Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Ulkomaat => Aiheen aloitti: Uwe Geuder - Toukokuu 24, 2016, 22:13:23



Otsikko: Yö- ja autojunien loppu Saksassa
Kirjoitti: Uwe Geuder - Toukokuu 24, 2016, 22:13:23
Deutsche Bahn lopettaa makuuvaunuliikenteen kokonaan tämän vuoden lopussa. Toivo elää vielä, että itävaltalainen ÖBB jatkaa joitakin linjoja. Sillä on jo nyt yöjunia Saksassa.

Viimeinen autojuna kulkee jo lokakuun lopussa, niitä on enää 2 Saksan sisällä. Aikaisemmin pääsi Välimerelle asti.

http://www.spiegel.de/reise/deutschland/deutsche-bahn-letzter-nachtzug-faehrt-im-dezember-a-1093600.html

http://www.spiegel.de/reise/aktuell/auto-und-nachtzuege-deutsche-bahn-verhandelt-wohl-mit-oebb-a-1066035.html


Otsikko: Vs: Yö- ja autojunien loppu Saksassa
Kirjoitti: Johannes Erra - Toukokuu 26, 2016, 19:08:29
DB:n City Night Line tosiaan loppuu, mutta DB pysyy sekin makuujunabisneksessä rajatussa laajuudessa, tarjoamalla vetovoiman Saksan alueella erinäisille ulkomaalaisille makuujunayhteyksille.

Näitä ovat:

- Pariisi - Frankfurt - Berliini - Moskova (RZD)
- Berliini - Praha - Breclav - Wien / Budapest (CD)

ÖBB säilyttänee nykyiset yhteytensä, joiden täydennykseksi se ottanee vastuulleen makuujunat Münchenistä Italiaan, ja ennakkotietojen mukaan myös joitakin muita yhteyksiä. Tällaisina on mainittu ainakin Hampuri - Zürich ja Düsseldorf - Innsbruck. Nähtäväksi tietysti jää, toteutuvatko nämä todella. ÖBB:n palveluilla ei ole käsittääkseni enää mitään tekemistä DB:n kanssa, mutta DB ei myöskään suhtaudu ÖBB:n bisnekseen negatiivisesti. On mahdollista, että DB myy viimeiset makuuvaununsa ÖBB:lle oman liikenteensä päättyessä.