Otsikko: Helsingistä pohjoiseen lähtevän kaukojunan lähtöraide 12! Kirjoitti: Teppo Niemi - Syyskuu 25, 2009, 07:23:39 Helsigissä IC43 Ouluun (aikataulun mukainen lähtöaika 7.30) lähti klo 7.52 raiteelta 12 !. Juku kertoo myöhästymisen syyksi "Häiriö liikenteenohjausjärjestelmässä".
Siis mitä. Onko häiriö ollut näpytteelyvirhe komennoissa, jonka seurauksena saatto on tullut raiteelle 12. Runko oli raiteella jo klo 7.36, ja noin 7.45 kerrottiin lähtöriteen muuttumisesta. Mitä todennäköisimmin lähtöraide tiesi Pasilassa lähtöraidetta 5B ja junan kulkua Ilmalan ratapihan kautta, sillä raiteilta 12-19 ei ole suoraa raideyhteytttä pohjoisen kaukoliikenneraiteille (eikä myöskään siis pääradan lähijunaraiteille) Otsikko: Sm4 junilla haastava perjantai aamu Kirjoitti: Marko Vornanen - Syyskuu 25, 2009, 11:34:16 Helsingistä Vantaankoskelle liikennöivän M-junan jarrut hajosivat ja matka katkesi Huopalahden asemalle perjantaiaamuna noin kello 9.10. Vika aiheutti muille junille noin 5 - 10 minuutin myöhästymisiä, kunnes tilanne saatiin VR:n mukaan korjattua noin kello 9.30.
Paikalle tulleen työmatkalaisen mukaan pysähtyneestä jarruvikaisesta junasta lähtevän käryn haistoi jo kaukana aseman ulkopuolella. Aikaisemmin aamulla hajosi Helsingin ja Keravan välillä liikennöivä K-juna, joka jäi pysähdyksiin Pasilan asemalle niin ikään teknisen vian vuoksi. Juna oli lähtenyt Helsingistä kello 6.50. K-junan vian takia yksi I-junapari jätettiin kokonaan pois ja muut myöhästelivät. Liikenne alkoi jälleen sujua noin kello 8.30. Molemmat junat liikennöitiin Sm4 kalustolla. Otsikko: Vs: Sm4 junilla haastava perjantai aamu Kirjoitti: Tuomas Hyökyranta - Syyskuu 25, 2009, 15:36:12 Meinasin ensin kun luin tekstiä, että Samitko siellä hajoilee, eihän ikää ole vanhimmilla kun ~40 vuotta, mutta puputhan ne hajoaa... On se kumma kun ei osata enään tehdä kunnon junia.. :o
Otsikko: Vs: Sm4 junilla haastava perjantai aamu Kirjoitti: Topi Lajunen - Syyskuu 25, 2009, 23:13:44 Aikaisemmin aamulla hajosi Helsingin ja Keravan välillä liikennöivä K-juna, joka jäi pysähdyksiin Pasilan asemalle niin ikään teknisen vian vuoksi. Juna oli lähtenyt Helsingistä kello 6.50. K-junan vian takia yksi I-junapari jätettiin kokonaan pois ja muut myöhästelivät. Liikenne alkoi jälleen sujua noin kello 8.30. Tämän hajoamisen vakavuus ei selvinnyt kaikilke osapuolille riittävän ajoissa, joten Helsingin ja Pasilan välille kerääntyi jono I- ja K-junia. Ainakin seuraava 6:54 lähtenyt I-juna ja 7:00 lähtenyt K-juna joutuivat peräyttämään takaisin Helsingin suuntaan, jotta pääsivät kaukoliikenteen raidetta rikkoutuneen ohi. I-junalta jäi välistä Käpylä, molemmilta Oulunkylä. Sumplimisesta johtuen tämä 7:00 lähtenyt K-juna jäi 20-25 minuuttia myöhään, ja keräsi Tikkurilan pohjoispuolella mennen tullen kolmen tai neljän junan matkustajat kyytiinsä - tunnelma oli tiivis. 7:10 lähtenyt K-juna taas kulki perässä paikoitellen näköetäisyydellä koko reissun, lähes tyhjänä. :) Koska hetken aikaa kaupunkiradan pohjoisen suunnan junat valtasivat läntisen keskiraiteen kapasiteetin kaukojunilta, ainakin yksi kaukojuna ajatettiin huoltoraiteen, Pasilan "5B":n ja Ilmalan ratapihan kautta Oulunkylään, jossa palasi tutulle reitilleen. Otsikko: Vs: Helsingistä pohjoiseen lähtevän kaukojunan lähtöraide 12! Kirjoitti: Topi Lajunen - Syyskuu 25, 2009, 23:22:25 Noniin, tähän olikin näemmä varsin konkreettinenkin syy, että 43 tuolta kautta ajatettiin - se tosiaan kiersi Ilmalan ratapihan kautta.
Näppäilyvirhe kyseessä tuskin siis oli, vaan kerrannaisvaikutus Pasilaan jo alkutunnista hajonneesta K-junasta. Ilmeisesti 43:n normaali lähtöraide ja muutkin sopivat raiteet olivat täynnä, koska hetken aikaa Pääradan suuntaan oli itäinen keskiraide tukossa. Näinollen osa K- ja I-junista käytti läntistä keskiraidetta, joka taasen hidasti sitä normaalisti käyttävien junien lähtöä Helsingistä. Saatolla siis ilmeisimmin ei ollut tilaa mennä muualle. Otsikko: Vs: Sm4 junilla haastava perjantai aamu Kirjoitti: Niklas Savinsaari - Syyskuu 26, 2009, 07:39:41 ...ainakin yksi kaukojuna ajatettiin huoltoraiteen, Pasilan "5B":n ja Ilmalan ratapihan kautta Oulunkylään, jossa palasi tutulle reitilleen. Tällä ja puhutuilla ongelmilla I / K -junien kanssa ei ollut minkäänlaista keskinäistä yhteyttä. ;) (kaukojuna oli muuten IC43) Edit: ja olihan tästä jo toisaallakin: http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,989.0.html Otsikko: Vs: Sm4 junilla haastava perjantai aamu Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Syyskuu 26, 2009, 14:30:51 ..ja siellä toisaalla taas sanotaan, että asioiden välillä oli kuin olikin selkeä syy-seuraussuhde.
Otsikko: Vs: Sm4 junilla haastava perjantai aamu Kirjoitti: Topi Lajunen - Syyskuu 26, 2009, 18:15:44 Toisaalta, minä kirjoitin tämän ja toisen ketjun viestit ihan omakohtaisena havaintona (ja päättelynä), faktana noita minun hölinöitä ei kannata pitää. Aluksi tosiaan vaikutti siltä, että 43 väisti kaupunkiradan paikkuja erikoiselle reitilleen, kun en muutakaan syytä sille keksinyt. Sitten toisen ketjun viestin luettuani selvisi, että välitön syy olikin lähtö raiteelta 12.
Tästä sitten kehittelin ihan itse hakematta pohdinnoilleni mistään vahvistusta sellaisen tapahtumaketjun, jossa loppujen lopuksi asiat ehkä liittyivätkin toisiinsa. :) Otsikko: Vs: Sm4 junilla haastava perjantai aamu Kirjoitti: Mikko Kosonen - Syyskuu 26, 2009, 22:40:22 Ainakin seuraava 6:54 lähtenyt I-juna ja 7:00 lähtenyt K-juna joutuivat peräyttämään takaisin Helsingin suuntaan, jotta pääsivät kaukoliikenteen raidetta rikkoutuneen ohi. Ei peräyttämään, vaan siirtymään vaihtotyönä, sillä eihän matkustajajunia ole enään lupa peräyttää... Otsikko: Vs: Sm4 junilla haastava perjantai aamu Kirjoitti: Topi Lajunen - Syyskuu 27, 2009, 03:00:33 Ei peräyttämään, vaan siirtymään vaihtotyönä, sillä eihän matkustajajunia ole enään lupa peräyttää... Näin toki. Tilanteessa osa vaihtoi päätä, osassa konduktööri tähysti. Vaihtotöitä molemmat. |