Tässä on tärkeää muistaa, että ulkomuoto ja tekniikka ovat kaksi aivan eri asiaa.
Esim. Sr2:n tekniikka olisi ihan mahdollista änkeä pääpiirteissään Sr1:tä muistuttaviin kuoriin. Tuuletusaukot joutuisivat olemaan eri paikassa, mutta mitään muuta silmin havaittavaa eroa ei tarvitsisi olla. Olisiko Sr2 sitten sama tai edes melkein sama veturi kuin Sr1?
Novotšerkasskin sähköveturitehdas (eli NEVZ) siellä Mustanmeren rannalla on syytänyt aika liudan vetureita ja ulkonäköjä niille on ollut perinteisesti kaksi:
Tämäntyyppinen ja
tämäntyyppinen. Jos katsot tuota jälkimmäistä tarkkaan, huomaat senkin olevan perusrakenteeltaan samaa tavaraa kuin meikäläinen Sr1. Muotojen ero tulee kohtuullisen pienistä eroista keulan etuosan muotoilussa.
Vaikka veturit ovat kaikki hyvin samannäköisiä, niissä on keskenään erittäin erilaista tekniikkaa. Sr1:ssä on se erittäin relevantti ero käytännössä kaikkiin muihin NEVZ:n tuotteisiin, että siinä on Strömbergin suunnittelema ja valmistama sähköjärjestelmä. Ja sähköveturissa se, minkälainen sähköjärjestelmä veturiin on rakennettu, on erittäin erittäin olennaista.
Muissa NEVZ:n varsinaiseen käyttöön tulleissa tuotteissa on ollut neuvostoliittolaiset sähköt ja siksi ei voi sanoa, että Sr1:llä olisi sisarsarjoja missään muualla.
Se ainoa veturiyksilö Sr1-sarjan lisäksi, jossa on käytetty Strömbergin sähkötekniikkaa on VL86F, josta piti tulla ilmeisesti sen aikaisen Neuvostoliiton ärjyin sähköveturi. Lopulta päädyttiin kuitenkin ajamaan kolminajossa perinteisin neukkuveturein ja VL86F-projekti pistettiin jäihin. Tässä aiheesta Wikipedia-artikkeli:
http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%92%D0%9B86%D0%A4 ja tässä pari kuvaa:
http://vaunut.org/kuva/31932?t=vl86f ja
http://vaunut.org/kuva/31933?t=vl86f .
Sitten jotain, minkä olen opiskellut puolisen vuosikymmentä sitten, enkä enää muista tiedon lähteitä, eli siksi tämä varoitusvirke alkuun... Eli:
Sr1 on kehitetty aikanaan VL60-veturin pohjalta pistämällä sisään vähän kevyempää ja heikkotehoisempaa tekniikkaa. Tuohon aikaan NL:ssä ei enää varsinaisesti ollut taitoa rakentaa niin kevyitä ja heikkotehoisia vetureita kuin Sr1, koska valtiosta oli kasvanut niin Suuri, Mahtava ja Pöhöttynyt. Noin saatiin kuitenkin jotain toimivahkoa aikaan. VL60:n wikipedia-artikkeli asustaa täällä:
http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%92%D0%9B60 . Muilta kuin sähkötekniikan osalta Sr1 olisi siis pitkälti sama veturi kuin VL60.
Sr1:n läheisimmät sukulaiset ovat siis VL60 (mekaanisilta osin – ilmeisesti – samaa kauraa) ja VL86F (sähkötekniikan puolesta samaa kauraa kuin Sr1, mutta aikamoisella määrällä steroideja).