Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Timo Valtonen - Tammikuu 15, 2016, 19:35:17



Otsikko: Kapearaiteiset radat saaristossa
Kirjoitti: Timo Valtonen - Tammikuu 15, 2016, 19:35:17
Keisarinvallan aikaan kun linnoituksia rakennettiin Suomemme rannoille jouduttiin usein rakentamaan jonkinlainen kapearaiteinen rata, jotta rakennusmateriaalit, erityisesti kivet, saataisiin tuotua paikalle. Mielessäni ei ole nykyisen Suomen puolella kuin yksi rata jäljellä, sekin on hyvin lyhyt surkea pätkä Suomenlinnassa Helsingin edustalla Kustaanmiekan kohdalle. Sitä lienee käytetty ammusten kuljetuksessa laivasta varastoon ja takaisin. Tietääkö joku jotain muuta?

Asun nykyään Lumparlandissa lähellä Bomarsundin linnoitusta. Huhupuheiden mukaan Bomarsundissakin on ollut tällainen rata, mutta huolimatta historiantutkijankoulutuksestani en ole pystynyt saamaan asiasta selvyyttä sen paremmin mannersuomen, ruotsin kuin pietarinkaan arkistoissa - joissa sivumennen sanoen on julmetusti juna-aineistoa - vieläpä neitseellistä paksun pölyn peittämissä laatikoissa.

AHVENANMAALLA ON KAKSI LUKRATIIVISTA PROJEKTIA:

RATA BOMARSUNDIIN
Kapearaiteinen rata, johon pitäisi saada suunnitelmia, kalustoa ja asiantuntemusta

TURISTIRATA MAARIANHAMINAAN

Maarianhaminassa on vuosia ollut ns. juna RÖda ORMEN eli punainen käärme. Se on sarja kömpelöitä vaunuja, joita tavallinen maataloustraktori vetää erityisluvalla. Nyt pitäis saada kapearaiderata ja "karkkilamaisella kalustolla" ja tietysti kovalla äänellä ja mustalla savulla.


Kyselin näistä asioista yleensä parhaiten eri asoista tietävältä Johtaja Nymanilta, mutta kerrankin kävi niin, ettei Nymanilla ollut valmista mielipidettä asiasta.


Pienetkin tiedonmuruset otetaan mielihyvin vastaan omaan postiosoitteeseeni TIVALTON@HOTMAIL.COM
Sinänsä hauskaa hommaa, koska Oolantihan on yks iso tax-free kauppa, ja Affenanmaan autonomisen kapitalistisen tasavallan matkailubudjetilla ei tunnu löytyvän rajoja.

God fortsättning med året!
Timo "valtsu" Valtonen
Ekeholmen, Lumparland, Åland

// otsikkoa muokattu


Otsikko: Vs: KAPEARAITEISET RADAT SAARISTOSSA
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Tammikuu 15, 2016, 20:44:03
Saaristo on täynnä ratoja, mutta aluksi Ahvenanmaalta. Näitä löytyy Ahvenanmaata käsittelevästä kirjallisuudesta, jota siellä Ahvenanmaalla on varmaan paljon enemmän kuin Norrköpingin kirjastossa.

- Östra Ursholmen (kuva kivilouhimon ja sataman välisesta radasta, myös vaunu näkyy)
- Färjsundet, siltatyömaa (kuvassa näkyy rataa)
- Boxö fästning (linnoitusrataa)
- Haraldsby tiilitehdas
- Haraldsby höyrysaha
- Norrby laituri (ei näy rataa)
- Bogskär majakka (ei näy rataa)
- Hammarudda linnoitus (ei näy rataa)
- Kattby (Hammarland), saha
- Ytternäs (Maarianhamina), saha
- Svibyviken, Alandia telakka (ainakin vesillelaskurataa)
- Kvarnbroströmmen, pieni saha (ei näy rataa)
- Önningeby (Jomala), saha (näkyy kiskokuljetus)
- Långbergsöda (Östra Saltvik), Wirtanens taktegel (ei näy rataa)
- Sålis (Hammarland), linnoitus (ei näy rataa)
- Ålandsparken: El Paso-juna (lakkautettu)

Näistä löytyi kuvia tietsikalta. Kotona voisi paperilla olla vielä joku paikka lisää (ei kuvia)

- linnoituksia pääsaaren lisäksi Herrö, Korsö, Kungsö, Kökar ja Storklobb


Otsikko: Vs: KAPEARAITEISET RADAT SAARISTOSSA
Kirjoitti: Timo Valtonen - Tammikuu 15, 2016, 22:31:15
Saaristo on täynnä ratoja, mutta aluksi Ahvenanmaalta. Näitä löytyy Ahvenanmaata käsittelevästä kirjallisuudesta, jota siellä Ahvenanmaalla on varmaan paljon enemmän kuin Norrköpingin kirjastossa.

- Östra Ursholmen (kuva kivilouhimon ja sataman välisesta radasta, myös vaunu näkyy)
- Färjsundet, siltatyömaa (kuvassa näkyy rataa)
- Boxö fästning (linnoitusrataa)
- Haraldsby tiilitehdas
- Haraldsby höyrysaha
- Norrby laituri (ei näy rataa)
- Bogskär majakka (ei näy rataa)
- Hammarudda linnoitus (ei näy rataa)
- Kattby (Hammarland), saha
- Ytternäs (Maarianhamina), saha
- Svibyviken, Alandia telakka (ainakin vesillelaskurataa)
- Kvarnbroströmmen, pieni saha (ei näy rataa)
- Önningeby (Jomala), saha (näkyy kiskokuljetus)
- Långbergsöda (Östra Saltvik), Wirtanens taktegel (ei näy rataa)
- Sålis (Hammarland), linnoitus (ei näy rataa)
- Ålandsparken: El Paso-juna (lakkautettu)

Näistä löytyi kuvia tietsikalta. Kotona voisi paperilla olla vielä joku paikka lisää (ei kuvia)

- linnoituksia pääsaaren lisäksi Herrö, Korsö, Kungsö, Kökar ja Storklobb

Men det här är ju mycket mera än jag kunde drömt. Men Du har Bomarsund inte hellae på listan.
Har aldrig höret om El Paso tåget i Ålandsparken. Var det också en traktor med lilla kärror som Röde Orm var? Eller en piharata/puistorata?

Tack så mycket Eljas. Jag visste att man kan alltid lita på Dig!

valtsu


Otsikko: Vs: Kapearaiteiset radat saaristossa
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Tammikuu 15, 2016, 22:39:01
Ålandsparkenin El Paso-junan kuva näkyy sivun puolivälin paikkeilla. Se oli ihan oikea kiskoilla kulkeva puistojuna.
http://www.huvipuisto.net/alandsparken.html#valokuva


Otsikko: Vs: Kapearaiteiset radat saaristossa
Kirjoitti: Reino Kalliomäki - Tammikuu 15, 2016, 22:48:08
Kirjassa : "Fortress Railways of the Baltic Shores", Mehis Helme, Plateway Press 1994, on pienen höyryveturin kuva sivulla 12. Arkistolähde (ven.) mainitsee sijainniksi : "linnoitussaari, Ahvenanmaa".


Otsikko: Vs: Kapearaiteiset radat saaristossa
Kirjoitti: Petri Sallinen - Tammikuu 16, 2016, 10:51:14
Suomen Ilmailuhistoriallisessa Lehdessä 3/2007 on erinomainen tutkimustietoon peustuva juttu Santahaminen kapearaiteisesta radasta.

http://www.saunalahti.fi/myma1/2007/2007.html#20073


Otsikko: Vs: KAPEARAITEISET RADAT SAARISTOSSA
Kirjoitti: Oskari Kvist - Tammikuu 16, 2016, 11:26:22
Saaristo on täynnä ratoja, mutta aluksi Ahvenanmaalta. Näitä löytyy Ahvenanmaata käsittelevästä kirjallisuudesta, jota siellä Ahvenanmaalla on varmaan paljon enemmän kuin Norrköpingin kirjastossa.

- Östra Ursholmen (kuva kivilouhimon ja sataman välisesta radasta, myös vaunu näkyy)
- Färjsundet, siltatyömaa (kuvassa näkyy rataa)
- Boxö fästning (linnoitusrataa)
- Haraldsby tiilitehdas
- Haraldsby höyrysaha
- Norrby laituri (ei näy rataa)
- Bogskär majakka (ei näy rataa)
- Hammarudda linnoitus (ei näy rataa)
- Kattby (Hammarland), saha
- Ytternäs (Maarianhamina), saha
- Svibyviken, Alandia telakka (ainakin vesillelaskurataa)
- Kvarnbroströmmen, pieni saha (ei näy rataa)
- Önningeby (Jomala), saha (näkyy kiskokuljetus)
- Långbergsöda (Östra Saltvik), Wirtanens taktegel (ei näy rataa)
- Sålis (Hammarland), linnoitus (ei näy rataa)
- Ålandsparken: El Paso-juna (lakkautettu)

Näistä löytyi kuvia tietsikalta. Kotona voisi paperilla olla vielä joku paikka lisää (ei kuvia)

- linnoituksia pääsaaren lisäksi Herrö, Korsö, Kungsö, Kökar ja Storklobb

Olisiko näistä radoista mahdollista saada kuvia vaunut.orgiin?


Otsikko: Vs: Kapearaiteiset radat saaristossa
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Tammikuu 16, 2016, 12:08:09
Vaikka kuvat ovat vanhoja, niin olen kopsannut ne suht' tuoreista kirjoista (alle 20v ikäisiä), ja sikäli julkinen julkaisu ei ehkä olisi ihan korrektia. Olisi ainakin kohteliasta pyytää lupa kuvien haltijoilta, vaikka kuvat ikänsä puolesta olisivatkin vapaata riistaa.

Selvennykseksi, että ne paikat, joihin olen merkinnyt "ei näy rataa" tarkoittaa juuri sitä, että ei ole mitään mikä viittaisi radan olemassaoloon. Firmat ovat mukana siksi, että esim. tiilitehtailla ja sahoilla oli tyypillisesti rataa ja sikäli "on" tai "ei ole" on minusta oleellinen tieto.


Otsikko: Vs: Kapearaiteiset radat saaristossa
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Tammikuu 16, 2016, 23:52:16
Pikavisiitillä kotona ja täältä löytyi muita tutkittavia kohteita (siis itseltäni toistaiseksi tutkimatta jääneitä):
- Martin Löving, tiilitehdas, Rörstorp, Lemland (sama paikka kuin kettufarmi 25.5.1971?)
- Tegebruk Elsa & Gustav Björklund, Ödkarby, Saltvik
- Hjorto tegelbruk, Johan Nordman, Ödkarby, Saltvik
- AB Ålands Torvströfabrik, Tosarby, Sund (1912-1959...?)
- Ören, Kökar, majakka

Tähän ketjuun voinen lisätä ajan kanssa myös muut tuntemani radat Perämeren, Selkämeren ja Suomenlahden saarilla. Niitä on ollut yllättävän paljon, joillakin jopa henkilöliikennettä.