Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Ulkomaat => Aiheen aloitti: Timo Valtonen - Syyskuu 17, 2009, 13:26:09



Otsikko: Elektriraudteen kalustohankinnat
Kirjoitti: Timo Valtonen - Syyskuu 17, 2009, 13:26:09
Virolainen Elektriraudtee http://www.elektriraudtee.ee/ on ilmoittanut hankkivansa uutta kalustoa tarjouskilpailun tuloksena. Kilpailussa nyt ovat jäljellä kolme valmistajaa: Stadler Bussnang AG, Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A sekä Alstom Transport Germany GmbH. Kaluston on suunniteltu olevan liikenteessä vuonna 2013.

http://rus.delfi.ee/daily/business/v-estonii-poyavyatsya-novye-poezda.d?id=25726859&l=fplead
http://www.epl.ee/artikkel/478093


Otsikko: Vs: Elektriraudteen kalustohankinnat
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Syyskuu 17, 2009, 21:18:30
Mihinkäs tuo noista kolmesta keskimmäinen on aiemmin junia toimittanut? Millaisia ovat?


Otsikko: Vs: Elektriraudteen kalustohankinnat
Kirjoitti: Topi Lajunen - Syyskuu 17, 2009, 21:42:12
Mihinkäs tuo noista kolmesta keskimmäinen on aiemmin junia toimittanut? Millaisia ovat?

No ainakin Suomeen. Ovat sellaisia eteisten ja niiden välisten matkustajaosastojen osalta matalalattiaisia. Käytetään esimerkiksi R- ja Z-junissa, ja osittain muillakin pääkaupunkiseudun lähiliikenteen linjoilla.

;)

No, tämän tarpeettoman huumoroinnin jälkeen tulee todeta, että CAF taisi olla Sm4-yksiköissä vain kokoonpanijan asemassa, varsinaisen taustapirun ollessa Fiat (ja myöhemmin yritysostojen kautta Alstom).


Otsikko: Vs: Elektriraudteen kalustohankinnat
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Syyskuu 18, 2009, 00:35:49
No sittenhän tuolla firmakokoonpanolla pistetään lahden eteläpuolelle Suomen kaluston hybridiversio:
Kaksivaunuinen yksikkö, jonka toinen vaunu on Sm4:stä ja toinen Sm5:stä.


Otsikko: Vs: Elektriraudteen kalustohankinnat
Kirjoitti: Joni Lahti - Syyskuu 18, 2009, 12:35:34
Tässä lyhyesti Eesti päevalehen jutta asiasta eilen:

”Rong nagu üks pikk tuub”. Näin sanoo Kuldar Väärsi Elektriraudteelle tulevasta uudesta junatyypistä. Tarjouspyyntö on mennyt kolmelle valmistajalle ja päätös tehtäneen jo tulevana tammikuussa.

Junien idea on eurooppalainen, juna on sisältä avoin ja yhtenäinen. Vaunuun noustaan suoraan ilman eteisosastoa. Juna muodostuu yksiköistä, joita voidaan liittää tarpeen mukaan yhteen. Istuimet ovat pehmeät, vaunut ilmastoituja ja yksikössä on WC, jota lähiliikenteessä saavat käyttää invalidit ja lapsiperheet. Vessasta löytyy jopa pyörätuolin ja lastenvaunujen kiinnitin.

Uusiin kaukoliikenteen dieseljuniin tulee ensimmäiseen luokkaan tulee säädettävät istuimet, 220 V pistokkeet ja internetmahdollisuudet. Vaunuihin asennetaan myös juoma- ja pulla-automaatit.

Koska junat ovat matalalattiamallia, rakentaa EVR Infra niitä varten noin puolimetriä nykyisiä matalammat laiturit. Kuvassa eräs mahdillinen malli.

Juttu kokonaan EPL 17.9.2009 http://www.epl.ee/artikkel/478093


Otsikko: Vs: Elektriraudteen kalustohankinnat
Kirjoitti: Joni Lahti - Syyskuu 18, 2009, 13:00:33
Pahus, pistin turhaan tuon EPL:n linkin. Sehän on jo tuolla Timon viestissä.


Otsikko: Vs: Elektriraudteen kalustohankinnat
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Syyskuu 18, 2009, 13:15:08
yksikössä on WC, jota lähiliikenteessä saavat käyttää invalidit ja lapsiperheet. Vessasta löytyy jopa pyörätuolin ja lastenvaunujen kiinnitin.

Viron kielen verbi "saada" kääntyy suomeksi muotoon "voida".
Eli itse asiassa oikea käännös olisi "voivat", ei "saavat". Vessan käyttöä ei ole rajoitettu invalideihin ja lapsiperheisiin.
Viron kielen saada-verbi tulkitaan Suomessa usein väärin. Kun sanotaan, että etelä-Virossa ei saa katsoa Suomen televisiota, kyse ei ole mistään oudosta laista, vaan siitä että televisiot ovat siellä yksinkertaisesti liian kaukana Suomesta napatakseen Suomen signaalia. Niillä ei siis voi katsoa Suomen telkkaria.


Otsikko: Vs: Elektriraudteen kalustohankinnat
Kirjoitti: Joni Lahti - Syyskuu 18, 2009, 14:45:52
Aivan, taas sama kuoppa. Aikoinaan Tartossa ihmettelinkin, kun sanoivat, ettei "saa" katsoa Suomen TV:ta. Hm, olisi se neukkuaikana voinut olla tottakin. Tosin muusta oli kysymys. Näitä eksytyssanoja riittää.

Virke ”Seda saavad kasutada puudega inimesed ja seal on ratastooli või lapsevankri kinnitamise koht” on ymmärrettävä kuten Tuukka sanoi niin, että ”sitä [vessaa] voivat käyttää ”vajaat” (tai mitähän tuo puutteelliset olisivat) ihmiset ja siellä on pyörätuolin tai lastenvaunun kiinnityspaikka tai kiinnitin tai jotain sinne päin”.  Noin se pitäisi mennä.

Tänä aamuna luki EPL:n onlinessa uutisen ingressissä: "Täna hommikul hukkus Tallinnas Lilleküla raudteejaama lähistel Kristiine viadukti juures rongi alla jäänud mees." Eihän siinä viaduktin kohdalla tietenkään vettä ollut, mihin olisi päässyt junan alle hukkumaan, vaan kyllä se meni aivan tavanomaista tapaa noudattaen.