Otsikko: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Ari Palin - Tammikuu 14, 2016, 22:39:54 Perustetaanpa valmiiksi keskusteluketju 27.3.2016 voimaanastuvia lähi- ja kaukoliikenneaikatauluhavaintoja varten.
Tässä näin alkuun tällä hetkellä tiedossa olevia yleisiä muutoksia, kun aikatauluja ei vielä ole saatavilla: - R- ja H-junat yhdistetään R-junaksi, joka pysähtyy kuten H-juna tähän asti mutta ilman lakkautettavia Purolaa ja Nuppulinnaa. - S- ja U-junat yhdistetään U-junaksi, joka pysähtyy kuten U-juna tähän asti mutta ilman lakkautettavia Mankkia ja Luomaa. - Riihimäen tunnuksettomien junien pysähdyskäyttäytyminen yhtenäistetään. Niiden kaikkien pysähdyspaikat ovat jatkossa Pasila, Tikkurila, Järvenpää ja Hyvinkää. Tulisikohan niille tämän muutoksen myötä tunnuskin? - Riihimäen ja Lahden välinen vuorotarjonta harvenee puoleen. - Mahdollisesti uusi nopea Pendolino-yhteys Helsingin ja Turun välille arkisin, aamulla Turusta Helsinkiin ja iltapäivällä takaisin. EDIT 16.1.2016: Lisätään vielä nämä unohtuneet listalle: - Y-juna lyhennetään reitille Helsinki - Siuntio ja se liikennöi jatkossa vain ruuhka-aikoina. - Perustetaan X-juna reitille Helsinki - Kirkkonummi. Sekin liikennöi vain ruuhka-aikoina. Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Tammikuu 15, 2016, 00:08:51 - Riihimäen tunnuksettomien junien pysähdyskäyttäytyminen yhtenäistetään. Niiden kaikkien pysähdyspaikat ovat jatkossa Pasila, Tikkurila, Järvenpää ja Hyvinkää. Tulisikohan niille tämän muutoksen myötä tunnuskin? H? ::) Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Ari Palin - Tammikuu 16, 2016, 19:10:35 - Riihimäen tunnuksettomien junien pysähdyskäyttäytyminen yhtenäistetään. Niiden kaikkien pysähdyspaikat ovat jatkossa Pasila, Tikkurila, Järvenpää ja Hyvinkää. Tulisikohan niille tämän muutoksen myötä tunnuskin? H? ::) H olisi toki hyvä valinta Hyvinkäällä pysähtyville Riihimäen tunnuksettomille lähijunille 27.3. alkaen, mutta tunnuksen välitön siirto toiselle junalle voisi aiheuttaa sekaannusta. Samoja tunnuksia on otettu uudelleen käyttöön aiemminkin, mutta ne ovat olleet välillä pois käytöstä jopa vuosikymmeniä. S-juna liikennöi alun perin välillä Helsinki-Kauniainen 28.5.1972 - 25.5.1974. Uudelleen tunnus otettiin käyttöön Helsinki-Kirkkonummi -junalle 27.9.1987. A-juna liikennöi Helsinki-Kirkkonummi 28.5.1972 - 25.5.1974, ja tunnus otettiin nykyiseen käyttöön Helsingin ja Leppävaaran välille 28 vuotta myöhemmin 2.6.2002. Y-juna kulki Helsingin ja Kirkkonummen välillä 26.5.1974 - 26.9.1987, ja tunnus tuli käyttöön Helsinki-Karjaa -junille 2.6.2002. Vanha P-juna kulki 28.5.1972 - 14.8.2004, ja uusi P-juna aloitti kehäradan junana 1.7.2015. Lähdetietona osittain Wikipedia, osittain ulkomuisti. Ainoan poikkeuksen tekee I-juna, joka siirtyi Helsinki-Tikkurila -reitiltä suoraan Helsinki-Tikkurila-Lentoasema-Myyrmäki-Helsinki -reitille 1.7.2015. Tämän voi kuitenkin tulkita reitin pidennykseksi Lentoasemalle ja edelleen Myyrmäen kautta Helsinkiin - vastaavasti kuin M-junan jatkon Vantaankoskelle 2.9.1991, joidenkin S-, U- ja L-junavuorojen jatkon Karjaalle 1.1.1993 ja E-junan jatkon Kauklahteen 11.8.2007. Toki nämä aiemmat pidennykset olivat "selkeämpiä". On myös mahdollista, että H-tunnus halutaan pitää pois linjatunnuskäytöstä, jottei se sekoittuisi taajamajunan H-kirjaimeen, samalla tavalla kuin M-tunnuksen pelättiin sotkeutuvan metron M-kirjaimeen. Sama koskee poistuvaa S-tunnusta. Se ei jatkossa enää sekoitu Pendolinoon. Jokin aika sitten odotellessani Leppävaarassa klo 18.41 lähtevää E-junaa ihmettelin hetken, miksi raidenäytön alareunan mukaan E-junan jälkeen seuraavaksi samalta raiteelta olisi lähdössä S-juna klo 18.46, ennen kuin tajusin sen olevan Pendolino. Seuraavasta junasta ei näytetä junan numeroa vaan pelkkä linjatunnus/junalajitunnus, määräasema ja lähtöaika. Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Juhana Nordlund - Tammikuu 16, 2016, 19:47:25 Ainoan poikkeuksen tekee I-juna, joka siirtyi Helsinki-Tikkurila -reitiltä suoraan Helsinki-Tikkurila-Lentoasema-Myyrmäki-Helsinki -reitille 1.7.2015. Ei se ihan ainoa poikkeus taida olla. Kyllähän S:n ja U:n pysähtymiskaavat muuttuivat huomattavan paljon 2.6.2002, jolloin Arinkin mainitsemat A ja Y herätettiin vuosien tauolta uuteen elämään. S ja U säilyivät siis katkeamatta, vaikka junareittien luonne muuttui kovasti - toisaalta reitti itsessään ei pidentynyt tai lyhentynyt, joskaan samaa ei sitten matka-ajoista voikaan sanoa. Ja tietenkin E:kin muuttui samalla päivämäärällä, kun Ilmala, Valimo, Pitäjänmäki ja Mäkkylä jäivät siltä pois. Reitin pituus siltä erää säilyi, matka-aika Helsingin päässä nopeutui.Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Ari Palin - Tammikuu 16, 2016, 21:20:17 Ainoan poikkeuksen tekee I-juna, joka siirtyi Helsinki-Tikkurila -reitiltä suoraan Helsinki-Tikkurila-Lentoasema-Myyrmäki-Helsinki -reitille 1.7.2015. Ei se ihan ainoa poikkeus taida olla. Kyllähän S:n ja U:n pysähtymiskaavat muuttuivat huomattavan paljon 2.6.2002, jolloin Arinkin mainitsemat A ja Y herätettiin vuosien tauolta uuteen elämään. S ja U säilyivät siis katkeamatta, vaikka junareittien luonne muuttui kovasti - toisaalta reitti itsessään ei pidentynyt tai lyhentynyt, joskaan samaa ei sitten matka-ajoista voikaan sanoa. Ja tietenkin E:kin muuttui samalla päivämäärällä, kun Ilmala, Valimo, Pitäjänmäki ja Mäkkylä jäivät siltä pois. Reitin pituus siltä erää säilyi, matka-aika Helsingin päässä nopeutui.Juhana on kyllä oikeassa. S ja U kävivät mielessäni, mutta pidin niitä samoina junina, koska reitti ei muuttunut 2.6.2002, vaikka pysähtymiskaavio muuttui. Sama tietenkin koskee E-junaa. Samanlainen tilannehan se olisi, jos tunnuksettomista lähijunista tulisi H-junia, koska reitti säilyisi samana ja pysähtymiskaavio muuttuisi. H-junan tapauksessa lisäksi liikennöintiaika ja kalusto muuttuisivat. Liikennöintiaika muuttui merkittävästi toki myös U-junan tapauksessa, kun siitä tuli ruuhka-ajan junasta koko päivän ja myös viikonloppuisin ajettava linja. Joka tapauksessa tunnuksettomien junien ajaminen H-tunnuksella tuskin sekottaisi matkustajia sen enempää kuin S-, U- ja E-junien taannoiset muutokset. Se onkin sitten tulkintakysymys, milloin linjan muutos on niin suuri, että siitä tulee uusi linja. Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Eljas Pölhö - Tammikuu 17, 2016, 00:39:50 Ihan oikeastiko junamatkustaminen lisääntyy Suomessa, jos lähiliikenteen pysähdyspaikkoja vähennetään? Se on niin erilaista Ruotsissa. Eniten liikennettään kasvattava firma on Skånetrafiken, jonka matkustajamäärät ovat viimeaikoina kasvaneet 7% vuosittain lisäämällä pysähdyksiä ja yhteyksiä. Joillakin työmatkojen kohdeasemilla kasvu on ollut huimaa. Esimerkiksi sellainen keskikokoinen kaupunki kuin Lund: 2000 oli 16500 päivittäistä matkustajaa paikallisjunissa, 2010 oli 28200 ja 2013 oli 36700. Ennuste vuodelle 2020 on 48700, mutta viimeaikainen kehitys viittaa ennusteen olevan pessimistisen.
Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Matti Lehtonen - Tammikuu 17, 2016, 01:12:02 Jos LVM:n julkaisemat ostoliikenneaikataulut pitävät kutinsa:
- Hangon junat on Karjaalla niin, että Hki-Tku junat on Karjaalla yleensä xx.30, puolen tunnin siirtymä siis - Tampereen xx.11 lähtöaikoja on siirtynyt pääradan taajamajunille, nykyisin tuo on Turun junien lähtöminuutti Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Vesa Höijer - Tammikuu 17, 2016, 13:18:10 Esimerkki Virosta:
Tallinna-Tartto pikavuorolla kestää tasan 2 tuntia, pysähdyksiä matkan aikana 5. Tavallisella vuorolla 2 tuntia 29 minuuttia, pysähdyksiä 17. Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Ismo Brockmann - Tammikuu 17, 2016, 14:35:49 Liikenteen jatkumisen tarkka laajuus velvoiteliikenteenä uuden ostoliikennesopimuksen mukaan kokonaan henkilöliikenteeltä lakkautettaviksi aiotuilla rataosilla Jyväskylästä Seinäjoelle, Haapamäeltä Orivedelle ja Joensuusta Nurmekseen ja Varkauteen selvinnee LVM:stä 11.1. saamani tiedon mukaan 22.1. mennessä. Liikenne jatkuu lähes nykylaajuudessaan, jokunen yksittäinen lakkautus saattaa tulla, mutta junalla pääsee noilla alueilla jatkossakin hyvin matkustamaan ja myös tämän vuoden joulukuun jälkeenkin! Punnittavana on vielä kaksi liikenteen järjestämisen mallia ja malli ratkaistaan maaliskuun loppuun mennessä. LVM:ssä tiedostetaan hyvin, että ilman rahaa tai muita kannustimia markkinaehtoisesti mikään operaattori ei kyseisillä rataosuuksilla ryhdy operoimaan, joten odotettavissa lienee jokin toimiva ratkaisu, koska ovat luottavaisia liikenteen jatkumiseen jatkossakin. Tuon tarkemmin eivät suostuneet asioita valottamaan, koska asiat pitää ensin käydä läpi vielä liikenneministerin kanssa. Tiedotetta on siis luvassa ensi viikon loppupuolella velvoiteliikenteestä ja maaliskuun lopussa liikenteen järjestämisen mallista joulukuun jälkeen. Hesarin taannoinen juttu aiheesta oli turhan pessimistinen ja asiantuntematon.
Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Matti Lehtonen - Tammikuu 29, 2016, 22:33:06 VR:n nettisivuilta:
Express-vuoro pysähtyy lähdön jälkeen vain Kupittaalla ja Pasilassa ennen Helsinkiin saapumista. Nopeamman matka-ajan lisäksi uudella vuorolla halutaan vastata entistä paremmin myös työmatkailijoiden tarpeisiin. Siksi juna lähtee Turusta klo 7:08 ja saapuu Helsinkiin klo 8:46 sekä palaa Turkuun alkuillasta, lähtöaika Helsingistä on 16:10 ja saapumisaika Turkuun 17:48. Uusi yhteys ei korvaa vanhoja vuoroja vaan tulee täydentämään tarjontaa. Matkustaja voi valita jatkossa 14 edestakaisesta vuorosta sopivimman. Myös muiden vuorojen matka-aika nopeutuu viidellä minuutilla, sillä valtaosa vuoroista ei enää jatkossa pysähdy Kirkkonummella. - Kirkkonummella pysähtyvät edelleen aamun ensimmäinen junavuoro Helsingistä Turkuun sekä illan viimeinen junavuoro Turusta Helsinkiin. Lisäksi hoidamme suosituimmille junavuoroille liityntäkuljetuksen Kirkkonummelta Karjaalle, joka liitetään osaksi VR:n junalippua. Näin saamme kokemuksia uudenlaisesta, eri matkustusmuodot yhdistävästä palvelusta, kertoo VR:n suunnittelujohtaja Antti Tuominen. Samalla VR uusii reitin aikataulut siten, että ne palvelevat paremmin Turussa tai Helsingissä tasatunnein alkaviin tai päättyviin tilaisuuksiin matkustavia asiakkaita. Lähtöajat ovat jatkossa Helsingistä xx:37 ja Turusta xx:30 ja saapumisajat Helsinkiin xx:23 ja Turkuun xx:30. Helsinki-Turku -välillä liikennöi myös alkuvuodesta raiteille tuotu uusi Robert's Coffee -vaunu. Otsikko: Aikataulut 27.3.2016. alkaen. Kirjoitti: Tauno-Juhani Lappi - Helmikuu 03, 2016, 10:30:48 Matkahakuun ovat uudet aikataulut ilmestyneet. Nopeasti totesin sen, että Turun ja Helsingin välille tulee neljä pendolinovuoroa arkisin, jos oikein huomasin, launtaisin kaksi, sunnuntaina yksi. Kouvolan itäpuolella niitä kulkee enää yksi päivässä mutta Kuopion ja Helsingin välillä niiden liikenne lisääntyy viikonloppuna ja ne kulkevat eri aikoina eri viikonpäivinä.
Helsingin ja Kouvolan välille jäänee vain yksi veturivetoinen taajamajuna. Kouvolaan ei sitten enää iltamyöhällä pääse eikä sieltä kovin varhain pois. Toivottavasti rataosa-aikataulut saadaan pian VR:n sivuille, niitä on helpompi tarkkailla. Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Milo Hilve - Helmikuu 03, 2016, 13:08:22 Havaitsinpa, että Allegrot ei pysähdy enään Pasilassa 27.3.
Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Milo Hilve - Helmikuu 03, 2016, 13:30:35 - Riihimäen tunnuksettomien junien pysähdyskäyttäytyminen yhtenäistetään. Niiden kaikkien pysähdyspaikat ovat jatkossa Pasila, Tikkurila, Järvenpää ja Hyvinkää. Tulisikohan niille tämän muutoksen myötä tunnuskin? H? ::) Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Mikko Nyman - Helmikuu 03, 2016, 14:19:39 Vuosien arpajaisten jälkeen VR keksi pyörän uudelleen ja niputti kaukoliikenteen uudet aikataulut yhteen pdf:ään:
-- https://www.vr.fi/cs/vr/doc/VR_Aikataulutaulukot_27-03-2016_alk_v01-02-2016_julkinen.pdf Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Rainer Silfverberg - Helmikuu 03, 2016, 15:13:07 - Riihimäen tunnuksettomien junien pysähdyskäyttäytyminen yhtenäistetään. Niiden kaikkien pysähdyspaikat ovat jatkossa Pasila, Tikkurila, Järvenpää ja Hyvinkää. Tulisikohan niille tämän muutoksen myötä tunnuskin? H? ::) t. Rainer Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Aulis Korva - Helmikuu 03, 2016, 17:26:19 Latasin VR:n Omat aikataulut -työkalulla aika monen eri reittivälin aikataulut, ladattavissa pdf-tiedostoina osoitteesta http://www.akorva.com/aikatauluja/
Järjestys on karkeasti perinteisen aikataulukirjan mukainen, jos joku siihen tottumaton ihmettelee logiikkaa. Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: eemeli113 - Helmikuu 03, 2016, 17:51:10 Jännää että Vaasan radalta katoaa kokonaan taajamajunat. Junat muuttuvat joko InterCityiksi tai Pikajuniksi, osa jopa Pendolinoksi. InterCityn kalustona on Edollinen kuusivaunuinen juna. Pikajunassa on perinteinen EFiti+Ed-kokoonpano.
Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Vesa Höijer - Helmikuu 03, 2016, 18:42:36 Vuosien arpajaisten jälkeen VR keksi pyörän uudelleen ja niputti kaukoliikenteen uudet aikataulut yhteen pdf:ään: -- https://www.vr.fi/cs/vr/doc/VR_Aikataulutaulukot_27-03-2016_alk_v01-02-2016_julkinen.pdf Haapamäen radoilla huomattava vähennys. Voimassa 19.6. saakka. ??? Mitä sen jälkeen? Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Timo Salminen - Helmikuu 03, 2016, 19:06:43 Onhan noissa jonkin verran opettelemista. Hämmentävin muutos näin Riihimäen näkökulmasta on se, että Ri - Lh -väliltä näyttää putoavan pois myös se juna, joka on yleensä tuonut hausjärveläisopiskelijat aamukahdeksaksi Riihimäen kouluihin. Itseeni tuo muutos ei vaikuta millään tavalla, mutta moneen muuhun sitäkin enemmän.
Ja sitten Pasilassa näyttää todellakin tapahtuvan se ennakoitu Turun ja Tampereen suuntien välisen vaihtomahdollisuuden tosiasiallinen poistuminen. Omituista. (Lisätty 3.2. klo 19.58.) Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Vesa Höijer - Helmikuu 03, 2016, 20:02:14 Keuruulta Tampereella työssä käyvien toivomus on kuultu. Keuruulta pääsee sunnuntaina illalla Tampereelle, ja perjantai-iltana takaisin. Lisäksi vielä yksi aamuvuoro lauantaina.
Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Ari Palin - Helmikuu 03, 2016, 21:25:19 - Riihimäen tunnuksettomien junien pysähdyskäyttäytyminen yhtenäistetään. Niiden kaikkien pysähdyspaikat ovat jatkossa Pasila, Tikkurila, Järvenpää ja Hyvinkää. Tulisikohan niille tämän muutoksen myötä tunnuskin? H? ::) t. Rainer HSL:n uusimmat netissä olevat dokumentitkin puhuvat F-junasta. Ehkäpä muutos D-junaksi on tehty siksi, että sekä F- että R-kirjaimessa on alussa ä-äänne, jolloin ne voisivat kuulutuksissa taustahälyn vuoksi sekoittua toisiinsa. Lisäksi molemmat menevät Riihimäelle, joten kuulutuksessa oleva määräasemakaan ei asiaa ratkaisisi. Toki D ja T ovat vielä enemmän samankaltaisia ääntämykseltään, mutta D- ja T-junat kulkevat eri aikoihin vuorokaudesta. Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Ari Palin - Helmikuu 03, 2016, 22:07:20 D-junien eli Helsingin ja Riihimäen välisten entisten tunnuksettomien junien määrä vähenee suunnassa Helsinki-Riihimäki neljästä kolmeen arkivuorokaudessa. Toiseen suuntaan niitä on ollut kolme tähänkin asti. Perjantaisin vuoroja on nykyisinkin vain kolme, sillä H 227 kulkee vain ma-to. Junanumeroinnista päätellen kaikki D-junat ovat Eil-junia, ja Eil-vaunut poistuvat R-junista. Ajoaikojen perusteella kaikki R-junat ajetaan Sm4-kalustolla, joten Sm1/2-kalusto poistuu Keravan ja Riihimäen väliltä T-junia lukuun ottamatta. R-junien ajoajat suunnassa Helsinki-Riihimäki ovat 53 minuuttia ja suunnassa Riihimäki-Helsinki 52 minuuttia.
Tunnuksettomien junien nykyiset lähtöajat ovat Helsingistä 15.36 (H 221), 16.02 (H 9689), 16.36 (H 227) ja 17.00 (H 9701) sekä Riihimäeltä 6.29 (H 9640), 7.03 (H 228) ja 7.25 (H 222). Kolminumeroiset ovat Eil-junia ja nelinumeroiset Sm1/2-kalustolla ajettavia junia. Jatkossa D-junien lähtöajat ovat Helsingistä 15.22 (H 221), 15.50 (H 225) ja 16.22 (H 227) sekä Riihimäeltä 6.38 (H 222), 7.13 (H 226) ja 7.32 (H 228). R-junia lähtee Helsingistä tasaisin puolen tunnin välein klo 20.42 asti, sen jälkeen tunnin välein klo 0.42 asti. Riihimäeltä ajetaan puolen tunnin välein klo 20.55 asti, sen jälkeen tunnin välein klo 23.55 asti. R-junaliikenne alkaa Helsingin suunnasta arkisin klo 4.42 ja viikonloppuisin klo 6.12, Riihimäen suunnasta arkisin klo 5.25 ja viikonloppuisin klo 6.25. Arkisin vuoroväli on heti alusta puoli tuntia, viikonloppuisin ensimmäiset vuorot ajetaan tunnin välein. Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Matti Lehtonen - Helmikuu 03, 2016, 22:55:55 Vuosien arpajaisten jälkeen VR keksi pyörän uudelleen ja niputti kaukoliikenteen uudet aikataulut yhteen pdf:ään: Pdf ja aikatauluhaku ei kaikin puolin täsmää keskenään. Esim. aamun ensimmäinen lähtö Kouvolasta Mikkeliin pdf:ssä klo 9:55, mutta aikatauluhaun mukaan 6:55. Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Matti Lehtonen - Helmikuu 03, 2016, 23:16:07 Vuosien arpajaisten jälkeen VR keksi pyörän uudelleen ja niputti kaukoliikenteen uudet aikataulut yhteen pdf:ään: -- https://www.vr.fi/cs/vr/doc/VR_Aikataulutaulukot_27-03-2016_alk_v01-02-2016_julkinen.pdf Haapamäen radoilla huomattava vähennys. Voimassa 19.6. saakka. ??? Mitä sen jälkeen? Tämän foorumin ostoliikennelinkeistä löytyy LVM:n dokumentti. Haapamäenradan aikataulut on voimassa 10.12. asti, VR on nyt vaan julkaissut juhannukseen saakka. 10.12. jälkeinen aika on sitten eri juttu ja ratkennee syksyllä. Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Timo Järvi - Helmikuu 03, 2016, 23:46:33 Keuruulta Tampereella työssä käyvien toivomus on kuultu. Keuruulta pääsee sunnuntaina illalla Tampereelle, ja perjantai-iltana takaisin. Lisäksi vielä yksi aamuvuoro lauantaina. Varsinaiset toivotaan toivotaan talkoot mallia VR. Alkaa VR:n touhu olla todellista pelleilyä. Tampereelta Keuruun suuntaan pääsee arkena aikaisintaan klo 16:17. Nähtävästi nykyisillä matkustajilla ei ole jatkossa liikkumistarpeita, esim. klo 10:05 lähteneellä vuorolla, joka sekin näköjään on lauantaita lukuun ottamatta lopetettu. Herää oikeasti kysymys, ketä tälläiset alamittaiset aikataulut oikein palvelevat? Tampere-Keuruu väli on kyllä ryssitty lahjakkaasti. En ymmärrä "logiikkaa", miksi jotain tiettyä junavuoroa ajetaan vain tiettyinä arkipäivinä?!? No, loppuu omatkin kulkemiset tuolla välillä kokonaan, mutta omapahan on VR:n moka. Paskaa palvelua voi onneksi boikotoida. ;D Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Timo Salminen - Helmikuu 04, 2016, 08:00:58 Lisää: VR lupaili nopeita vuoroja Riihimäen ja Helsingin väliseen työmatkaliikenteeseen, mutta niitä ei näytä tulleen. Tietysti entisten H-junien tilalle tulevat R-junat ovat nopeampia kuin H, mutta muutenhan suuntaus on pikemmin päinvastoin eli hitaaseen päin, koska useimmat muut junat hidastuvat.
Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Tauno-Juhani Lappi - Helmikuu 04, 2016, 08:29:37 Onko tämä jokin yleinen vika kun ainakaan minun koneeltani ei ole eilisillasta lähtien voinut katsoa yhdenkään junan vaunuja tai ostaa lippuja? Sivu kehottaa valitsemaan lipputyypin mutta siihen se sitten jääkin. Ainoa mahdollisuus on peruuttaa.
Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Simo Virtanen - Helmikuu 04, 2016, 09:57:41 Varsinaiset toivotaan toivotaan talkoot mallia VR. Alkaa VR:n touhu olla todellista pelleilyä. Tampereelta Keuruun suuntaan pääsee arkena aikaisintaan klo 16:17. Nähtävästi nykyisillä matkustajilla ei ole jatkossa liikkumistarpeita, esim. klo 10:05 lähteneellä vuorolla, joka sekin näköjään on lauantaita lukuun ottamatta lopetettu. Herää oikeasti kysymys, ketä tälläiset alamittaiset aikataulut oikein palvelevat? Tampere-Keuruu väli on kyllä ryssitty lahjakkaasti. En ymmärrä "logiikkaa", miksi jotain tiettyä junavuoroa ajetaan vain tiettyinä arkipäivinä?!? No, loppuu omatkin kulkemiset tuolla välillä kokonaan, mutta omapahan on VR:n moka. Paskaa palvelua voi onneksi boikotoida. ;D Nämä aikataulut ovat selvä jatkumo sille, että VR saa käteensä sellaiset rätingit, ettei ole matkustajia, eikä tarvetta liikennöille. Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Vesa Höijer - Helmikuu 04, 2016, 18:58:41 Kesällä on taas uudet aikataulut. Ehkä vuoroja on enemmän, jotta turistit pääsevät tärkeisiin kohteisiin Ähtäriin, Tuuriin, Haapamäelle...
Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Helmikuu 04, 2016, 21:57:32 Kesällä on taas uudet aikataulut. Ehkä vuoroja on enemmän, jotta turistit pääsevät tärkeisiin kohteisiin Ähtäriin, Tuuriin, Haapamäelle... Ei ole tulossa lisää vuoroja. Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Vesa Höijer - Helmikuu 04, 2016, 22:37:52 Ehkä sitten ensi vuonna, kun uudet VR:n kilpailijat ovat vauhdissa. :-\
Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Lari Nylund - Helmikuu 05, 2016, 06:27:46 Lisää: VR lupaili nopeita vuoroja Riihimäen ja Helsingin väliseen työmatkaliikenteeseen, mutta niitä ei näytä tulleen. Katteettomat lupaukset näyttävät olevan talon uuden johdon trendi. Eikös lippujen hinnatkin pitänyt tipahtaa kymmenillä prosenteilla oliko se vuodenvaihteessa? Sitten ilmoitettiin, että tässä nyt vielä kestääkin ja edelleen näyttäisi vaikka Helsinki-Tampere/Turku osuus 30-39 euron luokkaa... Onkohan suunnitteilla menestyksekkään rautateiden alasajon jälkeen poliittisia uria..? Taidot näyttäisivät jo olevan kunnossa. Kaukana ovat ajat, jolloin rautateillä oli voimassa sanonta "yhdet puheet". Se, mikä luvattiin, myös pidettiin. Harvoja positiivisia asioita viime aikoina on ollut aikataulukoosteen julkaiseminen taas vihdoin myös asiakaskäyttöön. Jostain ihmeen syystä sekin oli kaksi vuotta "vain sisäiseen käyttöön" merkinnällä, eikä siis asiakkaille jaettavana versiona VR:llä. Mitä siitä nyt tulisi, jos asiakkaat saisivat nähdä meidän aikataulujamme..? Tulisivat vielä kyytiin... Surullista, hyvin surullista... Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Ismo Brockmann - Helmikuu 05, 2016, 07:57:21 Lisää: VR lupaili nopeita vuoroja Riihimäen ja Helsingin väliseen työmatkaliikenteeseen, mutta niitä ei näytä tulleen. Katteettomat lupaukset näyttävät olevan talon uuden johdon trendi. Eikös lippujen hinnatkin pitänyt tipahtaa kymmenillä prosenteilla oliko se vuodenvaihteessa? Sitten ilmoitettiin, että tässä nyt vielä kestääkin ja edelleen näyttäisi vaikka Helsinki-Tampere/Turku osuus 30-39 euron luokkaa... Onkohan suunnitteilla menestyksekkään rautateiden alasajon jälkeen poliittisia uria..? Taidot näyttäisivät jo olevan kunnossa. Kaukana ovat ajat, jolloin rautateillä oli voimassa sanonta "yhdet puheet". Se, mikä luvattiin, myös pidettiin. Harvoja positiivisia asioita viime aikoina on ollut aikataulukoosteen julkaiseminen taas vihdoin myös asiakaskäyttöön. Jostain ihmeen syystä sekin oli kaksi vuotta "vain sisäiseen käyttöön" merkinnällä, eikä siis asiakkaille jaettavana versiona VR:llä. Mitä siitä nyt tulisi, jos asiakkaat saisivat nähdä meidän aikataulujamme..? Tulisivat vielä kyytiin... Surullista, hyvin surullista... Hieman ihmetyttää tuo vuodatus. Eiköhän Riihimäen ja Helsingin välinen junatarjonta ole tarpeeksi hyvä muutenkin ja varmaankin tuo muutamien rataosuuksien velvoiteliikennelisäys on ollut osaltaan vaikuttamassa siihen, ettei niitä nopeita vuoroja sitten tullutkaan Helsinki-Riihimäki -liikenteeseen. Turku sai kuitenkin expressinsä! Ja kärsivällisyyttä, Lari, kyllä ne lippujen hinnat vielä laskevat, mutta toteutus pitää valmistella huolella. Muutos luvattiin alkuvuodeksi, mutta jos toteutus viivästyy, hyvät tarjouskampanjat kuitenkin säännöllisin väliajoin jatkuvat, nyt ja hintatason laskun jälkeenkin. Ja rautateiden alasajosta puhuminen on mielestäni kyllä aikamoista puppua, kun ottaa huomioon, miten hyviä ovat uudetkin aikataulut, muutamista heikennyksistä huolimatta. Vaikuttaa siltä, että ihan vain hieman pienemmällä junamäärällä on päästy jopa aiempaa parempaan aikataulurakenteeseen. VR on liikkeellä täysin ylivertaisella arsenaalilla, verrataan tarjontaa vaikkapa nyt siihen piskuiseen Onnibussiin. Matkustajajunia on edelleen paljon enemmän kuin vaikkapa 70-, 80- tai jopa 90-luvuilla. Ei junaliikenne mihinkään häviä. Aaltoliikettä on ollut aina ja tiettyjä kehitystrendejä, mutta on junaliikennettä myös aika paljon viime vuosikymmeninä lakkautusten vastapainoksi lisättykin. Ja infra on puheista huolimatta paremmalla tasolla kuin koskaan. Ja "yhdet puheet", whaaat? Mikä tässä on surullista? Minusta on ennemminkin surullista, jos entiset vannoutuneet rautatieihmiset lähtevät rautatieliikenteen kilpailijoiden leipiin auttamaan niitä kilpailemaan junaliikenteen kanssa. Esimerkkejä löytyy. Ja aikataulukoosteesta vielä: Lari, eikö meidän ole nyt syytä ennemminkin iloita siitä, että se saatiin vihdoin yleisökäyttöön, sensijaan että päivitellään, miksei saatu aiemmin? Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Rainer Silfverberg - Helmikuu 05, 2016, 11:30:54 Havaitsinpa, että Allegrot ei pysähdy enään Pasilassa 27.3. Ei pysähdy niin, mutta Tolstoi pysähtyy. Sensijaan kun siirrytään kesäaikaan niin Tolstoi nopeutuu tunnilla paluusuunnassa koska lähtö ja saapumisaika samalla kellonlukemalla sekä ennen että jälkeen kesäaikaan siirtymisen. (Venäjä ei vahda kesäaikaan mutta Suomi ja EU vaihtaa). Onko akataulun suunittelijoilta tapahtunut moka vai kulkeeko juna todella tunnin nopeammin kuin mennessä? Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Eljas Pölhö - Helmikuu 05, 2016, 11:49:53 --- Matkustajajunia on edelleen paljon enemmän kuin vaikkapa 70-, 80- tai jopa 90-luvuilla. Ei junaliikenne mihinkään häviä. Aaltoliikettä on ollut aina ja tiettyjä kehitystrendejä, mutta on junaliikennettä myös aika paljon viime vuosikymmeninä lakkautusten vastapainoksi lisättykin. --- Vaikea uskoa, että nykyisin olisi enemmän junia kuin -70-luvulla, Ainakaan Hki-Tpe ja Hki-Tku ulkopuolella. Tosin esim. 1973 junatarjonta oli surkea verrattuna vuoteen 1967. Junat ovat kyllä 2016 paljon nopeampia kuin 1973.Vuoden 1973 jälkeen on kokonaan lakkautettu Ke-Prv, Hy-Kr, Tku-Nnl, Tku-Ukp, Pej-Ra, Pri-Hpk, Jy-Srj, Lr-Vna, Jns-Nrl, Nur-Kon, Kon-Tlk, Psk-Äm, Kem-Tor ("keskusta") ja Pnä-Pts makuuvaunuyhteysjuna. Laskin junien määrän arkipäivinä yhteen suunteen joillekin väleille: Hki-Ri 24 pikajunaa+38 paikallisjunaa = 62 Hki-Kkn 35 junaa (Hki-Sti oli 4) Hki-Slo 6 Po-Tku 6 Hl-Tpe 15 Tpe-Pri 6 Tpe-Ov 15 Sk-Alv 7 Sk-Vs 7 Kok-Ol 6 Kv-Imr 6 Pm-Kuo 8 Pm-Jns 4 Jns-Lis 5 Jaksaako joku verrata nykyiseen? Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Ismo Brockmann - Helmikuu 05, 2016, 12:51:31 Vaikea uskoa, että nykyisin olisi enemmän junia kuin -70-luvulla, Ainakaan Hki-Tpe ja Hki-Tku ulkopuolella. Tosin esim. 1973 junatarjonta oli surkea verrattuna vuoteen 1967. Junat ovat kyllä 2016 paljon nopeampia kuin 1973. Vuoden 1973 jälkeen on kokonaan lakkautettu Ke-Prv, Hy-Kr, Tku-Nnl, Tku-Ukp, Pej-Ra, Pri-Hpk, Jy-Srj, Lr-Vna, Jns-Nrl, Nur-Kon, Kon-Tlk, Psk-Äm, Kem-Tor ("keskusta") ja Pnä-Pts makuuvaunuyhteysjuna. Laskin junien määrän arkipäivinä yhteen suunteen joillekin väleille: Hki-Ri 24 pikajunaa+38 paikallisjunaa = 62 Hki-Kkn 35 junaa (Hki-Sti oli 4) Hki-Slo 6 Po-Tku 6 Hl-Tpe 15 Tpe-Pri 6 Tpe-Ov 15 Sk-Alv 7 Sk-Vs 7 Kok-Ol 6 Kv-Imr 6 Pm-Kuo 8 Pm-Jns 4 Jns-Lis 5 Jaksaako joku verrata nykyiseen? Kyllä matkustajajunia on tänä päivänä enemmän kuin esim. 70-luvulla. Ensinnäkin pääkaupunkiseudun lähiliikenteen junamäärä on kasvanut valtavasti. On tullut kaupunkiratoja ja kehärataa. 10 vuotta sitten valmistui Keravan-Lahden oikorata, 70-luvun alussa Tampereen-Parkanon-Seinäjoen oikorata ja lopussa Jämsänkosken-Jyväskylän oikorata. Totta on, että hyvin monelta vähäliikenteiseltä radalta on matkustajaliikenne loppunut (junamäärät ovat kuitenkin olleet usein aika vähäiset), mutta pitkämatkaisemman kaukojunaliikenteen määrä on joko kasvanut jopa huomattavasti tai pysynyt samoissa lukemissa. Esim. Kokkolan ja Oulun välillä on tulevien lakkautusten jälkeenkin 9 junaa suuntaansa, kun niitä parhaimmillaan vielä viime kesänä oli 11 suuntaansa. Eniten tietysti kasvua on ollut eteläisimmän Suomen tiettyjen rataosuuksien kaukojunaliikenteen määrissä. Esim. Turun radan arkipäivien junatarjonta on jatkossakin hyvällä tasolla verrattunut vaikkapa 90-luvun alun surkeuteen, vaikkei vedäkään vertoja Tampereen ja Lahden suuntien nykyisiin junavuorojen määriin. Uskalla sanoa, että matkustajaliikenteessä ajetut junakilometrit ovat edelleen enemmän kuin vaikkapa 70-luvulla. Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Helmikuu 05, 2016, 15:18:30 --- Matkustajajunia on edelleen paljon enemmän kuin vaikkapa 70-, 80- tai jopa 90-luvuilla. Ei junaliikenne mihinkään häviä. Aaltoliikettä on ollut aina ja tiettyjä kehitystrendejä, mutta on junaliikennettä myös aika paljon viime vuosikymmeninä lakkautusten vastapainoksi lisättykin. --- Vaikea uskoa, että nykyisin olisi enemmän junia kuin -70-luvulla, Ainakaan Hki-Tpe ja Hki-Tku ulkopuolella. Tosin esim. 1973 junatarjonta oli surkea verrattuna vuoteen 1967. Junat ovat kyllä 2016 paljon nopeampia kuin 1973.Vuoden 1973 jälkeen on kokonaan lakkautettu Ke-Prv, Hy-Kr, Tku-Nnl, Tku-Ukp, Pej-Ra, Pri-Hpk, Jy-Srj, Lr-Vna, Jns-Nrl, Nur-Kon, Kon-Tlk, Psk-Äm, Kem-Tor ("keskusta") ja Pnä-Pts makuuvaunuyhteysjuna. Laskin junien määrän arkipäivinä yhteen suunteen joillekin väleille: Hki-Ri 24 pikajunaa+38 paikallisjunaa = 62 Hki-Kkn 35 junaa (Hki-Sti oli 4) Hki-Slo 6 Po-Tku 6 Hl-Tpe 15 Tpe-Pri 6 Tpe-Ov 15 Sk-Alv 7 Sk-Vs 7 Kok-Ol 6 Kv-Imr 6 Pm-Kuo 8 Pm-Jns 4 Jns-Lis 5 Jaksaako joku verrata nykyiseen?
