Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Uutiset => Aiheen aloitti: Petri Tuovinen - Marraskuu 25, 2015, 09:42:17



Otsikko: Rautatietunneli Suomesta Ruotsiin
Kirjoitti: Petri Tuovinen - Marraskuu 25, 2015, 09:42:17
http://yle.fi/uutiset/tunneli_suomesta_meren_ali_ruotsiin__taysi_utopia_vai_tulevaisuuden_visio/8476705


Otsikko: Vs: Rautatietunneli Suomesta Ruotsiin
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Marraskuu 25, 2015, 14:56:47
Ajatus ei ole uusi, vaan vanhan uusi lämmittelykierros.

Vanhin, jonka muistan on vuodelta 1899. Eli Birger Stafsing: "Plan för ny kommunikationsled mellan Stockholm och Finland med dertill hörande förslag till järnväg mellan Stockholm och Kapellskär". Tämä liittyi suurempaan kokonaisuuten, eli suunnitelmaan rautatielinjasta Lontoo-Peking (aluksi Vladivostok, jonne rata oli jo rakenteilla).

Ruotsissa maan läpi kulkenut haara tunnettiin kansan suussa nimellä "Lontoo-Penningby-Peking". Asia oli esillä useaan otteeseen Ruotsin lehdistössä 1899-1902 ja aika ajoin sen jälkeenkin. Nyt siis jo Suomessakin.


Otsikko: Vs: Rautatietunneli Suomesta Ruotsiin
Kirjoitti: Rainer Silfverberg - Marraskuu 25, 2015, 15:49:27
Ajatus ei ole uusi, vaan vanhan uusi lämmittelykierros.

Vanhin, jonka muistan on vuodelta 1899. Eli Birger Stafsing: "Plan för ny kommunikationsled mellan Stockholm och Finland med dertill hörande förslag till järnväg mellan Stockholm och Kapellskär". Tämä liittyi suurempaan kokonaisuuten, eli suunnitelmaan rautatielinjasta Lontoo-Peking (aluksi Vladivostok, jonne rata oli jo rakenteilla).
Tässä oli vissiin tarkoitus kuitenkin kuskata junat lautalla yli Ruotsista Suomeen.

t. Rainer


Otsikko: Vs: Rautatietunneli Suomesta Ruotsiin
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Marraskuu 25, 2015, 16:19:21
Ajatus ei ole uusi, vaan vanhan uusi lämmittelykierros.

Vanhin, jonka muistan on vuodelta 1899. Eli Birger Stafsing: "Plan för ny kommunikationsled mellan Stockholm och Finland med dertill hörande förslag till järnväg mellan Stockholm och Kapellskär". Tämä liittyi suurempaan kokonaisuuten, eli suunnitelmaan rautatielinjasta Lontoo-Peking (aluksi Vladivostok, jonne rata oli jo rakenteilla).
Tässä oli vissiin tarkoitus kuitenkin kuskata junat lautalla yli Ruotsista Suomeen.

t. Rainer
No niin taisi tässä kapteeni Stafsingin ehdotuksessa olla. Minulla pitäisi olla kuva myöhemmästä suunnitelmasta, jossa rata hyppeli siltoja pitkin Ahvenanmaalle, ihan kuin uusimmassa versiossakin, mutta ei ollut tällä tietokoneella. Jos muistan oikein, se oli jossain ruotsinkielisessä teknisessä aikakausilehdessä juuri ennen ensimmäistä maailmansotaa.


Otsikko: Vs: Rautatietunneli Suomesta Ruotsiin
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Marraskuu 25, 2015, 17:03:05
Joskus 4-5 vuotta sitten Ahvenanmaalla pohdittiin saisiko maakunnan kehitettyä Aasian ja Euroopan väliseksi liikennekeskukseksi. Silloin esiteltiin monia visioita sekä tunneli- että siltavaihtoehdoista. Samoin pohdittiin olisiko moottoritie vai rautatie hyödyllisempi. Alustavaan selvittelyyn saatiin jonkinlainen (pienehkö) määräraha. Sittemmin en ole huomannut keskustelua tästä aiheesta ennenkuin tämän vuoden alussa, jolloin Ahvenanmaalla ja Ruotsissa esiteltiin joku visio. Tuolta neljän-viiden vuoden takaa olin tallentanut linkin (toimi vielä!) yhden visionäärin ehdotuksesta, joka oli käytettävissä sekä moottoritie- että ratavaihtoehdossa. Tähän tuli silloin jatkoehdotuksiakin; kaikki kuitenkin samanlaisten yksityisajattelijoiden taholta. http://img405.imageshack.us/img405/4857/finlandsleden.jpg


Otsikko: Vs: Rautatietunneli Suomesta Ruotsiin
Kirjoitti: Toni Hartonen - Marraskuu 25, 2015, 19:27:36
Tässä on selkeä visio nykyiselle hallitukselle, olisihan toi iso parannus Suomen logistiseen asemaan.
Tällläiseen projektiin rohkeasti lainaa sekä yksityistä pääomaa.


Otsikko: Vs: Rautatietunneli Suomesta Ruotsiin
Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Marraskuu 25, 2015, 19:32:20
Kun miettii, että junalautat loppui syystä tai toisesta vaikka liikennettä jonkun verran päivittäin olikin, niin tällainen rata kenties osaltaan palauttaisi Eurooppaan suuntautuvaa liikennettä rautateille. Ehkä. Torniossakin on kuitenkin suora yhteys, mutta liikenne on käytännössä rautateillä Ruotsin puolella ja maanteillä Suomen puolella.


