Leveät kiskot -kirjassa on kohtuullisen kattava Juuso Hyvärisen kirjoittama esitys Hangon radasta. Kirja kuuluu tietty jokaisen rautatieharrastajien käsikirjastoon. Jutun yhteydessä on julkaistu myös piirustus kyseisestä veturista.
Esitys ei valitettavasti valota vetureiden hankinnan vaiheita.
Se mihin kaipaan lisätietoa on, millaisia vetureita oli alunperin tilattu Avonsidelta, missä vaiheessa ja miksi Avonside-tilauksesta luovuttiin sekä missä vaiheessa ja miksi päädyttiin käännyttämään radalle sopimattomat neljä Schwartzkopfin veturia Kiova-Brest -rautatien tilauksesta Hanko-Hyvinkää -rautatielle.
Olisiko alkuperäinen Avonside-tilaus kenties tarkoittanut samantyyppisiä Avonsiden tavaraliikennevetureita, joita Riihimäen-Pietarin rautatierakennukselle oli tilattu muutamaa vuotta aikaisemmin? Nämä Avonsiden 0-6-0 -veturit (C2) olivat kulkuominaisuuksiltaan arvatenkin selvästi parempia kuin Schwartzkopfin 0-6-0 -veturit (C3).
Mainio kuva Arnoldista Viipurin kanavan linnan kohdilla ylittävällä Kirkkosaaren kääntösillalla on mm. Hirn/Lankisen Viipuri - Kansainvälinen kaupunki -kirjassa.
...
D1 ei varmaan rikkonut liiaksi rataa ainakaan Viipurin raskailla kiskoilla.
Tuo Arnoldin (73) kuva on myös täällä vorgissa:
http://www.vaunut.org/kuva/132362Varsinaisia radansurmia näistä Schwartzkopfin vetureista olivat kiemurtelevat 0-6-0 -tavarajunaveturit ANTOINETTE ja HELSINGFORS, jotka saivatkin nimen 'Murtaja'.