Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Radat ja laitteet => Aiheen aloitti: Matti Latva-Pirilä - Toukokuu 21, 2016, 19:07:23



Otsikko: Hakkilan rata
Kirjoitti: Matti Latva-Pirilä - Toukokuu 21, 2016, 19:07:23
Hakkilan radan tasoristeyksien turvalaitteet on poistettu käytöstä viime viikolla. Olikohan radan liikenne nyt sitten siinä?
Toukokuun alkupuolella on vielä muutamia öinä ja päivinä havaittu työjunia radalla.


Otsikko: Vs: Hakkilan rata
Kirjoitti: JSL - Toukokuu 21, 2016, 21:07:53
Puretaan koska tilalle rakennetaan taloja.


Otsikko: Vs: Hakkilan rata
Kirjoitti: Henri Hovi - Toukokuu 26, 2016, 22:42:53
Radalla suoritetut työt ovat olleet pölkynvaihtoa. Tutkin rataa viime sunnuntaina ja totesi noin joka neljännen pölkyn olevan upouusi ja ruuveissa näkyi kiristimen jäljiltä ruostetta vailla ollutta metallia. Myös tasoristeyksistä Tikkurilantie, Jokiniementie ja maalitehtaan raiteen kummajainen olivat päällä, Santaradantien tr:llä asti en käynyt.

Tänään tämän kirjoituspäivänä "hakkilainen" kulki taas, montulle meni Tka mukanaan muutama sepelivaunu ja entisaikojen hakkilaisista muistuttava avovaunu lastina terästä, eli kiskoja.

Näiden havaintojen perusteella radan lakkautus näyttää epätodennäköisemmältä kuin aikoihin, eikä siitä ole mitään kuulunutkaan kaupungilta tai Liikennevirastolta.

Rakennuksia Hakkilan radan linjaukselle ei voida rakentaa oikeastaan minnekään muualle paitsi aivan alkupäähän. Uusi rakennettu kortteli Tikkurilantien varressa on pultannut korttelijaon pitkäksi aikaa Väritehtaanpolun ja Tikkurilantien ylikäytävien välillä radan pysymistä suosivaksi. Joen varrella taas Jokiniementien ja joen välissä on tilaa niin vähän, ettei siihen mahdu radan purkamisenkaan jälkeen rakennuksia ja se näkyy olevan ulkoilualueena kaavassa. Vesistöjen välittömään läheisyyteenhän ei pääkaupunkiseudulla yleensä rakenneta. Maarinkunnan pelto on sekin ulkoilualueena ja Santaradantien toinen puoli muutetaan Keskon uusien varastojen viemää ulkoilualuetta korvaavaksi. Santaradantien ylikäytävän ja Tikkurilantien sillan välillä taas voimalaa, asuntoja ja liiketilaa on jo käytännössä radalle asti ja toinen puoli on ollut muutaman vuoden rakennuskonevuokraamon käytössä ilmeisen pysyvällä tavalla alueen suurista maansiirtotöistä päätellen. Montussa olisi toki mahdollista tehdä halleja lisää ratapihan tilalle, mutta montussa on useita tyhjiä tontteja nykyiselläänkin muualla kuin ratalinjalla.

Jos rata lakkaa, pohjasta tullee pääosin erilaisia viheralueita, ei rakennustontteja.


Otsikko: Vs: Hakkilan rata
Kirjoitti: Henri Hovi - Toukokuu 29, 2016, 16:43:25
Aiempaan vielä lisähavainto: maalitehtaan raiteen vaihde on poistettu ratatöiden yhteydessä.


Otsikko: Vs: Hakkilan rata
Kirjoitti: Henri Hovi - Syyskuu 03, 2016, 15:00:27
Jotta minun sepustuksiani Hakkilan radan tilasta ei tarvise niellä sellaisenaan, tulipa otettua liikkuvaa kuvaa Hakkilan ratatöistä 14.6.2016:
https://www.youtube.com/watch?v=a7OAJV4x4yU


Otsikko: Vs: Hakkilan rata
Kirjoitti: Marko Anttila - Maaliskuu 15, 2021, 16:01:02
Hakkilan rata on haava kaupungille: Helsingin Sanomat 15.3.2021 (en lisää linkkiä kun ei näy julkisesti)
"Vantaa|HS Vantaa
Vantaa on yrittänyt päästä jo vuosikymmeniä eroon ”avohaavasta” – Kasvavaa Tikkurilaa halkoo haamurata, jota käytetään muutaman kerran kesässä
Uudessa yleiskaavassa Tikkurila–Hakkila-radan paikalla sijaitsisi asuntoja ja työpaikkoja.
"


Otsikko: Vs: Hakkilan rata
Kirjoitti: Mika Hakala - Maaliskuu 15, 2021, 17:05:26
Tiivistelmä tuosta oleellisena:

Vantaan kaupunkin haavailee rata-aluen muuttamisesta asunnoiksi ja työpaikoiksi. Vastaavasti Väylävirasto taas pitää rataa tärkeänä. Viraston rataisännöitsijä kertoo Hakkilassa säilytettävän sepeliä, pölkkyjä, kiskoja yms. materiaalia ja työkaluja Pääradan kunnossapitoon. Tilaa varastointiin ei ole alueellisesti muualla saatavissa.
Pääradan kunnossapito tapahtuu yleensä sulan aikaan, siksi liikennettäkin on yleensä vain kesäisin.

Feonin (Ex. Kontinon) luottopäällikkö kertoo, että kuljetukset muuttuivat kannattamattomaksi, kun Helsingin satama muutti Vuosaareen. Vuosaaresta juna olisi kuulemma pitänyt käännyttää Riihimäellä ja paikallisliikennenteen vilkkauden vuoksi kuljetukset tapahtuivat yöaikaan.