Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 987
|
« : Maaliskuu 01, 2022, 15:34:35 » |
|
VR Groupin toimitusjohtaja on lähettänyt Venäjän rautateiden pääjohtajalle kirjeen, jossa VR Group informoi yhteydenpidon loppumisesta yhtiöiden välillä, pois lukien rajan ylittävän liikenteen edellyttämä välttämätön kommunikaatio. VR Group on myös päättänyt toimenpiteistä tuen ilmaisemiseksi Ukrainalle ja ukrainalaisille Venäjän hyökkäyksen johdosta. Jatkossa Ukrainan passilla voi matkustaa Suomessa maksutta VR:n junissa.
Yhteydenpito päättyy RZD:n kanssa
1.3.2022 VR Groupin toimitusjohtaja Lauri Sipponen on informoinut Venäjän rautateiden, RZD:n, pääjohtaja Oleg Belozorovia VR Groupin päätöksestä pidättäytyä kaikesta muusta yhteydenpidosta kuin rajan ylittävän liikenteen edellyttämästä välttämättömästä kommunikaatiosta RZD:n kanssa. Päätös johtuu Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan. Tämä päätös on voimassa toistaiseksi.
VR huolehtii paluuliikenteestä Venäjältä
Matkustajaliikenne Allegro-junalla jatkuu viranomaisten pyynnöstä toistaiseksi, jotta VR Group voi huolehtia siitä, että suomalaiset pääsevät palaamaan kotiin. Myös ne venäläiset, jotka haluavat lähteä kotimaastaan, pääsevät näin matkustamaan pois Venäjältä. Venäjän valtion voimassa olevan asetuksen mukaisesti Allegro-junassa voivat toistaiseksi matkustaa vain ko. valtioiden kansalaiset. Tämä perustuu pandemian aikaiseen käytäntöön, ja parhaillaan käydään neuvotteluita sen muuttamisesta koskemaan kaikkien EU- ja kolmansien maiden kansalaisia.
– VR Group haluaa osoittaa Ukrainalle ja ukrainalaisille vahvan tukensa tässä Venäjän hyökkäyksen aiheuttamassa järkyttävässä tilanteessa. Valtionyhtiönä haluamme huolehtia siitä, että kansalaisillamme on mahdollisuus palata kotiin Venäjältä, sekä tarjota lähes ainoan väylän ulos niille venäläisille, jotka ovat lähdössä kotimaastaan. Lisäksi haluaisimme jatkossa tarjota myös muille EU- ja kolmannen maiden kansalaisille reitin pois Venäjältä, toteaa toimitusjohtaja Lauri Sipponen. Liikennöinti Venäjälle ja sieltä pois jatkuu, kunnes viranomaiset linjaavat toisin. Liikenteen jatkuminen on niin EU:n kuin Suomen hallituksen päätös. VR noudattaa valtionyhtiönä viranomaisten linjauksia.
Ukrainan passilla maksutta VR:n junissa Suomessa
Suomessa asuu myös Ukrainan kansalaisia, ja VR haluaa mahdollistaa niin heidän kuin mahdollisten pakolaisten kohtaamisen tässä tilanteessa. Ukrainan kansalaiset voivat 2.3. alkaen, maaliskuun ajan, matkustaa VR:n kaukoliikenteen ja VR:n omien lähiliikenteen junissa maksutta näyttämällä passia junan konduktöörille.
Kellotorni valaistaan Ukrainan väreillä
VR Group valaisee Helsingin päärautatieaseman kellotornin Ukrainan lipun väreillä, ja aseman salkoon nostetaan myös Ukrainan lippu torstaista 3.3.2022 alkaen. Näillä toimenpiteillä yhtiö haluaa osoittaa tukensa Ukrainalle sodan keskellä.
|
|
|
tallennettu
|
Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2625
|
« Vastaus #1 : Maaliskuu 02, 2022, 10:35:00 » |
|
Hienoa! Слава Україні!
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #2 : Maaliskuu 02, 2022, 11:06:36 » |
|
Gerojam slava.
Todella hienoa veto, että korostetaan tuon koskevan myös maassa pitempään asuneita ukrainan kansalaisia. He lähettävät tällä hetkellä ison osan rahoistaan Ukrainaan, ja on oikein hyvä, ettei niitä rahoja tarvitse nyt käyttää matkustamiseen, vaan kaikki liikenevä voidaan pistää synnyinmaata tukemaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 482
|
« Vastaus #3 : Maaliskuu 09, 2022, 03:14:54 » |
|
Mä en näe oikeastaan mitään hyvää siinä, että ainoa rajan ylittävä joukkoliikennemuoto alkaa tekemään toiminnastaan hankalaa. Pitäishän siitä päästä yli jos rehellisillä asiolla ollaan. Spioonit sun muut varmaan pääsee yksityisautoilla tai takseilla rajan yli.
|
|
|
tallennettu
|
Katujuna, ei saattana koskaan enää
|
|
|
|
Lasse Reunanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 90
|
« Vastaus #5 : Maaliskuu 25, 2022, 09:50:47 » |
|
Kuukausi siihen meni, että VR suostui noudattamaan kansainvälisiä pakotteita. Käsittämätöntä hulluutta, ettei tuota liikennettä lakkautettu heti sodan alkessa. Tuotakin reittiä pääsi Suomeen valtava määrä venäläisiä, joiden pelastaminen jatkossa on lisähoukutin Putinin invaasiolle Suomeen. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4b4002f9-babd-4c3b-bec4-3a5e39699134
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1094
|
« Vastaus #6 : Maaliskuu 25, 2022, 09:55:21 » |
|
Kuukausi siihen meni, että VR suostui noudattamaan kansainvälisiä pakotteita. Käsittämätöntä hulluutta, ettei tuota liikennettä lakkautettu heti sodan alkessa.
RZD:n matkustajaliikenne ei ollut pakotteiden alainen kuin vasta nyt.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Marko Laine
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 271
|
« Vastaus #7 : Maaliskuu 25, 2022, 10:33:11 » |
|
Kuukausi siihen meni, että VR suostui noudattamaan kansainvälisiä pakotteita. Käsittämätöntä hulluutta, ettei tuota liikennettä lakkautettu heti sodan alkessa. Tuotakin reittiä pääsi Suomeen valtava määrä venäläisiä, joiden pelastaminen jatkossa on lisähoukutin Putinin invaasiolle Suomeen. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4b4002f9-babd-4c3b-bec4-3a5e39699134Kyseessä ei ole hulluus tai rahanhimo. Kuten monessa eri kanavassa ja yhteydessä on kerrottu, Allegro-liikennettä jatkettiin EU:n ja Suomen valtioneuvoston toiveesta. Haluttiin pitää yksi kulkukäytävä auki ja tarjota ihmisille mahdollisuus liikkua, kun koko lentoliikenne loppui. Nämä suurten kokonaisuuksien asiat voivat joskus olla hankala ymmärtää.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1766
|
« Vastaus #8 : Maaliskuu 25, 2022, 14:13:17 » |
|
Saimaan kanava kuitenkin aukeaa maanantaina. Monikohan varustamo tuo laivansa Saimaalle? Voi tulla pitkä reissu, jos kremlissä huomataan tällainen toiminta vihollismaan kanssa ja napsahtaa kanava kiinni. Varmaan on siellä vähän isommat asiat karttahuoneessa pöydällä, mutta varmaksi on paha sanoa. https://yle.fi/uutiset/3-12375874
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 209
|
« Vastaus #9 : Maaliskuu 25, 2022, 16:29:36 » |
|
Venäjähän ei noudata mitään lakeja tai sopimuksia mutta Saimaan kanava-alue on tavallaan Suomen hallinnon alaista aluetta niin kauan kuin vuokrasopimus on voimassa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1766
|
« Vastaus #10 : Maaliskuu 25, 2022, 21:31:02 » |
|
Venäjähän ei noudata mitään lakeja tai sopimuksia mutta Saimaan kanava-alue on tavallaan Suomen hallinnon alaista aluetta niin kauan kuin vuokrasopimus on voimassa.
Tosiaankin "tavallaan". Eiköhän tämäkin tilanne selviä viimeistään keväämmällä kun Suomi laittaa postiin NATO:on liittymiskuponkinsa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 209
|
« Vastaus #11 : Maaliskuu 26, 2022, 19:58:38 » |
|
Aivan oikein ymmärretty. Naiivia luottamusta osoittavat suunnitelmat, vai ovatko jo tekeillä, kanavan parannustyöt.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jukka Virolainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 10
|
« Vastaus #12 : Maaliskuu 27, 2022, 21:39:08 » |
|
60 vuotta tässä Riihimäki- Lahti välillä radanvarressa asuneena on ihan kiva juttu, ettei nuo Venäjän "kolkottajat" tuossa liiku. Siellä maassa ei ehkä pyörästöjen sorvauksesta ole mitään tietoa koskaan ollutkaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lasse Reunanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 90
|
« Vastaus #13 : Maaliskuu 28, 2022, 00:08:03 » |
|
Aivan oikein ymmärretty. Naiivia luottamusta osoittavat suunnitelmat, vai ovatko jo tekeillä, kanavan parannustyöt.
Ei ole vielä sulkujen suurentamista aloiettu. Kyllä nekin rahat voisi laittaa Kymijoen tai jopa k Kokemäenjoen kanavointiin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1766
|
« Vastaus #14 : Maaliskuu 28, 2022, 11:31:52 » |
|
Aivan oikein ymmärretty. Naiivia luottamusta osoittavat suunnitelmat, vai ovatko jo tekeillä, kanavan parannustyöt.
Ei ole vielä sulkujen suurentamista aloiettu. Kyllä nekin rahat voisi laittaa Kymijoen tai jopa k Kokemäenjoen kanavointiin. Onko Kymijoki-Saimaa kanavasta kelvollisia selvityksiä netissä? Sen tiedän, että pitkään siitä on puhuttu ja maakuntakaavoissakin on siihen varauduttu. Esim. Kuortin ABC:n takapihalla kulkee varaus kanavalle.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Arttu Kaipiainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 27
|
« Vastaus #15 : Maaliskuu 28, 2022, 12:14:53 » |
|
Aivan oikein ymmärretty. Naiivia luottamusta osoittavat suunnitelmat, vai ovatko jo tekeillä, kanavan parannustyöt.
Ei ole vielä sulkujen suurentamista aloiettu. Kyllä nekin rahat voisi laittaa Kymijoen tai jopa k Kokemäenjoen kanavointiin. Onko Kymijoki-Saimaa kanavasta kelvollisia selvityksiä netissä? Sen tiedän, että pitkään siitä on puhuttu ja maakuntakaavoissakin on siihen varauduttu. Esim. Kuortin ABC:n takapihalla kulkee varaus kanavalle. Maakuntakaavassa on tosiaan kanavavaraus Mäntyharjun kautta, mutta viimeisimmät suunnitelmat ovat 90-luvulta eikä asiaan ole palattu sen jälkeen. Lipposen hallitus hylkäsi aikoinaan viimeisetkin ajatukset kanavan rakentamisesta. Merenkulkuhallituksen selvitys vuodelta 1992
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Urpo Mustapää
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 91
|
« Vastaus #16 : Maaliskuu 28, 2022, 22:11:50 » |
|
Jos Saimaan kanavan saa unohtaa tuleviksi vuosiksi niin yksi vaihtoehto voisi olla uusi kanava Haminasta Lappeenrantaan. Se olisi itärajan tällä puolella koko matkaltaan ja lyhentäisi matka-aikaa Keski-Euroopan suuntaan. Tuo Saimaan kanavahan linjattiin kulkemaan silloisen pääkaupungin suuntaan. Samalla voisi rakentaa oikoradan Lappeenrannasta Haminaan ja ehkä saisimme takaisin osan niistä rahoista jotka ovat valuneet etelään päin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Arttu Kaipiainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 27
|
« Vastaus #17 : Maaliskuu 29, 2022, 07:41:57 » |
|
Jos Saimaan kanavan saa unohtaa tuleviksi vuosiksi niin yksi vaihtoehto voisi olla uusi kanava Haminasta Lappeenrantaan. Se olisi itärajan tällä puolella koko matkaltaan ja lyhentäisi matka-aikaa Keski-Euroopan suuntaan. Tuo Saimaan kanavahan linjattiin kulkemaan silloisen pääkaupungin suuntaan. Samalla voisi rakentaa oikoradan Lappeenrannasta Haminaan ja ehkä saisimme takaisin osan niistä rahoista jotka ovat valuneet etelään päin.
Lienee selvää, että tuollainen kanavaidea on täysin toteuttamiskelvoton. Matka Lappeenrannasta merelle Suomen rajojen sisäpuolella on huomattavasti nykyistä kanavaa pidempi (Saimaan kanava 43km, Lappeenrannasta linnuntietä Virolahdelle n. 60km ja Haminaan 80km) eikä matkalla ole mitään rakentamista helpottavia vesistöjä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 988
|
« Vastaus #18 : Maaliskuu 29, 2022, 08:02:21 » |
|
Jos Saimaan kanavan saa unohtaa tuleviksi vuosiksi niin yksi vaihtoehto voisi olla uusi kanava Haminasta Lappeenrantaan. Se olisi itärajan tällä puolella koko matkaltaan ja lyhentäisi matka-aikaa Keski-Euroopan suuntaan. Tuo Saimaan kanavahan linjattiin kulkemaan silloisen pääkaupungin suuntaan. Samalla voisi rakentaa oikoradan Lappeenrannasta Haminaan ja ehkä saisimme takaisin osan niistä rahoista jotka ovat valuneet etelään päin.
Lienee selvää, että tuollainen kanavaidea on täysin toteuttamiskelvoton. Matka Lappeenrannasta merelle Suomen rajojen sisäpuolella on huomattavasti nykyistä kanavaa pidempi (Saimaan kanava 43km, Lappeenrannasta linnuntietä Virolahdelle n. 60km ja Haminaan 80km) eikä matkalla ole mitään rakentamista helpottavia vesistöjä. Kannattaisiko nyt ensin laittaa rautatieyhteys Ruotsiin kuntoon ? Saimaan kanavan omistaa Suomi ja se pysyy auki rauhan aikana. Voi olla että byrokratia lisääntyy mutta aina ei voi voittaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1766
|
« Vastaus #19 : Maaliskuu 29, 2022, 21:33:23 » |
|
Saimaan kanavan omistaa Suomi ja se pysyy auki rauhan aikana. Voi olla että byrokratia lisääntyy mutta aina ei voi voittaa.
Sulkulaitteet ym. ehkä omistaakin, mutta maapohja on tukevasti Putinin. Ei sinne yksikään varustamo aluksiaan uskalla päästää ainakaan tässä tilanteessa. Mahtaako löytyä vakuutusyhtiökään, joka vakuuttaisi lastia saati alusta? Yle haastatteli pohjoiskarjalaisia yrityksiä ja ainoa keino on nostaa laivarahti kumipyörille. VR:llä ei ole mitään tarjottavana. "– Rata on aika ruuhkautunut ja VR:llä ei ole kalustoa tarjolla, hallintojohtaja harmittelee." https://yle.fi/uutiset/3-12379551
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 276
|
« Vastaus #20 : Maaliskuu 29, 2022, 22:41:29 » |
|
Saimaan kanavan omistaa Suomi, mutta mites Viipurinlahdelta eteläänpäin...
|
|
|
tallennettu
|
Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1766
|
« Vastaus #21 : Maaliskuu 30, 2022, 07:38:54 » |
|
Saimaan kanavan omistaa Suomi, mutta mites Viipurinlahdelta eteläänpäin...
Omistaa, mutta silti tulli- ja rajamuodollisuudet on hoidettava, koska ollaan Venäjällä. Silloin Venäjän valtio voi esim. takavarikoida vihollismaan lipun alla kulkevan aluksen jos katsoo siihen olevan aihetta. On siellä ns. hyvienkin suhteiden aikana ollut suomalaisia aluksia kanissa. Puhumattakaan nyt kun olemme liittolaisiemme kanssa julistettu vihollisvaltioiksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 454
|
« Vastaus #22 : Maaliskuu 30, 2022, 10:24:39 » |
|
Yle haastatteli pohjoiskarjalaisia yrityksiä ja ainoa keino on nostaa laivarahti kumipyörille. VR:llä ei ole mitään tarjottavana. "– Rata on aika ruuhkautunut ja VR:llä ei ole kalustoa tarjolla, hallintojohtaja harmittelee." https://yle.fi/uutiset/3-12379551Ehkä jokin muu yhtiö pystyisi hoitamaan liikennöinnin? Voisi kuvitella, että sopivia vaunuja saisi vuokralle lännestä (vrt. Laaiis). Ratakapasiteetinkaan on vaikea kuvitella tulevan ongelmaksi, kun pohjoisessa Kontiomäki–Oulu-välillä ei enää kulje pellettijunia, ja etelään mennessä taas reitillä Joensuu–Pieksämäki–Kouvola on runsaasti vapaata kapasiteettia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lasse Reunanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 90
|
« Vastaus #23 : Maaliskuu 30, 2022, 20:48:33 » |
|
Saimaan kanavan omistaa Suomi, mutta mites Viipurinlahdelta eteläänpäin...
Omistaa, mutta silti tulli- ja rajamuodollisuudet on hoidettava, koska ollaan Venäjällä. Silloin Venäjän valtio voi esim. takavarikoida vihollismaan lipun alla kulkevan aluksen jos katsoo siihen olevan aihetta. On siellä ns. hyvienkin suhteiden aikana ollut suomalaisia aluksia kanissa. Puhumattakaan nyt kun olemme liittolaisiemme kanssa julistettu vihollisvaltioiksi. Jotkut varustamot ovat ilmoittaneet, etteivät liikennöi kanavasta, koska laivan takavarikoinnin riski on olemassa. On myös mahdollista, että Venäjä varoittamatta yksipuolisesti sulkee liikenteen kanavassa tai Viipurinlahdella ja Saimaalla olevat laivat jää loukkuun määrittelemättömäksi ajaksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|