Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Yksinajo höyryveturivetoisissa matkustajajunissa Suomessa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 746


« : Marraskuu 22, 2020, 18:54:44 »

Eteenpäin 23.4.1928 :
"Vähemmän turvallisia lienevät matkustajajunat Haminan - Inkeroisten radalla nykyään, kun veturista on poistettu lämmittäjä kokonaan.  Lämmittäjän tähystysvelvollisuus on siirretty junailijalle sekä muut lämmittäjän tehtävät kuljettajalle.
Junailijan ollessa tehtäviään suorittamassa ja kuljettajan lämmittäessä kattilaa, kulkee juna ilman minkäänlaista tähystystä. ....."
 
Eteenpäin 25.4.1928 :
"Pienemmissä paikallisjunissa annetaan veturin hoito yksinomaan kuljettajalle konduktöörin avustuksella, jolloin näiden palkka [virantekorahat] korotetaan 50%."
"....Kulkulaitosministeriö on suostunut tähän rautatiehallituksen ehdotukseen."

Kommentteja ?  Ymmärtäisin tämän jos kyseessä olisi moottorivaunu, mutta uutinen koski höyryveturin käyttöä matkustajunissa.
tallennettu
Ilkka Hovi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 352


« Vastaus #1 : Marraskuu 22, 2020, 21:45:42 »

Niin se on. Kyseessä ilmeisesti nykyisin Rautatiemuseossa oleva F1, yhteen veturiin voitiin asentaa mahdollisuus tulla veturiin junan kulkiessa. Nykyisin museon erikoisuudesta on tämä mahdollisuus poistettu ja mielestäni veturi on asiallisemman näköinen.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Yksinajo höyryveturivetoisissa matkustajajunissa Suomessa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina