Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Uutiset => Aiheen aloitti: Heikki Kannosto - Lokakuu 12, 2015, 15:42:49



Otsikko: "Lapin yöjunat uhkaavat loppua"
Kirjoitti: Heikki Kannosto - Lokakuu 12, 2015, 15:42:49
Näin epäilevät demarit.

http://yle.fi/uutiset/lapin_demarit_lapin_yojunat_uhkaavat_loppua/8374848?ref=leiki-uup

Mutta ei kai kaksikerrosmakuuvaunuja olisi suurella rahalla hankittu jos ei niitä olisi tarkoitus myös käyttää? Tokihan on aina otettava huomioon se mahdollisuus että neiti Marple on syylli... siis se mahdollisuus että k.k.m.v:t myydään viiden vuoden päästä pilkkahintaan romuksi.


Otsikko: Vs: "Lapin yöjunat uhkaavat loppua"
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Lokakuu 12, 2015, 16:05:54
Näin epäilevät demarit.

http://yle.fi/uutiset/lapin_demarit_lapin_yojunat_uhkaavat_loppua/8374848?ref=leiki-uup

Mutta ei kai kaksikerrosmakuuvaunuja olisi suurella rahalla hankittu jos ei niitä olisi tarkoitus myös käyttää? Tokihan on aina otettava huomioon se mahdollisuus että neiti Marple on syylli... siis se mahdollisuus että k.k.m.v:t myydään viiden vuoden päästä pilkkahintaan romuksi.

Todennäköisesti. Ovathan ne olleet käytössä jo melko pitkään. Alkavat hyvinkin olla teknisen käyttöikänsä päässä. Nitisevät, natisevat ja hajoavat liitoksistaan suorastaan. Eilenkin taas putosi vaunustani viisi pyöräkertaa ratapenkalle.
Ei niitä ole kannattavaa kunnostaa.


Otsikko: Vs: "Lapin yöjunat uhkaavat loppua"
Kirjoitti: Simo Virtanen - Lokakuu 12, 2015, 16:16:23
Oppositio politiikkaa.

Lappalaiset voisivat kevät sesongin päätyttyä tulla tutustumaan monopolifirman autuuteen vaikkapa Mänttä-Vilppulaan tai vaikkapa pyrkiä Varkaudesta Joensuuhun.


Otsikko: Vs: "Lapin yöjunat uhkaavat loppua"
Kirjoitti: Timo Järvi - Lokakuu 12, 2015, 19:26:53
Lainaus
Lapin demarit eivät hyväksy VR:n henkilöliikenteen avaamista kilpailulle. Demareiden mielestä päätöksestä seuraisi Lapin yöjunayhteyksien loppuminen tai ainakin merkittävä heikentyminen.

Eivät tietenkään, koska pelkona on että jokunen virkaan tai hallintoneuvostoon päässyt kiintiö-demari menettäisi jotakin. Kiintiödemarin mielestä se on suorastaan matkustajan etu saada maksaa  jokapäiväisestä matkasta mahdollisimman korkea hinta. Puolueen ajattelutapa kertoo hyvin sen, että itse matkansa maksavien normaali asiakkaiden tai yhteiskunnan kokonaisetu ei näitä yhteiskunnan piikkiin matkustavia puoluekädellisiä juuri kiinnosta - ei edes siinä tapauksessa, että monopoliyhtiö sanelee liikennöinnin ehdot ja vaikeuttaa monien ihmisten päivittäistä matkustamista lopettamalla reittejä tai kulkemisen kannalta kriittisiä vuoroja.

Jos nyt edes puhutaan yöjunaliikenteestä! Mitä se sellainen on, jos Helsingistä Tampereelle ja edelleen pohjoisen suuntaan ajettava viimeinen juna lähtee klo 23.06, ja seuraava vasta klo 05.19 aamulla? Pikaisella laskutavalla nykyisin kuuteen tuntiin ei liikahda ainuttakaan kaukoliikenteen yöjunaa, jos tarkastelun kohteena ovat Helsingistä lähtevät junat.

Näin epäilevät demarit.

http://yle.fi/uutiset/lapin_demarit_lapin_yojunat_uhkaavat_loppua/8374848?ref=leiki-uup

Mutta ei kai kaksikerrosmakuuvaunuja olisi suurella rahalla hankittu jos ei niitä olisi tarkoitus myös käyttää? Tokihan on aina otettava huomioon se mahdollisuus että neiti Marple on syylli... siis se mahdollisuus että k.k.m.v:t myydään viiden vuoden päästä pilkkahintaan romuksi.

Ellen väärin muista lukeneeni, eikös nämä nykyiset 2-kerrosvaunut ole muutenkin liisattuja, sillä eihän VR:llä nyt voi olla rahaa varsinaiseen toimintaan. Johdon bonusohjelma taitaa mennä  prioriteeteissä kalustohankintojen ohitse... 8-)


Otsikko: Vs: "Lapin yöjunat uhkaavat loppua"
Kirjoitti: Heikki Kannosto - Lokakuu 12, 2015, 21:59:11
Varautukaamme siihen että muutaman vuoden päästä Rovaniemelle pääsee yöjunalla vain talviurheilukauden viikonloppuina.

"Mitä se sellainen on, jos Helsingistä Tampereelle ja edelleen pohjoisen suuntaan ajettava viimeinen juna lähtee klo 23.06, ja seuraava vasta klo 05.19 aamulla? Pikaisella laskutavalla nykyisin kuuteen tuntiin ei liikahda ainuttakaan kaukoliikenteen yöjunaa, jos tarkastelun kohteena ovat Helsingistä lähtevät junat."

Tokko Helsingistä kannattaa kaukojunia kello 2.06 ja 4.06 lähettää...


