Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: "VR. Suuri Matkustustutkimus"  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2547


« : Helmikuu 27, 2020, 20:55:31 »

Tuttu musiikinopettaja on kommentoinut VR:lle junalla matkustamistaan seuraavasti (julk. luvalla). Mielestäni erittäin varteenotettavia mielipiteitä:

"Minä, aikuiset lapseni ja muu perheeni käyttäisimme junaa vielä paljon enemmän, mikäli VR ei olisi lopettanut pysähtymistä Haukivuorella, missä kesämökkimme sijaitsee! Ilmastonmuutoksen häämöttäessä on kertakaikkiaan vastuutonta politiikkaa lopettaa pysähdyksiä ja vähentää näin ihmisten mahdollisuuksia junan käyttöön ja pakottaa heitä autoilemaan. Olen asunut useaan otteeseen Keski-Euroopassa ja Englannissa ja siellä on on ymmärretty, että ihmisillä on erilaisia tarpeita ja samojen kaupunkien väleille tarjotaan useampia erilaisia junavaihtoehtoja: sen suoran "päästä päähän" junan lisäksi on niitä, jotka pysähtyvät jokaisella asemalla ja niitä, jotka pysähtyvät tärkeimmillä pysähdyspaikoilla (vähintään 3-4 erilaista siis!). Suomeen tarvitaan paljon enemmän MYÖS hitaita, usein pysähtyviä junayhteyksiä, jotta ihmiset pääsevät junallakin sukuloimaan/kesämökeilleen. Lisäksi tarvittaisiin paljon parempaa juna-ja bussiaikataulujen yhteensovittamista (esim Mikkelistä Haukivuorelle/takaisin onnettoman hidas paikallisbussi ei toimi ollenkaan yhteen junien kanssa, sama tilanne on ollut myös Ilomantsissa).

Nykyisissä Intercityjunissa on aivan surkeat tilat isoille matkalaukuille ja isoille soittimille (esim sello); on todella rasittavaa, kun ihmiset joutuvat jättämään matkalaukkunsa käytäville, kun ne eivät kertakaikkiaan mahdu minnekään. Palauttakaa vanhat konnarivaunut, mitkä olivat myös lapsiperheiden pelastus, kun niihin sai viedä vaunut täyteen pakattuina vaikka etukäteen. Ja silloin myös polkupyöriä mahtui junaan kymmeniä. Nykyiset 3 pyöräpaikkaa/juna ovat aivan naurettavia; edes "normiperhe" 2 vanhempaa, 2 lasta ei mahtuisi matkustamaan samalla junalla pyörineen.

Olen näistä syistä lisännyt aivan ratkaisevasti bussilla matkustamista, vaikka vanhana interrailaajana nautin junamatkustuksesta paljon enemmän. Parantakaa palvelua tavallisia matkustajia, ei businesstyömatkailijoita ajatellen, jotta junasta saataisiin varteenotettava vaihtoehto autoilulle!”
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #1 : Helmikuu 27, 2020, 21:07:59 »

Aika moni tämän lukeva varmaan ajattelee, että "hei, Suomi on pitkien välimatkojen harvaan asuttu maa!"
Se on harmi, koska todellisuudessa etelä-Suomi ei ole lopulta niin harvaan asuttu. Uudenmaan väentiheys on samaa suuruusluokkaa Berliiniä ympäröivän Brandenburgin osavaltion kanssa. Ja sielläkin junaliikenne toimii tuolla mainitulla tavalla, että junalla oikeasti pääsee.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Jaakko Pehkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 204


« Vastaus #2 : Helmikuu 27, 2020, 22:32:40 »

Yhdyn erityisesti tuohon matkatavaravaunun tarpeeseen. Monessa täydessä junassa matkatavaroiden sijoittelu on toivotonta, koska hattuhylly on matala ja muuta tilaa niukasti. Tämän seurauksena laukkuja ajelee käytävällä tai invapaikoilla. Joskus olen kuullut niitä tungettavan myös ravintolavaunuun...

Osassa junia toinen ravintolavaunu voisi olla tarpeen sillä se yksi on täydessä junassa monesti hyvin ruuhkainen.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #3 : Helmikuu 28, 2020, 08:30:59 »

Joku saattaisi olla sitä mieltä, että on ilmastollisesti vastuutonta ravata mökillä satojen kilometrien päässä ylipäätään.
tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 911


« Vastaus #4 : Helmikuu 28, 2020, 11:29:13 »

Kyseinen asiakas tekikin mökkimatkansa ilmastoystävällisesti junalla, kunnes päätettiin toisin. Ei liene realismia siirtää Suomen kesämökkejä Silvolan tekojärven ympärille.

Mitä tulee aiheeseen, suurin osa Suomesta ja rataverkosta ei sijaitse sellaisten suurten kaupunkien yhteydessä, joista voidaan kerätä junallinen matkustajia parilla pysähdyksellä. Tällä enemmistönä olevalla väljemmällä alueella junien kannattaa pysähtyä usein eikä harvoin. Näin saadaan juniin matkustajia ja junista hyötyä alueille. Useiden tuntien kaukojunamatkoilla muutaman pysähdyksen ajallinen merkitys on mitätön. Tuskin yhtään matkustajaa menetetään, sen sijaan ohi ajamalla kyllä.
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
Jukka Ahtiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 307


« Vastaus #5 : Helmikuu 28, 2020, 19:06:52 »

Hatunnosto vastuunkantajille.
Vastuullisempaa lienee matkustus kotimaassa rautateitse kuin moni muu vaihtoehto.
tallennettu
Jukka Ahtiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 307


« Vastaus #6 : Helmikuu 29, 2020, 11:19:02 »

Yle 29.2.2020
Lähes miljoona suomalaista suunnittelee maalle muuttoa.
Kotimaan matkailun suosio kasvaa.
https://yle.fi/uutiset/3-11233350
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: "VR. Suuri Matkustustutkimus"  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina