Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Vesijärvi-Mukkula  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2580


« : Tammikuu 11, 2015, 19:39:22 »

Käväisin Suomessa ja sain Resiinan 3-2014. Siinä näytetään toistavan varsin yleinen näkemys, että Vesijärveltä ei ollut Raideyhteyttä Mukkulaan. Olen eri mieltä.

1969 kun Vyry teki Vr5-ajelun Lahdessa, olin yksi matkan puuhamiehistä. Paikallinen lehtimies haastatteli minua ja kysyi eikö voida ajaa täyttä ympyrää? Sanoin, ettei meille annettu sellaista mahdollisuutta enkä tiedä olisiko se mahdollista. Lehtimies lupasi selvittää. Vähän myöhemmin hän kertoi käyneensä Rauma-Repolan tehtaalla ja lähetti minulle piirtämänsä raidekaavion. Yhteys oli, mutta meni jonkun hallin läpi, jos muistan oikein, ja VR:llä ei ollut lupaa käyttää sitä oikotienä Mukkulan ja Vesijärven välillä. Piirros on minulla tallessa, kunhan vain löydän sen.

Myöhemmin omien tietojeni lisääntyessä kopioin raidesopimuksia ja niiden muutoksia. Sopimukseen 2174/38/68, 26.7.1968 liittyi raidekaavio, jonka kopsasin. Siihen on merkitty purettu raide. Siitä myös näkyy, että pihan läpi oli yhteys sekä Vesijärveltä erkanevien raiteiden että Mukkulasta keskustaan johtavalta radalta erkanevien raiteiden välillä. Liite alla.

Lisäksi minulla on *jossakin* vanha VR:n raidekaavio Lahdesta, missä yhteys myös näkyy. Yhteys on siis ollut, vaikka VR:llä ei ole ollut oikeutta käyttää sitä läpiajoon. Sahalla oli lisäksi laaja kapaeraiteisten raiteiden verkosto.



* Vesijärvi R-R Oy.png (8.95 kilotavua, 1000x700 - tarkasteltu 397 kertaa.)
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2629


« Vastaus #1 : Tammikuu 11, 2015, 19:45:39 »

Eikä tuossa olisi silti voinut "aitoa" ympyrää ajaa, vaan Mukkulassa olisi pitänyt vaihtaa suuntaa.
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2580


« Vastaus #2 : Tammikuu 11, 2015, 20:09:35 »

Eikä tuossa olisi silti voinut "aitoa" ympyrää ajaa, vaan Mukkulassa olisi pitänyt vaihtaa suuntaa.
Ei olisi pitänyt ainakaan 1960-luvun lopun kaavioiden mukaan. Silloin ajettiin Vr5 piippu edellä Paavola-nimiseen kaupunginosaan pitkälti yli Helsinki-Mikkeli/Jyväskylä valtatien tasoristeyksen Lahden keskustassa. Siis skitsissäni tultiin lahdesta-Mukkulan kautta vasemmalta ja jatkettiin oikealle kohti kaupungin keskustaa. Siinä ei missään ollut suunnanvaihtoa sen jälkeen kun lähdettiin Vesijärven asemalta, ohitettiin Lahden asema, Mukkula ja tultiin kaupungin keskustaan.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2580


« Vastaus #3 : Tammikuu 11, 2015, 21:31:26 »

TPL täsmensi, että VYry'n ajelu oli 19.4.1970.

Veturi oli Vr5 1411 ja TK:n/oman yhteisen matkakertomuksemme mukaan vaunut olivat A 91 ja Eis 22732. Helsingin ja Lahden välillä vaunut kulkivat junissa P75 ja P2. Matkan kustannus oli 30 mk Eis-vaunussa ja enemmän salonkivaunussa.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Vesijärvi-Mukkula  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina