Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Radat ja laitteet => Aiheen aloitti: Vesa Höijer - Kesäkuu 13, 2016, 16:17:47



Otsikko: Suomen rautatieverkko - tarvitaanko uusia ratoja?
Kirjoitti: Vesa Höijer - Kesäkuu 13, 2016, 16:17:47
(https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/49/Finnish_railroad_network-fi.svg/409px-Finnish_railroad_network-fi.svg.png)
https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_rataverkko#/media/File:Finnish_railroad_network-fi.svg (https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_rataverkko#/media/File:Finnish_railroad_network-fi.svg)

Tuota karttaa kun katsoo, Jyväkylä-Pori-rata tuntuu aika tarpeettomalta. Jos vihreät radat saataisiin pidettyä liikennöitynä ja pari ruskeaa takaisin käyttöön, ei taida junaliikenteelle olla enempää kysyntää?


Otsikko: Vs: Suomen rautatieverkko - tarvitaanko uusia ratoja?
Kirjoitti: Ari-Pekka Lanne - Kesäkuu 13, 2016, 17:01:35
Uudestakaupungista Raumalle ja edelleen Poriin olisi aika taktinen. Eli "URPO-rataa" haikaillaan. Lyhentäisi mukavasti Tku-Rma-Pri -välimatkoja rautateitse, mitä voisi hyödyntää yhtä hyvin niin matkustaja- kuin tavaraliikenteessäkin.


Otsikko: Vs: Suomen rautatieverkko - tarvitaanko uusia ratoja?
Kirjoitti: eemeli113 - Kesäkuu 13, 2016, 18:27:46
Tuossa kartassa on selitettynä:
Vihreällä matkustajaliikenteen radat
Ruskealla tavaraliikenteen radat
Harmaalla lakkautetut ja puretut (?) radat
Sinisellä leveäraiteinen museorata

Ruskealla merkitty on siis liikenteessä olevaa osuutta

*****

Toive olisi saada tietenkin saada uusia ratoja pitkin maata, kuten vaikka Pohjanmaan rantarata Turusta Ouluun, mutta eiköhän ensin olisi parempi saada edes turhat radat käyttöön ennen kuin mitään uusia turhia rakennetaan.


Otsikko: Vs: Suomen rautatieverkko - tarvitaanko uusia ratoja?
Kirjoitti: Vesa Höijer - Kesäkuu 13, 2016, 19:09:17
Helsinki-Porvoo-Loviisa-Kotka-Hamina?


Otsikko: Vs: Suomen rautatieverkko - tarvitaanko uusia ratoja?
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Kesäkuu 14, 2016, 01:38:34
Murmanskista lienisi ihan fiksua päästä Tornioon/Haaparantaan, eli Sallan rata käyttökuntoon. Tulisi Lappiinkin lisää tekemistä ihmisille.


Otsikko: Vs: Suomen rautatieverkko - tarvitaanko uusia ratoja?
Kirjoitti: Jukka Voudinmäki - Kesäkuu 14, 2016, 05:52:37
Tuossa kartassa on selitettynä:
Vihreällä matkustajaliikenteen radat
Ruskealla tavaraliikenteen radat
Harmaalla lakkautetut ja puretut (?) radat
Sinisellä leveäraiteinen museorata

Ruskealla merkitty on siis liikenteessä olevaa osuutta

*****

Toive olisi saada tietenkin saada uusia ratoja pitkin maata, kuten vaikka Pohjanmaan rantarata Turusta Ouluun, mutta eiköhän ensin olisi parempi saada edes turhat radat käyttöön ennen kuin mitään uusia turhia rakennetaan.

Juuri näin. Suurin tarve nykyisessä tilanteessa olisi sellaiselle rautatieliikenneoperaattorille, joka hyödyntäisi nykyisen rataverkon ja joka ei hinnoittelisi palvelujaan siten, että rahdit ajetaan rekoilla ja ihmiset linja-autoilla tai omilla yksityisautoillaan.

Rakennetaan uudet radat vasta sitten, kun todetaan niille olevan käyttäjä - tai mielellään käyttäjiä.



Otsikko: Vs: Suomen rautatieverkko - tarvitaanko uusia ratoja?
Kirjoitti: Juhana Nordlund - Kesäkuu 14, 2016, 08:44:47
Aika iso osa valtakunnallisesta rataverkosta on rakennettu varsin kauan sitten. Joko noin 100 tai selkeästi yli 100 vuotta sitten. Selvää on, että nykyiset tarpeet ovat tai ainakin voivat olla jokseenkin toisenlaisia verrattuna vuosikymmenien takaisiin tarpeisiin.

Siitä huolimatta, että osa nykyisistä radoista on olemattomalla käytöllä tai jopa tarpeettomia, voisi olla tarvetta joillekin yksittäisille uusille radoille. Viimeksi mainittuja voisivat olla esimerkiksi jotkin uudet oikoradat muutamien keskuksien välillä tai mahdollisesti teollisuuden tarpeisiin rakennettavat raideyhteydet (esim. kaivoksille).


Otsikko: Vs: Suomen rautatieverkko - tarvitaanko uusia ratoja?
Kirjoitti: Rainer Silfverberg - Kesäkuu 14, 2016, 09:59:28
- Pasila-Töölö-Keskusta-Hakaniemi-Pasila (Pisara)
- Helsinki-Kotka
- Helsinki-Tallinna. Aluksi junalauttana ja sitten ratana.
- Turku-Maarianhamina (-Norrtälje)
- Kolari-Kilpisjärvi (-Tromssa)
- Karjaa-Billnäs-Fiskars (kapearaiteinen museorata rantaradan vanhaa penkkaa pitkin)

- erinäisiä raitiotie ja metroratoja Helsingin, Turun ja Tampereen seuduille



Otsikko: Vs: Suomen rautatieverkko - tarvitaanko uusia ratoja?
Kirjoitti: Teppo Niemi - Kesäkuu 14, 2016, 11:42:24
1524 mm uutta rartaverkkoa ei tarvita. Rakennettakoon kaikki uudet radan raideleveydelle 1435, niin Rajamäkikin olisi tyytyväinen... (Koska tällöin hänen hokema mantra toteutuu)

1524 mm raideleveyden verkkoa ylläpidetään vain jos sillä on rittävästi liikennettä tiettymäärä junatonnikilometrejä vuodessa)