Otsikko: "Junamatka Helsingistä Tallinnaan 36 euroa" Kirjoitti: Heikki Kannosto - Tammikuu 05, 2016, 14:22:55 Ylen kiinnostava uutinen:
http://yle.fi/uutiset/junamatka_helsingista_tallinnaan_maksaisi_36_euroa__helsinki_uskoo_miljardihankkeen_kannattavuuteen/8569503 Pasilan ja Tallinnan Ülemisten välisessä tunnelissa käytettäisiin normaalia raideleveyttä. Arkiseksi työmatkakalustoksi voisi ennakoida Flirttejä ja mielessä väikkyy mahdollisuus päästä makuuvaunun pehmeällä pedillä loikoillen vaikkapa Hampuriin Miniatur Wunderlandia katsomaan. Otsikko: Vs: "Junamatka Helsingistä Tallinnaan 36 euroa" Kirjoitti: Juha Kutvonen - Tammikuu 05, 2016, 14:38:11 Tästä muutoin mielenkiintoisesta ja merkittävästä suunnitelmasta herää vain kysymys, missäpäin Pasilaa on enää tilaa rahtiterminaalille ja telinvaihtohallille, ja oikeastiko Pasilaan halutaan lisää raskasta liikennettä? Tunnelihanketta suunnitellaan mielestäni liikaa matkustajaliikenteen ehdoilla tavaraliikenteen merkitystä ja tarpeita vähätellen.
Otsikko: Vs: "Junamatka Helsingistä Tallinnaan 36 euroa" Kirjoitti: Pave Saarinen - Tammikuu 05, 2016, 16:57:40 http://yle.fi/uutiset/junamatka_helsingista_tallinnaan_maksaisi_36_euroa__helsinki_uskoo_miljardihankkeen_kannattavuuteen/8569503 Ja kukahan on tehnyt kannattavuuslaskelmat? Otsikko: Vs: "Junamatka Helsingistä Tallinnaan 36 euroa" Kirjoitti: Roland Sivonen - Tammikuu 05, 2016, 20:37:16 Huvittaa kyllä toi muokattu Dubain metron kuva ;D
Otsikko: Vs: "Junamatka Helsingistä Tallinnaan 36 euroa" Kirjoitti: Juha Riihimäki - Tammikuu 05, 2016, 21:11:35 Olisiko ylempänä päätetty että raideleveys muutetaan standardiksi kaikissa 1520/1524-klubin maissa EU:ssa? Mallia voi katsoa Espanjasta, kuinka 1435 mm rataverkko leviää leviämistään.
Talouselämässä oli juuri Arto Lahden artikkeli, jossa kerrottiin kuinka 3000 supermenestyvästä eurooppalaisesta yrityksestä 1500 on Saksassa. Moni noista on perheyrityksiä, pieniä 300 miljoonaa - 1000 miljoonaa liikevaihtokastissa. Noilla on monesti satojen vuosien historia ja ne läimivät mennen tullen joitakin talouselämän totuttuja menestyssääntöjä korville. Ja, samassa artikkelissa kerrotaan että Saksa haluaa nyt levittää vaikutusvaltaansa ja markkinoitaan kehittämällä ja osittain luomalla TEN-T liikenneverkkoa joka suuntaan EU:ssa Saksasta. Tuossa voi olla jotain perääkin. Joten telinvaihtopistettä ei tarvita, eikä sitä matkustajajunilla muutenkaan ole enää, nehän rytistelevät telinvaihtokoneesta sujuvasti läpi nykyään esim. Moskovan ja Berliinin välillä. Tässä talouselämän artikkelista aika lailla lyhennetty nettiversio: http://www.talouselama.fi/uutiset/saksa-on-suomelle-paras-oppimestari-3486589 (http://www.talouselama.fi/uutiset/saksa-on-suomelle-paras-oppimestari-3486589) Tästä muutoin mielenkiintoisesta ja merkittävästä suunnitelmasta herää vain kysymys, missäpäin Pasilaa on enää tilaa rahtiterminaalille ja telinvaihtohallille, ja oikeastiko Pasilaan halutaan lisää raskasta liikennettä? Tunnelihanketta suunnitellaan mielestäni liikaa matkustajaliikenteen ehdoilla tavaraliikenteen merkitystä ja tarpeita vähätellen. Otsikko: Vs: "Junamatka Helsingistä Tallinnaan 36 euroa" Kirjoitti: Heikki Kannosto - Tammikuu 05, 2016, 23:14:23 Usko Bernerin terveeseen järkeen alkaa taas hiipua:
http://yle.fi/uutiset/berner_helsinkitallinna-tunneli_voisi_olla_reitti_euroopasta_arktisille_alueille/8574309 Olisikohan junalautta sittenkin edullisempi? Otsikko: Vs: "Junamatka Helsingistä Tallinnaan 36 euroa" Kirjoitti: Matti Grönroos - Tammikuu 06, 2016, 10:11:36 http://yle.fi/uutiset/junamatka_helsingista_tallinnaan_maksaisi_36_euroa__helsinki_uskoo_miljardihankkeen_kannattavuuteen/8569503 Ja kukahan on tehnyt kannattavuuslaskelmat? Ei kukaan. Eikä kukaan ole myöskään halukas vastaamaan siihen kysymykseen, miten Suomenlahden tunneli saadaan kannattavaksi, kun kanaalitunneli on jatkuvassa rahantarpeessa vaikka se sijaitsee keskellä monikymmenkertaista talousaluetta. Se nyt vain on niin, että muiden rahoilla on kiva leikkiä. Otsikko: Vs: "Junamatka Helsingistä Tallinnaan 36 euroa" Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Tammikuu 06, 2016, 10:18:37 http://yle.fi/uutiset/junamatka_helsingista_tallinnaan_maksaisi_36_euroa__helsinki_uskoo_miljardihankkeen_kannattavuuteen/8569503 Ja kukahan on tehnyt kannattavuuslaskelmat? Ei kukaan. Eikä kukaan ole myöskään halukas vastaamaan siihen kysymykseen, miten Suomenlahden tunneli saadaan kannattavaksi, kun kanaalitunneli on jatkuvassa rahantarpeessa vaikka se sijaitsee keskellä monikymmenkertaista talousaluetta. Se nyt vain on niin, että muiden rahoilla on kiva leikkiä. Kanaalitunneli oli "kannattamaton", koska se haluttiin kuolettaa järjettömän lyhyessä ajassa. Meni konkurssiin ja nyt menee paremmin, kun älyttömiä kuoletusaikavaatimuksia ei enää ole. Otsikko: Vs: "Junamatka Helsingistä Tallinnaan 36 euroa" Kirjoitti: Juha Riihimäki - Tammikuu 06, 2016, 10:37:27 Ennen tuota "muutosta" taisi olla niin että rahtien hinnat olivat ihan järjettömiä, joten tunnelia ei kannattanut käyttää...ja kun sitä ei käytetty, niin tunnelin talous oli koko ajan huonoissa kantimissa.
Sittemmin rahtihintoja on laskettu (yöllä siellä pitäisi ajaa nimenomaan rahteja, kun henkilöliikenne on olematonta), yhtiöllä on oma operaattoriyhtiö Europorte rahdeille ja yhtiö tekee myös voimakasta markkinointityötä. Yhteisvaikutus on ollut voimakas ja rautateiden käytön kannalta hyvin positiivinen. http://yle.fi/uutiset/junamatka_helsingista_tallinnaan_maksaisi_36_euroa__helsinki_uskoo_miljardihankkeen_kannattavuuteen/8569503 Ja kukahan on tehnyt kannattavuuslaskelmat? Ei kukaan. Eikä kukaan ole myöskään halukas vastaamaan siihen kysymykseen, miten Suomenlahden tunneli saadaan kannattavaksi, kun kanaalitunneli on jatkuvassa rahantarpeessa vaikka se sijaitsee keskellä monikymmenkertaista talousaluetta. Se nyt vain on niin, että muiden rahoilla on kiva leikkiä. Kanaalitunneli oli "kannattamaton", koska se haluttiin kuolettaa järjettömän lyhyessä ajassa. Meni konkurssiin ja nyt menee paremmin, kun älyttömiä kuoletusaikavaatimuksia ei enää ole. Otsikko: Vs: "Junamatka Helsingistä Tallinnaan 36 euroa" Kirjoitti: Juha Riihimäki - Tammikuu 06, 2016, 10:50:09 No, vaikka olenkin samaa mieltä junalauttavaihtoehdon järkevyydestä, ja toivon että kehitämme tässä vaiheessa nimenomaan lauttaliikennettä (poistakaa vaikka alkuun tuhansien autojen jonot laivoille / laivasta ulos jollain teknologisella ratkaisulla), näen Bernerin toiminnassa valtiomiehen ja poliitikon elkeitä tässä (ottamatta muuhun kantaa). Tunnelitilaisuus oli nimenomaan myyntitilaisuus EU:n suuntaan, siinä varmastikin haluttiin saada meille mahdollisimman monta miljardia kokonaisrakennuskustannuksista julkisuudessa, ilman että muuten sitoudumme vielä mihinkään. Ja journalistit tietenkin nielaisivat syötin, jotta eteenpäin voidaan näyttää että tätä kannatamme. Hassu tuo arktinen ulottuvuus (sori lappilaiset), mutta myyntipuheeseen se sopii, ja erittäin hyvin myös siihen jos EU:ssa on päätetty muuttaa rataverkkomme standardilevyiseksi muiden Itämaiden mukana, jolloin he tukevat kaikkea mikä haiskahtaa raideleveysprojektilta. Mitenkähän ihmeessä tuo Aasian rata meihin liittyy? Kiinan Uudet Silkkitiet menevät paljon etelämpää.
Usko Bernerin terveeseen järkeen alkaa taas hiipua: http://yle.fi/uutiset/berner_helsinkitallinna-tunneli_voisi_olla_reitti_euroopasta_arktisille_alueille/8574309 Olisikohan junalautta sittenkin edullisempi? (http://4rail.eu/est/est_tallinkboats_superstar_balticqueen_tallinnharbor_2009_1000.jpg) Otsikko: Vs: "Junamatka Helsingistä Tallinnaan 36 euroa" Kirjoitti: Joonas Viita - Tammikuu 06, 2016, 11:56:29 Helsingissä ja Tallinnassa lastausta mutta enemmän poistumista hidastaa kaksitasolastauksen puuttuminen satamista ja laivoista ja Helsingin päässä poistuminen kaupungista.
Otsikko: Vs: "Junamatka Helsingistä Tallinnaan 36 euroa" Kirjoitti: eemeli113 - Tammikuu 06, 2016, 12:00:02 Kaksitasolastaus asennetaan Tallinkin uuden laivan myötä.
Otsikko: Vs: "Junamatka Helsingistä Tallinnaan 36 euroa" Kirjoitti: Joonas Viita - Tammikuu 06, 2016, 12:07:48 Kaksitasolastaushan tulee tosiaan vain toiseen laivaan , mutta jäljelle jäävässä Starissa sentään helpottaa leveämpi sisäramppi lastausta ja purkua.
Otsikko: Vs: "Junamatka Helsingistä Tallinnaan 36 euroa" Kirjoitti: Juha Riihimäki - Tammikuu 06, 2016, 12:23:11 Odotan innolla! Ihmettelinkin miksi laivan keula on sen näköinen kuin on.
(http://bonbytes.eu/est/est_tallink_newshuttle_1_185_2016_1000.jpg) Vielä nimeämätön laiva näyttää olevan työn alla saksalaisen perheyrityksen altaassa Turussa. Superstar on juuri myyty Korsikaan, mutta jatkaa Helsingistä kunnes uusi alus otetaan liikenteeseen 2017. Uusi alus käyttää lehdistötiedotteen mukaan reilusti vähemmän energiaa matkallaan kuin nykyinen sekin aika uusi polvi. Toivottavasti uutuus on taas myös hitusen nopeampi. Koska Superstar on myyty (järkevää Tallinkin velkataakalla), niin Helsinki - Tallinna reitille mahtuu nyt lisää yrittäjiä ja/tai laivoja. Otsikko: Vs: "Junamatka Helsingistä Tallinnaan 36 euroa" Kirjoitti: Juha Riihimäki - Tammikuu 06, 2016, 12:28:00 Noin on, vielä kun oppisivat autoilijat ajamaan sitä ramppia rinnastusten alas. Kerrankin jonotin Tallinnan päässä 47 minuuttia autolla ulos. Kyllä se ramppi kestää kahdetkin autot vaikka on joskus mätkähtänyt alas.
Kaksitasolastaushan tulee tosiaan vain toiseen laivaan , mutta jäljelle jäävässä Starissa sentään helpottaa leveämpi sisäramppi lastausta ja purkua. (http://4rail.net/4rmedia/est/est_tallink_ferry_cars_1_157_2008_1000.jpg) Otsikko: Vs: "Junamatka Helsingistä Tallinnaan 36 euroa" Kirjoitti: Joonas Viita - Tammikuu 06, 2016, 12:36:16 Kyllä tässä ensivuonna tulee 10vuotta täyteen kun Star linjalle tuli, mutta 30+min on kyllä jo sääntö että joutuu odottamaan laivasta pois pääsyä autolla.
Otsikko: Vs: "Junamatka Helsingistä Tallinnaan 36 euroa" Kirjoitti: Juha Riihimäki - Tammikuu 06, 2016, 12:37:07 Tehdäänköhän Starille myös Superstarit?
