Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Radat ja laitteet => Aiheen aloitti: Petri Sallinen - Lokakuu 15, 2016, 09:08:22



Otsikko: Forssa-Humppila-radan sähköistäminen?
Kirjoitti: Petri Sallinen - Lokakuu 15, 2016, 09:08:22
Kansallisarkistossa näyttäisi olevan mielenkiintoinen mappi (en ole lukenut mappia). Sen sisältöä kuvataan seuraavasti:

"Tasavirtajärjestelmän valitseminen rataosalla Viipuri-Elisenvaara-Lappeenranta-Siilinjärvi, tarjous Brown Boveri moottorivaunut ja veturit; Kustannusarvio muuttaja- ja muuntoasemista, vahvavirtajärjestelmän valitseminen kyseiselle rataosalle; Liikkuvan kaluston lämmitys, junaluetteloita, kustannusarvioita vaunujen lämmityksestä, 1928-1929; Tarjous 5 kw:n turbogeneraattorista, 1932, määrärahan myöntäminen veturi- ja junavalaistukseen tarvittavaa turbiinigeneraattorien koetuslaitetta varten, 5 piirustusta, 1935; Jokioinen-Forssa Rautatieosakeyhtiön tarjouspyyntö käyttövalmiin kapearaidetankkiveturin hankintaan matkustaja- ja tavaravaunujen vetoon, laskelmia Humppila-Forssa-rataosan osittaisesta sähköistämisestä matkustajaliikenteelle, laskelmia matkan nopeuden ja tehon graafisesta määräämisestä sähköradoilla ym., 1937--1941."

Tämä ilmeisesti tarkoittaa sitä, että Humppila-Forssa-rataosalle on joskus suunniteltu osittaista sähköistämistä. Tässä hyvä aihe rautatiehistoriasta kiinnostuneille. Mapin arkistotiedot ovat seuraavat:

Arkistotiedot

Arkistonmuodostaja: Rautatiehallitus. Koneosasto
Arkisto: Rautatiehallituksen koneosaston sähköteknillisen toimiston arkisto - Sarjat
Sarja: H SISÄLLÖN MUKAAN JÄRJESTETYT ASIAKIRJAT
Sarja: He Sähköistykseen ja sähköisen liikkuvan kaluston hankintaan liittyvät asiakirjat


Otsikko: Vs: Forssa-Humppila-radan sähköistäminen?
Kirjoitti: Johannes Erra - Lokakuu 16, 2016, 17:37:40
Taitaa olla niin, että Suomen rautatiet olisivat nyt kovin eri näköiset, jos toinen maailmansota olisi Euroopassa jäänyt käymättä.