Otsikko: Suomen rautatieliikenne vs. Ruotsin rautatieliikenne Kirjoitti: eemeli113 - Marraskuu 17, 2015, 00:01:08 VR on nyt jatkuvan arvostelun kohteena. Onkin aika hiukan verrata rakkaaseen blågula-naapurivaltioomme jossa rautatieliikenne ei ole niin kehitysvaiheessa kuin Suomessa. Ruotsi on rautateiden hyvinvointivaltio ja täällä Suomessa on se yksinäinen erakko-VR joka on saanut Suomesta aikaan rautateiden kehitysmaan. Toisinaan vaikkapa Ruotsin VR, SJ myy kilpailijoidensa lippuja myös, onhan yhtiön tarkoitus edistää julkista liikennettä. Meillä VR pelkää hullun lailla kilpailijoita ja on valmis uhraamaan vaikka koko kalustonsa että saisi johtokunta bonuksensa ja kilpailijat hankkimaan kalliit uudet vaunut.
Vaunuista puheenollen on Ruotsin vaunujen keski-ikä 70-80-luvun paikkeilla kun taas Suomessa 90-00-luvulla. Ruotsiin ei ole rakennettu uusia matkustajavaunuja 1990-luvun jälkeen. Varsinkin vanhimmat kaupallisen liikenteen vaunut ovat Ruotsissa vuodelta 1943 ja Suomessa 70-luvulta. Ruotsissa pidetään myös kalusto kunnossa ja siihen sijoitetaan vuosittain paljon rahaa, täällä Suomessa ei paljon viitsitä pestä junia, varsinkaan niitä vanhimpia. Ruotsi on taas keksinyt harmaan värityksen - vaunuissa ei näy lika kovin hyvin ja ne pestään harvemmin. VRn vihreä villitys on kovin teennäistä. Mutta ei Ruotsissakaan ole aina ollut kaikki kuin olisi pitänyt. Mm. iso osa 40- ja 60-luvun vaunuista ehdittiin tuhota ennen kuin asetettiin laki että vaunujen romuttamisesta ei saa bonuksia. Suomessa on siinäkin jääty jälkeen ja aivan uskomattoman pöyristyttävää kuin se onkin, on WL6- ja Ex-vaunuille edes ikäeroa, ovat WL6-vaunut Ruotsin moderneimmat makuuvaunut kun taas Ex-vaunut ovat jo aivan liian vanhoja liikennöitäviksi (mukamas). Ja mitäs erityisolosuhteita täällä on. VR pelkää kilpailijoita kuollakseen ja halpabussit valtaavat alaa. VR lopettaa (muka) kannattamattomia reittejä tekosyiden varjolla. Maalatkaa nyt vaunut harmaiksi niin säästätte sitten muussa. Vai meneekö nekin sitten bonuksiin. Onneksi väritykseen on tulossa muutos edes yhteen veturisarjaan ja siitä ei lika näy. Sr3. Suurin Vectron-tilaus, jonka ei kurassa pitäisi näyttää yhtään erilaiselta. Sr3 on sentään vähän ympäristöystävällisempi kuin kalvakka Sr1 joita hädintuskin enää pestään, ainakaan Vaasan radalla. Palataan vielä Ruotsiin ja SJ:hin. SJ tosiaan myy kilpailijoidensa lippuja, mutta lähinnä siksi että joukkoluikenne helpottuisi. Ja toki Ruotsistakin löytyy operaattoreita jotka kinaavat keskenään. Mitäköhän VR tekisi kyseisessä tilanteessa? Kilpailijat tulevat Suomeen viimeistään 2024, eli onko silloin kaikki "turhat" rataosat, veturit ja vaunut vedetty rullalle Fenniarailin teräskelajunaan ;)? Sen voin lähes taata ettei VR tule myymään kenenkään muiden lippuja kun itsensä. Hehän ajattelevat vain bonuksia ja itseään. Ruotsin rautatieliikenne on huomattavasti parempi liikennepoliittisissa asioissa. Otsikko: Vs: Suomen rautatieliikenne vs. Ruotsin rautatieliikenne Kirjoitti: Eljas Pölhö - Marraskuu 17, 2015, 01:45:19 Ruotsissa SJ:llä toimii ns aktiivinen hinnoittelu, jota toisessa ketjussa on myös moitittu. SJ:n kilpailijoilla on kiinteä hinnoittelu, joten valinnan voi tehdä myös sen mukaan. Ohessa kuvaruutukaappaukset SJ:n lipunmyyntisivulta huomiselle ja kuukauden päähän. Niistä näkee kuinka hinta muuttuu SJ:n järjestelmässä, eri junissa vähän eri tavalla. Väli on Norrköpingistä Malmöön, keskipäiväjunia, ja matka on sama kuin esim. Hki-Vaasa tai Hki-Kuopio. Kruunut saa karkeasti euroiksi siirtämällä pilkun paikkaa. Estin valinnoista 65v alennuksen, jonka saisin, jos oikeasti olisin ostanut.
Otsikko: Vs: Suomen rautatieliikenne vs. Ruotsin rautatieliikenne Kirjoitti: Petri P. Pentikäinen - Marraskuu 17, 2015, 09:28:53 Liitteenä markkinakatsaus täältä Suomesta. Tällaisen kilpailuasetelman saa eteensä henkilö, joka suunnittelee matkustavansa tulevana perjantai-iltapäivänä vaikkapa Helsingistä Mikkeliin. Eipä siis tarvitse ihmetellä, miksi joku kulkumuoto on "tippunut kyydistä".
|