Kaksitasolastaushan tulee tosiaan vain toiseen laivaan , mutta jäljelle jäävässä Starissa sentään helpottaa leveämpi sisäramppi lastausta ja purkua. (http://bonbytes.eu/est/est_tallink_superstar_1_185_2014_1000.jpg) Otsikko: Vs: "Junamatka Helsingistä Tallinnaan 36 euroa" Kirjoitti: Jari Kuusinen - Tammikuu 06, 2016, 12:42:33 Paljonko tulee maksamaan jos ottaa pakettiauton mukaan? Entä henkilöauto? Ja onko VR avaamassa Tallinnan päähän PreOrder-kauppaa ilman että tarvitsee edes ajaa autoa ulos junasta? ;D ;D ;D Otsikko: Vs: "Junamatka Helsingistä Tallinnaan 36 euroa" Kirjoitti: Juha Riihimäki - Tammikuu 06, 2016, 12:45:53 Ja jonon kärkipäähän pääsee maksamalla 30e, olikos noin? Tai Tallinkin kultakortilla.
Kyllä tässä ensivuonna tulee 10vuotta täyteen kun Star linjalle tuli, mutta 30+min on kyllä jo sääntö että joutuu odottamaan laivasta pois pääsyä autolla. (http://bonbytes.eu/est/est_tallink_superstar_2_185_2014_1000.jpg) Otsikko: Vs: "Junamatka Helsingistä Tallinnaan 36 euroa" Kirjoitti: Joonas Viita - Tammikuu 06, 2016, 13:01:23 Priority Car -autopaikan lisämaksu on 20 €/suunta. Lukee Tallinkin sivulla, mutta jos tarkoitit Superstareilla Starin myyntiä, niin itse uskon että viiteen vuoteen ei välttämättä Tallink tilaa sisaralusta tai toista laivaa reitille.
Otsikko: Vs: "Junamatka Helsingistä Tallinnaan 36 euroa" Kirjoitti: Juha Riihimäki - Tammikuu 06, 2016, 13:31:34 Tilannehan on jännittävä, reitiltä puuttuu selvästi kapasiteettia, joten siellä olisi jollekin yritykselle hyvin tilaa. En tarkoita ryyppyristeilyjä yön yli, vaan näitä Tallinkin sukkuloiden tapaisia matkustajakuljetuksia nopeasti lahden yli. Toki laivoja, jotka ajavat 50 km/h ilman että kulutus nousee tolkuttomasti, on harvassa.
Priority Car -autopaikan lisämaksu on 20 €/suunta. Lukee Tallinkin sivulla, mutta jos tarkoitit Superstareilla Starin myyntiä, niin itse uskon että viiteen vuoteen ei välttämättä Tallink tilaa sisaralusta tai toista laivaa reitille. Otsikko: Vs: "Junamatka Helsingistä Tallinnaan 36 euroa" Kirjoitti: Matti Grönroos - Tammikuu 06, 2016, 17:09:03 http://yle.fi/uutiset/junamatka_helsingista_tallinnaan_maksaisi_36_euroa__helsinki_uskoo_miljardihankkeen_kannattavuuteen/8569503 Ja kukahan on tehnyt kannattavuuslaskelmat? Ei kukaan. Eikä kukaan ole myöskään halukas vastaamaan siihen kysymykseen, miten Suomenlahden tunneli saadaan kannattavaksi, kun kanaalitunneli on jatkuvassa rahantarpeessa vaikka se sijaitsee keskellä monikymmenkertaista talousaluetta. Se nyt vain on niin, että muiden rahoilla on kiva leikkiä. Kanaalitunneli oli "kannattamaton", koska se haluttiin kuolettaa järjettömän lyhyessä ajassa. Meni konkurssiin ja nyt menee paremmin, kun älyttömiä kuoletusaikavaatimuksia ei enää ole. Investointien on aina helpompi kannattaa, kun pannaan konkurssin tai jonkin muun instrumentin avulla se tunnettu Joku Muu maksamaan pääomakulut. Talousmatematiikan perussääntöjä on, että kuoletusajan on syytä olla käyttöikää lyhyempi. Tästä syntyy se, että yleensä kaikki infra pitää kuolettaa enintään 30 vuodessa. Jos 13 miljardin rakentamiskustannusbudjetti pysyisi (minkä todennökisyys on vähäinen), jo 1%:n korolla 30 vuoden rahoitusmallissa tarvitaan yli 500 miljoonan euron vuosittainen tulos, jotta edes pääomakustannukset saadaan katetuiksi. Runsas 500 miljoonaa on noin kuusi kertaa VR:n vuoden 2014 tulos ja noin puolet saman vuoden kuljetuspuolen liikevaihdosta. Hullua, pähkähullua. Otsikko: Vs: "Junamatka Helsingistä Tallinnaan 36 euroa" Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Tammikuu 06, 2016, 18:13:11 http://yle.fi/uutiset/junamatka_helsingista_tallinnaan_maksaisi_36_euroa__helsinki_uskoo_miljardihankkeen_kannattavuuteen/8569503 Ja kukahan on tehnyt kannattavuuslaskelmat? Ei kukaan. Eikä kukaan ole myöskään halukas vastaamaan siihen kysymykseen, miten Suomenlahden tunneli saadaan kannattavaksi, kun kanaalitunneli on jatkuvassa rahantarpeessa vaikka se sijaitsee keskellä monikymmenkertaista talousaluetta. Se nyt vain on niin, että muiden rahoilla on kiva leikkiä. Kanaalitunneli oli "kannattamaton", koska se haluttiin kuolettaa järjettömän lyhyessä ajassa. Meni konkurssiin ja nyt menee paremmin, kun älyttömiä kuoletusaikavaatimuksia ei enää ole. Investointien on aina helpompi kannattaa, kun pannaan konkurssin tai jonkin muun instrumentin avulla se tunnettu Joku Muu maksamaan pääomakulut. Talousmatematiikan perussääntöjä on, että kuoletusajan on syytä olla käyttöikää lyhyempi. Tästä syntyy se, että yleensä kaikki infra pitää kuolettaa enintään 30 vuodessa. Jos 13 miljardin rakentamiskustannusbudjetti pysyisi (minkä todennökisyys on vähäinen), jo 1%:n korolla 30 vuoden rahoitusmallissa tarvitaan yli 500 miljoonan euron vuosittainen tulos, jotta edes pääomakustannukset saadaan katetuiksi. Runsas 500 miljoonaa on noin kuusi kertaa VR:n vuoden 2014 tulos ja noin puolet saman vuoden kuljetuspuolen liikevaihdosta. Hullua, pähkähullua. Jos tunnelin käyttöiäksi oletetaan korkeintaan 30 vuotta, tunneli kannattaa jättää rakentamatta. Lontoon metroa on nyt käytelty satakunta vuotta ja meren alittavalle tunnelille tulee kyllä varmasti löytymään käyttöä vielä paljon myöhemminkin kuin 30 vuoden päästä. Kyseessä on aivan erityisen harvinaisen poikkeuksellisen merkittävä infrastruktuurihanke, johon ei voida jonkun joen ylittävän sillanpätkän logiikkaa käyttää. Joen toisella puolella oleva kylä jää kehittymättä ja jonnekin toisaalle kehittyy kylä. Harmi yhdelle kylälle, kiva toiselle. Lopulta kukaan ei häviä mitään ihan hirveää. Sen sijaan, jos Suomi jää kehittymättä ja se saamatta jäävä kehitys päätyy vaikkapa Tanskaan, se on Suomelle aika huono nakki. Suomessa kun on eri kulttuuri kuin Tanskassa, eli molempien hyvinvointi on tarpeen, toisin kuin kahden eri puolilla jotain maakuntaa olevan kylän. Kanaalitunnelista voidaan nyt sanoa, että sille tulee varmasti olemaan käyttöä vielä 40 vuoden päässä /nykyhetkestä/, eli todella kaukana rakentamishetkestä. Otsikko: Vs: "Junamatka Helsingistä Tallinnaan 36 euroa" Kirjoitti: Matti Grönroos - Tammikuu 06, 2016, 22:29:19 http://yle.fi/uutiset/junamatka_helsingista_tallinnaan_maksaisi_36_euroa__helsinki_uskoo_miljardihankkeen_kannattavuuteen/8569503 Ja kukahan on tehnyt kannattavuuslaskelmat? Ei kukaan. Eikä kukaan ole myöskään halukas vastaamaan siihen kysymykseen, miten Suomenlahden tunneli saadaan kannattavaksi, kun kanaalitunneli on jatkuvassa rahantarpeessa vaikka se sijaitsee keskellä monikymmenkertaista talousaluetta. Se nyt vain on niin, että muiden rahoilla on kiva leikkiä. Kanaalitunneli oli "kannattamaton", koska se haluttiin kuolettaa järjettömän lyhyessä ajassa. Meni konkurssiin ja nyt menee paremmin, kun älyttömiä kuoletusaikavaatimuksia ei enää ole. Investointien on aina helpompi kannattaa, kun pannaan konkurssin tai jonkin muun instrumentin avulla se tunnettu Joku Muu maksamaan pääomakulut. Talousmatematiikan perussääntöjä on, että kuoletusajan on syytä olla käyttöikää lyhyempi. Tästä syntyy se, että yleensä kaikki infra pitää kuolettaa enintään 30 vuodessa. Jos 13 miljardin rakentamiskustannusbudjetti pysyisi (minkä todennökisyys on vähäinen), jo 1%:n korolla 30 vuoden rahoitusmallissa tarvitaan yli 500 miljoonan euron vuosittainen tulos, jotta edes pääomakustannukset saadaan katetuiksi. Runsas 500 miljoonaa on noin kuusi kertaa VR:n vuoden 2014 tulos ja noin puolet saman vuoden kuljetuspuolen liikevaihdosta. Hullua, pähkähullua. Jos tunnelin käyttöiäksi oletetaan korkeintaan 30 vuotta, tunneli kannattaa jättää rakentamatta. Lontoon metroa on nyt käytelty satakunta vuotta ja meren alittavalle tunnelille tulee kyllä varmasti löytymään käyttöä vielä paljon myöhemminkin kuin 30 vuoden päästä. Kyseessä on aivan erityisen harvinaisen poikkeuksellisen merkittävä infrastruktuurihanke, johon ei voida jonkun joen ylittävän sillanpätkän logiikkaa käyttää. Joen toisella puolella oleva kylä jää kehittymättä ja jonnekin toisaalle kehittyy kylä. Harmi yhdelle kylälle, kiva toiselle. Lopulta kukaan ei häviä mitään ihan hirveää. Sen sijaan, jos Suomi jää kehittymättä ja se saamatta jäävä kehitys päätyy vaikkapa Tanskaan, se on Suomelle aika huono nakki. Suomessa kun on eri kulttuuri kuin Tanskassa, eli molempien hyvinvointi on tarpeen, toisin kuin kahden eri puolilla jotain maakuntaa olevan kylän. Kanaalitunnelista voidaan nyt sanoa, että sille tulee varmasti olemaan käyttöä vielä 40 vuoden päässä /nykyhetkestä/, eli todella kaukana rakentamishetkestä. Käyttöikä = peruskorjauksen ja alkuperäisen rakentamisen välinen aika. Ei ole kunnollista taloudenpitoa, jos rakentamislainoja on oleellisessa määrin jäljellä, kun peruskorjausikä lähestyy. Peruskorjaushan maksaa helposti sen, minkä ensi-investointikin. Ei ole Juutinrauman siltaakaan tarkoitettu purettavaksi 2030-luvulla, vaikka sillekin on laskettu 30 vuoden investointien takaisinmaksuaika. Kyllä valitettavasti niin on, että Helsinki-Tallinna-tunnelin taloudelliset laskemat johtavat täysin mahdottomiin tuloksiin. Asia käy ilmi jo aivan perustason ymmärryksellä talouden lainalaisuuksista. Otsikko: Vs: "Junamatka Helsingistä Tallinnaan 36 euroa" Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Tammikuu 06, 2016, 22:39:51 Peruskorjaushan maksaa helposti sen, minkä ensi-investointikin. Usein kyllä, ei aina. Hyvä esimerkki tilanteesta, jossa peruskorjaus maksaa murto-osan ensi-investoinnista on... Kaksi maata meren ali yhdistävä rautatietunneli. Lainaus Ei ole kunnollista taloudenpitoa, jos rakentamislainoja on oleellisessa määrin jäljellä, kun peruskorjausikä lähestyy. Tämä on periaate, ei perustelu. Tälle periaatteellesi on moenssa tilanteessa olemassa hyvät perustelut, mutta sen laajentaminen kaikkiin tapauksiin on virhe. Niin kuin on lähes kaikkien periaatteiden kanssa asian laita. Lainaus Ei ole Juutinrauman siltaakaan tarkoitettu purettavaksi 2030-luvulla, vaikka sillekin on laskettu 30 vuoden investointien takaisinmaksuaika. Siitä, miten asiat ovat, ei voi päätellä, miten niiden tulisi olla. Tulee vaikutelma, että Juutinrauman sillan takaisinmaksuaika on laskettu idioottimaisen lyhyeksi. Kaipa tästä tulee enemmän keskustelua sitten, kun on kulunut 30 vuotta kanaalitunnelin ja 30 vuotta Juutinrauman yhteyden rakentamisesta ja yht'äkkiä ylityksen kulut paperilla näyttävät romahtavan. SIihen asti mentäneen dogman mukaan. Lainaus Kyllä valitettavasti niin on, että Helsinki-Tallinna-tunnelin taloudelliset laskemat johtavat täysin mahdottomiin tuloksiin. Asia käy ilmi jo aivan perustason ymmärryksellä talouden lainalaisuuksista. Voihan tuo olla - en ole tarkkoja lukuja katsellut, joten ei ole dataa, johon soveltaa niitä lainalaisuuksia - mutta ainakaan sinun tässä kirjoittamastasi ei voi päätellä mitään muuta kuin sen, että sinulla on periaate ja että olet todennäköisesti oppinut periaatteen jollain luennolla, jossa sen on opettanut joku muu. Mikään periaate ei ole kelvollinen ilman perusteluita. Otsikko: Vs: "Junamatka Helsingistä Tallinnaan 36 euroa" Kirjoitti: Matti Grönroos - Tammikuu 08, 2016, 08:55:50 Peruskorjaushan maksaa helposti sen, minkä ensi-investointikin. Usein kyllä, ei aina. Hyvä esimerkki tilanteesta, jossa peruskorjaus maksaa murto-osan ensi-investoinnista on... Kaksi maata meren ali yhdistävä rautatietunneli. Lainaus Ei ole kunnollista taloudenpitoa, jos rakentamislainoja on oleellisessa määrin jäljellä, kun peruskorjausikä lähestyy. Tämä on periaate, ei perustelu. Tälle periaatteellesi on moenssa tilanteessa olemassa hyvät perustelut, mutta sen laajentaminen kaikkiin tapauksiin on virhe. Niin kuin on lähes kaikkien periaatteiden kanssa asian laita. Lainaus Ei ole Juutinrauman siltaakaan tarkoitettu purettavaksi 2030-luvulla, vaikka sillekin on laskettu 30 vuoden investointien takaisinmaksuaika. Siitä, miten asiat ovat, ei voi päätellä, miten niiden tulisi olla. Tulee vaikutelma, että Juutinrauman sillan takaisinmaksuaika on laskettu idioottimaisen lyhyeksi. Kaipa tästä tulee enemmän keskustelua sitten, kun on kulunut 30 vuotta kanaalitunnelin ja 30 vuotta Juutinrauman yhteyden rakentamisesta ja yht'äkkiä ylityksen kulut paperilla näyttävät romahtavan. SIihen asti mentäneen dogman mukaan. Lainaus Kyllä valitettavasti niin on, että Helsinki-Tallinna-tunnelin taloudelliset laskemat johtavat täysin mahdottomiin tuloksiin. Asia käy ilmi jo aivan perustason ymmärryksellä talouden lainalaisuuksista. Voihan tuo olla - en ole tarkkoja lukuja katsellut, joten ei ole dataa, johon soveltaa niitä lainalaisuuksia - mutta ainakaan sinun tässä kirjoittamastasi ei voi päätellä mitään muuta kuin sen, että sinulla on periaate ja että olet todennäköisesti oppinut periaatteen jollain luennolla, jossa sen on opettanut joku muu. Mikään periaate ei ole kelvollinen ilman perusteluita. Otsikko: Vs: "Junamatka Helsingistä Tallinnaan 36 euroa" Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Tammikuu 08, 2016, 09:05:43 Sellainen maailma toki olisi helpompi, jossa ei tarvitsisi ottaa huomioon vallitsevia realiteetteja. Kyllä, mutta helppous ei ole kaikki kaikessa. Puhdas teorioihin tuijottaminen voi olla helpompaa lyhyellä tähtäimellä, mutta pitemmällä tähtäimellä on helpompaa hoitaa asiat kunnolla, vallitsevat realiteetit huomioiden. Kaiken änkeminen väkisin yhteen muottiin sanomalla, että kaiken infrastruktuurin käyttöikä tyypistä riippumatta on 30 vuotta on huono idea, vaikka se helppoa olisikin. Otsikko: Vs: "Junamatka Helsingistä Tallinnaan 36 euroa" Kirjoitti: Vesa Höijer - Tammikuu 08, 2016, 18:01:23 Eikö matkalle mennä myös nauttimaan kauniista maisemista ja raikkaasta merituulesta? Onko mitään tylsempää matkaa kuin tunnelissa kulkeva juna.
Otsikko: Vs: "Junamatka Helsingistä Tallinnaan 36 euroa" Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Tammikuu 08, 2016, 18:15:55 Tuolla rahalla saisi hyvin monta uutta junalauttaa ja aika liudan kelpoisia vaunuja.
Otsikko: Vs: "Junamatka Helsingistä Tallinnaan 36 euroa" Kirjoitti: Juha Riihimäki - Tammikuu 08, 2016, 18:26:50 Tai jotain ihan uutta alustyyppiä, joka kulkee 100 km/t, jolloin 86 kilometrin matkaan menee nopeuden muuttamisineen kesällä tunti:
https://www.youtube.com/watch?v=e-iH8GMri2I https://en.wikipedia.org/wiki/USS_Independence_%28LCS-2%29 Mutta entä talvella, näköjään se on vielä olemassa... Tuolla rahalla saisi hyvin monta uutta junalauttaa ja aika liudan kelpoisia vaunuja. Otsikko: Vs: "Junamatka Helsingistä Tallinnaan 36 euroa" Kirjoitti: Toni Hartonen - Tammikuu 09, 2016, 21:53:16 tässä tunnelicasessa ei vaan päde 30vuoden investointisääntö. Tunneli kun kerran louhitaan niin se on siinä.
Investointi joka "elää" satoja vuosia. Tietysti päällysrakenne etc joudutaan uusimaan kuten maanpäälläkin. 1435mm rata olisi iso piristysruisku Suomen taloudelle. Logistiset vaihtoehdot kaisvaisivat olennaisesti. Tällä hetkellä ollaan käytännössä saari pohjoiskalotilla. Otsikko: Vs: "Junamatka Helsingistä Tallinnaan 36 euroa" Kirjoitti: Arto Lopia - Tammikuu 09, 2016, 23:51:12 Kannattais louhii maapallon läpi tunneli suoraan Kiinaan, saisimme huonoo krääsää halvemmalla ja nopeammin. Suora tunneli sinne Kiinaan ei muuten sitten mene sen sulan ja helvetillisen kuuman maan ytimen läpi.
Eikä muuten tartte muistuttaa mistään realiteeteista, ei sovi tähän ketjuun. Punastuka sen jo aiemmin on julistanu. Otsikko: Vs: "Junamatka Helsingistä Tallinnaan 36 euroa" Kirjoitti: Vesa Höijer - Tammikuu 13, 2016, 20:05:26 Ei kannata, sanoo entinen kansanedustaja. Rahat mieluummin Haapamäelle.
http://www.ksml.fi/mielipide/mielipidekirjoitukset/tunnelirata-tallinnaan-ei-nayta-tarpeelliselta/2211022 Otsikko: Vs: "Junamatka Helsingistä Tallinnaan 36 euroa" Kirjoitti: Toni Hartonen - Tammikuu 13, 2016, 20:29:09 Ei kannata, sanoo entinen kansanedustaja. Rahat mieluummin Haapamäelle. Suurin osa kansanedustajista näkee vaan oman napansa eikä valtakunnan etua. Kansantaloudellinen ajattelu kovin vierasta poliitikkojen keskuudessa.http://www.ksml.fi/mielipide/mielipidekirjoitukset/tunnelirata-tallinnaan-ei-nayta-tarpeelliselta/2211022 Otsikko: Vs: "Junamatka Helsingistä Tallinnaan 36 euroa" Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Tammikuu 13, 2016, 21:59:16 Ei kannata, sanoo entinen kansanedustaja. Rahat mieluummin Haapamäelle. Suurin osa kansanedustajista näkee vaan oman napansa eikä valtakunnan etua. Kansantaloudellinen ajattelu kovin vierasta poliitikkojen keskuudessa.http://www.ksml.fi/mielipide/mielipidekirjoitukset/tunnelirata-tallinnaan-ei-nayta-tarpeelliselta/2211022 Saisiko väitteelle vielä lähteet tai perustelut? Otsikko: Vs: "Junamatka Helsingistä Tallinnaan 36 euroa" Kirjoitti: Ville Mäki-Tuuri - Tammikuu 13, 2016, 23:02:48 Kuinkahan pitkälle hamaan tulevaisuuteen toi Mierontie pomppii esille?
Otsikko: Vs: "Junamatka Helsingistä Tallinnaan 36 euroa" Kirjoitti: Vesa Höijer - Tammikuu 15, 2016, 18:46:06 Kuinkahan pitkälle hamaan tulevaisuuteen toi Mierontie pomppii esille? Niin kauan kuin Keuruulta löytyy nykyisiä tai entisiä kansanedustajia.Otsikko: Vs: "Junamatka Helsingistä Tallinnaan 36 euroa" Kirjoitti: Timo Keski-Petäjä - Kesäkuu 15, 2016, 20:08:32 Ylen kiinnostava uutinen: http://yle.fi/uutiset/junamatka_helsingista_tallinnaan_maksaisi_36_euroa__helsinki_uskoo_miljardihankkeen_kannattavuuteen/8569503 Pasilan ja Tallinnan Ülemisten välisessä tunnelissa käytettäisiin normaalia raideleveyttä. Arkiseksi työmatkakalustoksi voisi ennakoida Flirttejä ja mielessä väikkyy mahdollisuus päästä makuuvaunun pehmeällä pedillä loikoillen vaikkapa Hampuriin Miniatur Wunderlandia katsomaan. EU on myöntänyt hankkeen kustannustehokkuuden selvittelyyn miljoona euroa, kertoo YLEn uutinen (http://yle.fi/uutiset/helsingin_ja_tallinnan_valille_ehdotettu_tunneli_sai_rahaa_eulta/8959802). Otsikko: Vs: "Junamatka Helsingistä Tallinnaan 36 euroa" Kirjoitti: Jouni Hytönen - Kesäkuu 15, 2016, 23:00:27 EU on myöntänyt hankkeen kustannustehokkuuden selvittelyyn miljoona euroa, kertoo YLEn uutinen (http://yle.fi/uutiset/helsingin_ja_tallinnan_valille_ehdotettu_tunneli_sai_rahaa_eulta/8959802). Hätkähdin ensin, että mitä ihmettä, Mierontien parantamisen selvittelyyn miljoona euroa. ;D |