Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Kaksi kuoli tasoristeysonnettomuudessa Laukaassa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Juha Paulavuo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 551


« : Joulukuu 16, 2009, 15:08:45 »

Kaksi ihmistä on kuollut jäätyään junan alle Laukaassa Keski-Suomessa. Onnettomuus sattui vartioimattomassa tasoristeyksessä. Pelastuslaitoksen arvion mukaan pakettiauto tuli radalle niin yllättäen, että junan kuljettajalla ei ollut mitään mahdollisuuksia välttää törmäystä.

aamulehti
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #1 : Joulukuu 16, 2009, 15:46:01 »

Mitä muuten nykyään tarkoittaa sanonta vartioimaton tasoristeys? Lapsuuteni kotitilan läpi kulki kaksiraiteinen rautatie. Ihan ennen rataa oli merkit, mutta ei esim niitä ennakkovaroitusmerkkejä.
Maantie ylitti Hakkarissa radan ja siellä oli käsinveivattava puomilaitos,. Sielläkin jäi kuitenkin autoja junan eteen. Sittemmin paikalle tulivat valoa vilkkuvat ja kilkattavat pylväät ja vielä myöhemmin puolipuomit, joita itsekin tunnustan kiertäneeni autolla useammankin kerran, koska laitteistossa oli jatkuvasti vikoja.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2194


« Vastaus #2 : Joulukuu 16, 2009, 15:48:40 »

Keski-Suomalainen kertoo hieman enemmän ja ainakin nyt on jopa kuvakin:
http://www.ksml.fi/uutiset/keski-suomi/kaksi-kuoli-junaturmassa-laukaassa/514209
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #3 : Joulukuu 16, 2009, 17:42:22 »

Mahtaa tuo vartioimaton ja vartioitu tasoristeyskäsite tulla tuolta tieliikennelain puolelta. Ilman minkäälaista varoituslaitosta olevasta tasoristeyksestä kertoo se perinteinen höyryvetureista varoittava liikennemerkki ja tieliikennekirjassa on alla teksti vartioimaton tasoristeys. Vartioidusta tasoristeyksestä varoittaa se aidanpätkä. Koskahan autoilijat oppivat ajamaan junan alle niin ettei se yllättäisi?Tässä olisi autokouluille opetuksen sarkaa, jos vaikka sitä kautta saataisiin tuo ihmisten tasoristeyskäyttäytyminen muuttumaan.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #4 : Joulukuu 16, 2009, 18:07:16 »

Jos olisin jäänyt noissa risteyksíssä junan alle, ei juna tosiaan minua olisi yllättänyt, vaan olisin itse ollut tarkkaamaton ja  liian luottavainen tyyliin: 'Ei sieltä eilenkään tähän aikaan junia tullut' . Lähes koko ikänsä 'symbioosissa' junan kanssa ollut on tottunut niihin, mutta harvaliikenteiset teollisuusradat yms ovat tosi vaarallisia nykyautoilijoille, jotka ovat tottuneet siltoihin ja alikulkuihin.
tallennettu
Jukka Voudinmäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 359


« Vastaus #5 : Joulukuu 16, 2009, 18:48:48 »

Mahtaa tuo vartioimaton ja vartioitu tasoristeyskäsite tulla tuolta tieliikennelain puolelta. Ilman minkäälaista varoituslaitosta olevasta tasoristeyksestä kertoo se perinteinen höyryvetureista varoittava liikennemerkki ja tieliikennekirjassa on alla teksti vartioimaton tasoristeys. Vartioidusta tasoristeyksestä varoittaa se aidanpätkä. Koskahan autoilijat oppivat ajamaan junan alle niin ettei se yllättäisi?Tässä olisi autokouluille opetuksen sarkaa, jos vaikka sitä kautta saataisiin tuo ihmisten tasoristeyskäyttäytyminen muuttumaan.

Huolimaton ja välinpitämätön tasoristeyskäyttäytyminen lienee ollut ajankohtaista jo 55 vuotta sitten, kuten oheisesta Yhtä matkaa -lehden piirroksesta voi päätellä. Siinä on ainakin vartioitu tasoristeys!


* yhtä_matkaa_1954_4.JPG (137.13 kilotavua, 971x543 - tarkasteltu 1178 kertaa.)
tallennettu
Turo Takanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 46


« Vastaus #6 : Joulukuu 16, 2009, 19:54:36 »

mutta harvaliikenteiset teollisuusradat yms ovat tosi vaarallisia nykyautoilijoille
Näin on. Edellisessä työpaikassani alkoi jo vähän liiaksi läheltäpiti-tilanteita tasoristeyksissä, kun autoilijat eivät vaivautuneet ollenkaan katsomaan, tuleeko junaa vai ei. Stop-merkkien lisääminen pariin paikkaan auttoi tilanteeseen selvästi.

Ennen stop-merkkien lisäystä ideoitiin myös yksinkertaisella toteutuksella olevaa varoituskelloa/-valoa tasoristeyskohtiin (kyseessä teollisuuslaitoksen piha-alue, jossa lyhyellä matkalla 5-10 tasoristeystä/radan ylitystä ja radalla kohtalainen liikenne). Oma porukka innostui ideasta, mutta niin vain oli, ettei moista saa kuulemma lisätä vartioimattomaan tasoristeykseen.
tallennettu
Marko Tuominen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 188


« Vastaus #7 : Joulukuu 16, 2009, 20:13:42 »

Ilman minkäälaista varoituslaitosta olevasta tasoristeyksestä kertoo se perinteinen höyryvetureista varoittava liikennemerkki ja tieliikennekirjassa on alla teksti vartioimaton tasoristeys. Vartioidusta tasoristeyksestä varoittaa se aidanpätkä.
Sen verran täytyy tarkentaa, että se höyryvetureista varoittava liikennemerkki tarkoittaa "tasoristeys ilman puomeja" ja porttia kuvaava merkki tarkoittaa "tasoristeys, jossa on puomit". Esim. valo- ja äänivaroituslaitoksen yhteydessä tulisi olla tuo höyryveturin kuva.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #8 : Joulukuu 16, 2009, 21:27:30 »

Joskus hieman jälkeen dinosaurusten kun olin autokoulussa oli höyryvetureista varoittavan merkin nimi vartioimaton tasoristeys. Nyt on merkien nimikin muuttunut, merkitys ei. Toki meille kääkkänöille olis kertaus merkeistä paikallaan. Virnistää
tallennettu
Joonas Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 30


« Vastaus #9 : Joulukuu 16, 2009, 23:07:38 »

Harmillinen juttu tämä onnettomuus. Kyllä tämä Lemettilän tr joutaisi jo poistaa,olisi vain etsittävä sopiva kiertoreitti... tai sitten peili ja STOP-merkit
tallennettu
Martti Pulkkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 36


« Vastaus #10 : Joulukuu 17, 2009, 00:22:00 »

Ainahan se on harmi kun henkiä menetetään tasoristeyksissä. Jotenkin vaan Iltasanomien jutustakin taas pistää silmään se kun toimittaja kirjoittaa että juna törmäsi henkiöautoon, ihan kuin syyllistetään veturinkuljettaja.

Tuo piirroskuva kuvaa juuri sitä mitä itekin ajettalin asiasta. että pitäisi varmaan veturinkuljettajan pysäyttää juna ja käydä katsomassa että tuleeko sieltä autoa tasoristeykseen.

Huolimaton ja välinpitämätön tasoristeyskäyttäytyminen lienee ollut ajankohtaista jo 55 vuotta sitten, kuten oheisesta Yhtä matkaa -lehden piirroksesta voi päätellä. Siinä on ainakin vartioitu tasoristeys!
[/quote]
tallennettu
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 414


« Vastaus #11 : Joulukuu 17, 2009, 01:12:37 »

. Jotenkin vaan Iltasanomien jutustakin taas pistää silmään se kun toimittaja kirjoittaa että juna törmäsi henkiöautoon, ihan kuin syyllistetään veturinkuljettaja.

[/quote]

Nyt kun on lukenut tuota jatkuvaa narinaa ilmaisu virheistä, rupesin vasta nyt miettimään, mikä olisikaan oikea oppinen ilmaisu asialle. Siis mahdollisimman lyhyt ja sanatarkkaan oikein kirjoitettu, jotta idioottikin tajuaa, että kenen oli syy.

Auto antoi töyttäistä, auton kuljettaja törmäytti itsensä tai autoilija ajoi itsensä junan alle eivät ainakaan ole sanamäärin niitä asioita, joita lehdet alkaisivat kirjoittamaan. Ainahan juoruille pitää säästää tilaa koska kerran kansa sitä niin kovasti haluaa.
tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 911


« Vastaus #12 : Joulukuu 17, 2009, 09:34:54 »

Lainaus käyttäjältä: Keskisuomalainen
Hämäläisen mukaan näkyvyys on risteyksessä varsin huono. Samassa tasoristeyksessä on aiemmin sattunut onnettomuuksia, jotka ovat johtaneet vakaviin loukkaantumisiin.

Lemettilän risteys on jo vuonna 1995 nimetty vaaralliseksi, edellisen onnettomuuden jälkeen todettiin, että siihen tuskin tulee puomeja.
Voisi tämä asia herättää jotain kysymyksiä myös päätöksenteon ja viranomaisten suuntaan. Tässä maassa on ollut rahaa pistää "turvallisuuden vuoksi" satoja tuhansia euroja ylimitoitettuihin laiturirakennelmiin mm. Misin tyyppisillä asemilla ja vainota esim. Aurajoen vaarattoman rata- ja kävelysillan käyttäjiä mitä mielikuvituksellisimmilla tavoilla, mutta ilmeisen välttämättömiin ja kiistatta turvallisuutta parantaviin investointeihin ei ole varaa.
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
Esa Leskinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 60


« Vastaus #13 : Joulukuu 17, 2009, 10:33:45 »

Miksi ihmeessä tasoristeyksessä ajaminen on Suomessa niin vaikeaa? Eihän sen pitäisi olla maanteiden risteystä kummallisempi paikka. Useimmat autoilijat osaavat varoa tullessaan sivutieltä päätielle eikä kukaan täysjärkinen vaadi niiden risteyksiin kelloja tai puomeja.
tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 911


« Vastaus #14 : Joulukuu 17, 2009, 10:46:57 »

Miksi ihmeessä tasoristeyksessä ajaminen on Suomessa niin vaikeaa? Eihän sen pitäisi olla maanteiden risteystä kummallisempi paikka. Useimmat autoilijat osaavat varoa tullessaan sivutieltä päätielle eikä kukaan täysjärkinen vaadi niiden risteyksiin kelloja tai puomeja.
On siinä se ero, että monissa tasoristeyksissä näkemäalue on suunnilleen yksityisen mökkitien tienhaaran tasoa, mutta risteävällä tiellä kalusto kulkee 80 ja enemmänkin, ei voi väistää ja painaa monisatakertaisesti enemmän. Vähän sama kuin pitäisi tulla moottoritielle 90 asteen kulmassa puiden takaa ja vaatia sitten kuljettajilta täydellistä virheettömyyttä.

Ehkä 60-luvulla ihmeteltiin "miksi ihmeessä junien ajaminen on Suomessa niin vaikeaa", kun käytössä olleet järjestelmät mahdollistivat pienillä inhimillisillä virheillä valtavia vahinkoja.
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
Esa Leskinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 60


« Vastaus #15 : Joulukuu 17, 2009, 11:09:23 »

Miksi ihmeessä tasoristeyksessä ajaminen on Suomessa niin vaikeaa? Eihän sen pitäisi olla maanteiden risteystä kummallisempi paikka. Useimmat autoilijat osaavat varoa tullessaan sivutieltä päätielle eikä kukaan täysjärkinen vaadi niiden risteyksiin kelloja tai puomeja.
On siinä se ero, että monissa tasoristeyksissä näkemäalue on suunnilleen yksityisen mökkitien tienhaaran tasoa, mutta risteävällä tiellä kalusto kulkee 80 ja enemmänkin, ei voi väistää ja painaa monisatakertaisesti enemmän. Vähän sama kuin pitäisi tulla moottoritielle 90 asteen kulmassa puiden takaa ja vaatia sitten kuljettajilta täydellistä virheettömyyttä.

Ehkä 60-luvulla ihmeteltiin "miksi ihmeessä junien ajaminen on Suomessa niin vaikeaa", kun käytössä olleet järjestelmät mahdollistivat pienillä inhimillisillä virheillä valtavia vahinkoja.

Kumma juttu vaan, että tasoristeyksissä törmäillään silloinkin kun näkyvyys on joka suuntaan paras mahdollinen. Sitäpaitsi risteävillä maanteilläkin liikkuu kalustoa, joka kulkee 80+, ei voi väistää ja painaa ihan riittävästi.
tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 911


« Vastaus #16 : Joulukuu 17, 2009, 12:14:52 »

Kumma juttu vaan, että tasoristeyksissä törmäillään silloinkin kun näkyvyys on joka suuntaan paras mahdollinen. Sitäpaitsi risteävillä maanteilläkin liikkuu kalustoa, joka kulkee 80+, ei voi väistää ja painaa ihan riittävästi.
Nyt onkin kyse tästä onnettomuustasoristeyksestä, joka on yleisesti todettu vaaralliseksi myös viranomaisten toimesta, ja vakavia onnettomuuksia on ollut useita. Silti mitään ei ole tapahtunut, ja samaan aikaan toisaalla on turvallisuuden nimissä tehty mitä kummallisempia investointeja, jotka eivät paranna turvallisuutta juuri mitenkään.

Huonoa, slaavilaista hallintoa.
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 841


« Vastaus #17 : Joulukuu 17, 2009, 21:36:49 »

Miksi ihmeessä tasoristeyksessä ajaminen on Suomessa niin vaikeaa? Eihän sen pitäisi olla maanteiden risteystä kummallisempi paikka. Useimmat autoilijat osaavat varoa tullessaan sivutieltä päätielle eikä kukaan täysjärkinen vaadi niiden risteyksiin kelloja tai puomeja.

Tässä lausumassa kulminoituu koko aihe "pähkinänkuoressa", radalla junan alle jääneisssä on varmaan X % itsetuhoisia, mutta tuskin kukaan tahallaan junan alle autolla ajaa (kun hengenmenokaan ei ole varmaa), eli kyllä vähän ihmeelliseltä tuntuu että tänä vuonna niin moni on sen kuitenkin tehnyt. Eikö voitaisi laittaa kunnon "hidaste makkara" vaikka 15 metriä ennen rataa, ajonopeus laskisi ja se antaisi samalla singaalin kuljettajan aivoihin että nyt tarttee olla tarkkana, toinen halpa vaihteehto olisi "tärinäraidat" (MT reunan tapaan) ja kolmas olisi asvaltoida tie 20 metriä kummallakin puolella rataa punaisella asfaltilla, sitä on meinaan nykyjään saatavilla, olen pyytänyt sellaisesta tarjouksen ensikesäksi omalle pihalleni, siihen voidaan vielä heittää verkko päälle, ja ajaa siihen jyrällä salmiakkiraidoitus, joka tässä tapauksena myös täristää autoa.
   
tallennettu

Skiffari 40
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 610


« Vastaus #18 : Joulukuu 18, 2009, 09:45:08 »

Kyllä  se on asennevamma. Juuri tuo: ei ny tähä aikaa junaa tuu, myös jos aurinko paistaa autokuskin silmiin, niin junaa ei tule. Pitäisi käsittää, että juna menee, oli tasoristeyksen lankutuksella auto tai ei. Junat ovat isoja, ja ilmeisesti autokuskit eivät pysty ajattelemaan suuria. Autoja on helpompi ajatella ja käsittää.
Olen seurannut vuosien ajan autokuskien tasoristeyskäyttäytymistä. Suurin osa ei näköjään edes tiedä ajavansa ylikäytävän yli, tuijotetaan vain eteenpäin tiukasti. Jo paljon ennen ylitystä.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #19 : Joulukuu 18, 2009, 11:17:40 »

Antin kommenttiin liittyen jo vahän aiheen viereen menevä asia. Uusia liikennemerkkejä tulee aina silloin tällöin, mutta 'kertausharjoituksia' autoilijoille ei juuri järjestetä. Minullakin on vielä muutama vuosi siihen kun ajokortti vanhenee, ja jatkoaikaakin voi saada lääkärintodistuksella, eikä välttämättä uudella ajokoulutuksella. Nykyisin symbolitkin on suunniteltu mainostoimistoissa eikä siellä missä testattaisiin merkin ymmärrystä. Vaikka höyryvetureita ei radoilla normaalisti enää liiku, ymmärrän hyvin, että ollaan tulossa rautatien risteykseen.
tallennettu
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 414


« Vastaus #20 : Joulukuu 18, 2009, 13:26:54 »

Helsinkiläinen katutaiteilija nuorisolta taisi mennä elielin tasoristeyksen mukana kaikki harjoitusvälineet. Omaa pää kun ei toimi niin sitä sitten muutetaan jonnekkin jyväskylän seutuville.
Ja asennevamma on se kun tarvitsee olla tylsämielinen tai parin promilen humalassa.
No, turha kenenkään mietiskellä että miksi. Eipä sitä kuskikaan olen mietiskelemässä enään.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #21 : Joulukuu 18, 2009, 13:38:45 »

Helsinkiläinen katutaiteilija nuorisolta taisi mennä elielin tasoristeyksen mukana kaikki harjoitusvälineet. Omaa pää kun ei toimi niin sitä sitten muutetaan jonnekkin jyväskylän seutuville.
Ja asennevamma on se kun tarvitsee olla tylsämielinen tai parin promilen humalassa.
No, turha kenenkään mietiskellä että miksi. Eipä sitä kuskikaan olen mietiskelemässä enään.

Mitä ihmettä sä siellä tasoristeyksessä sitten olet tehnyt?!
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #22 : Joulukuu 18, 2009, 21:45:50 »

Helsinkiläinen katutaiteilija nuorisolta taisi mennä elielin tasoristeyksen mukana kaikki harjoitusvälineet.
Kuka on "helsinkiläinen katutaiteilija nuoriso"?
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Kaksi kuoli tasoristeysonnettomuudessa Laukaassa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina