Laitanpa minäkin tänne vähän omista rakenteluista.
Ebayssa tuli vastaan käsin kasattu EMD G12 veturi...tai no itseasiassa kolme. Yksi vetureista oli normaaliraiteinen kahden muun ollessa kapearaiteisia. Kaikissa vetureissa oli kuvitteellinen maalaus.
Kapearaiteisista tein chileläisiä, mutta normaaliraiteisen päätin sitten parin viikon arpomisen jälkeen maalata Kirkkoniemen kaivosradalla kulkeneiden G12 vetureiden väreihin, tarkemmin vielä yksilön DE101 mukaiseksi.
Tosin jos nyt ihan tarkkoja ollaan niin veturi on sekoitus kumpaakin G12 yksilöä...DE101:ssä
http://www.lolkebijlsma.com/de101_kirkenes_19950816_kn.jpg oli tiheä turvaraidoitus ja samat telit kuin pienoismallissa, mutta hytin katto oli pyöreä.
Vanhemmassa DE100:ssa
https://live.staticflickr.com/7896/33444829368_63dc4e48c5_b.jpg puolestaan hytti oli kuten pienoismallissa, eli kantikas, mutta turvaraidoitus sekä telit puolestaan erilaiset. Mallista nyt varmaan jotain muutakin eroavaisuuksia löytyy mutta menkööt

Kummassakin veturissa turvaraidoitus oli vain lyhyen konesuojan päässä, sillä pitkä konesuoja oli aina vasten vaunuja. Täydet junat vedettiin veturi edellä ja tyhjät puolestaan työnnettin kaivokselle. Junan toisessa päässä oli ohjausvaunu.
Maalin lisäksi veturia on säistetty aavistuksen rusehtavalla kalligrafiamusteella mistä tulee mukava öljyinen kiilto. Samaa olen käyttänyt myös neukkusäiliövaunujen säistykseen.
Veturissa on DCC dekooderi sekä kaksi moottoria, yksi kummassakin telissä. Nyt pitänee askarrella jossain vaiheessa veturille sopivia vaunuja...

Esikuvasta lyhyesti: Kirkkoniemen radalla oli käytössä kaksi EMD G12 veturia, jotka syrjäyttivät höyry- ja sähköveturit 1950 luvulla. Kaivoksen lopetettua ensimmäisen kerran toimintansa 1997, vanhempi G12 eli DE100 siirrettiin sikäläisen museon omistukseen ja DE101 puolestaan romutettiin. Loppuaikoina G12 veturit toimittivat lähinnä varaveturin virkaa malmijunien ajon siirryttyä MaK G1203:lle. Radalla oli myös lyhyen aikaa Asean T45 veturi, joka tosin romutettiin pian epäluotettavana. Kaivoksen ollessa jälleen toiminnassa 2010-2015 radalla oli käytössä Vossloh G1000, joka myytiin kaivoksen jälleen sulkeuduttua Narvikiin. Kaivoksen on ilmeisesti tarkoitus avautua jälleen 2026, mutta veturia siellä ei tietääkseni ole, sillä G1203 vaurioitui onnettomuudessa romutuskuntoon muutamia vuosia sitten.