Otsikko: Forssa-Humppila-radan sähköistäminen? Kirjoitti: Petri Sallinen - Lokakuu 15, 2016, 09:08:22 Kansallisarkistossa näyttäisi olevan mielenkiintoinen mappi (en ole lukenut mappia). Sen sisältöä kuvataan seuraavasti:
"Tasavirtajärjestelmän valitseminen rataosalla Viipuri-Elisenvaara-Lappeenranta-Siilinjärvi, tarjous Brown Boveri moottorivaunut ja veturit; Kustannusarvio muuttaja- ja muuntoasemista, vahvavirtajärjestelmän valitseminen kyseiselle rataosalle; Liikkuvan kaluston lämmitys, junaluetteloita, kustannusarvioita vaunujen lämmityksestä, 1928-1929; Tarjous 5 kw:n turbogeneraattorista, 1932, määrärahan myöntäminen veturi- ja junavalaistukseen tarvittavaa turbiinigeneraattorien koetuslaitetta varten, 5 piirustusta, 1935; Jokioinen-Forssa Rautatieosakeyhtiön tarjouspyyntö käyttövalmiin kapearaidetankkiveturin hankintaan matkustaja- ja tavaravaunujen vetoon, laskelmia Humppila-Forssa-rataosan osittaisesta sähköistämisestä matkustajaliikenteelle, laskelmia matkan nopeuden ja tehon graafisesta määräämisestä sähköradoilla ym., 1937--1941." Tämä ilmeisesti tarkoittaa sitä, että Humppila-Forssa-rataosalle on joskus suunniteltu osittaista sähköistämistä. Tässä hyvä aihe rautatiehistoriasta kiinnostuneille. Mapin arkistotiedot ovat seuraavat: Arkistotiedot Arkistonmuodostaja: Rautatiehallitus. Koneosasto Arkisto: Rautatiehallituksen koneosaston sähköteknillisen toimiston arkisto - Sarjat Sarja: H SISÄLLÖN MUKAAN JÄRJESTETYT ASIAKIRJAT Sarja: He Sähköistykseen ja sähköisen liikkuvan kaluston hankintaan liittyvät asiakirjat Otsikko: Vs: Forssa-Humppila-radan sähköistäminen? Kirjoitti: Johannes Erra - Lokakuu 16, 2016, 17:37:40 Taitaa olla niin, että Suomen rautatiet olisivat nyt kovin eri näköiset, jos toinen maailmansota olisi Euroopassa jäänyt käymättä.
|