Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Uutiset => Aiheen aloitti: Jouni Halinen - Helmikuu 25, 2016, 16:17:04



Otsikko: Lentävä skotlantilainen puksuttaa taas.
Kirjoitti: Jouni Halinen - Helmikuu 25, 2016, 16:17:04

http://yle.fi/uutiset/lentava_skotlantilainen_puksuttaa_taas/8698833?ref=leiki-uup   


Otsikko: Vs: Lentävä skotlantilainen puksuttaa taas.
Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Helmikuu 25, 2016, 17:06:47
Tämän veturin eteen on nähty viimeisten vuosikymmenten aikana melko paljon vaivaa ja rahaakin on sen ylläpitoon mennyt ihan hulppeasti. Historia on kaikkine käänteineen kohtalaisen mielenkiintoinen.

1960-luvun lopulla eräs liikemies osti veturin 3 000 punnan hintaan (nykyrahassa noin 71 000 euroa). Hän kunnostutti tämän veturin Doncasterissa ja rahtasi veturin rapakon taakse. Veturilla ajettiin Pohjois-Amerikassa USA:n ja Kanadan rataverkolla, mutta tämä liikemies päätyi lopulta konkurssiin ja toiminta päättyi 1972. Vuonna 1973 eräs toinen henkilö osti veturin ja se laivattiin takaisin Britteihin. Vuonna 1988 veturi vietiin Australiaan ja tuotiin sieltä takaisin vasta vuonna 1990.  Sitten vuonna 1996 vaihtui taas omistaja ja veturi kunnostettiin vuosien 1996-1999 aikana laajamittaisesti noin miljoonalla punnalla (nykyrahassa 2,2 miljoonaa euroa). Ajotoiminta jatkui Britanniassa vuodet 1999-2003, jonka jälkeen omistaja päätyi konkurssiin.

Vuonna 2004 Yorkin rautatiemuseo sai lahjoitusvarojen turvin ostettua veturin kokoelmiinsa. Veturin hankintaa varten museo sai ensin 1.8 miljoonan punnan avustuksen. Museo sai myös kasaan 365 000 puntaa yleisökeräyksestä ja Virgin Trains lahjoitti toiset 365 000 puntaa. Yksityisiä lahjoituksia tuli vielä 60 000 puntaa. Veturin ostohinta lie ollut siten 2,59 miljoonaa puntaa - nykyrahassa se on 4,5 miljoonaa euroa.

Veturi kunnostettiin taas ajokelpoiseen kuntoon reilun kymmenen vuoden aikana ja siihen upposi rahaa 4,2 miljoonaa puntaa eli noin 5,3 miljoonaa euroa.