näin dokumentissä, testitrata on oma juttunsa:
"Digirata lähtee muodostamaan kyvykkyyttä kohti ETCS-tasoa 3, jossa hyödynnetään uudenlaista junien paikannusratkaisua, junien automaattisia toimintoja (ATO) tasolla 2 ja järjestelmä perustuu rautateiden uuteen viestintäjärjestelmän (FRMCS). Tulevan kehityksen aikana valmistaudutaan ketterästi muokkaamaan
vision tavoitteita kulloinkin voimassa olevan regulaation mukaiseksi."
kun näistä ETCS L 3 eikä FRMCS ei ole olemassa edes paperilla eikä tuotteina, vaan kenkälaatikkossa ideoina.
Nyt kun tuota samaista dokumenttia ajatuksella luin niin onhan siellä mainittu myös:
"Nyt laadittu etenemissuunnitelma ei ota kohdekohtaisesti kantaa siihen, missä vaiheessa valmius ETCS L3 -järjestelmään tai muihin modernimpiin teknologioihin on olemassa. Digiradan jatkovaiheissa teknologisen ratkaisun valintaa ja vaikutusten arviointia on tarpeen tarkentaa etenemissuunnitelmaan ratkaisujen kypsyessä ja mahdollisesti tehdä teknologista rataosakohtaista arviointia."
On siellä dokumentissa kuvattu myös missä vaiheissa kyvykkyyksien rakentaminen etenee. Se on aivan totta, että nyt sitä L3:sta ei ole valmiina tuotteina markkinoilla. Toteutusvaihe on kuitenkin pitkä ja parin vuosikymmenen aikana ehtii tapahtua vaikka mitä. Täytyy huomata, että kyseessä on
visio, johon voidaan tarttua tilaisuuden tullen.