Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Uutiset => Aiheen aloitti: Jouni Halinen - Joulukuu 08, 2015, 23:07:20



Otsikko: Kännykän akku loppui, 7- ja 13-vuotiaat lapset poistettiin junasta Hyvinkäällä
Kirjoitti: Jouni Halinen - Joulukuu 08, 2015, 23:07:20
Iltalehti / Katriina Karjalainen

Kännykän akku loppui, 7- ja 13-vuotiaat lapset pistettiin pihalle junasta vieraassa kaupungissa – VR: ”Harkintakyky petti täysin”

Konduktööri passitti Jyväskylästä Jokelaan matkalla olleet 7- ja 13-vuotiaat lapset ulos lähijunasta Hyvinkäällä perjantai-iltana.

13-vuotias poika ja 7-vuotias tyttö olivat viime perjantaina matkalla isänsä luota Jyväskylästä äitinsä luo Tuusulan Jokelaan. Lapset vaihtoivat junaa Tampereella ja uudestaan Riihimäellä, mistä he hyppäsivät seitsemän jälkeen illalla lähijunaan.

VR jätti lapset kuitenkin Hyvinkään asemalle, koska pojan puhelimesta oli Riihimäellä loppunut akku, eikä hän saanut näin ollen avattua mobiililippua enää lähijunassa, isä kertoo asiasta ensimmäisenä uutisoineen Aamupostin mukaan julkisessa Facebook-päivityksessään.

– Olin ostanut lapsille junaliput VR:n verkkokaupasta ja tilannut liput omaan sähköpostiini sekä pojan puhelimeen. Konduktööri oli Riihimäeltä lähdön jälkeen tullut tarkastamaan matkalippuja, mutta poikani ei em. syystä ollut kyennyt lippua esittämään, jolloin konduktööri oli määrännyt lapset poistumaan junasta Hyvinkäällä kylmään, pimeään ja sateeseen, tapauksesta järkyttynyt isä kuvailee tilannetta.

Lapset pääsivät isän onneksi kohtuullisen nopeasti perille, kun heidän äitinsä haki heidät Hyvinkäältä.


Ohjeistus: alaikäisiä ei saa poistaa junasta

Isä toteaa myös VR:n toimitusjohtajalle Mikael Arolle lähettämässään kirjoituksessa, että konduktööri on epäilemättä toiminut sääntöjen mukaisesti, sillä lapset eivät olleet kyenneet osoittamaan oikeuttaan matkustaa kyseisellä junalla, mutta ihmettelee silti hänen ratkaisuaan, kun yhtiön arvoihin lukeutuvat turvallisuus ja vastuullisuus.

Myös VR:n lähiliikennejohtaja Topi Simola pitää tapausta järkyttävänä. Hän lisää, että VR:n ohjeistuksen mukaan alaikäisiä ei poisteta junasta.

– Minä ja Mikael Aro olemme olleet sähköpostitse yhteydessä isään. Aion vielä soittaa hänelle ja sopia korvauksista, sanoo Simola, joka lupaa, että myös lapset tulevat saamaan henkilökohtaisen anteeksipyynnön, jota isä Aamupostin mukaan toivoi.


”Harkinta pettänyt täysin”

Simola kertoo käyneensä tilanteen läpi lapset junasta passittaneen konduktöörin kanssa, mutta ei lähde erittelemään syitä, joiden perusteella konduktööri päätyi ohjeistuksen vastaiseen päätökseen.

– En lähde kommentoimaan sisäisiä kuulemisia. Harkinta on pettänyt tässä tapauksessa täysin, vaikka konduktöörille jääkin harkintavaltaa ja jokainen tapaus katsotaan tilannekohtaisesti.

Perjantaina junasta poistettujen lasten isä totesi kirjoituksessaan, että konduktööri olisi voinut soittaa tilanteessa hänelle, koska poika osaa numeron ulkoa.

– Se olisi tietysti ollut parempi tapa hoitaa tilanne, Simola toteaa.


Lipunmyyntipisteet vähenevät – lisääntyvätkö ongelmat?

Kaukoliikenteen junissa puhelimen voi ladata, mutta lähijunissa ei. Lähiliikennejohtaja sanoo, että lähijunissa puhelimen lataaminen olisi ruuhka-aikaan mahdotonta, ja huomauttaa, että on matkustajien vastuulla, että puhelimessa riittää virtaa.

Hän pitää perjantain tapausta harmillisena, mutta harvinaisena, eikä usko, että vastaavat tapaukset tulevat lisääntymään, kun mobiililippujen käyttö yleistyy lipunmyyntipisteiden vähentyessä.

– En muista, että tällaista olisi aiemmin tapahtunut, mutta en usko, että tapaukset lisääntyvät. Itsepalvelupisteiden käyttö lipunmyynnissä on yleistynyt jo pitkään.

Katariina Karjalainen / Iltalehti

//otsikko muutettu aihetta kuvaavaksi - aiemmin oli "Tää on tätä"


Otsikko: Vs: Kännykän akku loppui, 7- ja 13-vuotiaat lapset poistettiin junasta Hyvinkäällä
Kirjoitti: Teppo Niemi - Joulukuu 09, 2015, 07:59:56
Jälleen kerran osoitus siitä, että matkustajat ovat yökkösiä, joista pitää päästä eroon. Veikkaanpa, että jatkossa linja-autoliikenne saa jälleen lisää asiakkaita.


Otsikko: Vs: Kännykän akku loppui, 7- ja 13-vuotiaat lapset poistettiin junasta Hyvinkäällä
Kirjoitti: Rainer Silfverberg - Joulukuu 09, 2015, 09:17:04
Jälleen kerran osoitus siitä, että matkustajat ovat yökkösiä, joista pitää päästä eroon. Veikkaanpa, että jatkossa linja-autoliikenne saa jälleen lisää asiakkaita.
Mä en koskaan osta VR:n (tai minkään muunkaan firman ) verkkokaupasta lippua joka näkyy pelkästään kännykässä vaan printtaan sen aina ja otan useita kopioita. Tosin nyt on "Veturi"-ohjelmassa myyty pelkkiä mobiililippuja halvemmalla kuin tavallisesta verkkokaupasta joten aika pulassa sitä ollaan jos akku loppuu. Osaako joku sanoa voiko tällaisen lipun tallettaa pdf -muodossa niin että printtaa siitä kopioita myös?

