Mikko Mäntymäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 516
|
« : Marraskuu 21, 2014, 23:04:59 » |
|
MTV3 22:40 Pysäyttämätön.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 844
|
« Vastaus #1 : Marraskuu 22, 2014, 00:43:37 » |
|
Olihan aika hektinen lefva, kuulemma tositahtumiin perustuva. Näkikö kukaan asiantuntija Kimmo, Topi, Niila, Robert tai joku muu leffan?, eli kuinka paljon siinä oli ns. "lapinlisää" pystyykö junan pysäyttämään edes teoriassa kyseisellä tavalla, kaikista vipstaakkeleista puhuttiin eri sanoin kuin olen tottunut täällä kuulemaan esim. "erillisjarru". Miten homma etenee jos esim. raskas tavarajuna lähtee "valumaan" Tampereeelta (100 m - mpy) tai Lahdesta (150 m + mpy) Stadiin päin ilman minkäänlaista jarruvoimaa, pysähtyykö juna vasta Suomenlinnan rantakallioille?.
|
|
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 22, 2014, 04:22:41 kirjoittanut Jouni Halinen »
|
tallennettu
|
Skiffari 40
|
|
|
Mikko Mäntymäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 516
|
« Vastaus #2 : Marraskuu 22, 2014, 02:08:35 » |
|
Olihan aika hektinen lefva, kuulemma tositahtumiin perustuva. Näkikö kukaan asiantuntija Kimmo, Topi, Niila, Robert tai joku muu leffan?, eli kuinka paljon siinä oli ns. "lapinlisää" pystyykö junan pysäyttämään edes teoriassa kyseisellä tavalla, kaikista vipstaakkeleista puhuttiin eri sanoin kuin olen tottunut täällä kuulemaan esim. "erillisjarru". Miten homma etenee jos esim. raskas tavarajuna lähtee "valumaan" Tampereeelta (100 m - mp) tai Lahdesta (150 m + mp) Stadiin päin ilman minkäänlaista jarruvoimaa, pysähtyykö juna vasta Suomenlinnan rantakallioille?.
Tampereelta etelään päin niin elokuvankaltainen juna pysähtyy ennen Sääksjärveä koska Tpet-Multisillan välissä on 10 promillen ylämäki, pohjoiseen lähdettäessä on Tpe-Llh välillä 12,5 promillen ylämäki joten juna jää viinikan notkoon jos lähtee valumaan, vauhti riippuu että kuinka lähelle mäenkorkeinta kohtaa juna alkaa valua takaisin, jos muuta liikennettä ei ole "kauko" ohjaa sen "suoralle" pääraiteelle. 2010 valmistuneissa leffoissa luulisi että veturissa on "kuolleenmiehenkytkin" ja toinenkin seikka puolet rungosta ei ollut kytketty ilmaletkuja joten puolijunaa pitäisi jarruttaa ellei vaunuja ole lypsetty jarruttomiksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #3 : Marraskuu 23, 2014, 16:16:22 » |
|
Olen nähnyt tuon elokuvan aiemmin, enkä nyt muista kaikkia yksityiskohtia. Käsittääkseni siinä oli oiottu esikuvatapahtumaan nähden asioita siinä määrin, että elokuvan versio tapahtumista olisi ollut käytännössä mahdoton.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Saukkonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 720
|
« Vastaus #4 : Tammikuu 14, 2015, 17:11:26 » |
|
Eilenhän tuo taas tuli töllöstä. Olisiko taakse (avoimeen liittimeen?, huikea suomennos) kytkeytyvän veturin voinut saada jarruttamaan ilmajarruilla jos kerran vetäviä koneita ei ollut kytketty vaunujen jarruihin?
Muuten filmi ei niin epäuskottava ollut mutta se kurvihomma oli kyllä tökerö. Ja kameran äärettömän kömpelö käyttö mutta se nyt on ongelmana kaikissa nykyelokuvissa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1093
|
« Vastaus #5 : Tammikuu 14, 2015, 18:38:22 » |
|
2010 valmistuneissa leffoissa luulisi että veturissa on "kuolleenmiehenkytkin" ja toinenkin seikka puolet rungosta ei ollut kytketty ilmaletkuja joten puolijunaa pitäisi jarruttaa ellei vaunuja ole lypsetty jarruttomiksi.
Kannattaa tutustua alkuperäiseen junan 8888 http://en.wikipedia.org/wiki/CSX_8888_incident tapahtumiin vaikka Wikipediasta. Junan ilmajarruthan olivat auki, eivätkä kait olleet kytkettynä koska tehtiin vaihtotöitä. Kuski laittoi veturin suoratoimijarrun päälle (ja kuolleenmiehenkytkin menee samalla pois päältä), samalla kuski on kytkevinään dynaamisen jarrun päälle ja tehovivun täysille (jotta dynaaminen jarru siis jarruttaisi). Mutta epähuomiossa dynaaminen jarru ei olekaan päällä. Nyt hän hyppää junasta kääntääkseen vaihteen eikä pääsekään enää takaisin junaan jossa on tehot täysillä ja joka katoaa horisonttiin. Tässä siis ei ollut vapaasti rullaava juna. Ja hämmästyttävää kyllä, tuo junan pysäytys tehtiin palttiarallaa samalla lailla kuin elokuvassa, eli toisella veturilla hidastaen. Pois lukien käsijarrujen näyttävä käyttö ja avolavalta hyppääminen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Sami Nordlund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 22
|
« Vastaus #7 : Tammikuu 14, 2015, 22:43:01 » |
|
Kannattaa tutustua alkuperäiseen junan 8888 http://en.wikipedia.org/wiki/CSX_8888_incident tapahtumiin vaikka Wikipediasta. Junan ilmajarruthan olivat auki, eivätkä kait olleet kytkettynä koska tehtiin vaihtotöitä. Kuski laittoi veturin suoratoimijarrun päälle (ja kuolleenmiehenkytkin menee samalla pois päältä), samalla kuski on kytkevinään dynaamisen jarrun päälle ja tehovivun täysille (jotta dynaaminen jarru siis jarruttaisi). Mutta epähuomiossa dynaaminen jarru ei olekaan päällä. Nyt hän hyppää junasta kääntääkseen vaihteen eikä pääsekään enää takaisin junaan jossa on tehot täysillä ja joka katoaa horisonttiin. Tässä siis ei ollut vapaasti rullaava juna. Ja hämmästyttävää kyllä, tuo junan pysäytys tehtiin palttiarallaa samalla lailla kuin elokuvassa, eli toisella veturilla hidastaen. Pois lukien käsijarrujen näyttävä käyttö ja avolavalta hyppääminen. Näin suomalaiseen turvallisuusajatteluun tottuneena tuollainen toiminta on monessa kohtaa epäilyttävää. Ihme, ettei ole enemmän karkureita. Mutta kai se sitten on heidän tapansa toimia. Ihan uteliaisuutta: voiko suomalaisessa veturikalustossa kytketä yhtä aikaa jarrun ja tehon päälle?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1434
|
« Vastaus #8 : Tammikuu 15, 2015, 01:32:26 » |
|
Minun mielestäni voi (rajoitetusti), käyttäjät varmaankin voivat kommentoida mielipidettäni (en katsonut elokuvaa - en tiedä elokuvan "todellisuutta"). Joskus vahinkoja sattuu käyttäjillekin http://vaunut.org/sarja/3184 .
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1093
|
« Vastaus #9 : Tammikuu 15, 2015, 06:25:25 » |
|
Näin suomalaiseen turvallisuusajatteluun tottuneena tuollainen toiminta on monessa kohtaa epäilyttävää. Ihme, ettei ole enemmän karkureita. Mutta kai se sitten on heidän tapansa toimia.
Yksittäisen henkilön tekemän virheen perusteella ei mielestäni kannata luokitella toimintaa "heidän tavakseen toimia".
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Sami Nordlund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 22
|
« Vastaus #10 : Tammikuu 15, 2015, 15:30:01 » |
|
Näin suomalaiseen turvallisuusajatteluun tottuneena tuollainen toiminta on monessa kohtaa epäilyttävää. Ihme, ettei ole enemmän karkureita. Mutta kai se sitten on heidän tapansa toimia.
