Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: M-juna jää historiaan – kehäradan junien tunnuksiksi I ja P  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Mikko Nyman
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1165


« Vastaus #25 : Elokuu 04, 2014, 13:17:14 »

Saikos Valmetin M-veturi myös tunnuksensa ajatuksesta hoitaa sillä liikennettä suur-Martinlaaksoon, onko Johtajalla tästä tietoa?

M-veturi suunniteltiin alun perin Valtion Lentokonetehtaalla siksi, että sen ensisijainen käyttökohde olisi ollut suur-Martinlaakson alueen asukkaiden palvelu ja toissijaisesti pienmyyrmäkeläisten rahvaiden kuljettaminen keskustaajaman ja Myyrmannin välillä 4 minuutin vuorovälillä 24 tuntia vuorokaudessa vuoden jokaisena päivänä.

Koska Kekkonen oli syntyperältään pielavetinen ja Brežnev Kamenskojesta, eivät nämä valtioidensa toiseksi suurimmat valtionpäämiehet ymmärtäneet meidän martinlaaksolaisten erityisasemaa Suomen Demokraattisessa Kansantasavallassa. Näin M-veturi sijoitettiin lopulta Pohjois-Suomeen palvelemaan paikallisia metrolinjoja välillä Oulu-Kolari, Oulu-Kemijärvi, Oulu-Vartius ja Oulu-Iisalmi. M-vetureita ei saanut Kekkosen ja Brežnevin päätöksen mukaan käyttää imagosyistä esimerkiksi suurkaupunkien välisissä InterCity-luokan erityispikajunissa.

Yhtä kaikki, Martinlaaksoon rakennettiin metrolinja, joka tarjoaa suurmartinlaaksolaisille lähes metromaisen palvelutason. Tämä näkyy esimerkiksi siten, että liikenne päättyy noin kello 23.30, myös viikonloppuisin. Suurmartinlaaksolaiset valtionpäämiehet eivät kuitenkaan lannistuneet tästä, sillä suurilla Martinlaakson jättiläisillä oli hyvät suhteet myös YTV:n keskuskomiteaan. Lyhyeksi jääneiden unien ja pitkäksi venyneiden neuvotteluiden jälkeen Pyhän Martinlaakson johtaja... ...korjaan, johtajat, pääsivät YTV:n keskuskomitean pääsihteerin kanssa neuvottelutulokseen siitä, että suurmartinlaaksolaisilla on oikeus käyttää YTV:n palvelulinjaa numeroltaan 453. Neuvotteluiden reunaehdoiksi kirjattiin, että pienet myyrmäkeläiset ja mikroskooppisen pienet eliöt Louhelasta tulevat jatkossa käyttämään linjaa numero 452 lähes metromaisen junatarjonnan palveluaikojen ulkopuolella.

Sopimukseen kirjattiin myös pykälä, että suur-Martinlaaksoon etäisesti kuuluvat pikkujätkät, eli kivimäkeläiset, voivat käyttää linjan 453 palveluita rajoitetusti. Tästä päätetään kuitenkin suur-Martinlaakson turpakäräjillä tapauskohtaisesti. Luukkoselta pääsy 453:een on pysyvästi evätty. Samoin Jykä Kivimäestä saa matkustaa 453:lla vain valvotuissa olosuhteissa.

Vaikka Petri P. (Pertti) Pentikäinen ei kysynytkään, vastaan silti: N-veturi on niin ikään alun perin suunniteltu palvelemaan erästä suurta martinlaaksolaista johtajaa. Veturia valmistettiin vain yksi kappale ja siksi se on nimetty erään suuren martinlaaksolaisjohtajan sukunimen alkukirjaimen mukaan.
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 893


« Vastaus #26 : Elokuu 08, 2014, 21:29:48 »

Minusta olisi ollut parempi ratkaisu, jos Kehäradan junat vaihtaisivat tunnusta Lentoasemalla I:stä P:hen ja päinvastoin. Silloin samalla rataosuudella liikennöitäisiin samalla linjalla vain yhdellä tunnuksella suunnasta riippumatta. Nyt päätetyssä mallissa esimerkiksi Pukinmäestä Pasilaan P-junalla menevä satunnainen matkustaja päätyy paluumatkalla Huopalahden suuntaan, jos nousee Pasilasta jälleen P-junaan. Eri lähtöraide ei välttämättä havahduta turistia. Erehtymisen mahdollisuutta ei vähennä ainakaan se, että kaikilla muilla lähiliikenteen linjoilla samalla tunnuksella mennään molempiin suuntiin.
tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 518


« Vastaus #27 : Huhtikuu 29, 2015, 01:13:46 »

Alustavat aikataulut:

https://www.hsl.fi/sites/default/files/uploads/keharadan_aikataulut_helsinki_0.pdf
https://www.hsl.fi/sites/default/files/uploads/keharadan_aikataulut_lentoasema_0.pdf

Löytyvät tuolta: https://www.hsl.fi/keh%C3%A4rata
tallennettu
Matti Grönroos
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 347


« Vastaus #28 : Huhtikuu 29, 2015, 08:40:36 »

Minusta olisi ollut parempi ratkaisu, jos Kehäradan junat vaihtaisivat tunnusta Lentoasemalla I:stä P:hen ja päinvastoin. Silloin samalla rataosuudella liikennöitäisiin samalla linjalla vain yhdellä tunnuksella suunnasta riippumatta. Nyt päätetyssä mallissa esimerkiksi Pukinmäestä Pasilaan P-junalla menevä satunnainen matkustaja päätyy paluumatkalla Huopalahden suuntaan, jos nousee Pasilasta jälleen P-junaan. Eri lähtöraide ei välttämättä havahduta turistia. Erehtymisen mahdollisuutta ei vähennä ainakaan se, että kaikilla muilla lähiliikenteen linjoilla samalla tunnuksella mennään molempiin suuntiin.

Tahtoo vain olla niin, että nämä kesken kaiken tunnusta vaihtavat linjat ovat yhtä lailla harhaanjohtavia, eli muutoksessa helposti menisi lapsi pesuveden mukana. Esimerkiksi Helsingin ratikka 2/3 on kohtalaisen koominen ratkaisu.

Asiaan on toki tietysti insinööriratkaisu: Tehdään muutos liukuvasti ja siten pehmeästi ja mukavan leijuvasti. Helsingistä Tikkurilaan ajetaan I-tunnuksella, sieltä Leinelään K-tunnuksella, edelleen Kivistöön L-tunnuksella ja sieltä takaisin Helsinkiin M-tunnuksella. Tässä olisi se lisäarvo, että lentokentällä (Airport) pysähtyy loogisesti L-juna.

tallennettu
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: M-juna jää historiaan – kehäradan junien tunnuksiksi I ja P  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina