Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1846
|
« Vastaus #600 : Lokakuu 30, 2024, 16:03:50 » |
|
Torniojoen nykyinen rautatiesilta vaikuttaa aika helposti tuhottavalta ja vaikeasti uudelleenrakennettavalta - miten tämä megariski voidaan tai pitäisi ratkaista?
Olen ehdottanut että Kolarinrata muutettaisiin eurooppalaiseksi ja sieltä uusi yhdysrata Kolarista Jällivaaraan. Josta pääsee Malmiradalle tai Inlands-radalle.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1846
|
« Vastaus #601 : Marraskuu 08, 2024, 08:18:44 » |
|
Suomi: Laurila–Torneå-rata on sähköistetty"Suomen infrastruktuurin ylläpitäjän Väyläviraston vetämä Torneå & Haaparanta -hanke, joka koostuu Laurila-Torneå-Haaparannan rautatien sähköistämisestä, on täydessä vauhdissa ja kattaa koko osuuden Keminmaan Laurilasta Ruotsin Haaparannalle. Laurila–Torneå-osuuden sähköistys otetaan käyttöön lähiaikoina. Haaparannan puolella työ jatkuu vielä kilometrin verran." https://www.jarnvagsnyheter.se/20241106/16808/finland-jarnvagsstrackan-laurila-tornea-elektrifieras
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1846
|
« Vastaus #602 : Marraskuu 08, 2024, 08:22:18 » |
|
Junankulunvalvontajärjestelmä uudistetaan Suomessa – nykyisen ja uuden järjestelmän rinnakkaiselo onnistuu sovitustiedonsiirtomoduulilla STM:llä"Euroopan unionin liikennepolitiikassa pyritään siirtymään yhteentoimivaan eurooppalaiseen junakulunvalvontajärjestelmään (European Train Control System, ETCS), jota kutsutaan luokan A järjestelmäksi. Kansalliset, keskenään epäyhteensopivat ratkaisut luokitellaan puolestaan luokan B järjestelmiksi. Siirtymistarve harmonisoituun eurooppalaiseen järjestelmään määriteltiin jo joulukuussa 1989, kun eurooppalaiset liikenneministerit kokoontuivat Berliinin muurin murtumisen jälkeen tavoittelemaan sujuvampaa rajat ylittävää rautatieliikennettä." https://vayla.fi/-/junankulunvalvontajarjestelma-uudistetaan-suomessa-nykyisen-ja-uuden-jarjestelman-rinnakkaiselo-onnistuu-sovitustiedonsiirtomoduulilla-stm-lla
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 304
|
« Vastaus #604 : Marraskuu 10, 2024, 13:23:57 » |
|
On tää kyllä hauskaa että Turun "tunnin rataa" vastustetaan joka suunnassa ja haukutaan Orpon sisäpolitiikaksi, mutta taas Itä-Suomeen suuntautuva täysin turha hanke tuntuu olevan myötätuulessa.
Ei tartte kuin ajella autolla jossain Kouvola-Lappeenranta -akselilla niin huomaa että siellä on tietkin paljon parempia kuin Satakunnassa tai Varsinais-Suomessa.
|
|
|
tallennettu
|
Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1066
|
« Vastaus #605 : Marraskuu 10, 2024, 14:10:49 » |
|
On tää kyllä hauskaa että Turun "tunnin rataa" vastustetaan joka suunnassa ja haukutaan Orpon sisäpolitiikaksi, mutta taas Itä-Suomeen suuntautuva täysin turha hanke tuntuu olevan myötätuulessa.
Niin, Turku on jonkun verran tärkeämpi kaupunki kuin Kouvola, Lappeenranta tai Imatra. Ja vaikka uutta rataa ei ihan tunnissa ajettaisi niin sillä on tietty ero kestääkö junamatka Helsingistä Turkuun 2 tuntia 5 minuuttia (uusin aikataulu 15.12.2024 alkaen) vai 1 tunti 20 minuuttia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 357
|
« Vastaus #606 : Marraskuu 11, 2024, 05:39:49 » |
|
Toisaalta edellinen Suomen iso ratahanke eli Kerava-Lahti jo nopeutti tuon idän suunnan liikennettä..
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 466
|
« Vastaus #607 : Marraskuu 11, 2024, 10:30:59 » |
|
On tää kyllä hauskaa että Turun "tunnin rataa" vastustetaan joka suunnassa ja haukutaan Orpon sisäpolitiikaksi, mutta taas Itä-Suomeen suuntautuva täysin turha hanke tuntuu olevan myötätuulessa.
Ei tartte kuin ajella autolla jossain Kouvola-Lappeenranta -akselilla niin huomaa että siellä on tietkin paljon parempia kuin Satakunnassa tai Varsinais-Suomessa.
Se on sitä satakuntalaista nöyryyttä. Eihän Raumallekaan kannata ajaa henkilöjunalla, vaikka on sähköistetty tie ja suurempi asukaspohja kuin vaikkapa Savonlinnassa.
|
|
|
tallennettu
|
Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
|
|
|
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 304
|
« Vastaus #608 : Marraskuu 11, 2024, 15:34:25 » |
|
Se on sitä satakuntalaista nöyryyttä. Eihän Raumallekaan kannata ajaa henkilöjunalla, vaikka on sähköistetty tie ja suurempi asukaspohja kuin vaikkapa Savonlinnassa.
Niin tai tuo Tornio johon on juuri valmistunut sähköistys ja matkustajalaituri. Puolet Rauman asukasluvusta.
|
|
|
tallennettu
|
Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1066
|
« Vastaus #609 : Marraskuu 11, 2024, 16:41:45 » |
|
Se on sitä satakuntalaista nöyryyttä. Eihän Raumallekaan kannata ajaa henkilöjunalla, vaikka on sähköistetty tie ja suurempi asukaspohja kuin vaikkapa Savonlinnassa.
Niin tai tuo Tornio johon on juuri valmistunut sähköistys ja matkustajalaituri. Puolet Rauman asukasluvusta. Uudenkaupungin rata kannattaisi jatkaa Raumalle, niin silloin viimeistään alkavat matkustajajunat kulkea sinne.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1846
|
« Vastaus #610 : Marraskuu 12, 2024, 07:48:14 » |
|
Inlandsbanan lähettää RFI:n - toivoen vaihtoehtoista taloudellista tukea"Inlandsbanan AB ottaa tärkeän askeleen kohti kestävää tulevaisuutta kutsumalla Request for Information (RFI) Moran ja Gällivaren välisen rautatien täydelliseen parantamiseen vaihtoehtoisen rahoituksen avulla. Hallituksen uusi infrastruktuurilaki, joka keskittyy vaihtoehtoiseen rahoitukseen, antaa tälle aloitteelle vahvan pohjan." https://www.jarnvagsnyheter.se/20241111/16821/inlandsbanan-skickar-ut-rfi-hoppas-pa-alternativt-finansiellt-stod
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1846
|
« Vastaus #611 : Marraskuu 22, 2024, 08:41:28 » |
|
Länsiradan suunnitteluvaihe työllistänyt satoja asiantuntijoita ja tuonut arvokasta tietoa koko infra-alalle"Uusien ratojen rakentamisessa Suomen ratalaki edellyttää kahden erilaisen suunnitelman tekemistä: yleissuunnitelman ja ratasuunnitelman. Vaikka ratalain termit ovatkin kuivahkoa lakikieltä, on perusidea yksinkertainen. Suunnitelmat tarkentuvat koko ajan, edetään yleisestä kohti yksityiskohtia. Yleissuunnitelma määrittää missä tuleva ratayhteys sijaitsee, siinä määritellään radan tilantarve ja sen suhde ympäröivään maankäyttöön. Ratasuunnitelmassa puolestaan esitetään radan linjaus niin tarkasti, että se on merkittävissä maastoon." https://lansirata.fi/lansiradan-suunnitteluvaihe-tyollistanyt-satoja-asiantuntijoita-ja-tuonut-arvokasta-tietoa-koko-infra-alalle/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1846
|
« Vastaus #612 : Marraskuu 22, 2024, 08:43:20 » |
|
Itärata Oy:ltä lausunto itäisen Suomen kehittämisohjelmasta"Lausunnossaan yhtiö painottaa, että Itäradan toteuttaminen on avainasemassa, kun pyritään vahvistamaan Itä-Suomen elinvoimaa, edistämään työvoiman liikkuvuutta, houkuttelemaan investointeja ja kehittämään kestävää matkailua. Nopea ja sujuva raideyhteys Itä-Suomen ja pääkaupunkiseudun välillä ei ainoastaan tukisi talouskasvua, vaan myös lisäisi Suomen huoltovarmuutta ja turvallisuutta muuttuneessa maailmanpoliittisessa tilanteessa." https://www.itarata.fi/itarata-oylta-lausunto-itaisen-suomen-kehittamisohjelmasta/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1846
|
« Vastaus #613 : Marraskuu 22, 2024, 08:54:03 » |
|
Hallitus esittää täydennyksiä vuoden 2025 määrärahoihin ja edistää liikennehankkeita yli miljardilla eurolla"Hallitus esittää Länsiradan rakentamisvaiheen kustannuksiin ehdollista 400 miljoonan euron valtuutta ja 10,55 miljoonan euron määrärahaa vuodelle 2025. Valtion osuuden käytön ehtona on, että osakassopimus saadaan allekirjoitettua ja osakkaina olevat kunnat ja kaupungit sekä muut mahdolliset hyötyvät julkisyhteisöt sitoutuvat maksamaan rakentamisen kokonaiskustannuksista vähintään 400 miljoonaa euroa. " "Rautatieliikenteen kulunvalvontajärjestelmän modernisointi ja peruskorjaus on Suomen rautateille välttämätön korvaus- ja turvallisuusinvestointi. Hankkeessa uudistetaan koko Suomen rataverkon turvalaitteet ja junien kulunvalvontajärjestelmää, jotka ovat tulleet käyttöikänsä päähän. Digirata-hanketta on valmisteltu vuodesta 2019 lähtien laajassa yhteistyössä koko Suomen rautatiesektorin kanssa. Digirata sisältyy toimenpiteenä valtakunnalliseen Liikenne 12 -suunnitelmaan." "MAL-sopimuksiin perustuvan määrärahan käytön edellytyksenä on, että Helsingin, Tampereen, Lahden, Jyväskylän, Kuopion ja Oulun seudun kunnat sitoutuvat MAL-sopimuksen 2024—2035 tavoitteisiin, toimenpiteisiin ja niiden rahoitukseen siten kuin ne on vahvistettu neuvottelutuloksessa 23.9.2024." https://lvm.fi/-/hallitus-esittaa-taydennyksia-vuoden-2025-maararahoihin-ja-edistaa-liikennehankkeita-yli-miljardilla-eurolla
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1846
|
« Vastaus #615 : Marraskuu 26, 2024, 14:58:03 » |
|
Pääradan junien ajonopeutta laskettu Tampereen lähellä"Pääradan junien nopeuksia on jouduttu hidastamaan Lempäälässä, sillä pääradan alikulku tulvii niin paljon. Pirkanmaan pelastuslaitoksen päivystävä palomestari Juuso Nummela kertoo Ylelle, että nopeutta on laskettu paikallisesti ja varosyistä. Junarata kulkee sillan päällä ja alikulku tulvii niin voimakkaasti, ettei sillan kuntoa ole päästy tarkistamaan." https://yle.fi/a/74-20127198/64-3-250502?utm_medium=social&utm_source=copy-link-share
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1846
|
« Vastaus #616 : Marraskuu 28, 2024, 07:55:23 » |
|
Itäradan YVA-prosessi etenee seuraavaan vaiheeseen"Itäradan ympäristövaikutusten arviointimenettelyn (YVA) ohjelmavaihe on päättymässä. Seuraavassa vaiheessa yhteysviranomaisena toimiva Uudenmaan ELY-keskus antaa ohjelmasta lausunnon, jossa on huomioitu myös yleisöltä saadut mielipiteet ja eri viranomaisilta pyydetyt lausunnot. Syksyn aikana järjestetty yleisötilaisuuksien kiertue osoittautui tärkeäksi osaksi ohjelmavaihetta. " https://www.itarata.fi/itaradan-yva-prosessi-etenee-seuraavaan-vaiheeseen/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1846
|
« Vastaus #618 : Joulukuu 03, 2024, 08:39:12 » |
|
Väyläviraston ja Tampereen yliopiston yhteistyössä kehitetään toimivaa ja turvallisempaa rataa jo vuosien kokemuksella"Tampereen korkeakoulusäätiö sr (Tampereen yliopisto) ja Väylävirasto ovat solmineet yhteistyösopimuksen koskien rautateiden tutkimus-, koulutus- ja asiantuntijayhteistyötä. Toimiva ja turvallinen rata -yhteistyön tavoitteena on kehittää ratojen ylläpitoa niin, että junaliikenne on turvallista ja että radalla pystytään edelleen liikkumaan kestävästi ja kustannustehokkaasti. Sopimuksessa määritellään vuosien 2025–2028 yhteiset tutkimukselliset tavoitteet ja se vahvistaa molempien osapuolien tutkimustoiminnan jatkuvuutta." https://vayla.fi/-/vaylaviraston-ja-tampereen-yliopiston-yhteistyossa-kehitetaan-toimivaa-ja-turvallisempaa-rataa-jo-vuosien-kokemuksella
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1846
|
« Vastaus #619 : Joulukuu 06, 2024, 09:26:29 » |
|
Itäradan YVA-prosessi etenee seuraavaan vaiheeseen”Yleisötilaisuuksissa osallistujat pääsivät esittämään kysymyksiä ja tutustumaan linjausvaihtoehtoihin karttojen äärellä. Tavoitteenamme oli mennä lähelle ihmisiä ja tavoittaa mahdollisimman paljon paikallisia asukkaita. Tässä myös onnistuimme, sillä yhteistyökumppanimme Ramboll Finland Oy:n mukaan harvoin vastaavissa tilaisuuksissa on ollut yhtä paljon väkeä”, Weurlander kertoo. ”Kaikki tilaisuudet olivat asiallisia ilmapiirin vaihdellessa odotettavissa olleista kriittisistä kommenteista ja vastustuksesta aktiiviseen vuoropuheluun ja kiittävään palautteeseen. Saimme asukkailta myös sellaista tärkeää paikallista tietoa esimerkiksi tietyistä yksittäisistä kohteista, joita ei ole saatavissa lähtötiedoista.” https://www.itarata.fi/itaradan-yva-prosessi-etenee-seuraavaan-vaiheeseen/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1846
|
« Vastaus #620 : Joulukuu 12, 2024, 08:28:05 » |
|
Nostetaan Suomi kunnolla raiteille ja vahvaksi EU-maaksi" Suomi eurooppalaiselle raideleveydelleKyllönen ja Toveri korostavat Euroopan eri raideleveyksien – laajempi Itä-Euroopassa ja kapeampi Länsi-Euroopassa – merkityksellistä roolia muuttuneessa geopoliittisessa tilanteessa, mikä vaikuttaa Euroopan itäiseen alueeseen sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä. ”On helppo ajatella, että raideleveyden muuttaminen olisi järjetöntä, koska olemme eläneet vanhan mallin kanssa näin kauan. Jos haluamme saada yhteydet toimimaan myös ulospäin Suomesta esimerkiksi itäisen ja pohjoisen huoltovarmuusreitistön kehittämiseksi, nyt on tehtävä ratkaisuja seuraaville vuosikymmenille eikä jäädä tuijottamaan taustapeiliin”, Kyllönen sanoo. ”Itärata-hankkeessa on mentävä eteenpäin ehdottomasti eurooppalaisella raideleveydellä ja unohdettava historialliset jäänteet. Tämä on tärkeää paitsi liikkumisen integroitumisen helpottamiseksi myös oikeanlaisten signaalien välittämiseksi niin itään kuin Eurooppaan”, Toveri vahvistaa. ”On myös hyvä tunnistaa, ettei EU-tasolta löydy halua vanhan raideleveyden tukemiseen, sillä uusissa hankkeissa painaa eurooppalainen raideleveys. Rajat ylittävät hankkeet saavat usein suurempaa huomiota”, Kyllönen lisää." https://www.itarata.fi/nostetaan-suomi-kunnolla-raiteille-ja-vahvaksi-eu-maaksi/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1066
|
« Vastaus #621 : Joulukuu 12, 2024, 13:26:04 » |
|
Nostetaan Suomi kunnolla raiteille ja vahvaksi EU-maaksi" Suomi eurooppalaiselle raideleveydelleKyllönen ja Toveri korostavat Euroopan eri raideleveyksien – laajempi Itä-Euroopassa ja kapeampi Länsi-Euroopassa – merkityksellistä roolia muuttuneessa geopoliittisessa tilanteessa, mikä vaikuttaa Euroopan itäiseen alueeseen sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä. ”On helppo ajatella, että raideleveyden muuttaminen olisi järjetöntä, koska olemme eläneet vanhan mallin kanssa näin kauan. Jos haluamme saada yhteydet toimimaan myös ulospäin Suomesta esimerkiksi itäisen ja pohjoisen huoltovarmuusreitistön kehittämiseksi, nyt on tehtävä ratkaisuja seuraaville vuosikymmenille eikä jäädä tuijottamaan taustapeiliin”, Kyllönen sanoo. ”Itärata-hankkeessa on mentävä eteenpäin ehdottomasti eurooppalaisella raideleveydellä ja unohdettava historialliset jäänteet. Tämä on tärkeää paitsi liikkumisen integroitumisen helpottamiseksi myös oikeanlaisten signaalien välittämiseksi niin itään kuin Eurooppaan”, Toveri vahvistaa. ”On myös hyvä tunnistaa, ettei EU-tasolta löydy halua vanhan raideleveyden tukemiseen, sillä uusissa hankkeissa painaa eurooppalainen raideleveys. Rajat ylittävät hankkeet saavat usein suurempaa huomiota”, Kyllönen lisää." https://www.itarata.fi/nostetaan-suomi-kunnolla-raiteille-ja-vahvaksi-eu-maaksi/ Itäradassa normaaliraiteisena ei ole mitään järkeä. Ei oikeastaan koko itäradassa muutenkaan. Porvooseen rittäisi paikallisjunarata Helsingin Vuosaaresta. Länsiradassa olisi normaaliraiteisena edes jotain järkeä jos saataisiin junalauttaliikenne Varsinais-Suomesta Ruotsiin toimimaan. Mutta voidaan ne vaunujenkin pyörät vaihtaa satamassa. Ensisijaisesti kannattaisi rakentaa Torniosta Röyttään ja Raaheen malmikuljetuksia varten normaaliraiteinen rata rinnan nykyisen rautatien kanssa tai mahdollisesti rannikkoa pitkin. Jos ilmaantuu teollisuuslaitoksia muualle jotka tarvitsisivat suoria junakulketuksia Eurooppaan niin voi pidentää. Viimeiaikokina on ollut puhetta uudesta rautatiestä Otanmäestä Raaheen, se voisi olla pilottihanke kanssa 1435 mm radalle.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1801
|
« Vastaus #622 : Joulukuu 12, 2024, 22:02:26 » |
|
Länsiradassa olisi normaaliraiteisena edes jotain järkeä jos saataisiin junalauttaliikenne Varsinais-Suomesta Ruotsiin toimimaan. Mutta voidaan ne vaunujenkin pyörät vaihtaa satamassa.
Tavarajunia mahtuu Toijalan radalle ihan riittävästi ja rantaratakin ammottaa öisin tyhjyyttään. Matkustajajunissa ei junalla laivaan ajamisen on vaikea nähdä tuovan oikein mitään lisäarvoa, koska laivamatka Tukholmaan on niin pitkä. Hesasta/Hesaan 1,5 h ja sen jälkeen 11 h merimatka. Ei sitä junan hytissä lusittaisi vaan matkustajat nousisivat laivaan aivan kuten nykyisinki.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1066
|
« Vastaus #623 : Joulukuu 13, 2024, 01:11:50 » |
|
Länsiradassa olisi normaaliraiteisena edes jotain järkeä jos saataisiin junalauttaliikenne Varsinais-Suomesta Ruotsiin toimimaan. Mutta voidaan ne vaunujenkin pyörät vaihtaa satamassa.
Tavarajunia mahtuu Toijalan radalle ihan riittävästi ja rantaratakin ammottaa öisin tyhjyyttään. Matkustajajunissa ei junalla laivaan ajamisen on vaikea nähdä tuovan oikein mitään lisäarvoa, koska laivamatka Tukholmaan on niin pitkä. Hesasta/Hesaan 1,5 h ja sen jälkeen 11 h merimatka. Ei sitä junan hytissä lusittaisi vaan matkustajat nousisivat laivaan aivan kuten nykyisinki. En tarkoittanut matkustajajunia vaan tavaraa. Huoltovarmuuttta ajatellen Länsirata varmistaisi että Turun, Naantalin ja Uudenkaupungin satamiin voi kuljettaa tavaraa sekä Uudeltamaalta että Itä-Suomesta asti jos laivaliikenne Kotkaan ja Helsinkiin olisi sotilaallisista syistä riskialtista tai mahdotonta. Itä-Suomesta tulevat tavarajunat voivat oikaista Länsiradalle Hyvinkään ja Lohjan kautta. Tietysti muutkin länsirannikon satamat ja rautatiet niihin olisivat hyvin kuormitettuja sellaisessa tilanteessa eikä yksi uusi oikorata ainakaan huonontaisi tilannetta. SeaWindin junalauttaliikennettä Turusta Tukholmaan ei olisi pitänyt päästää loppumaan. Tallink lopetti sen koska tarvitsi Tukholman junalauttasataman ja ratapihan uutta matkustajaterminaaliaan varten, ja rekkojen parkkialueeksi. Siihen uuteen jättimäiseen terminaaliin tulee nykyisin peräti kolme ! laivaa päivässä, yksi Helsingistä, yksi Turusta ja yksi joka toinen päivä Tallinnasta. Riian liikenne on lopetettu kokonaan, Tallinnan ja Turun liikenne puolitettu siitä mitä se joskus on ollut. Pietariin ei tietenkään kulje laivoja sieltä enää. Länsiradan raideleveyttä kannattaa miettiä vielä ennekuin sitä ryhdytän tosissaan toteuttamaan koska siihen voi mennä aikaa. Suomelle olisi hyötyä jos Ruotsiin rakennettaisiin rautatie Tukholmasta pohjoiseen menevän pääradan varrelta suurin piirtein Arlandan lentoaseman kohdalta Kapellskärin satamaan, ja Naantalin ja Kapellskärin välilä kulkisi junalautta pelkkien autolauttojen sijaan. Matkustajatkin voisivat käyttää näitä nopeita Kapellskärin laivoja jos olisi kunnolliset junayhteydet satamista pääkaupunkeihin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 817
|
« Vastaus #624 : Joulukuu 13, 2024, 11:26:07 » |
|
Rautatieyhteydestä Tukholma - Kapellskär oli selvityksiä ja Suomen sanomalehdissä lukemattomia kirjoituksia maamme itsenäistymisen ensivuosina (ja jo 1910-luvulla). Ilmeisesti SJ:ltä puuttui kiinnostusta. Kuoliko asia silti Ahvenanmaa -kiistan seurauksena ? Ehkä myös 1919 avautuneen Tornio-yhteyden liikenteen vähyys vaikutti - osasyinä toki siihen liittyvä haitallinen lenkki Pohjanlahdelle ja silloiset raideleveyspohdinnat.
Suhtaudun myönteisesti yhteysvaihtoehtojen pohdintaan. MUTTA Tallinnan tunneliyhteyden maamme välttämättä tarvitsee. On surkeata nahjustelua vastuullisilta tämän kiistäminen ja sivuuttaminen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|