Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Uutiset => Aiheen aloitti: Mikko Nyman - Joulukuu 22, 2015, 12:28:08



Otsikko: KL: VR Yhtymä myy Helsingin rautatieaseman kupeessa olevan arvokiinteistön
Kirjoitti: Mikko Nyman - Joulukuu 22, 2015, 12:28:08
"Mäkiahon mukaan kiinteistön kauppahinta oli 14 miljoonaa euroa ja omistus kaupassa siirtyy heti.  Elielinaukio 2:ssa sijaitseva rakennus sisältää hieman yli tuhat neliötä vuokrattavaa liiketilaa."

Lähde: http://www.kauppalehti.fi/uutiset/vltavan-talo-vaihtaa-omistajaa/VsceC8Ft?ref=ampparit:26cd&ext=ampparit

Näemme taas mielenkiintoisia lukuja VR:n vuoden 2015 tilinpäätöksen kohdassa "Muut tuotot".


Otsikko: Vs: KL: VR Yhtymä myy Helsingin rautatieaseman kupeessa olevan arvokiinteistön
Kirjoitti: Kimmo T. Lumirae - Joulukuu 22, 2015, 17:40:07
Pitäneekö tuo lehtijutussa mainittu rakennusaika, 1900-luvun alussa, kutinsa. Vltavan talohan on entinen VR Helsingin konepajan hallintorakennus ja käsittääkseni konepajan toiminta on alkanut joskus 1860 korvissa.



Otsikko: Vs: KL: VR Yhtymä myy Helsingin rautatieaseman kupeessa olevan arvokiinteistön
Kirjoitti: Petri Nummijoki - Tammikuu 12, 2016, 18:13:09
Pitäneekö tuo lehtijutussa mainittu rakennusaika, 1900-luvun alussa, kutinsa. Vltavan talohan on entinen VR Helsingin konepajan hallintorakennus ja käsittääkseni konepajan toiminta on alkanut joskus 1860 korvissa.

Minun kuulemani perimätiedon mukaan rakennus olisi osa Helsingin veturitalleja. VR:n 75-vuotishistoriikin mukaan Helsinkiin valmistui uusi veturitalli 1910, joten tässä mielessä lehden mainitsema rakennusaika olisi mahdollinen.

Käytännössä Helsingin nykyisen asemarakennuksen ja ratapihan tieltä piti 1900-luvun alussa siirtää pois kuvassa http://www.vaunut.org/kuva/38085 näkyvä veturitalli ja uusi talli olisi tehty kuvassa http://www.vaunut.org/kuva/40500 olevien raiteiden 20-24 paikalle, vaikka tuossa kuvassa kääntöpöytä on jo poistettu ja raiteet kiitotavaran käytössä. Pääasiallinen varikko oli jo 1900-luvun alkuvuosina Pasilassa mutta Helsingissäkin olisi ollut silti veturitalli jonnekin 30- ja 40-lukujen taitteeseen asti. Vertaa myös Resiina-lehdessä 4/90 sivuilla 6 ja 10 oleviin Hv-höyryvetureiden kuvauspaikkoihin.