Yksittäisen henkilön tekemän virheen perusteella ei mielestäni kannata luokitella toimintaa "heidän tavakseen toimia". Ei ollut tarkoitus yleistää, siksi kirjoitin sanan "kai" mukaan. Tällaisen tilanteen jälkeen vain herää paljon tyhmiä kysymyksiä. Kun tuossa toteat henkilön tehneen virheen, niin ei se veturista vauhdissa hyppääminen vaihteen kääntämiseksi siis ole sallittu toimintapa? Onko se kuitenkin hyväksytty tapa eli katsotaanko menettelyä läpi sormien jossain määrin tai joissain tilanteissa? Jos olisin veturikuski, niin ei mieleeni tulisi poistua veturista edes hetkeksi ellei siinä olisi jarrut päällä. Niin kiire ei voi olla normaalissa tilanteessa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Miro Salo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 87
|
« Vastaus #11 : Tammikuu 23, 2015, 23:20:25 » |
|
Kun tuossa toteat henkilön tehneen virheen, niin ei se veturista vauhdissa hyppääminen vaihteen kääntämiseksi siis ole sallittu toimintapa? Onko se kuitenkin hyväksytty tapa eli katsotaanko menettelyä läpi sormien jossain määrin tai joissain tilanteissa?
Jos olisin veturikuski, niin ei mieleeni tulisi poistua veturista edes hetkeksi ellei siinä olisi jarrut päällä. Niin kiire ei voi olla normaalissa tilanteessa.
Kannattaa lukea tämä raportti (englanniksi), mistä selviää tapahtumien kulku hieman wiki-artikkelia yksityiskohtaisemmin. http://kohlin.com/CSX8888/z-final-report.htmJuna läksi siis kuljettajan hyppysistä ennen kyseistä vaihdetta, jonka hän tiesi olevan väärin. Kuljettaja ei kuitenkaan saanut junaa hiljenemään, ja vaihteen aukiajon välttääkseen kuljettaja päättikin hypätä ja yrittää kääntää vaihteen. Ei ollut millään tavoin hyväksyttävä tai laillinen tapa toimia, toisaalta kuljettajan toimet olisi joutuneet suurennuslasin alle myös jos hän olisi vaihteen auki ajanut (ts. = 90 päivän palkaton loma, jolle olisi saattanut joutua osallistumaan kaikki kolme), vaakakupissa on varmasti painanut se että jos kuljettaja olisi vaihteen käännettyään onnistunut palaamaan takaisin junansa kyytiin, niin kukaan vaihtotyöporukan ulkopuolinen tuskin olisi huomannut mitään. USA:ssa rautatieliikennöinti on täynnä erilaisia sääntöjä, niin viranomaisten kuin liikennöitsijöidenkin taholta, ja monesti liikennöitsijöiden puolelta on luvassa armottomia ja ehdottomia sanktioita niiden noudattamatta jättämisestä. En sanoisi tuonaikaistakaan turvallisuuskulttuuria mitenkään varsinaisesti lepsuksi, mutta ainakin tässä tapauksessa sanktioiden pelko on ollut osasyynä tähän tapaukseen, vaikkei sitä moni välttämättä ääneen sanokaan. USA:ssa rautatieammatit lattiatasolta toimitusjohtajiin on perinteisesti olleet, ja ovat yhä edelleen vahvasti entisten sotilaiden ja sotaveteraanien kansoittamaa, ja rautatiekulttuuri on monilta osin hyvin linjassa eri armeijan haarojen kulttuurien kanssa.
|
|
|
tallennettu
|
"Toimijoiden pieni määrä mahdollistaa sen sijaan vielä kovemman kilpailun, joten kuluttajan näkökulmasta tämä on etu"
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #12 : Helmikuu 16, 2015, 17:51:51 » |
|
Taisin joskus vuokrata tuon Blurayna ja mulle riitti se heti alussa kun kummitus kääntää kahvaa, en nyt muista oliko teho -vai jarrukahva.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|