Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Oikoradan IC-junat nopeutuvat kun yksikerroksiset vaunut lähes poistuvat  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Mikael Sahervo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 349


« : Elokuu 10, 2014, 09:36:17 »



Maanantaina muuttuvat monet julkisen liikenteen aikataulut. Muutoksia tulee myös kaukojunien kulkuun. Oikoradalla yhtä junaparia lukuun ottamatta kaikki InterCity-junat ajetaan jatkossa kokonaan kaksikerroksisella vaunukalustolla, mikä mahdollistaa junien liikennöinnin nopeudella 200 km/h.

Samalla IC-junien matka-aika lyhenee viidellä minuutilla Helsingin ja Kouvolan välillä. Toisaalta samalla Pendolinot alkavat kulkea samalla aikataululla IC-junien kanssa, ja niiden useimpien matka-aika pitenee muutaman minuutin.

Muutos vähentää monista IC-junista vaunuja, kun yksikerroksiset vaunut jäävät pois.

- Koska kaksikerroksisessa vaunussa on enemmän istumapaikkoja kuin yksikerroksisessa, voidaan vaunujen määrää junissa vähentää. Vaunumääriä muutetaan aika ajoin myös kysynnän mukaan, eli joidenkin junien paikkamäärä voi jonkin verran vähentyä, toisten taas kasvaa, kertoo VR:n kaukoliikennejohtaja Ari Vanhanen.

- Oikoradan junista poistuvilla yksikerroksisilla IC-vaunuilla korvataan muista junista vanhaa, sinistä vaunukalustoa, joka alkaa olla elinkaarensa lopussa, Vanhanen kommentoi.

Maanantaina muuttuvat myös Riihimäen ja Kouvolan välisten taajamajunien kulkuajat. Niistä useat alkavat seistä Lahden asemalla jopa 20 minuutin ajan.

- Riihimäki-Kouvola-taajamajunien pidemmät seisonta-ajat Lahdessa johtuvat pääosin siitä, että näin saadaan paremmat ja nopeammat vaihtoyhteydet Helsingin suunnasta Lahden ja Kouvolan välisille asemille ja päinvastoin, Vanhanen perustelee.

- Esimerkiksi nykyisin Nastolasta kello 11.52 Riihimäelle lähtevästä taajamajunasta on Lahdessa tähän saakka ollut yhteys Z-lähijunaan, joka saapuu Helsinkiin kello 13.19 matka-ajan ollessa 1 h 27 min. Jatkossa taajamajuna lähtee Nastolasta kello 11.38 ja siitä on yhteys Lahdessa InterCity-junaan, joka on Helsingissä 12.48. Näin matka-aika lyhenee 17 minuuttia, Vanhanen kertoo.

- Riihimäen suuntaan jatkaville aiheutuu tästä valitettavasti pidempi seisonta-aika Lahdessa, Vanhanen harmittelee. Hänen mukaansa tämä matkustajajoukko on kuitenkin pienempi kuin Helsinkiin vaihtava.


http://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/2014/08/09/oikoradan-ic-junat-nopeutuvat-kun-yksikerroksiset-vaunut-lahes-poistuvat?ref=ece_frontpage-section-teaser-groupSection-default
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 893


« Vastaus #1 : Elokuu 10, 2014, 15:42:32 »

Toisaalta samalla Pendolinot alkavat kulkea samalla aikataululla IC-junien kanssa, ja niiden useimpien matka-aika pitenee muutaman minuutin.

Eli Pendolinojen oikoradalla käyttämä nopeus 220 km/h poistuu normaalitilanteessa käytöstä ja yli 200 km/h ajetaan vain myöhästymistapauksissa?
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1158


« Vastaus #2 : Elokuu 10, 2014, 16:14:44 »

Eli Pendolinojen oikoradalla käyttämä nopeus 220 km/h poistuu normaalitilanteessa käytöstä ja yli 200 km/h ajetaan vain myöhästymistapauksissa?

Miksi sn:ää pitäisi laskea? Rata ja kalusto kuitenkin sallii 220 km/h ilman kallistustakin. Kai tuolla haetaan sitä, että saadaan lisää pelivaraa aikatauluihin.
tallennettu
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 987


« Vastaus #3 : Elokuu 10, 2014, 16:26:09 »

Kainuulaisille aikoinaan "annettiin" Pendolino yöjunan tilalle. Nyt Pendolinot ovat poistumassa Kajaanin ja Iisalmen asiakkailta. Tänään Kajaaniin vielä pääsee S 70 kyydillä mutta aamulla on jo IC-runko tilalla. Vai onko?
tallennettu

Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Oikoradan IC-junat nopeutuvat kun yksikerroksiset vaunut lähes poistuvat  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina