Onkohan lopulta kaikkien mahdollisten/mahdottomien ongelmatilanteiden ratkaisuihin viitsitty edes perehdyttyä ennakolta?
Kaikkeen ei voi mitenkään varautua, mutta ainakin itselläni on se vaikutelma, että varautumista on alettu oppia. Jos tällainen myräkkä olisi ollut 10-15 vuotta sitten, syntyneet häiriöt sähkölinjojen ja teiden päälle kaatuneiden puiden takia olisivat olleet moninkertaiset. Sähkölinjoja on kaivettu ja kaivetaan jatkossakin maan alle, radan varsilla varmaan hiukan harrastettu harvennusta.
Ja mitä tulee tuohon junan jumiutumiseen jonnekin taipaleelle. Itse käytän kaukojunaa keskimäärin kerran viikossa ja omaan varustukseeni on jo pitkään kesät talvet kuulunut survival kit - vesipullo sekä litteä pakasterasia, jossa pari kolme suklaapatukkaa. Jos on kylmiä kelejä, saatan ottaa mukaan laukkuun urheilukerraston paidan, jonka voi hätätilanteessa laittaa alle. Itsekin voi tehdä asioiden eteen eikä pelkästään odottaa, että joku hoitaa kaiken minun ja kaikkien junassa olevien puolesta, jos homma ei sujunutkaan kuten Strömsössä.
Itse huomasin tämän myrskyn erilaisuuden aiempiin verrattuna täällä lounaisella rannikolla etenkin siinä, että koska asun kerrostalon länsisyrjällä suht koht korkealla, pohjoistuulten puhallusta hädin tuskin kuuli, uutisista tiesi, että on vähän erikoisempaa. Yleisemmin myterit puhaltaa jostain lännen etelän suunnalta, kun matala etenee eteläisestä Skandinaviasta Pohjanlahden yli koilliseen. Silloin kyllä parvekelasien ja tuuletusreikien aukoissa puhisee ajoittain ja ulkoseinä ulvoo.