Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Ruuhka-aikojen junalippuihin hinnankorotus  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Eero Hoikkala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 186


« : Elokuu 20, 2009, 23:47:00 »

HS:n verkkolehden mukaan VR aloittaa ensi vuonna kaukoliikenteessään kokeilun, jossa keskipäivällä lippujen hinnat olisivat selvästi halvempia kuin aamu- ja iltaruuhkan aikaan.

http://www.hs.fi/talous/artikkeli/Ruuhka-aikojen+junalippujen+hinnat+nousevat/1135248678705

Mielenkiintoista on nähdä, toimiiko esim. Ranskasta tuttu hintakäytäntö Suomessa. Mahdollista on, että hintakokeilussa rautatiet menettävät ruuhkatuntien kysyntää tie- ja lentoliikenteen eduksi. Ruuhkatuntien hinnankorotus tuskin ainakaan lisää innokkuutta pääkaupunkiseudun tietullien perustamiseen. Jos tietullit olisivat jo käytössä, saattaisi VR:n kokeilu vesittää niiden tehokkuutta.

Uutisessa yllättää muun ohella kuvitus, jossa on näkymä Kemijärven yöjunan 2. kerroksen käytävältä.
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 914


« Vastaus #1 : Elokuu 21, 2009, 06:46:07 »

Tämä voi olla ihan hyväkin keino saada lisää matkustajia hiljaisimpiin juniin.

Tosin eihän tässä hirveästi ole eroa vihreisiin lähtöihin, jotka katosivat aika nopeasti. Eikö niissä alennus ollut peräti 15%, jos muistan oikein? Tietenkin kokeilun onnistumiseen vaikuttaa paljon se, ovatko liput nykyistä hinta-tasoa halvempia, vai käykö tässä niin, että muiden lippujen hintoja korotetaan ja nuo "halvat lähdöt" pysyvät nykyisen hintaisina.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2537


« Vastaus #2 : Elokuu 21, 2009, 08:53:19 »

Aktiivinen hinnoittelu toimii hyvin siellä, missä (uusi) hintataso on kohdallaan. VR:n lippujen hinnoista päättävien kannattaisi tehdä tutustumismatka SJ:lle kysymään ja näkemään miten junat täytetään. Jonkinlainen sormituntuma (siis minun henk koht mielipide) voisi olla, että 2 henkilöä matkustaa junalla halvemmalla kuin polttoainekulut yhdessä pienehkössä henkilöautossa samalla reitillä.
tallennettu
Timo Valtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 414


« Vastaus #3 : Elokuu 21, 2009, 09:23:41 »

Valmiita hinnoittelumalleja löytyy maailmalta pilvin pimein. Hinnoittelun selkeys tahtoo unohtua hinnoitteluekonomisteilla kun sääntöjä viilataan liian monimutkaiseksi ja kuluttajalle jää petkutetuksi tulleen makua suuhun. Toivoisinkin vähemmän uusia teoreettisia hinnoittelumalleja kuin hyviksi todettuja konsepteja - ainakin näin alkuun.

Kyllä matkustaja ymmärtää, että kysynnän ollessa pieni halvemmalla pääsee. Muut turhat krumeluurit pois.
tallennettu
Juha Liimatta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 293


« Vastaus #4 : Elokuu 24, 2009, 11:39:47 »

Toivottavasti kyseessä ei ole uusi rahastuskikka. Onhan yksinkertaista korottaa ruuhka-ajan lippujen hintoja ja jättää päivävuorojen hinta ennalleen. Toivon, että tätä ei tarkoiteta ko. "uudistuksessa".
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #5 : Elokuu 24, 2009, 18:07:17 »

Tämä voi olla ihan hyväkin keino saada lisää matkustajia hiljaisimpiin juniin.

Tosin eihän tässä hirveästi ole eroa vihreisiin lähtöihin, jotka katosivat aika nopeasti. Eikö niissä alennus ollut peräti 15%, jos muistan oikein? Tietenkin kokeilun onnistumiseen vaikuttaa paljon se, ovatko liput nykyistä hinta-tasoa halvempia, vai käykö tässä niin, että muiden lippujen hintoja korotetaan ja nuo "halvat lähdöt" pysyvät nykyisen hintaisina.

VR on harrastanut historiassaan aiemminkin "joustavaa" hinnoittelua, tuoreessa muistissa ovat ns. "Vihreät lähdöt" joilla sai v. 2001-2004 15% alennuksen muiden mahdollisten alennusten lisäksi. Nämähän sittemmin lopetettiin ”koska ne eivät olleet kovin suosittuja” ( VR:n Inari Rummukainen Turun Sanomissa 12.6.2004 ). 
tallennettu
Lasse Härkönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 80


« Vastaus #6 : Elokuu 24, 2009, 18:57:17 »

VR on harrastanut historiassaan aiemminkin "joustavaa" hinnoittelua, tuoreessa muistissa ovat ns. "Vihreät lähdöt" joilla sai v. 2001-2004 15% alennuksen muiden mahdollisten alennusten lisäksi. Nämähän sittemmin lopetettiin ”koska ne eivät olleet kovin suosittuja” ( VR:n Inari Rummukainen Turun Sanomissa 12.6.2004 ). 

Näitä taannoisia Vihreitä Lähtöjä löytää es. Archive.orgista. tässä es. kesä 2001. Es. tuolla par-sl -välillä lipunmyynnit oli harvassa ja suurin osa ko. rataosan matkustajista vaihtoi junaa Parikkalassa, joten kohderyhmä jäi varsin pieneksi kun lippu piti ostaa etukäteen asemalta ja alennuksen sai vain vaihdottomalle matkalle.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #7 : Elokuu 24, 2009, 19:09:12 »

Mikäs vitsi noissa rajoituksissa on? Jos yhteyden matkustajamäärää halutaan kasvattaa, miksi yhteyden matkustajamäärän kasvattamisesta tehdään tarkoituksella vaikeaa?
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Ruuhka-aikojen junalippuihin hinnankorotus  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina