Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Santeri Kivioja - Marraskuu 08, 2016, 01:40:47



Otsikko: Säilyykö Suomen rataverkolla ainuttakaan tasoristeystä 100 vuoden päähän?
Kirjoitti: Santeri Kivioja - Marraskuu 08, 2016, 01:40:47
Valtion rataverkolla on Liikenneviraston (http://www.liikennevirasto.fi/rataverkko/tasoristeykset#.WCEP4fl95PY) mukaan yhteensä 2800 tasoristeystä plus yksityisraiteilla on vielä lukuisia lisää. Mitä veikkaatte? Säilyykö yksikään noista tasoristeyksistä tyyliin sadan vuoden päähän? Huoleni ei kohdistu pelkästään oman ikäsukupolven vaan myös tulevaisuuden ikäsukupolvien harrastajiin.


Otsikko: Vs: Säilyykö Suomen rataverkolla ainuttakaan tasoristeystä 100 vuoden päähän?
Kirjoitti: Teppo Niemi - Marraskuu 08, 2016, 08:30:40
Ei säily kuin museoradoilla Suomen rautatieliikenne on ollut ainoana maana Euroopassa lopetettuna silloin jo yli 50 vuotta. Sen nämä suomalaiset erityisolosuhteet saavat aikaan.


Otsikko: Vs: Säilyykö Suomen rataverkolla ainuttakaan tasoristeystä 100 vuoden päähän?
Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Marraskuu 08, 2016, 15:26:57
Eivät ne tasoristeykset harrastajia varten ole olemassa.


Otsikko: Vs: Säilyykö Suomen rataverkolla ainuttakaan tasoristeystä 100 vuoden päähän?
Kirjoitti: Jouni Hytönen - Marraskuu 08, 2016, 15:37:38
Ei ole kyllä pienintäkään pelkoa siitä, että tasoristeykset Suomesta loppuisivat.


Otsikko: Vs: Säilyykö Suomen rataverkolla ainuttakaan tasoristeystä 100 vuoden päähän?
Kirjoitti: Ismo Brockmann - Marraskuu 09, 2016, 10:01:48
Ei säily kuin museoradoilla Suomen rautatieliikenne on ollut ainoana maana Euroopassa lopetettuna silloin jo yli 50 vuotta. Sen nämä suomalaiset erityisolosuhteet saavat aikaan.


Höpö, höpö, aivan turhaa synkistelyä Sinulta, että rautatieliikenne Suomesta loppuisi. Ja mihin olet unohtanut pääkaupunkiseudun lähiliikenteen kehäratoineen ja muine tehtyine ja tehtävine suurine investointeineen? Elämme ainakin tällä hetkellä Suomessa jonkinlaista raideliikenteen buumia ja siitä rautatieliikennekin saa osansa. On selvää, että kaukoliikenteessäkin tulee tapahtumaan muutoksia aikojen saatossa: Varmasti voi käydä niin, että tulevien vuosikymmenten aikana joiltakin radoilta loppuu henkilöliikenne, kun esim. kiskobussit saavattavat elinkaarensa pään, mutta ei välttämättä, mitään ei ole kiveen hakattu. Voi myös käydä niin, että liikennettä kehitetään. Vaikea on ennustaa, on niin monta muuttujaa matkassa, mutta eivätköhän ainakin kaukojunaliikenteen pääyhteysvälit porskuta jossain muodossa 50-100 vuoden kuluttuakin. Ja operaattoreita voi olla muitakin kuin VR.  Ja uuttakin infraa voi olla, esim. ELSA. Ei kannata taantua turhaan synkistelyyn, vaan kannattaa kuitenkin säilyttää realismi, kun asioita pohtii.