Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Eljas Pölhö - Lokakuu 16, 2016, 20:47:50



Otsikko: Suurin akselipaino
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Lokakuu 16, 2016, 20:47:50
Suurimmat akselipainot: Suurin höyryvetureiden akselipaino näyttää olleen Chesapeake & Ohio -yhtion H-8 ("Allegheny") sarjan veturin yhdellä valmistussarjalla: kuuden vetoakselin keskimääräinen akselipaino oli 38,1 tonnia. Virginian Railwayn vastaavien vetureiden kokonaispaino tendereineen oli hieman suurempi, mutta kitkapaino oli C&O:n vetureilla suurempi (228,6 tonnia).

Tuohon aikaan C&O:n suurin kiskopaino oli 131 lb per yd (65,0 kg/m) ja sillä oli kiskotettu 45,5 % yhtiön 8147 km:n rataverkosta. Ratapölkyt olivat kyllästettyä tammea (178x229x2590 mm) ja alusrakenne kiveä ja kuonaa (slag). Pölkkyjä oli 3020 kpl maililla eli 1875 kpl kilometrillä. Pölkkyjen keskipisteiden väli oli siis 53 cm eli kahden pölkyn välissä oli 21 cm. Ranskassa oli tuohon aikaan 1722 pölkkyä kilometrillä, Neuvostoliitossa 1600-1840 kpl ja Ruotsissa 1450 kpl.


Otsikko: Vs: Suurin akselipaino
Kirjoitti: Teemu Saukkonen - Lokakuu 17, 2016, 10:01:15
Ovatko nuo US Tonneja vain metrisiä? American rails näyttää suuren tuntuisia tonnilukuja, ne olivatkin niitä US tonneja. Tosin näkyy olevan metrisinäkin aika massiivisia lukuja... http://www.american-rails.com/alco-c855.html
Olenko muuten laskenut jotain väärin verratessani tuota monsteria Sr3:een, ei tunnu uskottavalta että lähes 3 kertaa painavammassa veturissa olisi vain vähän suurempi vetovoima 8-akselisuudesta huolimatta (484 vs 350 kN).


Otsikko: Vs: Suurin akselipaino
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Lokakuu 17, 2016, 12:05:41
Otin veturin tiedot ruotsalaisesta Nils Ahlbergin 1954-55 kirjoittamasta artikkelisarjasta olettaen, että hän on muuttanut arvot eurooppalaisiksi. Nyt tarkastin Virginian 2-6-6-6 (1CC3)-pyörästöisen veturin kitkapainon ja kiloiksi muutettuna se on 224528 kg, joten C&O:n hieman suurempi arvo näyttäisi olevan eurooppalaisia tonneja. Nils Ahlberg on muuntanut vetovoimat ruotsalaisen kaavan mukaisiksi (kerroin 0,65, yhdyskoneet 0,48,  eli sama kuin Suomessa ja sen mukainen vetovoima on 44,2 tonnia (adhesionsfaktor 1:5,87). Jenkkilähde antaa 110200 lb (factor of adhesion 4,49) eli 49,986 eurooppalaista tonnia. Viimeinen C&O:n "Allegheny" poistettiin liikenteestä heinäkuussa 1956 (valmistusvuodet 1940-1944).