynyt: "Toivotaanko uusia yrittäjiä" ja vastaus on ollut "ovat tervetulleita", mikä olisi aivan eri tilanne kuin yksiselitteinen "Toivomme uusia yrittäjiä."
Otsikko: Vs: Yle: Suomen ja Venäjän välinen rautatieliikenne avautuu kilpailulle Kirjoitti: Juha Kutvonen - Lokakuu 08, 2015, 11:36:16 Linkki alkuperäiseen YLE:n uutiseen joka syventää asiaa Ratarahdin näkökulmaan.. http://yle.fi/uutiset/vrn_monopoli_venajan_yhdysliikenteessa_purkautuu_-_kilpailu_avautuu_tavara-_ja_matkustajaliikenteelle/8361077 "Matkustajaliikenteessä ensimmäisenä voisi toteutua Imatran ja Pietarin välinen henkilöjuna." Tuossa on vain melkoisena hidasteena se, ettei Imatran rajanylityspaikkaa ole avattu matkustajajunaliikenteelle. Samaan esteeseen loppuivat myös takavuosina suosituiksi tulleet tilausjunat Imatrankoskelta eri puolille Venäjän Karjalaa. Otsikko: Vs: Yle: Suomen ja Venäjän välinen rautatieliikenne avautuu kilpailulle Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Lokakuu 08, 2015, 11:39:56 Linkki alkuperäiseen YLE:n uutiseen joka syventää asiaa Ratarahdin näkökulmaan.. http://yle.fi/uutiset/vrn_monopoli_venajan_yhdysliikenteessa_purkautuu_-_kilpailu_avautuu_tavara-_ja_matkustajaliikenteelle/8361077 "Matkustajaliikenteessä ensimmäisenä voisi toteutua Imatran ja Pietarin välinen henkilöjuna." Tuossa on vain melkoisena hidasteena se, ettei Imatran rajanylityspaikkaa ole avattu matkustajajunaliikenteelle. Samaan esteeseen loppuivat myös takavuosina suosituiksi tulleet tilausjunat Imatrankoskelta eri puolille Venäjän Karjalaa. Venäjän byrokratiaa on vaikea saada avaamaan rajanylityspaikkaa epäsäännöllisille tilausjunille, mutta säännölliselle matkustajaliikennelinjalle raja kyllä auennee erittäin helposti. Johtuu siitä, että venäläinen byrokratia on aika pitkälti on/off-touhua. Joko siellä on henkilökunta junia tarkastamassa tai siellä ei ole henkilökuntaa. Kun käytäntö "tarvittaessa paikalla" on tuntematon, tilausjuniin varautuminen tarkoittaisi rajavartijajoukkoa, jonka pääasiallinen tehtävä olisi löhöillä kopissaan odottamassa, että "josko sitä nyt joku henkilöjuna joskus ilmaantuisi." Firma pystyyn ja liikennöimään siis. Matkustajia luulisi tuolla välillä riittävän, eikä muita mahdollisia esteitä ole. Kalustoksi kelpaa sääntöjen puolesta tuossa liikenteessä halpa ja saatavilla oleva itäkalustokin. |