Otsikko: Sm1 museointi? Kirjoitti: Niko Padatsu - Joulukuu 19, 2015, 17:13:49 Eli kysyisin aiotaanko yhtään Sm1 yksikköä museoida, vai menevätkö kaikki romuksi?
Luulisi että ainakin yksi säilyisi. Otsikko: Vs: Sm1 museointi? Kirjoitti: eemeli113 - Joulukuu 19, 2015, 19:27:15 6001 seisoo Ilmalassa, täyttä varmuutta ei ole että olisiko museointi enää suunnitelmissa.
Otsikko: Vs: Sm1 museointi? Kirjoitti: Juha Riihimäki - Joulukuu 20, 2015, 12:48:28 Toivottavasti museoidaan, tämä on ihan varmasti pala kunniakkainta Suomen teollisuushistoriaa ja osoitus osaamisestamme!
Provoisoidaan: alla oleva X1-junatyyppi Stokiksen paikallisiliikenteestä museoitiin, haluammeko olla tässäkin huonompia kuin ruotsalaiset? ;) Kuva Ilkan. (http://4rail.eu/swe/swe_sl_x1nr3060_sthcentral_1_154_stockholm_2008_1000.jpg) Otsikko: Vs: Sm1 museointi? Kirjoitti: eemeli113 - Joulukuu 20, 2015, 17:07:43 Haluammeko olla tässäkin huonompia kuin ruotsalaiset? Valitettavasti ilmeisesti olemme, olemme olleet ja tulemme olemaankin. Rautateiden Luvatussa Maassa näemmä osaavat hoitaa asian kuin asian, museokalustosta puhumattakaan. Sm1 6001 luvattiin luovuttaa Rautatiemuseolle, mitään ei ole tapahtunut. 6001 piti pitää satunnaisesti liikenteessä mutta jokin osa taisi sanoa poks ja siellä se nyt seisoo osittain varaosalähteenä. Jos 6001 ei päädy Rautatiemuseoon, niin varmaan joku viidestä edelleen liikenteessä olevasta Sm1:stä sinne pääsee. 6001 seisoo kylmänä. Otsikko: Vs: Sm1 museointi? Kirjoitti: Juha Riihimäki - Joulukuu 20, 2015, 17:45:45 Oi joi...olisiko Haapamäki sopiva museointitaho, jos Rautatiemuseolla ei ole tuohon varoja? Onko tällä foorumilla joku "haapamäkeläinen"?
Haluammeko olla tässäkin huonompia kuin ruotsalaiset? Valitettavasti ilmeisesti olemme, olemme olleet ja tulemme olemaankin. Rautateiden Luvatussa Maassa näemmä osaavat hoitaa asian kuin asian, museokalustosta puhumattakaan. Sm1 6001 luvattiin luovuttaa Rautatiemuseolle, mitään ei ole tapahtunut. 6001 piti pitää satunnaisesti liikenteessä mutta jokin osa taisi sanoa poks ja siellä se nyt seisoo osittain varaosalähteenä. Jos 6001 ei päädy Rautatiemuseoon, niin varmaan joku viidestä edelleen liikenteessä olevasta Sm1:stä sinne pääsee. 6001 seisoo kylmänä. En toivo todelallakaan että museointi tapahtuu "tanskalaisittain" = vain juliste jää :( (http://bonbytes.eu/den/den_dsb_3partlyntogof1935_3_185_odense_2014_600.jpg) Otsikko: Vs: Sm1 museointi? Kirjoitti: JSL - Joulukuu 24, 2015, 00:16:11 Uudessa Resiina-lehdessä oli juttua että museota ei kiinnosta.. ja että joku poistettava Sm2 modataan ERTMS-testijunaksi. Eikö olis helpompi ottaa museoyksilöksi vaikka joku Sm2 joissa on vähemmän ruostuva alumiini päällipellitys?
Otsikko: Vs: Sm1 museointi? Kirjoitti: Aapo Oikarinen - Joulukuu 24, 2015, 08:21:55 Uudessa Resiina-lehdessä oli juttua että museota ei kiinnosta.. ja että joku poistettava Sm2 modataan ERTMS-testijunaksi. Eikö olis helpompi ottaa museoyksilöksi vaikka joku Sm2 joissa on vähemmän ruostuva alumiini päällipellitys? Tjaa olisihan se Hienoa jos museoitava olisi nimen omaan eka sarjalainen ( sm1) mutta parempi sm2 museossa kun ei mikään. Toivottavasti edes joku museoidaan niistå. Otsikko: Vs: Sm1 museointi? Kirjoitti: Juha Riihimäki - Joulukuu 24, 2015, 09:19:57 Mutta eihän Sm2 ole Sm1...kumpikin museoon!
Out of the box -ajattelua: voisikohan tuon tehdä niin että kummastakin sarjasta otettaisiin perustettavalle valtion kalustoyhtiölle vaikka 5 junaa, nuo menisivät vuokrattavaksi ja Teräspyörä tai Kristinehamnin varikko huolehtisi kunnossapidosta? Tämä voisi olla suomalainen pieniskaalainen variantti Ruotsin mallille, kun ollaan köyhiä. Toivon että vähävaraisiuus ei johda siihen, että investoidaan sen sijaan kalliisiin uusiin juniin (konsultit keksivät jonkin hienon mallin ilman oikeita asiakkaita/matkustajia), joita hyödynnetään huonosti. Sm1/2-laivastolla pääsisisi kokeilemaan liikenteen toteutusta näppärästi. Eikö totta? Uudessa Resiina-lehdessä oli juttua että museota ei kiinnosta.. ja että joku poistettava Sm2 modataan ERTMS-testijunaksi. Eikö olis helpompi ottaa museoyksilöksi vaikka joku Sm2 joissa on vähemmän ruostuva alumiini päällipellitys? Norjan ERTMS-testijuna on muuten myös "vanha" EMU. (http://bonbytes.eu/nor/nor_nsb_bm69nr080_1_170_lillestrom_2012_1000.jpg) Otsikko: Vs: Sm1 museointi? Kirjoitti: Timo Salminen - Joulukuu 24, 2015, 10:10:44 Ei siitä ainakaan kovin kauan ole, ehkä muutamia kuukausia, kun jostakin kuului museolla olevan suunnitelma ottaa näyttelyyn puoli Sm1:tä ja varastoida toinen puolisko muualle odottamaan. Sitä en yhtäkkiä muista, missä tämän tiedon näin, mutta kyseessä oli kuitenkin jokin sellainen lähde, jolla oli myös aivan oikeaa tietoa asiasta.
