Kainuusta ja Pohjois-Savosta ei ole nykyään sellaista junayhteyttä, jolla matkustajille jäisi koko päivä aikaa työskennellä Helsingissä. Holm ehdottaa yhteyden palauttamista.
– Liikenne- viestintäministeriön vuoden 2010 selvityksen mukaan Kainuun yöjunaliikenne vaatisi alle 1,5 miljoonan euron tuen vuodessa. Tuki Kainuun yöjunamatkaa kohden olisi noin 50 prosenttia – sama kuin esimerkiksi pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen tuki nykyään, Holm vertaa.
– Itä- ja Pohjois-Suomessa vieraillessani rautatieliikenteen kehittäminen on noussut keskusteluissa avainkysymykseksi alueen elinvoiman kannalta. Saavutettavuudella on iso merkitys myös matkailulle. Olen erittäin ilahtunut siitä, että selvityksessä on löydetty useita, varsin konkreettisia kehittämisehdotuksia. Pidän ehdotusta Kainuun yöjunan uudesta aikataulusta erittäin kiinnostavana, kiittää elinkeinoministeri Mika Lintilä.
https://valtioneuvosto.fi/artikkeli/-/asset_publisher/1410877/selvityshenkilo-holm-myos-ita-ja-pohjois-suomen-rataosuuksia-on-kehitettava...
Selvityksestä:
"Nykyisen aikataulun mukaan juna lähtee Kajaanista klo 3.40, Kuopiosta klo 5.35 ja saapuu Helsinkiin klo 9.40. Kuopiosta klo 4.35 lähtevä juna on Helsingissä klo 8.40.
Nämä yhteydet voidaan yhdistää seuraavasti: Kajaanista lähtee juna, jossa osa on makuuvaunuja, klo 22.00. Juna saapuu Kuopioon klo 24.00. Juna odottaa ja jatkaa eteenpäin Kuopiosta klo 4.00. ja saapuu Helsinkiin noin klo 7.45. Kuopiolaiset voivat nousta junaan klo 00.00–4.00, jolloin halukkaat kuopiolaiset matkustajat voisivat myös yöpyä junassa. Päinvastaisella järjestelyllä voidaan järjestää yöjuna Helsingistä Kajaaniin."
Lisäksi selvityksessä todetaan, että nopean henkilöliikenteen kehittäminen on Suomessa saanut liikaa painoarvoa, mikä rajoittaa tavaraliikenteen kehitystä. Raportissa on myös veikeää sanankäyttöä kustannusten suhteellisuudesta.
"Tuki Kainuun yöjunamatkaa kohden olisi noin 50 prosenttia. Pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen tuki on nykyisin myös noin 50 prosenttia matkaa kohden. Länsimetron rakennuskustannusten määrärahaylityksillä Kainuun yöjuna voisi toimia 300 vuotta, Raide-Jokerin määrärahaylityksillä lähes 100 vuotta."