Busseista, tai ainakin kaupunkien busseista lentää ulos jos ei ole lippua, iästä riippumatta. Riihimäki-Jokela väli ei ole kuitankaan mitään ns kaupunkiliikennettä kuten esim Leppävaara-Kilo joten konnarin harkintakyky petti. Lisäksi luulisin että Sm-lähijunissa on jossain jemmassa pistokkeita että puhelimen saisi päälle siksi aikaa että lipun saa näkyviin.

t. Rainer




Otsikko: Vs: Kännykän akku loppui, 7- ja 13-vuotiaat lapset poistettiin junasta Hyvinkäällä
Kirjoitti: Lauri Uusitalo - Joulukuu 09, 2015, 09:27:13
Jälleen kerran osoitus siitä, että matkustajat ovat yökkösiä, joista pitää päästä eroon.

Taisit jättää lukemisen otsikkoon?


Otsikko: Vs: Kännykän akku loppui, 7- ja 13-vuotiaat lapset poistettiin junasta Hyvinkäällä
Kirjoitti: Teppo Niemi - Joulukuu 09, 2015, 09:49:53
Jälleen kerran osoitus siitä, että matkustajat ovat yökkösiä, joista pitää päästä eroon.

Taisit jättää lukemisen otsikkoon?
En jättänyt. Tälläinen toiminta on osoitus siitä, kuten juttukin kertoo, että harkintakyky petti, ettei toimittu niin kuin kohtuudella olisi voitu olettaa. Ja silloinhan matkustajien kynnys käyttää VR-yhtymä Oy:n palveluja kasvaa, jotenka niistä päästään tällä tavalla eroon.



Otsikko: Vs: Kännykän akku loppui, 7- ja 13-vuotiaat lapset poistettiin junasta Hyvinkäällä
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Joulukuu 09, 2015, 10:59:50
Jälleen kerran osoitus siitä, että matkustajat ovat yökkösiä, joista pitää päästä eroon.

Taisit jättää lukemisen otsikkoon?
En jättänyt. Tälläinen toiminta on osoitus siitä, kuten juttukin kertoo, että harkintakyky petti, ettei toimittu niin kuin kohtuudella olisi voitu olettaa. Ja silloinhan matkustajien kynnys käyttää VR-yhtymä Oy:n palveluja kasvaa, jotenka niistä päästään tällä tavalla eroon.



Jostain syystä tätä ei artikkelissa mainittu (muuten kuin rivien välistä), mutta konduktööri on tilanteessa toiminut sääntöjen vastaisesti ja saanut aika ikävää harjausta esimieheltään tuon ansiosta.


Otsikko: Vs: Kännykän akku loppui, 7- ja 13-vuotiaat lapset poistettiin junasta Hyvinkäällä
Kirjoitti: Juhana Nordlund - Joulukuu 09, 2015, 11:53:20
Lisäksi luulisin että Sm-lähijunissa on jossain jemmassa pistokkeita että puhelimen saisi päälle siksi aikaa että lipun saa näkyviin.
Sm4-kalustossa tiedän vain yhden istuinparin, jonka läheisyydessä on tähänkin tarkoitukseen sopiva pistorasia. Olen ko. pistorasiaa käyttänyt kannettavaa tietokonetta käyttäessäni.

Jos ko. paikka on varattu, niin kovin yksinkertaista ei muiden kuin siinä jo istuvien ole siitä virtaa saada laitteisiinsa. Tarkoittamaani pistorasiaa ei turhan usein mainosteta missään enkä minäkään tässä tarkemmin tuo julki, missä kohtaa runkoa se pistorasia on.


Otsikko: Vs: Kännykän akku loppui, 7- ja 13-vuotiaat lapset poistettiin junasta Hyvinkäällä
Kirjoitti: Rainer Silfverberg - Joulukuu 09, 2015, 13:04:53
]Sm4-kalustossa tiedän vain yhden istuinparin, jonka läheisyydessä on tähänkin tarkoitukseen sopiva pistorasia. Olen ko. pistorasiaa käyttänyt kannettavaa tietokonetta käyttäessäni.

Jos ko. paikka on varattu, niin kovin yksinkertaista ei muiden kuin siinä jo istuvien ole siitä virtaa saada laitteisiinsa. Tarkoittamaani pistorasiaa ei turhan usein mainosteta missään enkä minäkään tässä tarkemmin tuo julki, missä kohtaa runkoa se pistorasia on.
Kyse ei ole tällaisessa tapauksessa että kännykkää pitää ladata täyteen vaan vain saada virta kytkettyä päälle että saa matkalipun näkyviin, ja sen ajaksi voi se joka istuu ainoalla pistorasiapaikalla siirtyä muualle istumaan. Toisaalta kuvittelisi että junan ohjaamossakin olisi pistorasia. Vanhoissa Sm-junissa oli ennen saneerausta muistaakseni pistorasioita eteisissä ovien yläpuolella ja taisi olla vessassakin.

t. Rainer


Otsikko: Vs: Kännykän akku loppui, 7- ja 13-vuotiaat lapset poistettiin junasta Hyvinkäällä
Kirjoitti: Joona Kärkkäinen - Joulukuu 09, 2015, 13:17:13
]Sm4-kalustossa tiedän vain yhden istuinparin, jonka läheisyydessä on tähänkin tarkoitukseen sopiva pistorasia. Olen ko. pistorasiaa käyttänyt kannettavaa tietokonetta käyttäessäni.

Jos ko. paikka on varattu, niin kovin yksinkertaista ei muiden kuin siinä jo istuvien ole siitä virtaa saada laitteisiinsa. Tarkoittamaani pistorasiaa ei turhan usein mainosteta missään enkä minäkään tässä tarkemmin tuo julki, missä kohtaa runkoa se pistorasia on.
Kyse ei ole tällaisessa tapauksessa että kännykkää pitää ladata täyteen vaan vain saada virta kytkettyä päälle että saa matkalipun näkyviin, ja sen ajaksi voi se joka istuu ainoalla pistorasiapaikalla siirtyä muualle istumaan. Toisaalta kuvittelisi että junan ohjaamossakin olisi pistorasia. Vanhoissa Sm-junissa oli ennen saneerausta muistaakseni pistorasioita eteisissä ovien yläpuolella ja taisi olla vessassakin.

t. Rainer

Eteisistä löytyy nelkuista pistorasiat. Muistaakseni matkustajaosastoissa ainoa paikka on invapaikan vieressä.


Otsikko: Vs: Kännykän akku loppui, 7- ja 13-vuotiaat lapset poistettiin junasta Hyvinkäällä
Kirjoitti: Matti Grönroos - Joulukuu 09, 2015, 13:46:30
]Sm4-kalustossa tiedän vain yhden istuinparin, jonka läheisyydessä on tähänkin tarkoitukseen sopiva pistorasia. Olen ko. pistorasiaa käyttänyt kannettavaa tietokonetta käyttäessäni.

Jos ko. paikka on varattu, niin kovin yksinkertaista ei muiden kuin siinä jo istuvien ole siitä virtaa saada laitteisiinsa. Tarkoittamaani pistorasiaa ei turhan usein mainosteta missään enkä minäkään tässä tarkemmin tuo julki, missä kohtaa runkoa se pistorasia on.
Kyse ei ole tällaisessa tapauksessa että kännykkää pitää ladata täyteen vaan vain saada virta kytkettyä päälle että saa matkalipun näkyviin, ja sen ajaksi voi se joka istuu ainoalla pistorasiapaikalla siirtyä muualle istumaan. Toisaalta kuvittelisi että junan ohjaamossakin olisi pistorasia. Vanhoissa Sm-junissa oli ennen saneerausta muistaakseni pistorasioita eteisissä ovien yläpuolella ja taisi olla vessassakin.

t. Rainer


Ei siihen mitään kiinteitä pistorasioita tarvita. Varavirtalähde kulkee helposti vaikka taskussa.


Otsikko: Vs: Kännykän akku loppui, 7- ja 13-vuotiaat lapset poistettiin junasta Hyvinkäällä
Kirjoitti: Rainer Silfverberg - Joulukuu 09, 2015, 13:53:06
Ei siihen mitään kiinteitä pistorasioita tarvita. Varavirtalähde kulkee helposti vaikka taskussa.
Kaikilla ei nyt sellaista ole. Ja tuskin kellään junahenkilökunnasta.


Otsikko: Vs: Kännykän akku loppui, 7- ja 13-vuotiaat lapset poistettiin junasta Hyvinkäällä
Kirjoitti: Antti Havukainen - Joulukuu 09, 2015, 13:59:08
Mä en koskaan osta VR:n (tai minkään muunkaan firman ) verkkokaupasta lippua joka näkyy pelkästään kännykässä vaan printtaan sen aina ja otan useita kopioita. Tosin nyt on "Veturi"-ohjelmassa myyty pelkkiä mobiililippuja halvemmalla kuin tavallisesta verkkokaupasta joten aika pulassa sitä ollaan jos akku loppuu. Osaako joku sanoa voiko tällaisen lipun tallettaa pdf -muodossa niin että printtaa siitä kopioita myös?

Kaukoliikenteen mobiililipun saa myös sähköpostiin pdf-tiedostona ja sen voi halutessaan myös tulostaa. Vyöhykelippujen osalta tilanne on hankalampi, koska sähköpostiin ei tule mitään varsinaista lippua ja tämän sain itsekin varsin karvaalla tavalla kokea viikko sitten. Aikomuksenani siis oli ostaa yhden vyöhykkeen vyöhykelippu tuon VR:n mobiilisovelluksen kautta juuri ennen junan lähtöä ja olin jo etukäteen tallentanut maksukorttini tiedot Veturi-käyttäjätunnukselle siinä toivossa, että itse lipun osto onnistuisi muutamaa nappia painamalla. VR:n järjestelmien luotettavuuden tuntien olisi kuitenkin pitänyt jo etukäteen tietää tämän olleen melkoista optimismia. Vähemmän yllättäen mitään korttitietoja ei sovellus tietenkään löytänyt ja jouduin sitten näpyttelemään postimerkin kokoisella kosketusnäytöllä kaikki numerot uudestaan, kun junan lähtöön oli enää kolme minuuttia aikaa. Juuri ennen junan saapumista sain maksun vihdoin onnistumaan ja astuin junaan siinä olettamuksessa, että nyt on kaikki kunnossa. Junassa aloin sitten tutkimaan sovelluksen omat liput -osiota, josta ei maksun onnistumisesta huolimatta kuitenkaan minkäänlaista lippua löytynyt, vaikka vielä yritin päivittää sitä moneen kertaan. Samalla tarkistin sähköpostin, jonne oli ilmestynyt tilausvahvistus, joka luonnollisestikaan ei kelpaa lippuna. Lopulta ratkaisin ongelman siten, että matkustin kyseisen asemavälin edestakaisin periaatteessa pummilla, koska mitään lippua ei vielä tähänkään päivään mennessä ole saapunut. Jos tarkastajat olisivat osuneet kohdalle, niin sitten oltaisiin toki oltu vähän heikommilla hangilla eikä varmaankaan selitykset olisi hirveästi auttaneet. Jälkeenpäin kotona vielä tarkistin, että tuo 2,60 euroa oli oikeasti tililtäni hävinnyt.

Tietysti osittain voin syyttää omaakin hölmöyttäni sen suhteen, että aloin säheltämään lipun oston kanssa vasta muutamaa minuuttia ennen junan lähtöaikaa. Lopputuloksen kannalta silläkään ei tosin ollut mitään merkitystä, koska lippu olisi jäänyt joka tapauksessa saamatta, vaikka se olisi ostettu tuntia aikaisemmin. Tällöin tosin olisi ollut vielä mahdollisuus ostaa automaatista tai konnarilta paperinen vyöhykelippu ja yrittää sitten jälkikäteen vaatia rahoja takaisin tuosta toimimattomasta mobiililipusta. Olen kylläkin 99-prosenttisen varma, etten koskaan olisi mitään rahoja takaisin saanut.

Mitä siis opimme tästä? Ainakin sen, ettei pelkkien mobiilipalveluiden varaan kannata todellakaan jättää yhtään mitään, mikä liittyy edes etäisesti VR:ään. Viime kädessä kuitenkin asiakas on se, joka on aina väärässä ja joutuu parhaimmillaan maksamaan 80 euron "palvelumaksun" kiitoksena itsepalveluna suoritetusta lipun ostosta.


Otsikko: Vs: Kännykän akku loppui, 7- ja 13-vuotiaat lapset poistettiin junasta Hyvinkäällä
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Joulukuu 09, 2015, 14:15:26
]Sm4-kalustossa tiedän vain yhden istuinparin, jonka läheisyydessä on tähänkin tarkoitukseen sopiva pistorasia. Olen ko. pistorasiaa käyttänyt kannettavaa tietokonetta käyttäessäni.

Jos ko. paikka on varattu, niin kovin yksinkertaista ei muiden kuin siinä jo istuvien ole siitä virtaa saada laitteisiinsa. Tarkoittamaani pistorasiaa ei turhan usein mainosteta missään enkä minäkään tässä tarkemmin tuo julki, missä kohtaa runkoa se pistorasia on.
Kyse ei ole tällaisessa tapauksessa että kännykkää pitää ladata täyteen vaan vain saada virta kytkettyä päälle että saa matkalipun näkyviin, ja sen ajaksi voi se joka istuu ainoalla pistorasiapaikalla siirtyä muualle istumaan. Toisaalta kuvittelisi että junan ohjaamossakin olisi pistorasia. Vanhoissa Sm-junissa oli ennen saneerausta muistaakseni pistorasioita eteisissä ovien yläpuolella ja taisi olla vessassakin.

t. Rainer

Eteisistä löytyy nelkuista pistorasiat. Muistaakseni matkustajaosastoissa ainoa paikka on invapaikan vieressä.

Mun muistikuvani on, että matkustajaosastoissa pistorasioita on vain Alstomin valmistamissa rungoissa. CAF:n valmistamissa, eli rungoissa 1-24, ei siis kyseisessä kohdassa pistorasioita olisi(?) Mutta, vähän vaikea asiaa nyt tarkistaa, kun olen todella kaukana kyseisistä härveleistä. Tarkistakoot siis joku, joka kyseisellä kalustolla kuljeksii.
Siinä vessan kohdalla on matkustajaosastossa klaffi-istuimia ja niiden luona rungoissa 25:stä ylöspäin sitten pistorasia.


Otsikko: Vs: Kännykän akku loppui, 7- ja 13-vuotiaat lapset poistettiin junasta Hyvinkäällä
Kirjoitti: Matti Grönroos - Joulukuu 09, 2015, 15:48:09
Ei siihen mitään kiinteitä pistorasioita tarvita. Varavirtalähde kulkee helposti vaikka taskussa.
Kaikilla ei nyt sellaista ole. Ja tuskin kellään junahenkilökunnasta.


Mutta se on asiakaspalvelun nimissä helposti järjestettävissä joka ainoalle konnarille. Jos haluttaisiin. Tuskin halutaan. Eihän sellaisia ollut ennenkään.


Otsikko: Vs: Kännykän akku loppui, 7- ja 13-vuotiaat lapset poistettiin junasta Hyvinkäällä
Kirjoitti: Roope Prusila - Joulukuu 09, 2015, 16:38:02
Uutisessa lukee, että isä oli tilannut liput sähköpostiinsa ja lapsensa kännykkään. Isälle ei vissiin tullut mieleen, että varmuuden vuoksi tulostaa myös paperiset versiot matkaan mukaan... Itse olen tasan 2 kertaa esittänyt konduktöörille lipun mobiililaitteesta ja silloinkin oli repussa paperiset versiot lipuista siltä varalta, että puhelimesta vaikka L O P P U U  A K K U.


Otsikko: Vs: Kännykän akku loppui, 7- ja 13-vuotiaat lapset poistettiin junasta Hyvinkäällä
Kirjoitti: Pasi Utriainen - Joulukuu 09, 2015, 16:45:47
Kyllä wanhoina hyvinä aikoina oli helppoa. Joko matkalippu oli konkereettisesti hyppysissä tai sitten sitä ei ollut. Mitään välimuotoa ei ollut olemassa.


Otsikko: Vs: Kännykän akku loppui, 7- ja 13-vuotiaat lapset poistettiin junasta Hyvinkäällä
Kirjoitti: Juha Liimatta - Joulukuu 09, 2015, 16:51:56
Voidaanhan asiaa pyöritellä miten päin vain mutta tosiasia on, että konduktöörillä ei ollut lainkaan ns. lautamiesjärkeä.  Jos olisi tällä lyhyellä matkalla "antanut armon käydä oikeudesta", niin tälläistä julkisuutta ei olisi tullut. Ihmetyttää vain kuinka tällainen pösilö on päässyt konnarin vaativaan tehtävään  kaikkien soveltuvuus - ym. testien jälkeen?


Otsikko: Vs: Kännykän akku loppui, 7- ja 13-vuotiaat lapset poistettiin junasta Hyvinkäällä
Kirjoitti: Juha Riihimäki - Joulukuu 09, 2015, 17:00:37
Huono päivä asiakaspalvelussa? Jostain syystä vaikka 1'000'000 tapausta menee OK, se yksi aina päätyy riepotteluun?

Voidaanhan asiaa pyöritellä miten päin vain mutta tosiasia on, että konduktöörillä ei ollut lainkaan ns. lautamiesjärkeä.  Jos olisi tällä lyhyellä matkalla "antanut armon käydä oikeudesta", niin tälläistä julkisuutta ei olisi tullut. Ihmetyttää vain kuinka tällainen pösilö on päässyt konnarin vaativaan tehtävään  kaikkien soveltuvuus - ym. testien jälkeen?


Otsikko: Vs: Kännykän akku loppui, 7- ja 13-vuotiaat lapset poistettiin junasta Hyvinkäällä
Kirjoitti: Tuomas Korhonen - Joulukuu 09, 2015, 17:07:17
Ei siihen mitään kiinteitä pistorasioita tarvita. Varavirtalähde kulkee helposti vaikka taskussa.
Kaikilla ei nyt sellaista ole. Ja tuskin kellään junahenkilökunnasta.


Mutta se on asiakaspalvelun nimissä helposti järjestettävissä joka ainoalle konnarille. Jos haluttaisiin. Tuskin halutaan. Eihän sellaisia ollut ennenkään.


Laitetaanko vielä vessapaperit mukaan niin saa pyyhkiä matkustajien takapuoletkin?


Otsikko: Vs: Kännykän akku loppui, 7- ja 13-vuotiaat lapset poistettiin junasta Hyvinkäällä
Kirjoitti: Joona Kärkkäinen - Joulukuu 09, 2015, 17:08:24
]Sm4-kalustossa tiedän vain yhden istuinparin, jonka läheisyydessä on tähänkin tarkoitukseen sopiva pistorasia. Olen ko. pistorasiaa käyttänyt kannettavaa tietokonetta käyttäessäni.

Jos ko. paikka on varattu, niin kovin yksinkertaista ei muiden kuin siinä jo istuvien ole siitä virtaa saada laitteisiinsa. Tarkoittamaani pistorasiaa ei turhan usein mainosteta missään enkä minäkään tässä tarkemmin tuo julki, missä kohtaa runkoa se pistorasia on.
Kyse ei ole tällaisessa tapauksessa että kännykkää pitää ladata täyteen vaan vain saada virta kytkettyä päälle että saa matkalipun näkyviin, ja sen ajaksi voi se joka istuu ainoalla pistorasiapaikalla siirtyä muualle istumaan. Toisaalta kuvittelisi että junan ohjaamossakin olisi pistorasia. Vanhoissa Sm-junissa oli ennen saneerausta muistaakseni pistorasioita eteisissä ovien yläpuolella ja taisi olla vessassakin.

t. Rainer

Eteisistä löytyy nelkuista pistorasiat. Muistaakseni matkustajaosastoissa ainoa paikka on invapaikan vieressä.

Mun muistikuvani on, että matkustajaosastoissa pistorasioita on vain Alstomin valmistamissa rungoissa. CAF:n valmistamissa, eli rungoissa 1-24, ei siis kyseisessä kohdassa pistorasioita olisi(?) Mutta, vähän vaikea asiaa nyt tarkistaa, kun olen todella kaukana kyseisistä härveleistä. Tarkistakoot siis joku, joka kyseisellä kalustolla kuljeksii.
Siinä vessan kohdalla on matkustajaosastossa klaffi-istuimia ja niiden luona rungoissa 25:stä ylöspäin sitten pistorasia.
Näin se taitaa ollakin, tosin sillä tarkennuksella, että CAFfilaisia ovat 1-10, ja Alstomilaisia 11-30.


Otsikko: Vs: Kännykän akku loppui, 7- ja 13-vuotiaat lapset poistettiin junasta Hyvinkäällä
Kirjoitti: Mikko Kosonen - Joulukuu 09, 2015, 17:14:47
Juridisesti konduktööri toimi tottakai väärin. Kuitenkin, varsin usein tällaisissa tapauksissa on takana provosointi sekä provosoituminen. Sitä ei tietenkään lehtijutussa kerrota, jos agenda on tietynlainen. Tietenkään ammattilaisen ei saisi provosoitua, mutta se on yleensä syynä näissä valitettavissa tapauksissa. En toki tunne tapausta, mutta en usko savuun ilman tulta.


Otsikko: Vs: Kännykän akku loppui, 7- ja 13-vuotiaat lapset poistettiin junasta Hyvinkäällä
Kirjoitti: Toni Hartonen - Joulukuu 09, 2015, 18:12:32
Aika rohkeesti Konduktööri on muksut poistanut junasta. Lastensuojelu nopeesti mukana näissä caseissä.
Tunneäly pettäny pahasti kyseisellä konnarilla. VR ei ohjeista tälläiseen toimintaan.


Otsikko: Vs: Kännykän akku loppui, 7- ja 13-vuotiaat lapset poistettiin junasta Hyvinkäällä
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Joulukuu 09, 2015, 18:47:55
Voidaanhan asiaa pyöritellä miten päin vain mutta tosiasia on, että konduktöörillä ei ollut lainkaan ns. lautamiesjärkeä.  Jos olisi tällä lyhyellä matkalla "antanut armon käydä oikeudesta", niin tälläistä julkisuutta ei olisi tullut. Ihmetyttää vain kuinka tällainen pösilö on päässyt konnarin vaativaan tehtävään  kaikkien soveltuvuus - ym. testien jälkeen?

Konduktöörejä ei ole VR:llä enää yhtäkään. On vain lähiliikennekonduktöörejä ja kaukoliikennekonduktöörejä. Kuulostaa samalta kuin konduktöörit, mutta ovat käytännössä aivan eri porukkaa. Vielä hyvin vähän aikaa sitten lähiliikennekonduktööri- ja kaukoliikennekonduktööri-ammattinimikkeellistä porukkaa kutsuttiin nimellä "junamyyjät".
He eivät ole olleet Psyconin soveltuvuuskokeissa, elleivät sitten ole tulleet taloon jo silloin, kun konduktöörejä vielä oli olemassa, vaan toisen yhtiön tarjoamassa kokeessa, jota VR ei tulkitse kokeen tehneen yhtiön tarkoittamalla tavalla, eikä siten saa myöskään tarkoitettua soveltuvuustietoa. Käytännössä nykyinen junahenkilökunnan soveltuvuuden testaus on, että hilipatipippan.


Otsikko: Vs: Kännykän akku loppui, 7- ja 13-vuotiaat lapset poistettiin junasta Hyvinkäällä
Kirjoitti: Simo Virtanen - Joulukuu 09, 2015, 19:26:08
Juridisesti konduktööri toimi tottakai väärin. Kuitenkin, varsin usein tällaisissa tapauksissa on takana provosointi sekä provosoituminen. Sitä ei tietenkään lehtijutussa kerrota, jos agenda on tietynlainen. Tietenkään ammattilaisen ei saisi provosoitua, mutta se on yleensä syynä näissä valitettavissa tapauksissa. En toki tunne tapausta, mutta en usko savuun ilman tulta.

Että 7-vuotias olisi jotenkin provosoinut hra konduktöörin heittämään lapset laiturille?

Nyt kannattaisi muistaa, että puhutaan oikeasti lapsista, eikä perjantai-iltana keskioluen voimin niskuroivista 17 v 11 kk ikäisistä alaikäisistä "lapsista".


Otsikko: Vs: Kännykän akku loppui, 7- ja 13-vuotiaat lapset poistettiin junasta Hyvinkäällä
Kirjoitti: Pekka Laakso - Joulukuu 09, 2015, 20:03:20
Siis onko tosiaankin niin, että konnari on joku jumala jota ei missään olosuhteissa saada edesvastuuseen tekemisistään? Jos näin on, on Suomen lainsäädännässä jotain pielessä ja todella pahasti. Ongelman positiivista ratkaisukykyä ei tältä hemulilta löytynyt lainkaan. Lienee täysin väärässä ammatissa.


Otsikko: Vs: Kännykän akku loppui, 7- ja 13-vuotiaat lapset poistettiin junasta Hyvinkäällä
Kirjoitti: Toni Hartonen - Joulukuu 09, 2015, 20:23:52
Voidaanhan asiaa pyöritellä miten päin vain mutta tosiasia on, että konduktöörillä ei ollut lainkaan ns. lautamiesjärkeä.  Jos olisi tällä lyhyellä matkalla "antanut armon käydä oikeudesta", niin tälläistä julkisuutta ei olisi tullut. Ihmetyttää vain kuinka tällainen pösilö on päässyt konnarin vaativaan tehtävään  kaikkien soveltuvuus - ym. testien jälkeen?

Konduktöörejä ei ole VR:llä enää yhtäkään. On vain lähiliikennekonduktöörejä ja kaukoliikennekonduktöörejä. Kuulostaa samalta kuin konduktöörit, mutta ovat käytännössä aivan eri porukkaa. Vielä hyvin vähän aikaa sitten lähiliikennekonduktööri- ja kaukoliikennekonduktööri-ammattinimikkeellistä porukkaa kutsuttiin nimellä "junamyyjät".
He eivät ole olleet Psyconin soveltuvuuskokeissa, elleivät sitten ole tulleet taloon jo silloin, kun konduktöörejä vielä oli olemassa, vaan toisen yhtiön tarjoamassa kokeessa, jota VR ei tulkitse kokeen tehneen yhtiön tarkoittamalla tavalla, eikä siten saa myöskään tarkoitettua soveltuvuustietoa. Käytännössä nykyinen junahenkilökunnan soveltuvuuden testaus on, että hilipatipippan.
no mutta ei varmaan asianydin onko kyseessä lähi/kaukoliikenne, tässätapauksessa lähiliikenne kuten käy ilmi tapahtumapaikasta. Näin heittona että heitteillejättö on mahdollisesti tapahtunut; katsotaan miten Hyvinkään poliisi reagoi asiaan


Otsikko: Vs: Kännykän akku loppui, 7- ja 13-vuotiaat lapset poistettiin junasta Hyvinkäällä
Kirjoitti: Mikko Kosonen - Joulukuu 09, 2015, 20:37:00
Lainaus
Että 7-vuotias olisi jotenkin provosoinut hra konduktöörin heittämään lapset laiturille?

Siinä oli myös 13-vuotias. Toki kuten jo aikaisemmin sanoin, en tunne tapausta. Mutta kyllä 13-vuotias pystyy jo provosointiin. Jokatapauksessa, konduktööri toimi täysin väärin. Itse pohdin asiaa lähinnä tapahtumaketjullisesti. Asiat kun vaatii tapahtuakseen aina tapahtumaketjun.


Otsikko: Vs: Kännykän akku loppui, 7- ja 13-vuotiaat lapset poistettiin junasta Hyvinkäällä
Kirjoitti: Vesa Höijer - Joulukuu 09, 2015, 21:00:57
Lainaus
Lapset pääsivät isän onneksi kohtuullisen nopeasti perille, kun heidän äitinsä haki heidät Hyvinkäältä.

Mitenkähän hän tiesi mennä Hyvinkäälle?


Otsikko: Vs: Kännykän akku loppui, 7- ja 13-vuotiaat lapset poistettiin junasta Hyvinkäällä
Kirjoitti: Joona Kärkkäinen - Joulukuu 09, 2015, 21:25:53
Voidaanhan asiaa pyöritellä miten päin vain mutta tosiasia on, että konduktöörillä ei ollut lainkaan ns. lautamiesjärkeä.  Jos olisi tällä lyhyellä matkalla "antanut armon käydä oikeudesta", niin tälläistä julkisuutta ei olisi tullut. Ihmetyttää vain kuinka tällainen pösilö on päässyt konnarin vaativaan tehtävään  kaikkien soveltuvuus - ym. testien jälkeen?

Konduktöörejä ei ole VR:llä enää yhtäkään. On vain lähiliikennekonduktöörejä ja kaukoliikennekonduktöörejä. Kuulostaa samalta kuin konduktöörit, mutta ovat käytännössä aivan eri porukkaa. Vielä hyvin vähän aikaa sitten lähiliikennekonduktööri- ja kaukoliikennekonduktööri-ammattinimikkeellistä porukkaa kutsuttiin nimellä "junamyyjät".
He eivät ole olleet Psyconin soveltuvuuskokeissa, elleivät sitten ole tulleet taloon jo silloin, kun konduktöörejä vielä oli olemassa, vaan toisen yhtiön tarjoamassa kokeessa, jota VR ei tulkitse kokeen tehneen yhtiön tarkoittamalla tavalla, eikä siten saa myöskään tarkoitettua soveltuvuustietoa. Käytännössä nykyinen junahenkilökunnan soveltuvuuden testaus on, että hilipatipippan.
Paitsi että olet väärässä. Kaukoliikenteessä suurin osa porukasta on oikeita konnareita, ja lähiliikenteessäkin enemmistö.


Otsikko: Vs: Kännykän akku loppui, 7- ja 13-vuotiaat lapset poistettiin junasta Hyvinkäällä
Kirjoitti: Tuomas Pätäri - Joulukuu 09, 2015, 22:31:43
Lainaus
Lapset pääsivät isän onneksi kohtuullisen nopeasti perille, kun heidän äitinsä haki heidät Hyvinkäältä.
Mitenkähän hän tiesi mennä Hyvinkäälle?
Eräs yksinkertainen hypoteesi voisi olla, että seitsenvuotiaalla oli akkua tallella. Kai sen ikäisellä jo puhelin on tähän maailmanaikaan?

Kyllä wanhoina hyvinä aikoina oli helppoa. Joko matkalippu oli konkereettisesti hyppysissä tai sitten sitä ei ollut. Mitään välimuotoa ei ollut olemassa.
Pidän mahdollisena että kautta aikain on ollut välimuotoja, missä matkustajalla on lippu, mutta hän ei vain kerta kaikkiaan kykene näyttämään sitä... Voisin veikata että tätä tapahtuisi esimerkiksi Tallinnanristeilyjen jatkokuljetuksissa. :)


Otsikko: Vs: Kännykän akku loppui, 7- ja 13-vuotiaat lapset poistettiin junasta Hyvinkäällä
Kirjoitti: Jonne Seppänen - Joulukuu 10, 2015, 01:03:59


Konduktöörejä ei ole VR:llä enää yhtäkään. On vain lähiliikennekonduktöörejä ja kaukoliikennekonduktöörejä. Kuulostaa samalta kuin konduktöörit, mutta ovat käytännössä aivan eri porukkaa. Vielä hyvin vähän aikaa sitten lähiliikennekonduktööri- ja kaukoliikennekonduktööri-ammattinimikkeellistä porukkaa kutsuttiin nimellä "junamyyjät".
He eivät ole olleet Psyconin soveltuvuuskokeissa, elleivät sitten ole tulleet taloon jo silloin, kun konduktöörejä vielä oli olemassa, vaan toisen yhtiön tarjoamassa kokeessa, jota VR ei tulkitse kokeen tehneen yhtiön tarkoittamalla tavalla, eikä siten saa myöskään tarkoitettua soveltuvuustietoa. Käytännössä nykyinen junahenkilökunnan soveltuvuuden testaus on, että hilipatipippan.
Paitsi että olet väärässä. Kaukoliikenteessä suurin osa porukasta on oikeita konnareita, ja lähiliikenteessäkin enemmistö.

Juurikin näin. Ainoastaan kaksi kurssia kaukoliikenteessä työskenteleviä konnareita (kaukoliikennekonduktöörejä) on koulutettu ilman vaihtotöihin oikeuttavaa liitu-pätevyyttä. Veturivetoisissa junissa liiduttomat konnarit eivät ole työskennelleet yksin heinäkuun jälkeen.


Otsikko: Vs: Kännykän akku loppui, 7- ja 13-vuotiaat lapset poistettiin junasta Hyvinkäällä
Kirjoitti: Simo Virtanen - Joulukuu 10, 2015, 08:31:34
Kyllä wanhoina hyvinä aikoina oli helppoa. Joko matkalippu oli konkereettisesti hyppysissä tai sitten sitä ei ollut. Mitään välimuotoa ei ollut olemassa.
Pidän mahdollisena että kautta aikain on ollut välimuotoja, missä matkustajalla on lippu, mutta hän ei vain kerta kaikkiaan kykene näyttämään sitä... Voisin veikata että tätä tapahtuisi esimerkiksi Tallinnanristeilyjen jatkokuljetuksissa. :)

Tai pariskunnasta lippu jäi toiselle kun toinen lähti hoippumaan ravintolavaunuun tai vessaan. Jos sitten konduktööri tapasi ilman lippua, niin lippu joko oli tai ei ollut. Jos ei, niin juna seis ja jänis pihalle. Wanhoina hyvinä aikoina ei ollut niin nuukaa senkään suhteen, etteikö olisi voitu maaseudullekin tiputtaa..

Ehkä konnarit kuitenkin käyttivät maalaisjärkeä jo silloin, vaikka kyllähän varmasti on ollut niitäkin, joilla pelisilmän sijasta on puusilmä. Nykyään vaan puusilmän touhut päätyvät someen.


Otsikko: Vs: Kännykän akku loppui, 7- ja 13-vuotiaat lapset poistettiin junasta Hyvinkäällä
Kirjoitti: Matti Grönroos - Joulukuu 10, 2015, 16:56:27
Siis onko tosiaankin niin, että konnari on joku jumala jota ei missään olosuhteissa saada edesvastuuseen tekemisistään?

VR ei tee virheitä. Piste.

Jatkossahan motivointikoulutuksen voisi hoitaa lännen tyyliin. Istutetaan ukko raiteelle ja kiinnitetään viimeisen vaunun puskuriin kymmenmetrisellä köydellä. Sitten lähdetään ajelulle Jyväskylään, Rovaniemelle tai johonkin muuhun eksoottiseen kohteeseen.



