Virkistävän mielikuvituksellinen! Tuolla olisi kivaa matkustella.
No, tuossa eilen Toijalan veturimuseosta tehdyn heräteostoksen eli vuodelta 1966 peräisin olevan rautateiden aikataulun mukaan hömppä ei ole ihan tuulesta temmattua.
Esimerkiksi välit Toijala-Tampere, ja edelleen yhteydet Tampereelta Haapamäelle, Jyväskylään ja Parkanoon. Pienellä vilkaisulla voi todeta, että moni "uusista" pysähtymispaikoista on ollut aikanaan olemassa. 80-luvun kiskobussiajasta on menty eteenpäin rapiat 30-vuotta, joten olisi suorastaan ihme, jos yhteiskunta ja ihmisten matkustustarpeet eivät olisi tuossa ajassa yhtään muuttuneet.
Samaan aikaan asutus on keskittynyt myös muualle kuin kuntien ja kaupunkien ydinkeskustoihin. Kaupunkien liepeille on syntynyt myös kokonaan uusia asuinalueita, ja jotkut radan varrella sijaitsevat asuinalueet ovat jopa kasvaneet. Joihinkin radan varrella sijaitseviin taajamiin voisi tulla jopa lisää asutusta, jos vain olisi järjelliset kulkuyhteydet eli muutakin kuin se oma auto ja muutaman kymmenen kilometrin ajomatka esim. työpaikalle tai sinne lähimpään kaupunkiin.
Ehkä joskus 70/80-luvulla trendi ja kehityssuunta oli toinen, kun henkilöautoistuminen oli must-juttu, jonka seurauksena kysyntä kiskoliikenteelle laski. Nykyisin autoilu ei ole ihan ilmaista sekään. Tosin samaan aikaan bussien ja junien lippujen hinnat ovat nousseet melkoisesti. Monesti se oma auto tulee juna- tai bussimatkaa halvemmaksi.
Nykyisin suunnitelmissa ja toteutuksessa eletään vanhassa pysähtyneisyyden ajassa. Nähtäväksi jää, tuoko tulevaisuus mukanaan yhtään järkeä ja käytännönläheisyyttä myös raideliikenteen kehittämiseen - muutakin kuin selvitystyöryhmiä ja raportteja toisensa perään. Riittävä vuorotarjonta ja edulliset hinnat eivät varmaankaan karkoittaisi potentiaalisia käyttäjiä.