Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Uutiset => Aiheen aloitti: Kimmo T. Lumirae - Kesäkuu 26, 2016, 12:48:11



Otsikko: Suurpalo Norrbottenin rautatiemuseossa
Kirjoitti: Kimmo T. Lumirae - Kesäkuu 26, 2016, 12:48:11
Kerätkää ruotsinkieltä paremmin taitavat tarkempaa infoa. Palo on ollut ilmeisen suuri ja tuhoisa.

http://www.kuriren.nu/nyheter/lulea/polisen-ger-senaste-nytt-angaende-storbranden-8895940.aspx
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/


Otsikko: Vs: Suurpalo Norrbottenin rautatiemuseossa
Kirjoitti: Kimmo T. Lumirae - Kesäkuu 26, 2016, 14:50:32
Niukat lisätiedot kertovat, että museo on kunnossa mutta museojunien varastohalli kalustoineen on palanut totaalisesti ja tuhopolttoakin epäillään.


Otsikko: Vs: Suurpalo Norrbottenin rautatiemuseossa
Kirjoitti: Antero Airola - Kesäkuu 26, 2016, 15:31:28
Lisätietoja Svenska Järnvägsklubbenin keskustelusivulta http://www.sjk.se/65/postvagnen.html
Otsikkona Malmbanans Vänner hårt drabbade


Otsikko: Vs: Suurpalo Norrbottenin rautatiemuseossa
Kirjoitti: Jouni Hytönen - Kesäkuu 26, 2016, 17:15:52
Alueelta on löytynyt bensiinikanistereita eli tuhopolttoepäilykset vahvistuvat:

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/misstanker-mordbrand

Hallissa oli ilmeisesti 600 raidemetrin mitalta kalustoa kolmella raiteella yhteensä. Korvaamatonta kalustoa on palanut. Palokunta ei voinut muuta kuin antaa palon palaa valvotusti loppuun.


Otsikko: Vs: Suurpalo Norrbottenin rautatiemuseossa
Kirjoitti: Iiro Laiho - Kesäkuu 27, 2016, 12:02:29
Onko muuten Suomessa museorautatiekaluston säilytystiloissa käytössä mitään automaattisia sammutusjärjestelmiä?


Otsikko: Vs: Suurpalo Norrbottenin rautatiemuseossa
Kirjoitti: Jouni Hytönen - Kesäkuu 27, 2016, 12:34:04
Palossa tuhoutui kolme veturia, 16 henkilövaunua, 17 tavaravaunua ja yhdeksän moottoriresiinaa/pienkalustoa. Päälle vielä varaosia säilytettyyn kalustoon.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/brand-forstorde-500-meter-veterantag


Otsikko: Vs: Suurpalo Norrbottenin rautatiemuseossa
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Kesäkuu 27, 2016, 13:48:33
Eli paloiko tässä nyt käytännössä koko Ruotsin rautatiehistoria?


Otsikko: Vs: Suurpalo Norrbottenin rautatiemuseossa
Kirjoitti: Juha Kutvonen - Kesäkuu 27, 2016, 14:08:29
Eli paloiko tässä nyt käytännössä koko Ruotsin rautatiehistoria?

Ei nyt sentään, mutta varsinkin malmiradan historialliseen kalustoon palo teki suuren loven.

http://www.nbjvm.se/sv/fordon


Otsikko: Vs: Suurpalo Norrbottenin rautatiemuseossa
Kirjoitti: Johan-Antti Wahlstén - Kesäkuu 29, 2016, 17:03:56
Varsin lohduttomalta näytti entinen tyskmagasinen vastarannalta katsottuna.


Otsikko: Vs: Suurpalo Norrbottenin rautatiemuseossa
Kirjoitti: Juha Riihimäki - Heinäkuu 06, 2016, 14:12:48
Muistelen että oppaani Jan vierailulla tuonne kertoi, että alue on alkuperäinen Luleån satama ja valtava makasiini on siinä sen takia, edelleen lähellä rantaa. Kun menimme massiiviseen makasiiniin sisään, oli se tupaten täynnä aarteita aiemmalta 100 vuodelta. Tuolloin raidepituudesta suurimmalla osalla oli kaksitelisiä matkustajavaunuja, hyvin montaa sorttia. Siinä taisivat palaa mukana myös lähes 100 vuotta vanhat isot nikkelikadmium-akut, joita siellä myös säilytettiin.

Massiivinen menetys jälkipolville. :(

Alla kuva yhdestä sympaattisesta sisällä säilytetystä vaihtoveturista, joita ei ole kovin montaa muuta kai jäljellä ihan samanlaista.
(http://bonbytes.eu/swe/swe_vintage_sj_z3_1_177_lulea_2013_1000.jpg)


Otsikko: Vs: Suurpalo Norrbottenin rautatiemuseossa
Kirjoitti: Juha Riihimäki - Heinäkuu 06, 2016, 14:17:46
Tässä kuva myös förre detta NiCd-akuista.
(http://bonbytes.eu/swe/swe_vintage_nicdbatterie_1_180_lulea_2013_1000.jpg)


Otsikko: Vs: Suurpalo Norrbottenin rautatiemuseossa
Kirjoitti: Kimmo T. Lumirae - Heinäkuu 06, 2016, 14:20:47
Mihin noita akkuja käytettiin? Mikä tuon vaihtoveturin littera on; alustassa on huomattavan paljon Köf:iä?


Otsikko: Vs: Suurpalo Norrbottenin rautatiemuseossa
Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Heinäkuu 06, 2016, 14:39:29
Mikä tuon vaihtoveturin littera on; alustassa on huomattavan paljon Köf:iä?

Z3?


Otsikko: Vs: Suurpalo Norrbottenin rautatiemuseossa
Kirjoitti: Juha Riihimäki - Heinäkuu 07, 2016, 12:20:19
Joo ilmeisesti Z3: http://www.4rail.net/reference_sweden_gallery2_diesellocos.php#vint_sj_z3 (http://www.4rail.net/reference_sweden_gallery2_diesellocos.php#vint_sj_z3)

Jollain brittitutulla oli kuva melkein samanlaisesta (kun alkaa katsoa tarkemmin niin eroja jostain syystä löytyy monesti) jostain Tukholman läheltä (Märsta?) viime kesältä. Laitteen menestys on kuitenkin harmillista, tietenkin museoarvon takia, mutta myös siitä syystä että sitä ilmeisesti käytettiin paikallisesti siirtotöihin / se oli ajokuntoinen. 

Jan kertoi että NiCd-akut olivat käytössä yhdessä vajassa olevista matkustajavaunuista...joten jos muistakin on tällaisia pöllähtänyt ilmoille tulipalossa, niin ympäristö ja vesistö vieressä on nyt saastunut. NiCd-teknologia on muuten keksitty Ruotsissa, mikä selittää miten akut voivat olla noin vanhoja: https://sv.wikipedia.org/wiki/Waldemar_Jungner (https://sv.wikipedia.org/wiki/Waldemar_Jungner)


Otsikko: Vs: Suurpalo Norrbottenin rautatiemuseossa
Kirjoitti: Kimmo T. Lumirae - Heinäkuu 07, 2016, 23:05:19
Z3 näyttääkin olevan Deutzin valmistama veturi vuodelta 1953. Tavallaan enemmän kuin saksalaista Köf:iä tuo Z3 muistuttaa kotoista Otsoamme: samankaltainen alusta ja Deutzin ilmajäähdytteinen v-kahdeksikko. Mitat ja painot ovat myös Otso 1:n kanssa samaa luokkaa.


Otsikko: Vs: Suurpalo Norrbottenin rautatiemuseossa
Kirjoitti: Johan-Antti Wahlstén - Syyskuu 14, 2016, 06:23:45
MBV:n arkistoon on ilmestynyt sivu, jossa kerrotaan tarkemmin asiasta:

http://malmvagn.se/arkiv/sho.php?id=1044


Otsikko: Vs: Suurpalo Norrbottenin rautatiemuseossa
Kirjoitti: Juha Riihimäki - Syyskuu 14, 2016, 07:16:38
Todella dramaattisen näköistä jälkeä, iso menetys Ruotsin suurimmalle rautatiemuseolle  :(

Näköjään joukossa oli myös ihan ainutlaatuisen oloisia laitteita. AB7:ja, Z43:ia ja moottoriresiinoja on onneksi Ruotsi pullollaan edelleen. Mutta mistä löytyisi esim. toinen D-30?