Tilastokeskuksen tietojen mukaan junakilometrejä on ollut seuraavasti: 1970: 42,6 milj. km 1980: 44,9 milj. km 1990: 41,0 milj. km 2000: 44,8 milj. km 2010: 51,0 milj. km Junaliikenne kilometreissä laskien on siis lisääntynyt 1970-luvusta noin 20%, mikä on tietysti kohtalainen lisäys liikenteeseen. EDIT: Tuplat pois taulukosta. Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Eljas Pölhö - Helmikuu 05, 2016, 16:03:24 Kiitos, tämä oli mielenkiintoista. Tärkeimmillä pääradoilla näkyy olevan varsin iso lisäys junien määrässä. Seuraavan tason yhteysväleillä tarjonta on karkeasti ennallaan ja sivuradoilla joko loppunut tai vähentynyt.
Junakilometrien määrä ei tietenkään kerro koko totuutta, koska yksi lisäjuna Hki-Ol sallii aika monen lyhyemmän matkan junan poistamisen (esim Sk-Vs väliltä) ennenkuin kilometrit vähenevät. Vertailussa minua ehkä eniten yllätti Hl-Tpe ja Kok-Ol välien noin voimakas tarjonnan lisäys ja vastaavasti Hki-Ri tarjonnan pysyminen täysin ennallaan. Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Ismo Brockmann - Helmikuu 05, 2016, 21:10:49 Mistäköhän aikataulusta olet Juhani Pirttilahti saanut päivittäiseksi Kokkola-Oulu -matkustajajunamääräksi 14 suuntaansa, kun oikea luku on nyt 10 ja maaliskuun lopun jälkeen 9. Kolarin junat eivät ole kulussa joka päivä.
Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Helmikuu 05, 2016, 22:01:35 Mistäköhän aikataulusta olet Juhani Pirttilahti saanut päivittäiseksi Kokkola-Oulu -matkustajajunamääräksi 14 suuntaansa, kun oikea luku on nyt 10 ja maaliskuun lopun jälkeen 9. Kolarin junat eivät ole kulussa joka päivä. Ne on laskettu tuolta tietokannasta maanantain 11.1.2016 liikenteestä. Junat ovat: 41 45 47 49 50 53 54 55 59 265 266 273 274 403 Joku vastasuunnan juna on laskeutunut syystä tai toisesta mukaan. Selitystä moiseen en tiedä. Hyvä huomio. Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Helmikuu 05, 2016, 22:16:07 Lisää ihmeteltävää vuoden 1979 talven ja 2015 talven liikenteestä ja kaluston käyttövarmuudesta liitteenä.
Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Ari Palin - Helmikuu 05, 2016, 22:43:47 Vuoden 1973 jälkeen on kokonaan lakkautettu Ke-Prv, Hy-Kr, Tku-Nnl, Tku-Ukp, Pej-Ra, Pri-Hpk, Jy-Srj, Lr-Vna, Jns-Nrl, Nur-Kon, Kon-Tlk, Psk-Äm, Kem-Tor ("keskusta") ja Pnä-Pts makuuvaunuyhteysjuna. Lisähuomiona tähän, että noista koko henkilöliikenteen lakkautuksista kaikki ovat tapahtuneet aikajänteen 1973-2016 alkupuolella, viimeisenkin (Nur-Kon) sijoittuessa vuoteen 1993, jos ei mukaan lueta lyhyttä osuutta Savonlinna (uusi) - Savonlinna (vanha). Siinä mielessä trendi on ollut viime aikoina melkoisen hyvä. Uusien rataosien eli oikoradan ja kehäradan sekä Kotka - Kotkan satama -osuuden ansiosta henkilöliikennettä on itse asiassa nyt selvästi useammalla ratakilometrillä kuin vuoden 1993 lopulla. Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Tuomo Pietilä - Helmikuu 06, 2016, 03:51:23 Lisähuomiona tähän, että noista koko henkilöliikenteen lakkautuksista kaikki ovat tapahtuneet aikajänteen 1973-2016 alkupuolella, viimeisenkin (Nur-Kon) sijoittuessa vuoteen 1993 wtf is Nur? Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Eljas Pölhö - Helmikuu 06, 2016, 11:11:15 Lisähuomiona tähän, että noista koko henkilöliikenteen lakkautuksista kaikki ovat tapahtuneet aikajänteen 1973-2016 alkupuolella, viimeisenkin (Nur-Kon) sijoittuessa vuoteen 1993 wtf is Nur? Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Helmikuu 06, 2016, 13:04:06 EPö:n listallahan on toinenkin virhe, nimittäin Rauma, joka on Rma, ei Ra.
Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Eljas Pölhö - Helmikuu 06, 2016, 21:22:16 Se Rauma, jossa minä kävin junalla, oli Ra. Mahtaako olla sama Rauma, jonka lyhenne on Rma?
Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Helmikuu 06, 2016, 22:13:12 Se Rauma, jossa minä kävin junalla, oli Ra. Mahtaako olla sama Rauma, jonka lyhenne on Rma? Ahaa, no olisihan tuonkin voinut tarkistaa 8-) http://vaunut.org/liikennepaikka/1491 Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Eljas Pölhö - Helmikuu 06, 2016, 22:48:20 Se Rauma, jossa minä kävin junalla, oli Ra. Mahtaako olla sama Rauma, jonka lyhenne on Rma? Ahaa, no olisihan tuonkin voinut tarkistaa 8-) http://vaunut.org/liikennepaikka/1491 Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Helmikuu 07, 2016, 18:13:54 Se Rauma, jossa minä kävin junalla, oli Ra. Mahtaako olla sama Rauma, jonka lyhenne on Rma? Ahaa, no olisihan tuonkin voinut tarkistaa 8-) http://vaunut.org/liikennepaikka/1491 Anteeksi, tarkoitin kyllä että itse olisin voinut tarkistaa. Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Juhana Nordlund - Helmikuu 12, 2016, 08:34:08 Lähiliikenteen pdf:iä on saatavilla verkkosivuilla. Ensimmäiseksi olen selannut Rantaradan aikatauluja. Turun junien aikataulumuutosten takia myös Kauklahden ja Kirkkonummen junien aikataulujen tasaminuuttilähdöt on uusittu. Y-reitti ulottuu enää Siuntioon asti ja sille on lisätty aiemmin kerrotut Huopalahden ja Espoon pysähdykset. Myös Kirkkonummen pikareitti X aloittaa, se pysähtyy Y:n kanssa samoilla asemilla päättyen kuitenkin Kirkkonummelle (Y jatkaa Siuntioon).
Tähänkään saakka E:n, S:n ja U:n vakiominuuttiaikataulut eivät ole täysin päteneet aamuruuhkassa. Jatkossa E:n ja U:n vakiominuuttiaikatauluista ei ole tietoakaan ma - pe sen enempää aamu- kuin iltaruuhkissa. S-tunnus jää pois. U:n muutos on kerrottu ketjun alussa. Rantaradan aikatauluihin on sisällytetty myös I- ja P-junat koskien osuutta Helsinki - Huopalahti. Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Rainer Silfverberg - Helmikuu 12, 2016, 11:47:36 Tähänkään saakka E:n, S:n ja U:n vakiominuuttiaikataulut eivät ole täysin päteneet aamuruuhkassa. Jatkossa E:n ja U:n vakiominuuttiaikatauluista ei ole tietoakaan ma - pe sen enempää aamu- kuin iltaruuhkissa. S-tunnus jää pois. U:n muutos on kerrottu ketjun alussa. Toisaalta se on hyvä että ruuhka-aikaan on nyt enemmän valinnanvaraa lähdöistä, ja että ruuhkan ulkopuolella lähdöt 15 minuutin välein ainakin toiseen suuntaan, toiseen 14-16 minuutin välein. X-juna tosin vain vitsi, lähtö vain kerran päivässä. Olisi varmaan voitu ajaa U-junana yhtä hyvin. Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Tauno-Juhani Lappi - Helmikuu 12, 2016, 13:39:51 Kaikki K-junat ovat ruuhka-aikoina korkeita. Lisäksi ihmetyttää se. että jäljelle jääviä Y-junia ei lähde iltapäivällä Helsingistä kello 16 jälkeen vaan vasta 17.23. Eikös enemmistö työssä kävijöistä lähde kotiin 16 maissa vai tekevätkö Rantaraddan matkustajat poikkeuksen? Esimerkiksi kaksi E-junaa lähtee Helsingistä kello 17 jälkeen vain vartin päässä toisistaan!
Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Rainer Silfverberg - Helmikuu 12, 2016, 14:52:47 Kaikki K-junat ovat ruuhka-aikoina korkeita. Lisäksi ihmetyttää se. että jäljelle jääviä Y-junia ei lähde iltapäivällä Helsingistä kello 16 jälkeen vaan vasta 17.23. Eikös enemmistö työssä kävijöistä lähde kotiin 16 maissa vai tekevätkö Rantaraddan matkustajat poikkeuksen? Esimerkiksi kaksi E-junaa lähtee Helsingistä kello 17 jälkeen vain vartin päässä toisistaan! Y-junien aikataulut sellaisia kun ovat varmaan siksi että rungon on ehdittävä palata Siuntiosta takaisin Helsinkiin Y-junana?Eka lähtö varmaan vie koululaiset ja myöhempi työssäkäyvät ja shoppailijat. Kirkkonummen ja Espoon junissa on täyttä koko illan. Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Tuomo Pietilä - Helmikuu 12, 2016, 15:15:42 Yksi neljästä Y-junaparista näyttäisi aikataulun perusteella ajettavan Sm1/2-kalustolla. Jatkossa siis myös Siuntiosta päästään matalalattiajunan kyytiin.
Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Jouni Hytönen - Helmikuu 13, 2016, 09:03:17 Lähes kaikki A-junat ovat ruuhkassa myös korkeita.
Muutaman kerran on tullut hyödynnettyä lentomatkalta tullessa 22.41 lähtevää Kouvolaan jatkavaa Z-junaa. Maaliskuun lopulta lähtien pitää näemmä etsiä muita kulkutapoja, kun viimeinen juna Kouvolaan (ja Lappenrantaan) on S 113 klo 20.12. :( Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Tauno-Juhani Lappi - Helmikuu 13, 2016, 09:33:19 Lähes kaikki A-junat ovat ruuhkassa myös korkeita. Tästä viime mainitusta junasta tulee IC. lauantaita lukuun ottamatta-Muutaman kerran on tullut hyödynnettyä lentomatkalta tullessa 22.41 lähtevää Kouvolaan jatkavaa Z-junaa. Maaliskuun lopulta lähtien pitää näemmä etsiä muita kulkutapoja, kun viimeinen juna Kouvolaan (ja Lappenrantaan) on S 113 klo 20.12. :( Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Tauno-Juhani Lappi - Helmikuu 13, 2016, 09:40:39 Outoa kun ruuhkatunteina vähennetään vuoroja. Esim kello 7 aikaan ei saavu enää junaa Riihimäeltä Helsinkiin eikä vastaavasti lähde 17 aikoihin. Samoin Z-junia on lähtenyt 16.26. ja 16.41., kohta vain 16.35. Mahtavatko ajoon jäävät vuorot pidentyä?
Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Milo Hilve - Helmikuu 13, 2016, 09:45:22 Käytetäänkö Flirteillä ajettavilla Y-vuoroilla 160 km/h nopeutta Kirkkonummen itäpuolella? Pisti vaan silmään, että korkeilla Y-junilla on Kirkkonummi-Siuntio välillä ajoaika 10 minuuttia, kun taas matalilla 8 minuuttia.
Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: SuperSpotter - Helmikuu 13, 2016, 09:52:03 Luin ensimmäisen sivun tästä aiheesta ja myös VR:n aikataulu-pdf:n ja on kyllä monimutkaiseksi laitettu. Näin suuria muutoksia ei kyllä kovin nopeasti opi.
Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Riku Outinen - Helmikuu 13, 2016, 23:29:54 Lähes kaikki A-junat ovat ruuhkassa myös korkeita. Muutaman kerran on tullut hyödynnettyä lentomatkalta tullessa 22.41 lähtevää Kouvolaan jatkavaa Z-junaa. Maaliskuun lopulta lähtien pitää näemmä etsiä muita kulkutapoja, kun viimeinen juna Kouvolaan (ja Lappenrantaan) on S 113 klo 20.12. :( Sangen huono asia tuo, ettei Kouvolaan enää pääse myöhäisillassa. Ilmeisesti Vr suosittelee siirtymään Onnibussin asiakkaaksi, jolla Helsingissä voisi olla vajaan tunnin pidempään. Tuon Kouvolan myöhäisimmän junan historiahan meni suurinpiirtein näin UJAn aikana: alussa (3.9.2006->) tuli kulkuun IC2 115 jonka tuloaika UJAn alussa oli Kouvolaan 22:40. Muistaakseni jo muutaman kuukauden jälkeen junan saapumisaikaa myöhäistettiin tasan tunnilla, jolloin tuo 115 saapui Kouvolaan siis 23:40. Vuoden 2008 lopulla IC2 juna poistui, jonka tilalle tuli H 9879 saapumisaika puolenyön jälkeen, ja kalustona Sm4. Elokuussa 2014 kalustoksi muuttui Eil ja junanumeroksi 237. Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Jouni Hytönen - Helmikuu 14, 2016, 08:18:50 Alussahan myös IC 111 kääntyi takaisin Helsinkiin junaksi IC 116, mutta se jäi lyhytikäiseksi.
Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Riku Outinen - Helmikuu 14, 2016, 20:47:29 Alussahan myös IC 111 kääntyi takaisin Helsinkiin junaksi IC 116, mutta se jäi lyhytikäiseksi. Toinen lyhytaikaiseksi jäänyt kokeilu oli aamun IC 103, tuo vaunusto palasi tyhjänä 74:n keulilla muistaakseni. Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Tauno-Juhani Lappi - Helmikuu 15, 2016, 14:07:54 Ihmetyttää, että onko kyseessä suoranainen kiusanteko kun Riihimäki-Kouvola ja vv. taajamajunat katkaistaan Lahdessa eri junavuoroksi; aina joutuu odottamaan, joskus kauankin päästäkseen jatkamaan matkaa. Ja tällaista odottelua on muillakin rataosilla
Jotain positiivistakin sentään löytyy: Iisalmi-Ylivieska aamun taajamajuna alkaa kulkea inhimillisempään aikaan ja saa jopa yhtetden Kuopiosta. Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Aulis Korva - Helmikuu 16, 2016, 02:25:25 Eil-runkojahan jää nyt Pääradalta monta vapaaksi, niin mietin että mahtaakohan joku niistä eksyä X:lle tai Y:lle?
Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Roope Järvinen - Helmikuu 16, 2016, 07:09:01 Eil-runkojahan jää nyt Pääradalta monta vapaaksi, niin mietin että mahtaakohan joku niistä eksyä X:lle tai Y:lle? Mistä niitä vapautuu? D-junat ajetaan Eil-rungoilla Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Tauno-Juhani Lappi - Helmikuu 16, 2016, 09:11:22 Eil-runkojahan jää nyt Pääradalta monta vapaaksi, niin mietin että mahtaakohan joku niistä eksyä X:lle tai Y:lle? Mistä niitä vapautuu? D-junat ajetaan Eil-rungoilla Kouvolan linjalta vapautuu kaksi runkoa. Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Aulis Korva - Helmikuu 16, 2016, 19:47:31 Eil-runkojahan jää nyt Pääradalta monta vapaaksi, niin mietin että mahtaakohan joku niistä eksyä X:lle tai Y:lle? Mistä niitä vapautuu? D-junat ajetaan Eil-rungoilla Kouvolan linjalta vapautuu kaksi runkoa. Eli Eil-rungoilla ajetaan yksi Z-juna ja kolme D-junaa. (oma virheeni kun muistin että Z ja yksi D olisi ollut Sm). Runkojahan taitaa olla kuusi käytettävissä. Eli kaksi olisi vapaana. Aikoinaanhan käytössä oli päivittäin seitsemän Eil-runkoa, joista yksi Y:llä. Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Tauno-Juhani Lappi - Maaliskuu 10, 2016, 20:30:28 Säännöllisen liikenteen aikataulut 27.3. - 19.6. ovat ilmestyneet Liikenneviraston sivuille. Mutta mitä ihmettä ovat vain 21. & 22.5 kulkevat matkustajajunat?
Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Joona Kärkkäinen - Maaliskuu 10, 2016, 21:44:48 Eil-runkojahan jää nyt Pääradalta monta vapaaksi, niin mietin että mahtaakohan joku niistä eksyä X:lle tai Y:lle? Ei varmasti, Siuntiossa eikä Kirkkonummella "ei ole" aikaa ruveta veturijunilla sohlaamaan etenkään ruuhka-aikaan.Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Tommi Koskinen - Maaliskuu 10, 2016, 21:51:57 Säännöllisen liikenteen aikataulut 27.3. - 19.6. ovat ilmestyneet Liikenneviraston sivuille. Näköjään Joensuun ja Pieksämäen väliset junat muuttuvat HDM-juniksi. Tämä tarkoittaa sitä, että lauantaina 26.3. Joensuuhun klo 20.41 saapuva H 725 tulee olemaan viimeinen säännöllinen Dv12-vetoinen matkustajajuna Suomen rataverkolla, ellei sitten jo sitä ajeta Dm12:lla kalustokierrosta johtuen. Toki Kolarin junia saatetaan edelleen ajaa Dv12:lla ja mahdollinen junaliikenteen kilpailu voi palauttaa joitakin jo kertaalleen poistuneita junakokoonpanoja. Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Jari Kuusinen - Maaliskuu 11, 2016, 01:05:03 Mutta mitä ihmettä ovat vain 21. & 22.5 kulkevat matkustajajunat? Onhan siellä paljon 21.05.2016 kulussa olevia tavarajuniakin! Ilmeisesti kyseisille päiville merkatut junat ollut tarkoitus poistaa vakituisten junien listalta, esimerkkinä vaikkapa veturivetoiset matkustajajunat Pieksämäen ja Joensuun välillä, mutta jostain kumman osaamattomuus(?)syystä nämä junat ovat nyt vain jääneet näkymään miten näkyvät! :DOtsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Tauno-Juhani Lappi - Maaliskuu 11, 2016, 09:01:13 Mutta mitä ihmettä ovat vain 21. & 22.5 kulkevat matkustajajunat? Onhan siellä paljon 21.05.2016 kulussa olevia tavarajuniakin! Ilmeisesti kyseisille päiville merkatut junat ollut tarkoitus poistaa vakituisten junien listalta, esimerkkinä vaikkapa veturivetoiset matkustajajunat Pieksämäen ja Joensuun välillä, mutta jostain kumman osaamattomuus(?)syystä nämä junat ovat nyt vain jääneet näkymään miten näkyvät! :DTätä kyllä minäkin ajattelin. Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Jorma Rauhala - Maaliskuu 11, 2016, 09:33:49 Mutta mitä ihmettä ovat vain 21. & 22.5 kulkevat matkustajajunat? Onhan siellä paljon 21.05.2016 kulussa olevia tavarajuniakin! Ilmeisesti kyseisille päiville merkatut junat ollut tarkoitus poistaa vakituisten junien listalta, esimerkkinä vaikkapa veturivetoiset matkustajajunat Pieksämäen ja Joensuun välillä, mutta jostain kumman osaamattomuus(?)syystä nämä junat ovat nyt vain jääneet näkymään miten näkyvät! :DOtsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: SuperSpotter - Maaliskuu 11, 2016, 16:53:04 Säännöllisen liikenteen aikataulut 27.3. - 19.6. ovat ilmestyneet Liikenneviraston sivuille. Näköjään Joensuun ja Pieksämäen väliset junat muuttuvat HDM-juniksi. Tämä tarkoittaa sitä, että lauantaina 26.3. Joensuuhun klo 20.41 saapuva H 725 tulee olemaan viimeinen säännöllinen Dv12-vetoinen matkustajajuna Suomen rataverkolla, ellei sitten jo sitä ajeta Dm12:lla kalustokierrosta johtuen. Toki Kolarin junia saatetaan edelleen ajaa Dv12:lla ja mahdollinen junaliikenteen kilpailu voi palauttaa joitakin jo kertaalleen poistuneita junakokoonpanoja. Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Joona Kärkkäinen - Maaliskuu 11, 2016, 18:02:23 Ei taajamajuniin pysty muutenkaan.
Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Jukka Voudinmäki - Maaliskuu 11, 2016, 20:06:08 Säännöllisen liikenteen aikataulut 27.3. - 19.6. ovat ilmestyneet Liikenneviraston sivuille. Näköjään Joensuun ja Pieksämäen väliset junat muuttuvat HDM-juniksi. Tämä tarkoittaa sitä, että lauantaina 26.3. Joensuuhun klo 20.41 saapuva H 725 tulee olemaan viimeinen säännöllinen Dv12-vetoinen matkustajajuna Suomen rataverkolla, ellei sitten jo sitä ajeta Dm12:lla kalustokierrosta johtuen. Toki Kolarin junia saatetaan edelleen ajaa Dv12:lla ja mahdollinen junaliikenteen kilpailu voi palauttaa joitakin jo kertaalleen poistuneita junakokoonpanoja. Aihetta sivuten. Mistähän johtuu, että yksi Jyväskylän ja Seinäjoen väliä kulkeva taajispari on merkattu aikatauluun H-tunnuksella (H483 - H484), vaikka sen kalusto on sama kuin HDM-tunnuksilla kulkevissa taajiksissa? Esim. http://junat.dy.fi/liikenne/asema/VN/2016-03-11 Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: SuperSpotter - Maaliskuu 12, 2016, 09:36:25 Ei taajamajuniin pysty muutenkaan. Kyllä vielä viime vuonna pystyi, niihin joita ei ajettu kiskobusseilla.Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Simo Virtanen - Maaliskuu 12, 2016, 20:34:39 Ei taajamajuniin pysty muutenkaan. Kyllä vielä viime vuonna pystyi, niihin joita ei ajettu kiskobusseilla.Ei ainakaan Joensuusta Pieksämäkeen kulkeneisiin pystynyt. Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Antti Vanne - Maaliskuu 12, 2016, 23:21:20 Kyllä vielä viime vuonna pystyi, niihin joita ei ajettu kiskobusseilla. No ei todellakaan pystynyt, vai voitko kertoa yksilöidyn esimerkin? Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: SuperSpotter - Maaliskuu 13, 2016, 10:15:43 Jyväskylä-Seinäjoki-välille muistikuvani perusteella, mutta saatan sitten sekoittaa sen esim. pohjoisen pikajuniin. Lippuakaan en säilyttänyt, koska en ajatellut että joskus kaksi vuotta myöhemmin pitäisi ruveta todistelemaan, että on varannut paikan junasta. Ja siis viime vuodella tarkoitin vuotta 2014.
Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Tauno-Juhani Lappi - Maaliskuu 13, 2016, 14:35:19 Jyväskylä-Seinäjoki-välille muistikuvani perusteella, mutta saatan sitten sekoittaa sen esim. pohjoisen pikajuniin. Lippuakaan en säilyttänyt, koska en ajatellut että joskus kaksi vuotta myöhemmin pitäisi ruveta todistelemaan, että on varannut paikan junasta. Ja siis viime vuodella tarkoitin vuotta 2014. Eikös jossain vaiheessa monet myöhemmin taajamajuniksi tulleet vuorot olleet aikaisemmin pikajunia? Muistelen että esim. Porin radalla olisi ollut näin. Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Simo Virtanen - Maaliskuu 13, 2016, 15:56:49 Jyväskylä-Seinäjoki-välille muistikuvani perusteella, mutta saatan sitten sekoittaa sen esim. pohjoisen pikajuniin. Lippuakaan en säilyttänyt, koska en ajatellut että joskus kaksi vuotta myöhemmin pitäisi ruveta todistelemaan, että on varannut paikan junasta. Ja siis viime vuodella tarkoitin vuotta 2014. Eikös jossain vaiheessa monet myöhemmin taajamajuniksi tulleet vuorot olleet aikaisemmin pikajunia? Muistelen että esim. Porin radalla olisi ollut näin. Kyllä, näin oli Pieksämäeltä Joensuuuhunkin. Ennen uutta juna-aikaa kulki Turku (satama) - Joensuu pikajunia, joihin tietenkin sai paikkalippuja. Siitä tosin on aikaa jo 10 vuotta.. Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Juha Liimatta - Maaliskuu 16, 2016, 03:08:42 Turku - Joensuu junat jäivät pois, kun sähköistys lännestä eteni Pieksämäelle. Siitä alkoi Pieksämäki - Joensuu välin alasajo, joka on nyt lähellä päättyä koko liikenteen lakkauttamiseen.
Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Jouni Hytönen - Maaliskuu 16, 2016, 06:18:18 Turku - Joensuu junat jäivät pois, kun sähköistys lännestä eteni Pieksämäelle. Siitä alkoi Pieksämäki - Joensuu välin alasajo, joka on nyt lähellä päättyä koko liikenteen lakkauttamiseen. Yöjunat kulkivat loppuun 2.9.2006 asti (Uuden juna-ajan alkuun) Turun ja Joensuun välillä.Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Teemu Sirkiä - Maaliskuu 18, 2016, 00:15:49 Uuden aikataulukauden ensimmäisen arkipäivän graafiset aikataulut (ja toki muutkin aikataulutiedot) löytyvät nyt Juliasta.
EDIT: Tosin tuo maanantai 28.3. on toinen pääsiäispäivä, joten ehkä pitää vielä odottaa 24 tuntia, jotta saadaan seuraavan tiistain aikataulut esiin. Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Antti Havukainen - Maaliskuu 25, 2016, 11:37:29 Nyt myös lähiliikenteen maksuvyöhykekartta on päivitetty uuden aikakauden mukaiseksi. Harmi vaan, että sellainen mitätön pikkujuttu kuin Tolsan asema on unohtunut kartasta kokonaan.
https://www.vr.fi/cs/vr/fi/paakaupunkiseudun_maksuvyohykkeet Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Milo Hilve - Maaliskuu 25, 2016, 17:51:20 Mikä lienee Flirt-Y-junien suurin nopeus välillä Kirkkonummi-Siuntio? 2 minuuttia tiukempi aikataulu verrattuna Sameihin enteilee nopeutta 160 km/h. Osaako kukaan sanoa?
Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Antti Havukainen - Maaliskuu 25, 2016, 18:56:47 Sama kuin veturijunilla eli Kirkkonummen asemalta Vuohimäkeen 130 ja siitä eteenpäin 160 km/h. Jos muutaman vuoden takaisia Z-junia ei lasketa, niin tuo onkin maamme ensimmäinen rataosa, jossa päästään hyödyntämään Flirttien maksiminopeutta normaalissa matkustajaliikenteessä.
Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Ari Palin - Maaliskuu 25, 2016, 22:35:59 Nyt myös lähiliikenteen maksuvyöhykekartta on päivitetty uuden aikakauden mukaiseksi. Harmi vaan, että sellainen mitätön pikkujuttu kuin Tolsan asema on unohtunut kartasta kokonaan. https://www.vr.fi/cs/vr/fi/paakaupunkiseudun_maksuvyohykkeet Maksuvyöhykekartassa on sentään mukana Riihimäen ja Lahden välinen poikkiorsi, joka reittikartasta puuttuu. https://www.vr.fi/cs/vr/fi/lahiliikenteen_reittikartta_fi Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Maaliskuu 26, 2016, 09:36:40 Maksuvyöhykekartassa on sentään mukana Riihimäen ja Lahden välinen poikkiorsi, joka reittikartasta puuttuu. https://www.vr.fi/cs/vr/fi/lahiliikenteen_reittikartta_fi Eikä puutu :) Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Mikko Miettinen - Maaliskuu 26, 2016, 16:14:46 Maksuvyöhykekartassa on sentään mukana Riihimäen ja Lahden välinen poikkiorsi, joka reittikartasta puuttuu. https://www.vr.fi/cs/vr/fi/lahiliikenteen_reittikartta_fi Eikä puutu :) Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Maaliskuu 26, 2016, 16:36:14 Maksuvyöhykekartassa on sentään mukana Riihimäen ja Lahden välinen poikkiorsi, joka reittikartasta puuttuu. https://www.vr.fi/cs/vr/fi/lahiliikenteen_reittikartta_fi Eikä puutu :) Virhe lienee huomattu, koska uutta karttaa ei näy. (Virheellinen tiedosto poistettu mutta kuvalinkki jätetty) Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Lauri Uusitalo - Maaliskuu 26, 2016, 16:54:48 Maksuvyöhykekartassa on sentään mukana Riihimäen ja Lahden välinen poikkiorsi, joka reittikartasta puuttuu. https://www.vr.fi/cs/vr/fi/lahiliikenteen_reittikartta_fi Eikä puutu :) Virhe lienee huomattu, koska uutta karttaa ei näy. (Virheellinen tiedosto poistettu mutta kuvalinkki jätetty) Näkyy mutta ei näy viivaa. Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Antti Havukainen - Maaliskuu 27, 2016, 00:04:42 Maksuvyöhykekartassa on sentään mukana Riihimäen ja Lahden välinen poikkiorsi, joka reittikartasta puuttuu. https://www.vr.fi/cs/vr/fi/lahiliikenteen_reittikartta_fi Eikä puutu :) Virhe lienee huomattu, koska uutta karttaa ei näy. (Virheellinen tiedosto poistettu mutta kuvalinkki jätetty) Riippunee selaimesta. Itsekään en iPadin Safarilla saa uudempaa karttaa näkyviin, mutta Windows 7:aan asennetuilla Firefoxilla, Chromella ja IE:llä näkyy molemmat kartat ja ainakin tätä kirjoittaessa uudemmasta versiosta puuttuu edelleen Riihimäen ja Lahden väli kokonaan. Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: MNa - Maaliskuu 27, 2016, 13:23:57 Kukahan taliaivo noita uusia aikatauluja on suunnitellut? Itseäni ei paljon hetkauta, mutta sukulaisilta ja tuttavilta olen kuullut, että esim työmatkayhteydet ovat huonontuneet monessa suhteessa. Tietoni koskevat tosin vain Helsinki-Tampere väliä. Kun taajamajunia on vähennetty ja aikatauluja muutettu, on tullut sellaisia kummallisuuksia, että esim. Lempäälässä saattavat pysähtyä taajis ja Ic muutaman minuutin välein ja sitten on tietysti pitkä kuollut jakso! Mitä järkeä?
Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Ari Palin - Maaliskuu 27, 2016, 21:00:40 Maksuvyöhykekartassa on sentään mukana Riihimäen ja Lahden välinen poikkiorsi, joka reittikartasta puuttuu. https://www.vr.fi/cs/vr/fi/lahiliikenteen_reittikartta_fi Eikä puutu :) Virhe lienee huomattu, koska uutta karttaa ei näy. (Virheellinen tiedosto poistettu mutta kuvalinkki jätetty) Riippunee selaimesta. Itsekään en iPadin Safarilla saa uudempaa karttaa näkyviin, mutta Windows 7:aan asennetuilla Firefoxilla, Chromella ja IE:llä näkyy molemmat kartat ja ainakin tätä kirjoittaessa uudemmasta versiosta puuttuu edelleen Riihimäen ja Lahden väli kokonaan. Riihimäen ja Lahden väli puuttuu myös asemille jaetuista paperisista reittikartoista. Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Roope Järvinen - Maaliskuu 28, 2016, 09:12:54 Maksuvyöhykekartassa on sentään mukana Riihimäen ja Lahden välinen poikkiorsi, joka reittikartasta puuttuu. https://www.vr.fi/cs/vr/fi/lahiliikenteen_reittikartta_fi Eikä puutu :) Virhe lienee huomattu, koska uutta karttaa ei näy. (Virheellinen tiedosto poistettu mutta kuvalinkki jätetty) Riippunee selaimesta. Itsekään en iPadin Safarilla saa uudempaa karttaa näkyviin, mutta Windows 7:aan asennetuilla Firefoxilla, Chromella ja IE:llä näkyy molemmat kartat ja ainakin tätä kirjoittaessa uudemmasta versiosta puuttuu edelleen Riihimäen ja Lahden väli kokonaan. Riihimäen ja Lahden väli puuttuu myös asemille jaetuista paperisista reittikartoista. Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Timo Salminen - Maaliskuu 30, 2016, 17:47:20 Lähdin tänä aamuna Ri:ltä Hkiin H228:lla, joka siis on klo 7.32 lähtevä D-juna. Koska matkustan tällä hetkellä kaikkien junien sarjalipulla, minun oli mentävä lipunmyyntivaunuun, ja siellä pääsin todistamaan, että konduktöörikään ei ollut vielä ehtinyt oppia uusia aikatauluja ulkoa. Kello oli 7.35 ja juna seisoi yhä lähtöraiteellaan. Kuulin silloin, kun konduktööri tuli eteiseen, hänen puhelimensa soi, hän vastasi, toisessa päässä oli ilmeisesti kuljettaja, ja tälle hän kuului sanovan, että muisteli lähtöajan olevan 7.37 - kun ei tähän aikaan ole pitkään aikaan ollut Eil-junaa lähdössä. Sanoi sitten vielä jotakin sen tapaista, että "laitan ovet lukkoon ja lähetään" ja juna olikin liikkeellä saman tien. Koska aikataulu on löysä, Helsinkiin saavuttiin minuutilleen aikataulussa.
Iltapäivällä klo 15.22 Helsingistä lähtevän D-junan junailija puolestaan joutui lunttaamaan pysähdyspaikkoja papereistaan niitä kuuluttaessaan vähän junan lähdön jälkeen. "Pysähdymme Pasilassa - väli - Tikkurilassa - pitkä väli, paperien rapinaa - Järvenpäässä - pitkänpitkä väli - Riihimäelle - Hyvinkäällä! - Riihimäelle saavumme kello 16.21." Jotenkin tähän tapaan. Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Jorma Toivonen - Maaliskuu 30, 2016, 23:55:58 Jaaha... informaation puute suorittavalle tasolle toimii kuten ennenkin. Kymmenisen vuotta olen ollut poissa kuvioista, mutta parannusta aiempaan ei ole haluttu saada aikaiseksi (jatkui jo kauan aiemminkin). Ei ollut lainkaan harvinaista, että työvuoroon tultaessa "Hesarista" saattoi lukea odotettavissa olevat vuoronmuutokset (ratatyöt yms.) - ei virallista tietoa näkyvillä missään (viikkovaroitus/ilmoitustaulu).
Hienoa tämä kaiken ennakoivan tiedon omaava "tietokoneaika". Muistoihini putkahti eräs "laivaseminaari" johon jouduin osallistumaan. ATK oli tuloillaan ja eräs esittelijä käytti uutta hienoa tietokoneohjelmaansa... odoteltiin ja odoteltiin, ei avaudu, ei sulkeudu... Saatoin tuossa vaiheessa ilmoittaa mielipiteeni - paperiversiossa kansio kiinni ja baariin. Tuliaisena seminaarista kassillinen muistilehtiöitä ja lyijykyniä, ei sijaa muille tuliaisille... Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Lauri Uusitalo - Maaliskuu 31, 2016, 07:30:58 Tämä 27.3. aikataulunmuutoshan tulikin kaikkien tietoon vasta edellisenä päivänä...
Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Tauno-Juhani Lappi - Huhtikuu 04, 2016, 07:40:42 Uusissa aikatauluissa on pendolinovuoro 458 Vaasa - Seinäjoki, mikä on kulussa lauantaisin ja korvaa muina päivinä samalla aikataululla kulkevan P 456:n. Ihmettelen, että mihin tuo pendorunko menee tuon vuoron ajettuaan. Tietäjät, kertokaa!
Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Riku Outinen - Huhtikuu 04, 2016, 07:45:53 Uusissa aikatauluissa on pendolinovuoro 458 Vaasa - Seinäjoki, mikä on kulussa lauantaisin ja korvaa muina päivinä samalla aikataululla kulkevan P 456:n. Ihmettelen, että mihin tuo pendorunko menee tuon vuoron ajettuaan. Tietäjät, kertokaa! Pyhäaamun S64 on Kok-Sk 1*Sm3 ja Sk-Hki 2*Sm3. Menisikö tuohon?Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Tauno-Juhani Lappi - Huhtikuu 04, 2016, 08:54:39 Uusissa aikatauluissa on pendolinovuoro 458 Vaasa - Seinäjoki, mikä on kulussa lauantaisin ja korvaa muina päivinä samalla aikataululla kulkevan P 456:n. Ihmettelen, että mihin tuo pendorunko menee tuon vuoron ajettuaan. Tietäjät, kertokaa! Pyhäaamun S64 on Kok-Sk 1*Sm3 ja Sk-Hki 2*Sm3. Menisikö tuohon?Kiitos! Niin se varmaan on. Otsikko: Vs: Aikataulut 27.3.2016 alkaen Kirjoitti: Tauno-Juhani Lappi - Huhtikuu 10, 2016, 19:12:41 Tietääkö kukaan, että miksi Hangon radan kiskobusseissa on viikonloppuinakin vain yksi vaunu. Näin ainakin julian mukaan. Pääsiäispyhinä vielä osa vuoroista on ajettu kahdella vaunulla samoin kuin seuraavana perjantaina mutta ei enää sitten. Ovatko matkustajamäärät vähentyneet?
|