Otsikko: Vs: Kännykän akku loppui, 7- ja 13-vuotiaat lapset poistettiin junasta Hyvinkäällä
Kirjoitti: Toni Hartonen - Joulukuu 12, 2015, 16:15:45
Lainaus
Että 7-vuotias olisi jotenkin provosoinut hra konduktöörin heittämään lapset laiturille?

Siinä oli myös 13-vuotias. Toki kuten jo aikaisemmin sanoin, en tunne tapausta. Mutta kyllä 13-vuotias pystyy jo provosointiin. Jokatapauksessa, konduktööri toimi täysin väärin. Itse pohdin asiaa lähinnä tapahtumaketjullisesti. Asiat kun vaatii tapahtuakseen aina tapahtumaketjun.
Varmaan pystyy 13 provosointiin mutta olettais että ammatti-ihminen pystyy toimimaan siinä kohtaa järkevästi, ei alentuen lapsen tasolle. Oletko itse valmis poistamaan junasta 7-ja 13 vuotiaat kun känny kiinni ja lippua ei pysty todentamaan? Onko VR ohjeistanut toimimaan näin että "liputon" matkustaja iästä riippumatta poistetaan junasta?
veikkaan että tuskin, jätetty paljonkin harkintavaltaa konnarille mitä tehdä. Oman järjen käyttö suotavaa ja jopa edellytys että pystyy hoitaa asiakaspalvelutehtävät mallikkaasti



Otsikko: Vs: Kännykän akku loppui, 7- ja 13-vuotiaat lapset poistettiin junasta Hyvinkäällä
Kirjoitti: Teemu Salonen - Joulukuu 12, 2015, 17:16:58
Ottamatta kantaa siihen, toimiko konnari oikein vai väärin vai jotain siltä väliltä.

Ihmetyttää tässä uutisoinnissa lähinnä se, että isä (vai oliko se nyt äiti) on ollut yhteydessä palveluntarjoajaan ja sieltä on myönnetty virheen tapahtuneen. Asiaa on myös pahoiteltu ja varmasti tullaan myös jollain tavoin hyvittämään.

Miksi ihmeessä vielä kaiken tämän jälkeen juttu pitää saada lehden sivuille? Miksi pitää lyödä vielä kerran lyötyä?

Ja ihmetyttää myös se, että jos lasten vanhemman mielestä muksut on tarpeeksi vanhoja matkustamaan keskenään halki puolen suomen junalla niin, että matkaan sisältyy vielä pari vaihtoa vieraassa kaupungissa, niin miksei ne kersat sitte kestä pientä odotusta melkein naapurikylällä.

Just thinking.


Otsikko: Vs: Kännykän akku loppui, 7- ja 13-vuotiaat lapset poistettiin junasta Hyvinkäällä
Kirjoitti: Toni Hartonen - Joulukuu 12, 2015, 17:34:26
Ottamatta kantaa siihen, toimiko konnari oikein vai väärin vai jotain siltä väliltä.

Ihmetyttää tässä uutisoinnissa lähinnä se, että isä (vai oliko se nyt äiti) on ollut yhteydessä palveluntarjoajaan ja sieltä on myönnetty virheen tapahtuneen. Asiaa on myös pahoiteltu ja varmasti tullaan myös jollain tavoin hyvittämään.

Miksi ihmeessä vielä kaiken tämän jälkeen juttu pitää saada lehden sivuille? Miksi pitää lyödä vielä kerran lyötyä?

Ja ihmetyttää myös se, että jos lasten vanhemman mielestä muksut on tarpeeksi vanhoja matkustamaan keskenään halki puolen suomen junalla niin, että matkaan sisältyy vielä pari vaihtoa vieraassa kaupungissa, niin miksei ne kersat sitte kestä pientä odotusta melkein naapurikylällä.

Just thinking.
Vaihdot voi olla harjoiteltu etukäteen , mutta junasta poistamista ei luuri pimeänä.
Toivotaan että VR:n henkilökunta ottaa opikseen ja ei tartte lukea lehdistä näitä caseja enää tämän jälkeen.


Otsikko: Vs: Kännykän akku loppui, 7- ja 13-vuotiaat lapset poistettiin junasta Hyvinkäällä
Kirjoitti: Mikko Kosonen - Joulukuu 14, 2015, 01:19:24
Lainaus
Että 7-vuotias olisi jotenkin provosoinut hra konduktöörin heittämään lapset laiturille?

Siinä oli myös 13-vuotias. Toki kuten jo aikaisemmin sanoin, en tunne tapausta. Mutta kyllä 13-vuotias pystyy jo provosointiin. Jokatapauksessa, konduktööri toimi täysin väärin. Itse pohdin asiaa lähinnä tapahtumaketjullisesti. Asiat kun vaatii tapahtuakseen aina tapahtumaketjun.
Varmaan pystyy 13 provosointiin mutta olettais että ammatti-ihminen pystyy toimimaan siinä kohtaa järkevästi, ei alentuen lapsen tasolle. Oletko itse valmis poistamaan junasta 7-ja 13 vuotiaat kun känny kiinni ja lippua ei pysty todentamaan? Onko VR ohjeistanut toimimaan näin että "liputon" matkustaja iästä riippumatta poistetaan junasta?
veikkaan että tuskin, jätetty paljonkin harkintavaltaa konnarille mitä tehdä. Oman järjen käyttö suotavaa ja jopa edellytys että pystyy hoitaa asiakaspalvelutehtävät mallikkaasti



Juupajuu. En ole itse valmis poistamaan, eikä siitä ole kysekään, ymmärsit asian väärin. Totesin vain että ammattilainen on toiminut väärin, sekä tapahtumaketjun todennäköisimmän kulun. Lähinnä sen takia, että ei ammattilainen ilman provosointia toimi näin. Toki olen sitä mieltä, että ammattilainen ei saisi provosoitua, missään tilanteessa.