Otsikko: Vs: Rautatietunneli Suomesta Ruotsiin
Kirjoitti: Toni Hartonen - Marraskuu 25, 2015, 21:19:48
Kun miettii, että junalautat loppui syystä tai toisesta vaikka liikennettä jonkun verran päivittäin olikin, niin tällainen rata kenties osaltaan palauttaisi Eurooppaan suuntautuvaa liikennettä rautateille. Ehkä. Torniossakin on kuitenkin suora yhteys, mutta liikenne on käytännössä rautateillä Ruotsin puolella ja maanteillä Suomen puolella.
Helsinki-Tukholma nykyisin raiteita pitkin n. 1700 km. Nopea raideyhteys muuttaisi eteläisen Suomen logistiikkaa Ruotsin suuntaan. Tornion yhteys länteen on yhtä kuin kinttupolkku motarin varresta lähimetsään tässä ideassa.


Otsikko: Vs: Rautatietunneli Suomesta Ruotsiin
Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Marraskuu 25, 2015, 23:10:37
Kun miettii, että junalautat loppui syystä tai toisesta vaikka liikennettä jonkun verran päivittäin olikin, niin tällainen rata kenties osaltaan palauttaisi Eurooppaan suuntautuvaa liikennettä rautateille. Ehkä. Torniossakin on kuitenkin suora yhteys, mutta liikenne on käytännössä rautateillä Ruotsin puolella ja maanteillä Suomen puolella.
Helsinki-Tukholma nykyisin raiteita pitkin n. 1700 km. Nopea raideyhteys muuttaisi eteläisen Suomen logistiikkaa Ruotsin suuntaan. Tornion yhteys länteen on yhtä kuin kinttupolkku motarin varresta lähimetsään tässä ideassa.


Rahtia kulkisi silti raiteilla Helsingistä nolla tonnia ja Tukholmasta nolla tonnia. Teollisuuden käyttäjät on toisaalla rajan molemmin puolin. Pitkiä matkoja Keski-Eurooppaan suuntautuva ja suurina määrinä kulkeva tavara mahdollisesti tuota rataa voisi hyödyntää.


Otsikko: Vs: Rautatietunneli Suomesta Ruotsiin
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Marraskuu 26, 2015, 09:07:41
Kun miettii, että junalautat loppui syystä tai toisesta vaikka liikennettä jonkun verran päivittäin olikin, niin tällainen rata kenties osaltaan palauttaisi Eurooppaan suuntautuvaa liikennettä rautateille. Ehkä. Torniossakin on kuitenkin suora yhteys, mutta liikenne on käytännössä rautateillä Ruotsin puolella ja maanteillä Suomen puolella.
Helsinki-Tukholma nykyisin raiteita pitkin n. 1700 km. Nopea raideyhteys muuttaisi eteläisen Suomen logistiikkaa Ruotsin suuntaan. Tornion yhteys länteen on yhtä kuin kinttupolkku motarin varresta lähimetsään tässä ideassa.


Rahtia kulkisi silti raiteilla Helsingistä nolla tonnia ja Tukholmasta nolla tonnia. Teollisuuden käyttäjät on toisaalla rajan molemmin puolin. Pitkiä matkoja Keski-Eurooppaan suuntautuva ja suurina määrinä kulkeva tavara mahdollisesti tuota rataa voisi hyödyntää.

Tuo nolla tonnia on tämänhetkinen tilanne ja johtuu siitä, ettei kuljetusyhteyttä ole. 10-20 vuotta yhteyden avautumisesta alkaa hiljalleen löytyä kuljetettavaakin. Sitä odotellessa täytyy olla jokin muu käyttötarkoitus, eli esimerkiksi ne Keski-Euroopan kuljetukset.


Otsikko: Vs: Rautatietunneli Suomesta Ruotsiin
Kirjoitti: Juha Riihimäki - Marraskuu 27, 2015, 15:40:24
Hassua, tuohon alkuperäiseen artikkeliin on onnistuttu sotkemaan Hyperloopkin, joka on rahdinkuljetuksen konseptitason juttu, ei vielä enempää. Testirata siihenkin on rakenteilla, ja amerikkalaisille yliopisto-opiskelijoille kilpailu, millaisia kulkuvälineitä siinä kannattaa liikuttaa.  ;D

Toivon minäkin että perinteinen maayhteys Ruotsiin upgreidataan niin saadaan "Suomi-saaren" teollisuuden ja ihmisten yhteydet modernille tasolle. Reitti Ruotsin kautta Berliiniin taitaa useimmille olla suorempi kuin Baltian kautta...ja kaupan päälle saadaan laadukkaat yhteydet talousjättiläisiin Norjaan ja Ruotsiin.

Olisiko tämä yhteys tällainen tarvittava disruptiivinen innovaatio: https://www.youtube.com/watch?v=rpkoCZ4vBSI
Kaikkine positiivisine kerrannaisvaikutuksineen. Vaikka video on 59 minuuttia pitkä, se "saattaa muuttaa elämäsi", jos kuuntelet tarkkaan mitä Clayton siinä pohdiskelee. 

(http://4rail.eu/swe/swe_tagakerietbergs_tmynr102_logfreight_31_hallsberg_2009_1000.jpg)