Otsikko: Finavia ehdottaa yhteislippua Kirjoitti: Heikki Kannosto - Lokakuu 13, 2015, 11:34:19 Yhdistetty juna-, linja-auto- ja lentomatka.
http://yle.fi/uutiset/finavia_ehdottaa_yhteislippua_juniin_ja_lentokoneisiin__tama_turvaisi_yhteydet_kotimaassa/8376577 Eihän tämä voi toimia Suomen erityisolosuhteissa. Eihän? Otsikko: Vs: Finavia ehdottaa yhteislippua Kirjoitti: Simo Virtanen - Lokakuu 13, 2015, 11:47:42 Eihän tämä voi toimia Suomen erityisolosuhteissa. Eihän? Ehkä ei, koska hinnoittelumalli on muuttunut erittäin vaihtelevaksi. Yhteislippu voi toimia silloin, jos hinnat ovat apteekin hintoja. Tietysti sellainenkin vaihtoehto on, että liityntälippu kotipitäjästä Helsinki Lentoasemalle olisi aina esimerkiksi 2 euroa. Sopii epäillä, että VR ei tuollaiseen lähtisi. Voi myös kysyä, mihin tuollaista yhteislippua edes tarvitaan, kun jokainen halukas voi jo nyt ajaa junalla lentoasemalle, jos junat sattuvat kotikaupunkiin enää kulkemaan. Edit: Paunun ja Länsilinjojen hinnoittelumalli on ollut hyvä esimerkki tuollaisten liityntälippujen toimimattomuudesta. Tampere - lentoasema yhteyden liput ovat kaiken aikaa olleet listahinnoiteltuja eli jotain reilut 30 euroa per sivu per hlö, vaikka Helsinkiin on päässyt 2 eurolla. Tiukkapipoisimmat bussikuskit eivät ole suostuneet edes päästämään alennuslipun ostaneita bussista Keimolassa.. En tiedä, onko hinnoittelu muuttunut aivan viime viikkoina Kehäradan avaamisen ja Onnibussin otettua Keimolan pysäkikseen myötä. Otsikko: Vs: Finavia ehdottaa yhteislippua Kirjoitti: Panu Breilin - Lokakuu 13, 2015, 14:56:46 Ehkä ei, koska hinnoittelumalli on muuttunut erittäin vaihtelevaksi. Yhteislippu voi toimia silloin, jos hinnat ovat apteekin hintoja. Tietysti sellainenkin vaihtoehto on, että liityntälippu kotipitäjästä Helsinki Lentoasemalle olisi aina esimerkiksi 2 euroa. Sopii epäillä, että VR ei tuollaiseen lähtisi. Voi myös kysyä, mihin tuollaista yhteislippua edes tarvitaan, kun jokainen halukas voi jo nyt ajaa junalla lentoasemalle, jos junat sattuvat kotikaupunkiin enää kulkemaan. Eihän tuossa tarkoiteta sitä, että samalla lipulla voisi vapaasti matkustaa jonkin tietyn reittivälin joko junalla, bussilla tai lentokoneella. Vaan, että samalle lipulle voisi yhdistää toistensa vaihtoyhteyksiksi eri liikennemuotoja ja liikennöitsijöitä. Toisin sanoen hinnan ei tarvitse olla kiinteä, vaan se voidaan hakea vapaasti kulloisenkin osavälin liikennöitsijän lippujärjestelmästä silloin kun lippua varataan. Matkustajalle tällaisessa järjestelmässä on etuna se, että matkan suunnittelu ja maksaminen helpottuu (samalla lailla kuin vaikka Nurmes-Kauniainen-junalippu on helpompi ostaa kerralla kuin kolmessa osassa). Lisäksi tällaiseen järjestelmään voidaan toteuttaa "perillepääsemistakuu", eli jos samalle lipulle kirjatut vaihtoyhteydet pettävät niin myöhästyneen liikennevälineen liikennöitsijä takaa yhteistyössä muiden kanssa perillepääsyn tarvittaessa vaikka taksilla. Otsikko: Vs: Finavia ehdottaa yhteislippua Kirjoitti: Simo Virtanen - Lokakuu 13, 2015, 15:06:01 Lisäksi tällaiseen järjestelmään voidaan toteuttaa "perillepääsemistakuu", eli jos samalle lipulle kirjatut vaihtoyhteydet pettävät niin myöhästyneen liikennevälineen liikennöitsijä takaa yhteistyössä muiden kanssa perillepääsyn tarvittaessa vaikka taksilla. Tuo olisi tosiaankin selvää plussaa. Muutoin en kyllä näkisi mitään lisäarvoa siinä, että viimeksikin olisin saanut ostettua Bremenin ratikkalipun yhdessä lentolippuni kanssa. Ainakaan en olisi ollut halukas maksamaan senttiäkään lisähintaa tuollaisesta palvelusta. Huomenna lennän Joensuusta Helsinkiin ja ajan junalla loppumatkan, niin en siinäkään mitään lisäarvoa näe yhdistetylle lipulle. Varsinkin kun nyt tiedän, mistä seutulipun saa ostettua. Ensikertaa lentokenttäjunaa käyttävälle se onkin se hankalin rasti, koska operaattorin palvelukulttuuri on sitä itseään. Otsikko: Vs: Finavia ehdottaa yhteislippua Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Lokakuu 13, 2015, 17:14:50 Ehkä ei, koska hinnoittelumalli on muuttunut erittäin vaihtelevaksi. Yhteislippu voi toimia silloin, jos hinnat ovat apteekin hintoja. Tietysti sellainenkin vaihtoehto on, että liityntälippu kotipitäjästä Helsinki Lentoasemalle olisi aina esimerkiksi 2 euroa. Sopii epäillä, että VR ei tuollaiseen lähtisi. Voi myös kysyä, mihin tuollaista yhteislippua edes tarvitaan, kun jokainen halukas voi jo nyt ajaa junalla lentoasemalle, jos junat sattuvat kotikaupunkiin enää kulkemaan. Eihän tuossa tarkoiteta sitä, että samalla lipulla voisi vapaasti matkustaa jonkin tietyn reittivälin joko junalla, bussilla tai lentokoneella. Vaan, että samalle lipulle voisi yhdistää toistensa vaihtoyhteyksiksi eri liikennemuotoja ja liikennöitsijöitä. Toisin sanoen hinnan ei tarvitse olla kiinteä, vaan se voidaan hakea vapaasti kulloisenkin osavälin liikennöitsijän lippujärjestelmästä silloin kun lippua varataan. Matkustajalle tällaisessa järjestelmässä on etuna se, että matkan suunnittelu ja maksaminen helpottuu (samalla lailla kuin vaikka Nurmes-Kauniainen-junalippu on helpompi ostaa kerralla kuin kolmessa osassa). Lisäksi tällaiseen järjestelmään voidaan toteuttaa "perillepääsemistakuu", eli jos samalle lipulle kirjatut vaihtoyhteydet pettävät niin myöhästyneen liikennevälineen liikennöitsijä takaa yhteistyössä muiden kanssa perillepääsyn tarvittaessa vaikka taksilla. Ei siihen tarvitse toteuttaa perillepääsemistakuuta. Suomi on EU-maa, joten siellä on voimassa EU:n lainsäädäntö, eli nämä kolme: http://ec.europa.eu/transport/themes/passengers/air/index_en.htm http://ec.europa.eu/transport/themes/passengers/road/index_en.htm http://ec.europa.eu/transport/themes/passengers/rail/index_en.htm Otsikko: Vs: Finavia ehdottaa yhteislippua Kirjoitti: Timo Valtonen - Lokakuu 17, 2015, 12:34:44 Nyt taas keksitään pyörää uudestaan. Jo 1950-luvulla myytiin ns. matkailijalippua, johon sai yhdistetty sekä juna, bussi, lento ja peräti sisävesihöyrylaivaosuuden. Ennen halpoja etelänmatkoja juuri matkailulipulla regasmatkan tekeminen kotimaassa oli jokaisen unelma.
Hienoa, että systeemi herätetään taas eloon. valtsu |