Otsikko: Vs: Sm1 museointi? Kirjoitti: Joona Kärkkäinen - Joulukuu 24, 2015, 11:22:55 Kakkoset nyt ovat vielä aivan soivia pelejä, mutta ykkösiä tuskin kannattaa ottaa teoreettiseen kalustopankkiin tai yhtään mihinkään muuhunkaan kuin museoon niiden kunnosta johtuen.
Otsikko: Vs: Sm1 museointi? Kirjoitti: Juha Riihimäki - Joulukuu 24, 2015, 11:27:26 Noin tuo varmaan on.
Ykkösiä tuskin kannattaa ottaa teoreettiseen kalustopankkiin tai yhtään mihinkään muuhunkaan kuin museoon niiden kunnosta johtuen. (http://4rail.info/fin/fin_vr_sm1number6035-6235_pasilastation_1_178_helsinki_2013_1000.jpg) Otsikko: Vs: Sm1 museointi? Kirjoitti: Jorma Toivonen - Joulukuu 24, 2015, 15:54:46 Ei ehtinyt uusin Resiina ennen joulua Hämeseen, joten en pysty tarkemmin kommentoimaan 6001-uutista. Hieman ihmetyttää mitähänlie lehdessä on oikein kirjoitettu, etteikö Sm1:n museointi kiinnostaisi Rautatiemuseota? Kuten Timo tuolla aiemmin mainitsee "puolikkaan" museointi on suunnitelmissa, mutta tilanahtaus on toistaiseksi moisen toimenpiteen estänyt (mitkähän museoesineet pitäisi ulkoistaa?).
Otsikko: Vs: Sm1 museointi? Kirjoitti: Petri P. Pentikäinen - Joulukuu 24, 2015, 21:23:48 Resurssit ovat rajallisia. Siksi on ymmärrettävää, että kun panostetaan niinkin paljon Hr11:n museoimiseen, ei ole mahdollista samaan aikaan satsata Sakari-Mattiin.
Otsikko: Vs: Sm1 museointi? Kirjoitti: JSL - Joulukuu 25, 2015, 12:30:16 Eli suomeksi sanottuna 6001 menee paaliin viimeistään kun Sm2 viimeiset edustajat lähtevät hävittämöön (koska eihän lähiliikenneyksikkö voi ottaa vetopalveluita muilta jaoksilta tahi Rahkamon firmalta, kas kun flirttejäkään ei vielä tuoda lavetilla..)
ja näin VR OY luottamusta nauttiva museo on tehnyt tehtävänsä. Otsikko: Vs: Sm1 museointi? Kirjoitti: Tuomas Myllylä - Joulukuu 25, 2015, 16:41:32 Uudessa Resiina-lehdessä oli juttua että museota ei kiinnosta.. Uusimman Resiina-lehden tasoristeyspalstalla ei lukenut museon kiinnostuksesta varsinaisesti mitään (ainakaan minä en n e ä ). Kyseinen lehti tiesi kyllä kertoa, että Sm1 6001 seisoo tilanpuutteen takia Ilmalassa. Otsikko: Vs: Sm1 museointi? Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Joulukuu 25, 2015, 16:45:16 Uudessa Resiina-lehdessä oli juttua että museota ei kiinnosta.. Uusimman Resiina-lehden tasoristeyspalstalla ei lukenut museon kiinnostuksesta varsinaisesti mitään (ainakaan minä en n e ä ). Kyseinen lehti tiesi kyllä kertoa, että Sm1 6001 seisoo tilanpuutteen takia Ilmalassa. Ei ymmärtääkseni ole enää siellä Ilmalassa vaan Hyvinkään konepajalla. Otsikko: Vs: Sm1 museointi? Kirjoitti: Joona Kärkkäinen - Joulukuu 25, 2015, 16:55:20 Uudessa Resiina-lehdessä oli juttua että museota ei kiinnosta.. Uusimman Resiina-lehden tasoristeyspalstalla ei lukenut museon kiinnostuksesta varsinaisesti mitään (ainakaan minä en n e ä ). Kyseinen lehti tiesi kyllä kertoa, että Sm1 6001 seisoo tilanpuutteen takia Ilmalassa. Ei ymmärtääkseni ole enää siellä Ilmalassa vaan Hyvinkään konepajalla. Otsikko: Vs: Sm1 museointi? Kirjoitti: Petri P. Pentikäinen - Joulukuu 25, 2015, 17:43:12 Ei pysty ottamaan Hyvinkäälle, koska kaikki pressut on HrII:n päällä ja uudet maksaisi monta kymppiä.
Otsikko: Vs: Sm1 museointi? Kirjoitti: Iiro Niemi - Joulukuu 25, 2015, 19:54:30 Yli 50 m pitkän junayksikön suojausta ei hoideta muutamalla kympillä. Hintalappu on aivan eri suuruusluokassa.
|