Otsikko: Vs: "Lapin yöjunat uhkaavat loppua"
Kirjoitti: Teppo Niemi - Lokakuu 13, 2015, 07:38:23
Varautukaamme siihen että muutaman vuoden päästä Rovaniemelle pääsee yöjunalla vain talviurheilukauden viikonloppuina.

"Mitä se sellainen on, jos Helsingistä Tampereelle ja edelleen pohjoisen suuntaan ajettava viimeinen juna lähtee klo 23.06, ja seuraava vasta klo 05.19 aamulla? Pikaisella laskutavalla nykyisin kuuteen tuntiin ei liikahda ainuttakaan kaukoliikenteen yöjunaa, jos tarkastelun kohteena ovat Helsingistä lähtevät junat."

Tokko Helsingistä kannattaa kaukojunia kello 2.06 ja 4.06 lähettää...
Eikä noin lyhyttä sesonkia varten kannata seisottaa vaunuja. Pääomakulut kun ovat pysyviä kustannuksia, joten matkojen hinnat tullevat korkeiksi, jolloin matkustajat valitsevat mieluummin muita matkustustapoja. Ehhä 20 vuoden päästä olemme tilanteessa, että HSL-alueen uklkopuolella pääsee matkustajajunalla vain pari kertaa päivässä Tampereelle.


Otsikko: Vs: "Lapin yöjunat uhkaavat loppua"
Kirjoitti: Juhani Suntioinen - Lokakuu 13, 2015, 07:58:51
Kyllä Savon tielläkin kuuluu kummia. Aamujunia lopetetaan Helsingistä ja Helsinkiin. Mikkeliläiset jäävät aivan mottiin.
Kun Vr lopettaa paljon yhteyksiä, niin onko yksinoikeussäännöstöllä enää pohjaa. Mitähän ylijääville vaunuille tehdään? Sr1 sarja on varmaan helppo poistaa kirjoista.


Otsikko: Vs: "Lapin yöjunat uhkaavat loppua"
Kirjoitti: Roope Prusila - Lokakuu 13, 2015, 09:00:06
Minun mielipiteeni on yleisesti näihin reittilakkautuksiin se, että kun VR päättää lakkauttaa jonkin yhteyden, niin halukkaalle kilpailijalle pitäisi antaa mahdollisuus alkaa harjoittamaan raideliikennettä kyseisellä radalla. Näin ei kuitenkaan vielä ole.


Otsikko: Vs: "Lapin yöjunat uhkaavat loppua"
Kirjoitti: Mikko Nyman - Lokakuu 13, 2015, 09:41:50
Minun mielipiteeni on yleisesti näihin reittilakkautuksiin se, että kun VR päättää lakkauttaa jonkin yhteyden, niin halukkaalle kilpailijalle pitäisi antaa mahdollisuus alkaa harjoittamaan raideliikennettä kyseisellä radalla. Näin ei kuitenkaan vielä ole.

Näin ei tosiaan ole, mutta näin on ollut jo vuodesta 2009 lähtien:

Minun mielipiteeni on yleisesti näihin reittilakkautuksiin se, että kun VR päättää lakkauttaa kokonaan henkilöjunahteydet jollain rataosalla, niin halukkaalle kilpailijalle pitäisi antaa mahdollisuus alkaa harjoittamaan raideliikennettä kyseisellä radalla.


Otsikko: Vs: "Lapin yöjunat uhkaavat loppua"
Kirjoitti: Heikki Kannosto - Lokakuu 13, 2015, 11:22:37
En voi taaskaan olla miettimättä missä määrin valtiolla on velvollisuus huolehtia siitä että väestölle on tarjolla kohtuuhintaista joukkoliikennettä. Suomen kaltaisessa maassa on mielestäni sellainen velvollisuus. Ei yksinkertaisesti ole järkevää amerikkalaistaa Suomea maaksi jossa vain auton omistavat voivat päästä minne haluavat ja muut saavat tyytyä siihen mitä liikenteenharjoittajat suvaitsevat tarjota. Tulevan maaliskuun junalakkautuksilla jää melko isoja alueita lähes ilman joukkoliikennettä - Haukivuoren osalta tilanne näkyy olevan se että sunnuntaisin pääsee joko sinne tai sieltä pois kun ainoa bussiyhteys tulee Mikkelistä ja lähtee saman tien takaisin.

Esitän kaikille autoileville ounut.vargilaisille kysymyksen: pystyisittekö tekemään edes työ- ja asiointimatkanne ilman omaa autoa - vapaa-ajan matkoista puhumattakaan?


Otsikko: Vs: "Lapin yöjunat uhkaavat loppua"
Kirjoitti: Joona Kärkkäinen - Lokakuu 13, 2015, 11:44:55
En voi taaskaan olla miettimättä missä määrin valtiolla on velvollisuus huolehtia siitä että väestölle on tarjolla kohtuuhintaista joukkoliikennettä.
Emme elä suunnitelmataloudessa joten sellaista velvollisuutta ei ole.


Otsikko: Vs: "Lapin yöjunat uhkaavat loppua"
Kirjoitti: Heikki Kannosto - Lokakuu 13, 2015, 11:51:57
En voi taaskaan olla miettimättä missä määrin valtiolla on velvollisuus huolehtia siitä että väestölle on tarjolla kohtuuhintaista joukkoliikennettä.
Emme elä suunnitelmataloudessa joten sellaista velvollisuutta ei ole.
Valtiolla on siis oikeus eriarvoistaa asukkaitaan heidän asuinpaikkansa perusteella. Kaikki eivät voi itse valita asuinpaikkaansa.


Otsikko: Vs: "Lapin yöjunat uhkaavat loppua"
Kirjoitti: Simo Virtanen - Lokakuu 13, 2015, 11:52:36
Esitän kaikille autoileville ounut.vargilaisille kysymyksen: pystyisittekö tekemään edes työ- ja asiointimatkanne ilman omaa autoa - vapaa-ajan matkoista puhumattakaan?

Työ- ja asinointimatkat pystyisin, koska asun Tampereen Pispalassa. Keskustaan on kävelymatka ja bussejakin kulkee jatkuvana virtana. Työasioissa Helsinkiin kuljen pääasiassa junalla. Asuinpaikkamme on tietoinen valinta.

Täytyy muistaa, että myös kansalaisilla on jonkinlainen velvollisuus valita asuin- ja työpaikkansa sen mukaisesti, että pystyy järjestämään kulkemisensa parhaaksi katsomallaan tavalla. Ei voi olla niin, että jos työikäinen ja -kykyinen ihminen haluaa asua Ilomantsin Hatunvaaralla, niin se olisi jotenkin valtion tai Ilomantsin kunnan tehtävä järjestää hänelle kuljetukset.

Vapaa-ajan menoihini ei joukkoliikenne taipuisi, enkä sellaista odotakaan. Täytyy muistaa, että myös maantiet ovat julkisin varoin rakennettuja.


Otsikko: Vs: "Lapin yöjunat uhkaavat loppua"
Kirjoitti: Ville Mäki-Tuuri - Lokakuu 13, 2015, 12:42:23
Esitän kaikille autoileville ounut.vargilaisille kysymyksen: pystyisittekö tekemään edes työ- ja asiointimatkanne ilman omaa autoa - vapaa-ajan matkoista puhumattakaan?

Työmatkoista ei puhettakaan, ne kun tuppaavat olemaan luonteeltaan vähän sellaisia että mennään täysin sattumanvaraisiin paikkoihin täysin sattumanvaraisella aikatauluilla. Asiointimatkoista menisi hyvin pieni osa, käytännössä ne harvat kerrat kun on jotain asiaa kaupungin keskustaan.

Vapaa-ajan matkat taittuisivat oikeastaan helpoiten, koska ne asettavat aikatauluille huomattavasti vähemmän rajoituksia. Niissäkin sitten tulee vaan helposti yleensä se hinta vastaan.


Otsikko: Vs: "Lapin yöjunat uhkaavat loppua"
Kirjoitti: MNa - Lokakuu 13, 2015, 14:22:54
Aikanaan vanhemmillani oli kotipaikan valinnassa suuri merkitys kulkuyhteyksissä. Oppikoulua kävin Tampereella Lempäälästä käsin ja lukioaikoina seisake oli lähes vieressä. Sitten liikennettä poistettiin, ja syy ei ollut suinkaan yksin VR:n, vaan ihmiset halusivat omia autoja sitä mukaa kuin varallisuus antoi myöden. Meidän huusholliin sitä ei kuitenkaan tullut vielä vuosiin.
Nyt aletaan olla siinä iässä, että sitä julkista liikennettä kaivattaisiin kun ajokyky alkaa olla hakusessa.


Otsikko: Vs: "Lapin yöjunat uhkaavat loppua"
Kirjoitti: Heikki Kannosto - Lokakuu 13, 2015, 14:30:03
Täytyy muistaa, että myös kansalaisilla on jonkinlainen velvollisuus valita asuin- ja työpaikkansa sen mukaisesti, että pystyy järjestämään kulkemisensa parhaaksi katsomallaan tavalla.
Kaikilla ei ole mahdollisuutta valita asuinpaikkaansa eikä saada työpaikkaa.

Heikommin kannattavan joukkoliikenteen karsiminen on myös osa sosiaalipolitiikkaa - sitä sosiaalipolitiikkaa jolla valtion luvalla, valtion tieten ja / tai valtion toimesta syrjäytetään varattomat ja voimattomat yhä kauemmas yhteiskunnan laitamille pois hyväosaisten silmistä ja mielestä. Hyvin harva syrjäytyy omasta halustaan.

Kultalusikka suussa syntynyt Piia-Noora Kauppi oli poliitikkoaikanaan lehtihaastattelussa sitä mieltä että työttömien ja työkyvyttömien kaltaisille tulee sallia vain minimitoimeentulo - eikä missään nimessä antaa niin paljon almuja että heillä olisi mahdollisuus viihtyä elämässään.

Suomea ollaan hilaamassa sadan vuoden takaiseen aikaan - kohti yhteiskuntaa jossa heikoimmilla ei ole aina edes leipää ja lämmintä ja he hiipivät seinänvieruksia pitkin häveten omaa olemassaoloaan.


Otsikko: Vs: "Lapin yöjunat uhkaavat loppua"
Kirjoitti: Simo Virtanen - Lokakuu 13, 2015, 15:01:00
Täytyy muistaa, että myös kansalaisilla on jonkinlainen velvollisuus valita asuin- ja työpaikkansa sen mukaisesti, että pystyy järjestämään kulkemisensa parhaaksi katsomallaan tavalla.
Kaikilla ei ole mahdollisuutta valita asuinpaikkaansa eikä saada työpaikkaa.

Heikommin kannattavan joukkoliikenteen karsiminen on myös osa sosiaalipolitiikkaa - sitä sosiaalipolitiikkaa jolla valtion luvalla, valtion tieten ja / tai valtion toimesta syrjäytetään varattomat ja voimattomat yhä kauemmas yhteiskunnan laitamille pois hyväosaisten silmistä ja mielestä. Hyvin harva syrjäytyy omasta halustaan.

Kultalusikka suussa syntynyt Piia-Noora Kauppi oli poliitikkoaikanaan lehtihaastattelussa sitä mieltä että työttömien ja työkyvyttömien kaltaisille tulee sallia vain minimitoimeentulo - eikä missään nimessä antaa niin paljon almuja että heillä olisi mahdollisuus viihtyä elämässään.

Suomea ollaan hilaamassa sadan vuoden takaiseen aikaan - kohti yhteiskuntaa jossa heikoimmilla ei ole aina edes leipää ja lämmintä ja he hiipivät seinänvieruksia pitkin häveten omaa olemassaoloaan.

Tuollaiseen ideologiseen paatokseen ei ehkä kannattaisi edes vastata, mutta ihmettelen kovasti miten mukamas ei ole mahdollisuutta muuttaa palvelujen äärelle?

Ilomantsin keskustassa on lukematon määrä kunnan tyhjiä vuokra-asuntoja, joiden vuokraan saa tukea sekä kelalta että kunnan sosiaalitoimesta. Kaikki palvelut ovat kävelymatkan sisällä. Se Hatunvaaran työtönkin voi kyllä halutessaan päästä liikennemotista. Ja taatusti on lämmin koti suojanaan, eikä tarvitse nälkääkään nähdä, kunhan ei ryyppää sosiaalitukiaan.

Poliittisesti tai muutoin vain värittyneiden lasien läpi katsoja ei katkeruudessaan tuollaisia hyvinvointivaltion tukia tietenkään huomaa.


Otsikko: Vs: "Lapin yöjunat uhkaavat loppua"
Kirjoitti: Heikki Kannosto - Lokakuu 13, 2015, 17:34:20
Muuttokustannuksiin ei saa toimeentulotukea joten köyhimyksen on pakko asua siellä minne on viimeksi joutunut.

Tämä ei ole ideologiaa vaan syrjäytetyn arkielämää kuten moni muukin asia josta työssäkäyvä ei tiedä mitään. Tiesitkö esimerkiksi että kansaneläkkeen ostovoimaa on yli kaksikymmentä vuotta systemaattisesti ja harkitusti vähennetty noin 1,5 % vuodessa? Minulla toki on asiat hyvin koska on kaupungin vuokra-asunto ja rahaa tietokoneeseen mutta moni on paaaaljon ahtaammalla varsinkin kun esimerkiksi asumistukea ollaan leikkaamassa. Kuten vanha mainos sanoi: kokeile itse niin huomaat.

No niin, minä lähden tästä paremmille metsästysmaille etten häiritse enempää.


Otsikko: Vs: "Lapin yöjunat uhkaavat loppua"
Kirjoitti: Hannu Siitari - Lokakuu 14, 2015, 08:10:29
Mielenkiintoista katsoa, kuinka pessimismi leviää. Kuka muistaa esimerkiksi vuoden 2009? Maailmantalous sukelsi ja sukellus alkoi Yhdysvalloista. Kotimaisia reittejä liikennöinyt halpalentoyhtiö oli mennyt konkkaan. Matkaliput sekä rautatie- että linja-autopuolella olivat säänneltyjä eikä mitenkään halpoja. Siitä huolimatta rautateiden kaukoliikenteen vuotuinen matkustajamäärä kasvoi joitakin prosentteja. Kuinka tylsää… Ei voinut vähempää kiinnostaa…


Otsikko: Vs: "Lapin yöjunat uhkaavat loppua"
Kirjoitti: Toni Hartonen - Lokakuu 14, 2015, 21:39:29
Tässä kohtaa vois harrastaa lähdekriittisyyttä . Demarilehti laukonu taas aikamoisen aivopierun. Uutisen taso vastaa kansanuutisten uutista vr:n yksityistämisestä. Nää lehdet saa vielä verorahatukea. Loppuis potaskan jauhanta kun tuki loppuis


Otsikko: Vs: "Lapin yöjunat uhkaavat loppua"
Kirjoitti: Mikko Nyman - Lokakuu 14, 2015, 21:58:24
Nää lehdet saa vielä verorahatukea. Loppuis potaskan jauhanta kun tuki loppuis

Ei loppuis. Sekoilu loppuis vast siin kohtaa, kun aate loppuis. Siihen mennee kuitenkin vielä hetki.


Otsikko: Vs: "Lapin yöjunat uhkaavat loppua"
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Lokakuu 15, 2015, 05:54:33
Muuttokustannuksiin ei saa toimeentulotukea joten köyhimyksen on pakko asua siellä minne on viimeksi joutunut.

Harkinnanvaraista voi saada vähän mihin vain, jos perustelut on kunnossa. Sossu tajuaa, että kunnalle tulee säästöjä, jos henkilö saadaan heivattua järkevien palveluiden äärelle.


Otsikko: Vs: "Lapin yöjunat uhkaavat loppua"
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Lokakuu 15, 2015, 11:35:58
Ruotsissa yöjunaliikenteen sesonkivaihteluiden vaunutarvetta on hoidettu lepovaunuilla (6 makuupaikkaa yöllä, 6 istumapaikkaa päivällä), joita käytetään paljon Malmön ja Tukholman välillä päiväjunissa. Suomessa lepovaunut eivät ikinä saavuttaneet samanlaista suosiota.
http://news.cision.com/se/snalltaget/r/rekordstort-intresse-for-nattag-malmo---vemdalen,c9847239


Otsikko: Vs: "Lapin yöjunat uhkaavat loppua"
Kirjoitti: Jouni Hytönen - Lokakuu 15, 2015, 13:13:05
Aina välillä ero Ruotsin ja Suomen välillä tuntuu siltä, että olisimme kokonaan eri planeetoilla emmekä naapurimaita, joissa olosuhteiden kuvittelisi olevan melko samanlaiset. Kuvassa näkyy 1940-luvun lepovaunuja, jotka ovat ehkä sitten olleet jo alusta asti parempaa tekoa kuin suomalaiset makuuvaunut, kun täällä on kiire pilkkoa jopa vuosimallin 1984 makuuvaunuja paloiksi.


Otsikko: Vs: "Lapin yöjunat uhkaavat loppua"
Kirjoitti: Heikki Kannosto - Lokakuu 15, 2015, 17:57:42
Ensi kevään lakkautusten ongelmahan ei ole siinä että sinisissä vaunuissa ja Dm12:ssa on vielä ripaus rautatieromantiikkaa eikä siinä etten itse enää pysty tekemään päiväretkeä Hyvinkää - Eläinpuisto-Zoo - Hyvinkää. Ongelma on siinä että kun mm. Alavuden, Keuruun, Lieksan, Mänttä-Vilppulan, Nurmeksen ja Ähtärin kaupungit ja joukko muita kuntia jätetään vaille junaliikennettä niin monet asiointimatkat ja koti- ja opiskelupaikkakunnan väliset matkat muuttuvat työläiksi ja hitaiksi. Linja-autoyhteydet kun eivät noilla seuduilla ole mitenkään suorat eivätkä nopeat. Samalla annetaan sosiaalipoliittista viestiä: jos haluat asua isojen kaupunkien ulkopuolella huokean asumisen kunnissa niin varaudu ostamaan auto. Verkkopankit ja kotiin tuotavat verkko-ostoksetkaan eivät ole ratkaisu kaikille. Mutta milloinkas väliinputoajien vähemmistöstä olisi ennenkään huolehdittu...

"Harkinnanvaraista voi saada vähän mihin vain, jos perustelut on kunnossa. Sossu tajuaa, että kunnalle tulee säästöjä, jos henkilö saadaan heivattua järkevien palveluiden äärelle."

Vain periaatteessa. Käytäntö on toinen juttu.


Otsikko: Vs: "Lapin yöjunat uhkaavat loppua"
Kirjoitti: Teemu Saukkonen - Lokakuu 15, 2015, 18:38:35
Ei liity suoraan aiheeseen mutta tuohon viimeiseen viestiin. Yksi sukulaiseni asuu hulppeankokoisessa paritalonpäässä, tilaa on kahdessa kerroksessa varmaan 200 neliötä lasten temmeltää ja yksin parveke on yli 20 neliötä. Mutta hän asuu pienessä syrjäkaupungissa itärajalla ja jo Joensuussa yksiönkoppi maksaisi saman verran. Tosin lämmityskulut ovat kyllä isot ja sairaanhoitajan palkalla niissäkin on maksamista.
Uskoisin lasten viihtyvän paremmin siellä kuin ahtaassa citylaatikossa huonoista liikenneyhteyksistä huolimatta.


Otsikko: Vs: "Lapin yöjunat uhkaavat loppua"
Kirjoitti: Simo Virtanen - Lokakuu 15, 2015, 18:42:02
Ongelma on siinä että kun mm. Alavuden, Keuruun, Lieksan, Mänttä-Vilppulan, Nurmeksen ja Ähtärin kaupungit ja joukko muita kuntia jätetään vaille junaliikennettä niin monet asiointimatkat ja koti- ja opiskelupaikkakunnan väliset matkat muuttuvat työläiksi ja hitaiksi. Linja-autoyhteydet kun eivät noilla seuduilla ole mitenkään suorat eivätkä nopeat.

Totta.

Samalla annetaan sosiaalipoliittista viestiä: jos haluat asua isojen kaupunkien ulkopuolella huokean asumisen kunnissa niin varaudu ostamaan auto. Verkkopankit ja kotiin tuotavat verkko-ostoksetkaan eivät ole ratkaisu kaikille. Mutta milloinkas väliinputoajien vähemmistöstä olisi ennenkään huolehdittu...

Väitätkö, että vaikkapa Mänttä-Vilppulassa asuvat olisivat jonkinlaisia tahdottomia väliinputojia? Itse näen kansalaisilla olevan vapauden valita asuinpaikkansa ja moni asuu aivan onnellisesti kunnissa, joissa ei ole koskaan ollutkaan rautatietä.

Jos mänttä-vilppulaiselle on kovinkin tärkeää päästä päivittäin latkimaan lattea Hämeenkadulle, niin sitten varmaankin voi tehdä ratkaisunsa joko muuttamisen tai laten juonnin vähentämisen kautta.

Turha tästä on sosiaalipoliittista kysymystä tehdä, kun Mänttä-Vilppulassa keskuksissa on kaikki normaaliin elämään tarvittavat palvelut "äärellänsä".


Otsikko: Vs: "Lapin yöjunat uhkaavat loppua"
Kirjoitti: Heikki Kannosto - Lokakuu 15, 2015, 19:28:39
On tietenkin mahdollista että olen väärässä ja lyhin tie Joensuusta Ouluun kulkee todella Kouvolan kautta.

Olen myös tavattoman pahoillani siitä että kannan huolta niistä syrjäytetyistä joiden omatoimimatkailu on (globaalistuvassa maailmassa!) vuosi vuodelta vaikeampaa ja joita esimerkiksi pankit pompottelevat (palveluyhteiskunnassa!) aivan mielensä mukaan. Jonkun vain on valitettavasti oltava huolissaan heistäkin.


Otsikko: Vs: "Lapin yöjunat uhkaavat loppua"
Kirjoitti: Simo Virtanen - Lokakuu 15, 2015, 19:34:20
On tietenkin mahdollista että olen väärässä ja lyhin tie Joensuusta Ouluun kulkee todella Kouvolan kautta.

Milloin lie kulkenut viimeksi matkustajajuna suorinta reittiä Joensuusta Ouluun? Joskus 80-luvulla niitä ainakin kulki. Pieksämäen kautta kiertäminen on kaukana lyhyimmästä tiestä.

Joensuun ja Oulun väliä kulkee edelleen kaksi bussivuoroparia vuorokaudessa. Sillä kelpaa vähävaraisenkin matkustaa, mutta 72,90 € listahintaa ei kylläkään voi halvaksi sanoa.



Otsikko: Vs: "Lapin yöjunat uhkaavat loppua"
Kirjoitti: Heikki Kannosto - Lokakuu 15, 2015, 21:51:18
Väitätkö, että vaikkapa Mänttä-Vilppulassa asuvat olisivat jonkinlaisia tahdottomia väliinputojia? Itse näen kansalaisilla olevan vapauden valita asuinpaikkansa ja moni asuu aivan onnellisesti kunnissa, joissa ei ole koskaan ollutkaan rautatietä.
En väitä Mänttä-Vilppulan asukkaista yhtään mitään. Väliinpudotetuilla ei kuitenkaan ole vapautta valita asuinpaikkaansa (muuttokustannuksiin ei saa toimeentulotukea, on minulle ainakin kahteen otteeseen vakuutettu) eivätkä he ole koskaan kuulleetkaan mistään v---n latesta. Tämän hyvinvointiyhteiskunnan todellisia syrjäytettyjä ovat ne piruparat jotka eivät tule toimeen omillaan mutta eivät ole riittävän rampoja eivätkä riittävän hulluja ollakseen oikeutettuja erikoistukiin tai palveluasumiseen - eivätkä yleensä kykene hakemaan tukia vaikka olisivat oikeutettujakin. Tavan kansa ei heitä muista olevankaan ellei joku heistä satu asumaan naapurissa ja kiusaa esimerkiksi pyytämällä kerran tai pari kuussa että saisi lainata puhelinta; poliitikoilta ei heru heille edes lupauksia. Osa heistä ymmärtää juoda itsensä hengiltä tai kävellä rekan alle ennen kuin vanhuuden vaivat pahenevat; osa ei kykene siihenkään.

Olkaa onnellisia jos tulette toimeen omin voimin. Älkääkä toivottako "voimia ja jaksamista sinulle Heikki"; en ole herkkä loukkaantumaan mutta olen kuullut että voimien ja jaksamisen toivottaminen on (Jumalan siunauksen jälkeen) pahin loukkaus mitä voimattomalle voi sanoa.

Minä tästä lähdenkin häiritsemästä niin että se siitä sitten.


Otsikko: Vs: "Lapin yöjunat uhkaavat loppua"
Kirjoitti: Joona Kärkkäinen - Lokakuu 15, 2015, 21:52:54
Sinulla on Heikki selvästi paha olla, mutta toivottavasti et jatka aiheesta mölinää täällä.


Otsikko: Vs: "Lapin yöjunat uhkaavat loppua"
Kirjoitti: Petri P. Pentikäinen - Lokakuu 15, 2015, 23:26:49
En ymmärrä Joonan epäkohteliasta kommenttia. Itse olen ainakin lukenut mielelläni Heikin perusteltuja mielipiteitä ja toivon hänen jatkavan aiheesta. Arvostan Heikin ajattelussa erityisesti laajaa näkemystä, jossa jotain yhteiskunnan palasta, kuten joukkoliikennettä, tarkastellaan osana koko yhteiskuntapolitiikkaa, eikä vain joukkoliikenneharrastuksen avaimenreiästä.

Kun Tampere ja Helsinki jatkuvasti vedetään tähän jonkinlaisina toimivan yhdyskuntarakenteen esimerkkimonumentteina ja seutuina, jonne hyödylliset kansalaiset ovat muuttaneet aiheuttamasta kustannuksia, tiedoksi, että kummassakaan ei harjoiteta itsekannattavaa joukkoliikennettä, vaan järjestelmät ovat veronmaksajien raskaasti subventoimia.


Otsikko: Vs: "Lapin yöjunat uhkaavat loppua"
Kirjoitti: Simo Virtanen - Lokakuu 16, 2015, 07:27:05
Väitätkö, että vaikkapa Mänttä-Vilppulassa asuvat olisivat jonkinlaisia tahdottomia väliinputojia? Itse näen kansalaisilla olevan vapauden valita asuinpaikkansa ja moni asuu aivan onnellisesti kunnissa, joissa ei ole koskaan ollutkaan rautatietä.
Väliinpudotetuilla ei kuitenkaan ole vapautta valita asuinpaikkaansa (muuttokustannuksiin ei saa toimeentulotukea, on minulle ainakin kahteen otteeseen vakuutettu) eivätkä he ole koskaan kuulleetkaan mistään v---n latesta.

En tiedä mistä kunnasta kokemuksesi ovat, mutta ainakin lain mukaan muuttokustannuksiin voi saada toimeentulotukea. Tässä esimerkiksi Kaenuun soten asiakasohje muuttamiseen haettavasta toimeentulotuesta: http://tinyurl.com/pdug876

Toimeentulotuki on siirtymässä Kelan hoitoon, jolloin kuntakohtaiset erot häviävät ja tukea myönnetään lain mukaan, ei kunnanisien budjettikirjausten mukaan. Tästähän on Kuntaliitto jo älähtänytkin, kun kulut kasvavat..


Otsikko: Vs: "Lapin yöjunat uhkaavat loppua"
Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Lokakuu 16, 2015, 07:30:35
Väitätkö, että vaikkapa Mänttä-Vilppulassa asuvat olisivat jonkinlaisia tahdottomia väliinputojia? Itse näen kansalaisilla olevan vapauden valita asuinpaikkansa ja moni asuu aivan onnellisesti kunnissa, joissa ei ole koskaan ollutkaan rautatietä.
Väliinpudotetuilla ei kuitenkaan ole vapautta valita asuinpaikkaansa (muuttokustannuksiin ei saa toimeentulotukea, on minulle ainakin kahteen otteeseen vakuutettu) eivätkä he ole koskaan kuulleetkaan mistään v---n latesta.

En tiedä mistä kunnasta kokemuksesi ovat, mutta ainakin lain mukaan muuttokustannuksiin voi saada toimeentulotukea. Tässä esimerkiksi Kaenuun soten asiakasohje muuttamiseen haettavasta toimeentulotuesta: http://tinyurl.com/pdug876

Toimeentulotuki on siirtymässä Kelan hoitoon, jolloin kuntakohtaiset erot häviävät ja tukea myönnetään lain mukaan, ei kunnanisien budjettikirjausten mukaan. Tästähän on Kuntaliitto jo älähtänytkin, kun kulut kasvavat..

Kun Suomi putos puusta, kaikki kävi äkkiä.

https://www.youtube.com/watch?v=ivnxAIQrLsw


Otsikko: Vs: "Lapin yöjunat uhkaavat loppua"
Kirjoitti: Jorma Rauhala - Lokakuu 16, 2015, 09:07:20
Jos mänttä-vilppulaiselle on kovinkin tärkeää päästä päivittäin latkimaan lattea Hämeenkadulle, niin sitten varmaankin voi tehdä ratkaisunsa joko muuttamisen tai laten juonnin vähentämisen kautta.

"Hämeenkadulla" tarkoitetaan tässä yhteydessä varmasti Tamperetta.

Mänttävilppulalaisilla on kuitenkin mahdollisuus juoda lattea myös omalla paikkakunnalla. Ei tarvi lähteä sitä varten junamatkalle.

http://www.manttavilppula.fi/taidekaupunki/ravintolat-ja-kahvilat/kahvilat/


Otsikko: Vs: "Lapin yöjunat uhkaavat loppua"
Kirjoitti: Rainer Silfverberg - Lokakuu 16, 2015, 12:30:45
Aina välillä ero Ruotsin ja Suomen välillä tuntuu siltä, että olisimme kokonaan eri planeetoilla emmekä naapurimaita, joissa olosuhteiden kuvittelisi olevan melko samanlaiset. Kuvassa näkyy 1940-luvun lepovaunuja, jotka ovat ehkä sitten olleet jo alusta asti parempaa tekoa kuin suomalaiset makuuvaunut, kun täällä on kiire pilkkoa jopa vuosimallin 1984 makuuvaunuja paloiksi.
Jos joku yksityinen operaattori tosissaan halauaisi ajaa yöjunia Suomessa , ja jos kilpailu olisi sallittua, niin käytettyä makuu- tai lepovaunukalustoa löytyy ainakin Itä-Euroopan maista joissa on joko 1524 mm raideleveyden telit valmiina alla tai voi varustaa sellaisilla hyvin helposti. EVR:ltä/GoRaililta voisi vuokrata heidän Moskovan junan runko Lapin matkoja varten ja ymmärtääkseni myös kaikki OSSHd:n ns Y-sarjan makuuvaunuihin voi vaihtaa leveäraidetelit, ja muutama kerta sellaisia on jopa käynyt Suomessa Tsekkien ja Slovakian rautateiden väreissä.  Puolan rautateillä on jopa uusia telinvaihtokelpoisia vaunuja. Käytännössä myös rutosalaisiin tai norjalaisiin vanhempiin makuuvaunuihin voisi ainakin teoriassa vaihtaa leveäraidetelit alle.

Ainoastaan veturipuoli jäisi auki mutta jos yöjunan vaudiksi riittää 90 km/h niin Fennia Railin Dr 18 käynee. Muussa tapauksessa joutuu silloinkin kääntymään Baltian tai IVY rautateiden puoleen.

Eli yöjuna olisi paljon helpomi case yksityiselle operaattorille kuin nopea IC tai moottorivaunujuna joiden kalustoa ei käytettynä löydy.



Otsikko: Vs: "Lapin yöjunat uhkaavat loppua"
Kirjoitti: Joona Kärkkäinen - Lokakuu 16, 2015, 13:03:47
Pahoittelen mikäli kommenttini aiheutti mielipahaa, olin vain kyllästynyt siihen, että Heikin lause toimeentulotuesta muuttaessa on luettu jo useita kertoja.


Otsikko: Vs: "Lapin yöjunat uhkaavat loppua"
Kirjoitti: Heikki Kannosto - Lokakuu 16, 2015, 18:56:29
En tiedä mistä kunnasta kokemuksesi ovat, mutta ainakin lain mukaan muuttokustannuksiin voi saada toimeentulotukea.

Siinä tapauksessa Hyvinkäällä on kahteen otteeseen annettu virheellistä tietoa. Tämä onkin erikoisen mielenkiintoista koska olen tiedustellessani painottanut sitä että kyseessä olisi muutto kaupungin vuokra-asunnosta toiseen ja sijainniltaan fyysisesti huonokuntoisen kannalta huomattavasti sopivampaan silloin kun sellainen vapautuisi.

Niin tai näin, rautatiepolitiikankaan johdonmukaisuus ei aina näy paljain silmin. Yhtäällä veronmaksajien rahoja on upotettu Savonlinnan - Huutokosken rataosan perusparannukseen lähes tyhjän takia ja toisaalla Purola ja Nuppulinna lakkautetaan vaikka kummankin ympärille voisi ilmeisesti vallan hyvin kaavoittaa pien- ja rivitaloasutusta joka olisi aivan järkevän työmatkan päässä Helsingin keskustasta. Sama koskee Siuntion ja Inkoon asemanseutujen jatkokehitystä kun vasiten kunnostettujen asemien liikenne ilmeisesti vähenee minimiin.


Otsikko: Vs: "Lapin yöjunat uhkaavat loppua"
Kirjoitti: Simo Virtanen - Lokakuu 16, 2015, 19:42:12
Niin tai näin, rautatiepolitiikankaan johdonmukaisuus ei aina näy paljain silmin. Yhtäällä veronmaksajien rahoja on upotettu Savonlinnan - Huutokosken rataosan perusparannukseen lähes tyhjän takia ja toisaalla Purola ja Nuppulinna lakkautetaan vaikka kummankin ympärille voisi ilmeisesti vallan hyvin kaavoittaa pien- ja rivitaloasutusta joka olisi aivan järkevän työmatkan päässä Helsingin keskustasta. Sama koskee Siuntion ja Inkoon asemanseutujen jatkokehitystä kun vasiten kunnostettujen asemien liikenne ilmeisesti vähenee minimiin.

Ei näy koska sellaista ei ole olemassakaan! Uskallan väittää, että (rautateiden) liikennepolitiikassa oikea käsi ei tiedä mitä vasen käsi puuhaa. Kun siihen vielä sotketaan valtion firman omistajaohjaus, poliittinen hallintoneuvosta jne. niin tuloksena on sellainen soppa, josta ei voi seurata pitkäjänteisiä ja kansakunnan kokonaisetua palveleva lopputulos.

Rataverkon lisäksi myös operaattorin hinnoittelu on karannut täysin käsistä. Vähävaraisilla ei ole ollut varaa matkustaa ja parempituloiset on ajettu yksityisautoilijoiksi.

Onnibussin tulo on suurin teko joukkoliikenteen eteen miespolviin, vaikka täällä(kin) sitä moni ilmeisen ideologisista syistä vastustaa henkeen ja vereen. Siis hinnoittelun osalta. Eihän OB muuten mitään mullistavaa ole keksinytkään.


Otsikko: Vs: "Lapin yöjunat uhkaavat loppua"
Kirjoitti: Heikki Kannosto - Lokakuu 16, 2015, 21:34:16
Juuri näin.

Yhteiskunta on hyvää vauhtia menossa suuntaan jota pessimistisemmät tieteiskirjailijat ennakoivat jo aikaa sitten. Suomikin on pirstaloitumassa joukoksi rinnakkaismaailmoja joissa asuvat tietävät toisista yhä vähemmän. Hallitus köyhdyttää köyhiä esimerkiksi asumistukea leikkaamalla ja miksipä ei köyhdyttäisi: psyykepotilailta ja muistisairailta ja työnkyvyttömäksi syntyneiltä on helppo ottaa koska he eivät kykene panemaan vastaan. He ovat yhteiskunnan näkymätön pohjasakka - kuvaavaa on että eräs vähävaraisten puolestapuhuja yllättyi perinpohjaisesti saadessaan tietää että kansaneläkkeen ostovoimaa on pitkät ajat kaikessa hiljaisuudessa jatkuvasti leikattu. Muutamia vuosia sitten lanseerattu takuueläke oli askel oikeaan suuntaan mutta satasen sijasta senkin olisi pitänyt olla neljänsadan paikkeilla jotta ostovoima olisi palautunut 1990-luvun alun tasolle.

John Steinbeck olisi halunnut nähdä Helsingin slummeja käydessään Suomessa 1960-luvun alussa. Hänet vietiin Rööperiin ja hän sanoi että tämähän on keskiluokan asuinalue. Kolmenkymmenen vuoden päästä Helsingissä on varmaan jo sen lajin slummi joka oli Steinbeckille kotimaasta tuttu.


Otsikko: Vs: "Lapin yöjunat uhkaavat loppua"
Kirjoitti: Petri P. Pentikäinen - Lokakuu 16, 2015, 21:34:51
Onnibussin tulo on suurin teko joukkoliikenteen eteen miespolviin, vaikka täällä(kin) sitä moni ilmeisen ideologisista syistä vastustaa henkeen ja vereen. Siis hinnoittelun osalta. Eihän OB muuten mitään mullistavaa ole keksinytkään.
Ja yleensähän sanoja itse ei ole ideologinen, ainoastaan  t o i s e t .


Otsikko: Vs: "Lapin yöjunat uhkaavat loppua"
Kirjoitti: Simo Virtanen - Lokakuu 17, 2015, 18:47:29
Onnibussin tulo on suurin teko joukkoliikenteen eteen miespolviin, vaikka täällä(kin) sitä moni ilmeisen ideologisista syistä vastustaa henkeen ja vereen. Siis hinnoittelun osalta. Eihän OB muuten mitään mullistavaa ole keksinytkään.
Ja yleensähän sanoja itse ei ole ideologinen, ainoastaan  t o i s e t .

Onhan se tietysti noinkin, mutta ideologisesti kannatan joukkoliikennettä. Joukkoliikenteen tulee kilpailla ensisijassa hinnalla saaden ne j o u k o t matkustajikseen. Ajan joukkoliikenteellä vuosittain noin 100 tkm, joten jonkinlainen näppituntuma matkustajien näkökulmasta minullakin lienee.

Ilman joukkoja liikkuvaa ylihinnoiteltua mallia meillä on jo pitkään kokeiltu. Tuloksena on ollut lähes luonnonlain tavoin laskevat matkustajamäärät.


Otsikko: Vs: "Lapin yöjunat uhkaavat loppua"
Kirjoitti: Juha Liimatta - Lokakuu 20, 2015, 01:14:55
Toimeentulotuen mahdollisesta maksamisesta muuttokustannuksia varten totean vain sen, että maksaminen on täysin mahdollista, jos muut tuen saamisen edellytykset täyttyvät. Tämä on varmaa tietoa, sillä rakas vaimoni tekee työkseen mm. toimeentukipäätöksiä sosiaalitoimistossa. Hyvinkään toimiston ohjeet ovat väärät, jos ne ovat sellaiset kuin Heikki antaa ymmärtää.