Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Trafin avoindata  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 3 | Siirry alas Tulostusversio
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1399


« : Heinäkuu 01, 2017, 14:46:14 »


Trafin avoimessa datassa löytyy mm. koko Suomen rautatiekalustorekisteri:

Rautateiden kalustorekisterin avoin data V1.2- aineisto sisältää Suomen rataverkolle rekisteröityjen kalustoyksiköiden rekisteröinti- ja teknisiä tietoja Trafin ylläpitämästä kalustorekisteristä.

https://www.trafi.fi/tietopalvelut/avoin_data

on tiedostona, jonka muoto on .csv.
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 914


« Vastaus #1 : Heinäkuu 01, 2017, 17:36:41 »

Valitettavasti Trafi haluaa pitää aineiston kovin hyödyttömänä, koska kalustonumeroita ei julkaista.
tallennettu
Jarmo Puntanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 138


« Vastaus #2 : Heinäkuu 01, 2017, 20:10:55 »

Valitettavasti Trafi haluaa pitää aineiston kovin hyödyttömänä, koska kalustonumeroita ei julkaista.

Eli mitä kansalaisilta siis nyt pimitetään?
tallennettu
Runar Ruuska
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 23


« Vastaus #3 : Heinäkuu 01, 2017, 21:42:31 »

]Eli mitä kansalaisilta siis nyt pimitetään?
Kalustonumeroita?
tallennettu
Jarmo Puntanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 138


« Vastaus #4 : Heinäkuu 02, 2017, 08:03:04 »

]Eli mitä kansalaisilta siis nyt pimitetään?
Kalustonumeroita?

Anteeksi että en ole asiaan syventynyt, ja kysymys oli kai jotenkin tyhmä mutta ko. tiedostossa on

-sarjatunnus
-sarjanumero
-alasarjanumero
-EU-sarjatunnus

Eli:

--mitä kansalaiselle olisi tämän päälle vielä pitänyt kertoa?
--mitä lisäarvoa kansalainen saa tällä tiedolla?


tallennettu
Olli Keski-Rahkonen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 265


« Vastaus #5 : Heinäkuu 02, 2017, 08:20:59 »

Vaikuttaa oikein hyvältä, vaikkei kalustoyksikön yksilöiviä numeroita olekaan julkaistu. Sarjanumeron, alasarjanumeron tai EU-sarjatunnuksen perusteella ei kalustoa voi tässä datassa yksilöidä.

Data kuitenkin sisältää ikäviä sudenkuoppia, esimerkiksi sen mukaan merkittävä osa rautatiekalustosta olisi valmistunut vuonna 2011. Toivottavasti tähän saataisiin korjaus.



Käsittelin csv-datan nopeasti helpommin pureksittavaan muotoon Excelissä, jos muitakin kiinnostaa katsoa tarkemmin mitä kalustorekisteri sisältää:
http://okeskira.kapsi.fi/liikennevirasto_rautatiekalustorekisteri_avoin_data V1.2.xlsx
tallennettu
Jarmo Puntanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 138


« Vastaus #6 : Heinäkuu 02, 2017, 13:55:32 »

Vaikuttaa oikein hyvältä, vaikkei kalustoyksikön yksilöiviä numeroita olekaan julkaistu. Sarjanumeron, alasarjanumeron tai EU-sarjatunnuksen perusteella ei kalustoa voi tässä datassa yksilöidä.


Minä vaan ihmettelen että mikä tuon mainitun yksilöinnin estää?

Onko esim siis samalla tietokombinaatiolla olemassa useita yksiköitä?  Nähdäkseni ei.

Mikä siis on tarkasti ottaen se puuttuva tieto, joka pitäisi näyttää? Ja mitä käytännön lisäarvoa kansalainen saisi sen tiedettyään?

tallennettu
Marko Anttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 176


« Vastaus #7 : Heinäkuu 02, 2017, 18:35:00 »

Tuossa mainitussa CSV -tiedostossa ns. "sarjanumero" ei tarkoita yksittäisen vaunun ainutlaatuista yksilöivää numeroa, vaan tässä tapauksessa "sarjanumero" on yhden vaunusarjan / vaunutyypin sarjanumero tms. sarjan tunniste. Operaattorit taitavat haluta pitää "liikesalaisuutensa" yksittäisistä vaunuista (tai tiedäpä häntä mistä on kyse?). Kannattaa perehtyä tiedoston sisältöön.

Tyhmästi CSV tiedostoon on talletettu desimaaliluvut pisteellä "." erotettuna, eli suomi-asetuksilla windows-koneessa MS excel tulkitsee nämä luvut päivämääriksi oletusarvoisesti. Käyttäjän pitää olla siis tarkkana.
tallennettu
Jarmo Puntanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 138


« Vastaus #8 : Heinäkuu 02, 2017, 19:16:01 »

Tuossa mainitussa CSV -tiedostossa ns. "sarjanumero" ei tarkoita yksittäisen vaunun ainutlaatuista yksilöivää numeroa, vaan tässä tapauksessa "sarjanumero" on yhden vaunusarjan / vaunutyypin sarjanumero tms. sarjan tunniste. Operaattorit taitavat haluta pitää "liikesalaisuutensa" yksittäisistä vaunuista (tai tiedäpä häntä mistä on kyse?). Kannattaa perehtyä tiedoston sisältöön.



Minä en ymmärrä nyt yhtään mitään mitä tuo ylläoleva tarkoittaa.

Onko jollakulla siis operoinnissa rautatiekalustoa, jota ei ole ilmaistu yllä olevassa listassa? Kenellä? Missä?
Vai onko tieto vääristeltyä? Onko kalustossa sitten jotain tahallaan harhaanjohtavia merkintöjä?



tallennettu
Olli Keski-Rahkonen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 265


« Vastaus #9 : Heinäkuu 02, 2017, 19:47:38 »

Minä en ymmärrä nyt yhtään mitään mitä tuo ylläoleva tarkoittaa.

Onko jollakulla siis operoinnissa rautatiekalustoa, jota ei ole ilmaistu yllä olevassa listassa? Kenellä? Missä?
Vai onko tieto vääristeltyä? Onko kalustossa sitten jotain tahallaan harhaanjohtavia merkintöjä?

Väännetäänpä rautalangasta. Esimerkiksi Sr1-sarjan vetureille kalustorekisteri sisältää 109 kappaletta identtisiä rivejä, joiden sisältö on sarjatunnuksen ja -numeron osalta seuraava:

LajiSarjatunnusSarjanroAlasarjanro
VeturitSr1211100
VeturitSr1211100

Rivien määrä siis vastaa veturien todellista käytössä olevaa määrää, mutta veturiyksilöitä datasta ei voi erotella. Yksilöiden erottelu kertoisi esimerkiksi kyseisen veturin valmistusajankohdan tai muita yksilökohtaisesti muuttuvia teknisiä tietoja. Erityisen paljon hyötyä yksilöinnistä olisi vaunukaluston kohdalla, jossa sarjojen sisällä on paljon eroavaisuuksia.
tallennettu
Jarmo Puntanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 138


« Vastaus #10 : Heinäkuu 02, 2017, 20:41:54 »

Minä en ymmärrä nyt yhtään mitään mitä tuo ylläoleva tarkoittaa.

Onko jollakulla siis operoinnissa rautatiekalustoa, jota ei ole ilmaistu yllä olevassa listassa? Kenellä? Missä?
Vai onko tieto vääristeltyä? Onko kalustossa sitten jotain tahallaan harhaanjohtavia merkintöjä?

Väännetäänpä rautalangasta. Esimerkiksi Sr1-sarjan vetureille kalustorekisteri sisältää 109 kappaletta identtisiä rivejä, joiden sisältö on sarjatunnuksen ja -numeron osalta seuraava:

LajiSarjatunnusSarjanroAlasarjanro
VeturitSr1211100
VeturitSr1211100

Rivien määrä siis vastaa veturien todellista käytössä olevaa määrää, mutta veturiyksilöitä datasta ei voi erotella. Yksilöiden erottelu kertoisi esimerkiksi kyseisen veturin valmistusajankohdan tai muita yksilökohtaisesti muuttuvia teknisiä tietoja. Erityisen paljon hyötyä yksilöinnistä olisi vaunukaluston kohdalla, jossa sarjojen sisällä on paljon eroavaisuuksia.


Kiitos että joku puhuu tällaiselle tolvanalle selväkieltä!

Eli siis tuo "sarjanumero" ei olekaan sarjanumero siinä mielessä kuin rautatiemaallikot kuten minä sen ymmärtävät, vaan jotain ihan muuta. Kyseessä siis ei ole juokseva numero!?

Esim lentokoneissa sarjanumero (s/n) on juokseva numero ja joskus se on muotoa tyypin_juoksevanumero/valmistajan_juoksevanumero esim 9/33040 ("Yhdeksäs tehty DC-9 kautta 33040. kone koskaan ulos linjalta")

Tässähän on teille kiinnostuneille tuhannen taalan paikka TÄYDENTÄÄ tuo tiedosto mieleiseksenne. Sehän on julkaistu CC-lisenssin alla, jota voi vapaasti muokata, kunhan julkaisee sen samalla lisenssillä!


 
tallennettu
Olli Keski-Rahkonen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 265


« Vastaus #11 : Heinäkuu 02, 2017, 21:06:46 »

Tässähän on teille kiinnostuneille tuhannen taalan paikka TÄYDENTÄÄ tuo tiedosto mieleiseksenne. Sehän on julkaistu CC-lisenssin alla, jota voi vapaasti muokata, kunhan julkaisee sen samalla lisenssillä!

Toki näinkin voidaan tehdä, mutta yli 10000 rivin täydentäminen käsityönä saa jää jollekin jolla on siihen aikaa ja pääsy tarvittaviin lisätietolähteisiin.

Trafillahan on tietenkin tämä tieto olemassa, mutta he eivät julkaise sitä yksityisyydensuojaan vedoten. Vesi- ja maantiekulkuneuvoille rekisterinumeron (joka vastaisi rautatiekaluston sarjanumeroa) julkaisematta jättämisen ymmärrän, mutta rautatatiekalustolle tämä selitys on vähintään ontuva. Suurimman osan kalustosta omistaa VR Groupiin kuuluvat yritykset, ja lopuista omistussuhteista on melko helppo tehdä johtopäätökset muiden tietojen perusteella. Rautatieharrastajille suuri osa tämän avoimen datan arvosta olisi nimenomaan kaluston numerointitiedot, jolla olisi helppo yhdistää nykytilanne aiemmin julkaistuun ja saatavilla olevaan dataan, esimerkiksi VR:n vanhat historiikit.
tallennettu
Jarmo Puntanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 138


« Vastaus #12 : Heinäkuu 02, 2017, 21:16:04 »


melko helppo tehdä johtopäätökset muiden tietojen perusteella.


Väistämättä joudun nyt viittaamaan siihen mitä sanoin yllä, eli muokata saa.

Kalustollahan ei ole mitään "yksityisyyden suojaa", sen enempää kuin yrityksilläkään.
tallennettu
Olli Keski-Rahkonen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 265


« Vastaus #13 : Heinäkuu 03, 2017, 07:30:39 »

Väistämättä joudun nyt viittaamaan siihen mitä sanoin yllä, eli muokata saa.

Kalustollahan ei ole mitään "yksityisyyden suojaa", sen enempää kuin yrityksilläkään.

Tällä foorumilla jankkaaminen ei edistä asiaa millään tavoin. Katsotaan kuitenkin, reagoiko Trafi palautteeseeni tästä aiheesta. On joka tapauksessa mainio juttu että rautatiekalustoekisteristä on julkaistu avointa dataa!
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1399


« Vastaus #14 : Heinäkuu 03, 2017, 08:25:35 »


jos on jotain puuttuvaa tai ongelmaa tiedoissa kannattaa tosiaan olla yhteydessä Trafiin ja muistutus : jos muokkaatte niin tuo Trafin tiedostoa, niin se uusiutuu 4 kertaa vuodessa sisältäen uudet/poistetut tiedot. . Joten voi olla tyhjää hommaa.
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 914


« Vastaus #15 : Heinäkuu 03, 2017, 10:24:25 »

Tällä foorumilla jankkaaminen ei edistä asiaa millään tavoin. Katsotaan kuitenkin, reagoiko Trafi palautteeseeni tästä aiheesta.

