Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Uutiset => Aiheen aloitti: Markus Perälä - Syyskuu 01, 2009, 20:55:28



Otsikko: Parkanon ja Seinäjoen raakapuuterminaalien ratasuunnitelmat
Kirjoitti: Markus Perälä - Syyskuu 01, 2009, 20:55:28
Parkanon ja Seinäjoen raakapuuterminaalien ratasuunnitelmat ovat luettavissa RHK:n sivuilla.

Tärkeimpiä kohtia suunnitelmista:

Parkano
- 5 raide sähköistetään kokonaan
- 6 raide perusparannetaan uudelle paikalle ja sähköistetään molemmista päistä
- 7 raide perusparannetaan uudelle paikalle ja sähköistetään molemmista päistä
- ns. 8 raide (nyk. puunkuormauspussiraide) puretaan
- eteläpään vetopätkä perusparannetaan nykyiselle paikalle ja sähköistetään kokonaan
- pohjoispään vetopätkä perusparannetaan nykyiselle paikalle 750 m matkalta ja sähköistetään 100 m matkalta. Samalla se muuttuu sotilaskuljetuksien purku/lastausraiteeksi
- raiteille 6 ja 7 ei rakenneta lähtökulkuteitä (opastimia)

Seinäjoki
- raakapuun kuormausraide sijoittuu tulevan Etelä-Seinäjoki - Seinäjoki -kaksoisraiteen ja tavararatapihalle menevän raiteen välimaastoon
- toteutaan 1 raakapuun kuormausraide, pituudeltaan 540 m
- raide erkanee tavararatapihalle menevästä raiteesta


Otsikko: Vs: Parkanon ja Seinäjoen raakapuuterminaalien ratasuunnitelmat
Kirjoitti: Juha Kutvonen - Syyskuu 02, 2009, 07:30:59
Parkanon terminaalin valmistuminen merkinnee samalla Kihniön liikenteen loppumista.


Otsikko: Vs: Parkanon ja Seinäjoen raakapuuterminaalien ratasuunnitelmat
Kirjoitti: Tero Korkeakoski - Syyskuu 02, 2009, 09:16:33
Ja taitaa tuo sotilasliikenteen purku/kuormausraide merkitä myös Niinisalon liikenteen loppumista...


Otsikko: Vs: Parkanon ja Seinäjoen raakapuuterminaalien ratasuunnitelmat
Kirjoitti: Aleksi Perkio - Syyskuu 02, 2009, 10:07:37
Taas mierontien viimeistä tuomiota ollaan suunnittelemassa oikein innolla... Samoin Seinäjoen nykyinen puunlastausraiteistö häviää. Kiskoja lähtee reippaalla tahdilla kävelemään... Sääli vaan tuota mierontietä... Nyt ei ole oikein mitään mahdollisuuksia että ko rata tulee säilymään. Tulee seislätkät aina vaan lähemmäs päärataa.


Otsikko: Vs: Parkanon ja Seinäjoen raakapuuterminaalien ratasuunnitelmat
Kirjoitti: Marko Anttila - Syyskuu 02, 2009, 13:26:22
Linkin ko. "luettavissa" olevaan ratasuunnitelmaan voisi lisätä...


Otsikko: Vs: Parkanon ja Seinäjoen raakapuuterminaalien ratasuunnitelmat
Kirjoitti: Ari Palin - Syyskuu 02, 2009, 21:48:19
Jos Kihniön ja Niinisalon radat lakkautetaan, olisi Parkanosta mahdollisuus kehittää resiinamatkailukeskus. Molempia ratoja voitaisiin jatkaa pääradan vieressä omina raiteinaan asemalle saakka.  Pääradan länsipuolella olisi resiina-ajeluiden lähtöpaikka Porin suuntaan ja itäpuolella tavararatapihan takana Haapamäen suuntaan.


Otsikko: Vs: Parkanon ja Seinäjoen raakapuuterminaalien ratasuunnitelmat
Kirjoitti: Tunnus poistettu - Syyskuu 04, 2009, 21:50:02
Ratojen lakkauttaminen Suomessa on aivan yhtä lyhytnäköistä kuin oli Turun raitiotieliikenteen lakkauttaminen. Jälkimmäistä kirotaan nyt, edellistä joitain vuosia tai pahimmassa (sic!) tapauksessa kymmeniä myöhemmin.

Ketään ei vastuuseen kuitenkaan saada.