Otsikko: Mitä mahtaisi maksaa vetopalvelu Helsingistä Varsovaan? Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Syyskuu 01, 2016, 01:16:29 Mulla ei ole tällaiselle vielä vuosiin mitään oikeaa tarvetta. Eikä todennäköisesti ikinä. Mutta kiinnostaapa:
Olen pyöritellyt päässäni mahdollisuutta vuokrata esim. UZ:lta pari matkustajavaunua (ja ravintolavaunu?) ja kiskoa niillä jollain verukkeella joku tuttavaporukka esim. Helsinki-Pietari-Varsova tai miksei vaikka Helsinki-Pietari-Madrid. Löysin tiedon, että 10 kokonaisen makuuvaunun vuokraaminen ja kuljettaminen suunnilleen Helsinki-Oulu -väliä vastaava matka Ukrainan sisällä (Kiova-Lviv) olisi vuonna 2011 maksanut n. 63000 hrivnaa, eli silloisella kurssilla jotain 6000-7000 euroa. Tuo on yllättäen vielä ihan siedettävän maksettavissa oleva hinta ja vaunuryhmän hinnan ei luulisi kummemmin kasvavan siitä, että se liitetään jonkun muun junan tai pelkän veturin perään. Nykyään toki Ukrainan taloustilanne on Venäjän aggression takia "vähän heikossa" jamassa, minkä takia hinta lienee nykyään jotain 100000-150000 hirvnaa, joka nykykurssilla on 3500-5500 euroa. Eli, 10-vaunuisen kupe-vaunuryhmän kustannukset ovat kai suunnilleen arvioitavissa tuosta luvusta - jotain 7000-12000 euroa per 24 tuntia? (Itse varmaan heittäisin yhdeksi tai kahdeksi vaunuista platskartan ja yhdeksi pectopahin, jos mahdollista. Ja jos jostain oikusta koko proggiksen joskus seuraavan 30 vuoden aikana toteutan...) Mitä siis tulee vetokaluston ja rataoikeuksien yhteenlasketuksi hinnaksi 1) Suomessa (FER, HMVY?) 2) Venäjällä 3) ja esim.Latviassa, Puolassa, Saksassa, Ranskassa? Hyvin summittaisetkin luvut olisivat mielenkiintoisia, eli melko epätarkkakin vastaus tyyliin "1000-5000 euroa per 10 tuntia" on jo ihan hyödyllinen. Sattuuko joku tietämään? Kokonaismatkahan esim. Varsovaan olisi 1500 km, matka-aika ehkä jotain 30-40 tunnin luokkaa. Sitä lännemmäksi ei mukavilla leveillä vaunuilla päässe? Iso osa matkasta varmaan menisi järkevällä aikataulusuunnittelulla jonkun muun junan kyydissä, mutta paljon joutuisi menemään omallakin vedolla, etteivät seisonta-ajat kävisi mahdottomiksi. En viitsi tällä vaivata varsinaisia junayhtiöitä, vaan juttelen täällä foorumin puolella, koska: 1) Ei ole itsellä mitään konkreettista suunnitelmaa tällä vuosikymmenellä tällaista toteuttaa. 2) Muitakin foorumilaisia saattaa kiinnostaa. Vastaukset kiinnostavat sekä ammattilaisilta, että vain ihan vähän asiaa ymmärtäviltä harrastajilta :) Otsikko: Vs: Mitä mahtaisi maksaa vetopalvelu Helsingistä Varsovaan? Kirjoitti: Rainer Silfverberg - Syyskuu 01, 2016, 07:50:24 Kannattaisiko sittenkin vaunuryhmän vuokraamista RZD:ltä tai PKP:ltä ja vain Pietari-Varsova välille, niin että matkustajat menevät ensin Allegrolla Pietariin? Tai vaihtoehtoisesti ajaa se juna Tallinnasta Varsovaan? Tietysti ymmärrän että jos haluaa tehdä rautatiehistoriaa niin silloin juna Helsingistä asti olisi ainutlaatuinen tapahtuma.
Leveäprofiilivaunuilla pääsee muuten ainakin Berliiniin ja Prahaan, mahdollisesti Budapestiin ja Wieniikin asti. Otsikko: Vs: Mitä mahtaisi maksaa vetopalvelu Helsingistä Varsovaan? Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Syyskuu 01, 2016, 11:59:57 Kannattaisiko sittenkin vaunuryhmän vuokraamista RZD:ltä tai PKP:ltä ja vain Pietari-Varsova välille, niin että matkustajat menevät ensin Allegrolla Pietariin? Tai vaihtoehtoisesti ajaa se juna Tallinnasta Varsovaan? Tietysti ymmärrän että jos haluaa tehdä rautatiehistoriaa niin silloin juna Helsingistä asti olisi ainutlaatuinen tapahtuma. Leveäprofiilivaunuilla pääsee muuten ainakin Berliiniin ja Prahaan, mahdollisesti Budapestiin ja Wieniikin asti. Berliiniin ei enää pääse. DB on uusinut reitin asemalaiturit saksalaisen ulottuman mukaisiksi. |