Kysyin tuota asiaa jo joulukuussa. Trafin mukaan numeroiden lisäämistä ei nähty aiheelliseksi, mutta kuitenkin lupailtiin, että niitä ehkä voisi tulevissa versioissa näkyä. No, ei ole näkynyt.
tallennettu
Jarmo Puntanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 138


« Vastaus #16 : Heinäkuu 03, 2017, 11:47:46 »

Väistämättä joudun nyt viittaamaan siihen mitä sanoin yllä, eli muokata saa.

Kalustollahan ei ole mitään "yksityisyyden suojaa", sen enempää kuin yrityksilläkään.

Tällä foorumilla jankkaaminen ei edistä asiaa millään tavoin. Katsotaan kuitenkin, reagoiko Trafi palautteeseeni tästä aiheesta. On joka tapauksessa mainio juttu että rautatiekalustoekisteristä on julkaistu avointa dataa!

Sanoin edellä vain sen, että kalustolla ei ole mitään "yksityisyyden suojaa", eikä myöskään firmoilla.

Jos Trafi sellaiseen on oikeasti viitannut, se on ollut pelkkää höpötystä.

Avoin datahan on avointa, eli siihen voi itse lisätä niitä puuttuvia tietoja. Jos se on vieläpä helppoa, kuten sanoit edellä, niin eikö siinä olisi yksi mielekäs harrastelukohde?

Ja tietenkin se poliittinen lisäpointti on se, että kun lisäätte siihen dataan ne mielestänne puuttuvat tiedot, niin Trafikin tajuaa, että niiden julkaisematta jättämisessä ei ole mitään järkeä!
 
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 03, 2017, 12:18:36 kirjoittanut Jarmo Puntanen » tallennettu
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 452


« Vastaus #17 : Heinäkuu 03, 2017, 12:56:51 »

Tällä foorumilla jankkaaminen ei edistä asiaa millään tavoin. Katsotaan kuitenkin, reagoiko Trafi palautteeseeni tästä aiheesta.

Kysyin tuota asiaa jo joulukuussa. Trafin mukaan numeroiden lisäämistä ei nähty aiheelliseksi, mutta kuitenkin lupailtiin, että niitä ehkä voisi tulevissa versioissa näkyä. No, ei ole näkynyt.

Kuulemma kaluston numerot voisi saada Trafista asiakirjapyynnön avulla. Mutta vain maksua vastaan, mikä on kyllä aika selkeästi ristiriidassa julkisuuslain kanssa...
tallennettu
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 452


« Vastaus #18 : Heinäkuu 03, 2017, 13:01:51 »

Avoin datahan on avointa, eli siihen voi itse lisätä niitä puuttuvia tietoja. Jos se on vieläpä helppoa, kuten sanoit edellä, niin eikö siinä olisi yksi mielekäs harrastelukohde?

Ja tietenkin se poliittinen lisäpointti on se, että kun lisäätte siihen dataan ne mielestänne puuttuvat tiedot, niin Trafikin tajuaa, että niiden julkaisematta jättämisessä ei ole mitään järkeä!

Kaluston numeroiden lisääminen tuollaiseen aineistoon edellyttäisi käytännössä sitä, että kävisi fyysisesti tarkistamassa sen numeron jokaisen suomalaisen vaunun, veturin tms. kyljestä. Se taas on käytännön elämässä mahdoton tehtävä.

Silloinkin tosin jäisivät vaille numeroa ne tietueet rekisterissä, jotka koskevat vaunuja ja vetureita jotka tosiasiassa on jo romutettu.
tallennettu
Jarmo Puntanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 138


« Vastaus #19 : Heinäkuu 03, 2017, 13:10:12 »



Kaluston numeroiden lisääminen tuollaiseen aineistoon edellyttäisi käytännössä sitä, että kävisi fyysisesti tarkistamassa sen numeron jokaisen suomalaisen vaunun, veturin tms. kyljestä. Se taas on käytännön elämässä mahdoton tehtävä.

Silloinkin tosin jäisivät vaille numeroa ne tietueet rekisterissä, jotka koskevat vaunuja ja vetureita jotka tosiasiassa on jo romutettu.

