Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 879
|
|
« Vastaus #175 : Syyskuu 29, 2025, 09:08:22 » |
|
Kiitos havaintopiirroksesta. Se kuitenkin jättää tallustelijalle keskeisen kysymyksen vastaamatta. Epäselväksi jää Itsenäisyydenkadun alikulku. Tähän asti se muodostui : Alkuperäisestä alikulusta (1937) kaksi ajorataa, reunoillaan jalkakäytävät). Toinen ajoradoista muutettiin sitten ratikkaradaksi ja säilynyt ajorata muutettiin kaksisuuntaiseksi. 1990-luvulla (?) oli rakennettu uusi liiketilojen reunustama tallustelutunneli asemahallin kyljelle liittymineen Hämeenkadun päähän ja Itsenäisyydenkadun alkuun.
Sisältääkö kaavion uusi Itsenäisyydenkadun alikulku (pohjoisesta aloittaen) Itsenäisyydenkadun pohjoisen jalkakäytävän ja yhden kaksisuuntaisen ajoradan, kahdet ratikkaraiteet sekä matkakeskukseen yhteydessä olevan Itsenäisyydenkadun eteläisen jalkakäytävän?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2415
|
|
« Vastaus #176 : Syyskuu 29, 2025, 12:18:01 » |
|
Kiitos havaintopiirroksesta. Se kuitenkin jättää tallustelijalle keskeisen kysymyksen vastaamatta. Epäselväksi jää Itsenäisyydenkadun alikulku. Tähän asti se muodostui : Alkuperäisestä alikulusta (1937) kaksi ajorataa, reunoillaan jalkakäytävät). Toinen ajoradoista muutettiin sitten ratikkaradaksi ja säilynyt ajorata muutettiin kaksisuuntaiseksi. 1990-luvulla (?) oli rakennettu uusi liiketilojen reunustama tallustelutunneli asemahallin kyljelle liittymineen Hämeenkadun päähän ja Itsenäisyydenkadun alkuun.
Sisältääkö kaavion uusi Itsenäisyydenkadun alikulku (pohjoisesta aloittaen) Itsenäisyydenkadun pohjoisen jalkakäytävän ja yhden kaksisuuntaisen ajoradan, kahdet ratikkaraiteet sekä matkakeskukseen yhteydessä olevan Itsenäisyydenkadun eteläisen jalkakäytävän?
helpompi selittää kuvalla
|

tretunnelit2.jpg (95.55 kilotavua, 1121x543 - tarkasteltu 110 kertaa.)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2415
|
|
« Vastaus #177 : Syyskuu 29, 2025, 17:18:06 » |
|
Nokian ratapihahanke: Uusi liityntäpysäköintialue avattu matkustajien käyttöön29.9.2025 "”Uudelta liityntäpysäköintialueelta löytyy autopaikkojen lisäksi pysäköintipaikkoja myös moottoripyörille ja polkupyörille. Polkupyöräpysäköinnit ovat runkolukittavia ja suurin osa paikoista on myös katettuja”, kertoo hankkeen projektipäällikkö Mervi Kulha Väylävirastosta." https://vayla.fi/-/nokian-ratapihahanke-uusi-liityntapysakointialue-avattu-matkustajien-kayttoon
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1862
|
|
« Vastaus #178 : Syyskuu 29, 2025, 20:33:01 » |
|
Aluksi maksuton, mutta aikarajoitettu. Näkisi sen päivän kun Nokialla voi alkaa laskuttamaan pysäköinnistä ilman, että autot katoavat kadunvarsiin ym.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2415
|
|
« Vastaus #180 : Lokakuu 08, 2025, 08:16:04 » |
|
Tampereen henkilöratapiha -hanke: Uuden vaunuhuoltoalueen louhintatyöt tehtiin onnistuneesti haastavassa ympäristössä7.10.2025 "Hankkeen yli kolme kuukautta kestäneet louhintatyöt saatiin valmiiksi suunnitelmien mukaan syyskuun lopussa. Lähellä Tampereen keskustaa ja keskellä rakennettua ympäristöä sijaitseva Naistenlahden raiteisto oli räjäytystöiden näkökulmasta haastava kohde. Vilkkaan liikenteen ja asutuksen lisäksi töitä haastoivat kallion rikkonaisuus, kivilaadun vaihtelevuus ja jopa 10 metrin rintauskorkeus. " https://vayla.fi/-/tampereen-henkiloratapiha-hanke-uuden-vaunuhuoltoalueen-louhintatyot-tehtiin-onnistuneesti-haastavassa-ymparistossa
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2415
|
|
« Vastaus #181 : Lokakuu 16, 2025, 07:34:47 » |
|
Erkkilän uuden sillan kansi valettiin Tampereella"Tampereen henkilöratapiha -hankkeen Erkkilän sillan rakentamisessa saavutettiin edistysaskel, kun sillan kansi valettiin lopulliselle paikalleen. Työt valmistuivat keskiviikkona aamuyöllä. Väyläviraston mukaan mukaan urakka tehtiin vuorokaudessa yhtäjaksoisena työnä. Uusi silta on pituudeltaan 68 metriä, leveydeltään 15 metriä ja paksuudeltaan 80 senttiä. Se korvaa vanhan kaksiosaisen sillan." https://www.aamulehti.fi/tampere/art-2000011561093.html
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2415
|
|
« Vastaus #182 : Marraskuu 14, 2025, 09:42:06 » |
|
Nokian ratapihahanke valmistuu – uusi esteetön välilaituri avataan liikenteen käyttöön maanantaina 17.11."Nokian ratapihahanke valmistuu, ja uusi esteetön välilaituri avataan liikenteelle maanantaina 17.11. Nokian ratapihan uudistukset parantavat junaliikenteen sujuvuutta, asema-alueen esteettömyyttä ja turvallisuutta sekä luovat edellytyksiä lähijunaliikenteen kehittämiselle. Nokian ratapihahankkeen valmistuttua alueella jatkuvat vielä Nokian kaupungin matkakeskushankkeen rakennustyöt. Lokakuussa aseman edustan makasiinirakennus purettiin, ja aseman edustalle tulee kohdistumaan työnaikaisia muutoksia, joista Nokian kaupunki tiedottaa erikseen. ”Ratapihan valmistuminen helpottaa matkustamista ja liikkumista Nokian asema-alueella. Uusi esteetön välilaituri ja parannetut kulkureitit tekevät junamatkustamisesta sujuvampaa kaikille. Hanke on ollut tärkeä osa kaupungin, Väyläviraston ja hankkeen kumppaneiden yhteistä työtä, ja se antaa hyvän pohjan matkakeskuksen rakentamisen jatkamiselle. Olemme tyytyväisiä siihen, että alue palvelee nyt aiempaa paremmin sekä kaupunkilaisia että junaliikennettä”, kertoo Nokian kaupungin infrapalveluiden johtaja Kati Suhonen." https://vayla.fi/-/nokian-ratapihahanke-valmistuu-uusi-esteeton-valilaituri-avataan-liikenteen-kayttoon-maanantaina-17.11
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1264
|
|
« Vastaus #183 : Marraskuu 17, 2025, 06:16:09 » |
|
Nokian ratapihahanke valmistuu – uusi esteetön välilaituri avataan liikenteen käyttöön maanantaina 17.11."Nokian ratapihahanke valmistuu, ja uusi esteetön välilaituri avataan liikenteelle maanantaina 17.11. Nokian ratapihan uudistukset parantavat junaliikenteen sujuvuutta, asema-alueen esteettömyyttä ja turvallisuutta sekä luovat edellytyksiä lähijunaliikenteen kehittämiselle. Nokian ratapihahankkeen valmistuttua alueella jatkuvat vielä Nokian kaupungin matkakeskushankkeen rakennustyöt. Lokakuussa aseman edustan makasiinirakennus purettiin, ja aseman edustalle tulee kohdistumaan työnaikaisia muutoksia, joista Nokian kaupunki tiedottaa erikseen. ”Ratapihan valmistuminen helpottaa matkustamista ja liikkumista Nokian asema-alueella. Uusi esteetön välilaituri ja parannetut kulkureitit tekevät junamatkustamisesta sujuvampaa kaikille. Hanke on ollut tärkeä osa kaupungin, Väyläviraston ja hankkeen kumppaneiden yhteistä työtä, ja se antaa hyvän pohjan matkakeskuksen rakentamisen jatkamiselle. Olemme tyytyväisiä siihen, että alue palvelee nyt aiempaa paremmin sekä kaupunkilaisia että junaliikennettä”, kertoo Nokian kaupungin infrapalveluiden johtaja Kati Suhonen." https://vayla.fi/-/nokian-ratapihahanke-valmistuu-uusi-esteeton-valilaituri-avataan-liikenteen-kayttoon-maanantaina-17.11 Väylän ilmoittamasta päivästä huolimatta perjantaina 14.11 osa lähijunista käytti jo tuota kolmosta mikä tuli kyllä itsellekin yllätyksenä. Ehkä tuo ilmoitus avauksesta oli enää pelkkä muodollisuus. Tosin tänä aamuna kuulutukset oli ihan pihalla ja näytöissä oli lähijunien lähtöraiteena viiva.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2415
|
|
« Vastaus #184 : Marraskuu 17, 2025, 07:06:02 » |
|
Väylän ilmoittamasta päivästä huolimatta perjantaina 14.11 osa lähijunista käytti jo tuota kolmosta mikä tuli kyllä itsellekin yllätyksenä. Ehkä tuo ilmoitus avauksesta oli enää pelkkä muodollisuus. Tosin tänä aamuna kuulutukset oli ihan pihalla ja näytöissä oli lähijunien lähtöraiteena viiva.
ei taida olla mitään virallisia avajaisia. Miksihän kaikki junat lähtevät 3:lta kun raide4 on myös käytössä ? https://yle.fi/a/74-20194236
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 17, 2025, 07:21:08 kirjoittanut Jari Välimaa »
|
tallennettu
|
|
|
|
Tommi Koskinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 688
|
|
« Vastaus #185 : Marraskuu 17, 2025, 08:46:47 » |
|
ei taida olla mitään virallisia avajaisia. Miksihän kaikki junat lähtevät 3:lta kun raide4 on myös käytössä ?
Tietämättä syitä päätöksentekijän pään sisällä, on kolmosen käyttö nelosen sijaan seuraavien seikkojen valossa perusteltua: - Ei tarvitse kulkea 35:n vaihteiden kautta - Selkeämpää että lähtöraide on aina sama, mitä sitä turhaan huvikseen vaihdella jos ei ole mitään syytä - Tietämättä junan tarkkaa pysähtymiskohtaa, kolmonen ainakin antaa mahdollisuuden sille että matkustajien kävelymatkat ovat keskimäärin lyhyempiä. Kolmosella juna voidaan pysäyttää portaiden ja hissin kohdalle, kun taas nelosella niiden kohdalla ei ole laituria.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1264
|
|
« Vastaus #186 : Marraskuu 17, 2025, 10:20:01 » |
|
Miksihän kaikki junat lähtevät 3:lta kun raide4 on myös käytössä ?
Miksi nelosta pitäisi käyttää jos liikennetilanne ei sitä vaadi?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2415
|
|
« Vastaus #187 : Marraskuu 17, 2025, 12:15:38 » |
|
Miksihän kaikki junat lähtevät 3:lta kun raide4 on myös käytössä ?
Miksi nelosta pitäisi käyttää jos liikennetilanne ei sitä vaadi? ei vielä tarvita kunnes lähijunaliikenne tiivistyy 10 min välein. Ja voisi sitä käyttää nytkin.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|