Niin ja tämä porukkahan kai sitten inhoaa kaikenlaista rautatiekaluston katselemista ja tietojen kirjailua?
Tuskin kai mitään kuviakaan ole otettu?

Toisaalta tiedetään suurinpiirtein lähtikö sorajuna Punktiovaarasta Änkyränperälle torstaisin 2 vaiko jopa 1 j.p.p. vuonna 1907, mutta sitten toisaalta ollaan varsinaisen asian kanssa kädettömiä.
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 914


« Vastaus #20 : Heinäkuu 03, 2017, 13:18:14 »

Kuulemma kaluston numerot voisi saada Trafista asiakirjapyynnön avulla. Mutta vain maksua vastaan, mikä on kyllä aika selkeästi ristiriidassa julkisuuslain kanssa...

Jouluna hinta olisi ollut n. 200 euroa. Ei tuo nyt sinällään ole riistiriidassa, sillä jos kyseessä ei ole suoraan julkinen asiakirja, jonka voisi luovuttaa, vaan tiedot pitäisi poimia erikseen rekisteristä, niin siitä saa laskuttaa viranomaiselle aiheutuvien kulujen mukaisen summan (Laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta, 34 §). Minua kuitenkin pyydettiin perustelemaan aineiston käyttötarkoitus, mikä ei ole hengen mukaista.
tallennettu
Jarmo Puntanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 138


« Vastaus #21 : Heinäkuu 03, 2017, 13:22:17 »


Jouluna hinta olisi ollut n. 200 euroa. Ei tuo nyt sinällään ole riistiriidassa, sillä jos kyseessä ei ole suoraan julkinen asiakirja, jonka voisi luovuttaa, vaan tiedot pitäisi poimia erikseen rekisteristä, niin siitä saa laskuttaa viranomaiselle aiheutuvien kulujen mukaisen summan (Laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta, 34 §). Minua kuitenkin pyydettiin perustelemaan aineiston käyttötarkoitus, mikä ei ole hengen mukaista.

Niin no sinähän voi ilmoittaa käyttötarkoitukseksi ihan minkä tahansa itse haluat ilmoittaa, mutta tärkeintä olisi tietää, oliko tiedon käytölle asetettu jotain rajoituksia?
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 914


« Vastaus #22 : Heinäkuu 03, 2017, 13:26:32 »

Niin no sinähän voi ilmoittaa käyttötarkoitukseksi ihan minkä tahansa itse haluat ilmoittaa, mutta tärkeintä olisi tietää, oliko tiedon käytölle asetettu jotain rajoituksia?

Sanatarkka lainaus on:

Lainaus
yksikkönumerot sekä kaluston omistaja ovat julkista tietoa, jota kuitenkin voi rajoittaa laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999) sekä henkilötietolaki (523/1999)

Se on sitten tietysti eri asia, miten tieto voi olla julkista, mutta sitä voi rajoittaa jotkin seikat. Tiedon pitäisi joko olla julkista tai sitten ei ollenkaan, tuollaista välimuotoa ei pitäisi olla olemassa.
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 914


« Vastaus #23 : Heinäkuu 03, 2017, 13:27:30 »

Kaluston numeroiden lisääminen tuollaiseen aineistoon edellyttäisi käytännössä sitä, että kävisi fyysisesti tarkistamassa sen numeron jokaisen suomalaisen vaunun, veturin tms. kyljestä.

Sekään ei riitä eikä toimi, koska et siitä huolimatta tietäisi, mihin Dv12-veturin riviin esimerkiksi liittäisit numeron 2567.
tallennettu
Jarmo Puntanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 138


« Vastaus #24 : Heinäkuu 03, 2017, 13:44:04 »

Kaluston numeroiden lisääminen tuollaiseen aineistoon edellyttäisi käytännössä sitä, että kävisi fyysisesti tarkistamassa sen numeron jokaisen suomalaisen vaunun, veturin tms. kyljestä.

Sekään ei riitä eikä toimi, koska et siitä huolimatta tietäisi, mihin Dv12-veturin riviin esimerkiksi liittäisit numeron 2567.

Varmaan siihen riviin, joka parhaiten vastaa todellisuutta, esim käyttöönottopäivää.
tallennettu
Sivuja: [1] 2 3 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Trafin avoindata  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina